Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat lÃ¥g IVT495 Twin  (läst 940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelleprinter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pressostat låg IVT495 Twin
« skrivet: 21 mars 2022, 06:50:38 »
IVT495 problem
Har en IVT495 som installerades 2003 så den borde väl bytas ut. Men föredrar, av olika anledningar, att försöka hålla liv i den nåt år till.
Fick larm pressostat låg, bestämde mig för att titta ordentligt på grejerna. Larmade oftare på sommaren när den inte gick lika hårt.
Har bytt ut cirkpumpen till värmekretsen eftersom den kärvade fast då och då
Har bytt ut cirkpumpen till brinekretsen
Gjort rent brinekretsfiltret
Gjort rent kondensor och det runtomkring, samt kört med slangarna till tryckskillnadsvakten bortkopplade för att fastställa att det inte är tryckskillnadsgivaen som spökar.
Siktglaset fullt när pumpen står still, när den går så ser man att det rör sig och nivån ligger precis i topp i glaset.
Temperaturer, lite över tid när man kvitterar larmet och får pumpen att gå: köldmedie in runt 3-5 grader, vattentemperaturer alla 3 runt 55, kompressor 80-100, framledningstemp runt 30.

Får ibland larm pressostat låg ändå
Misstänker att det är pressostatgivaren som spökar, provar att bygla den för att felsöka
Om man byglar och kör en liten stund går det bra, tar bort bygeln, oftast stannar kompressorn,ibland inte.
När den startar efter en liten stund går den som den ska och slår ifrån som den ska och startar sen igen som den ska.
Men om det går lite längre tid innan den startar igen så kommer larmet igen och man får upprepa proceduren med bygeln.


En sak som jag inte lyckats hitta info om är pressostaten, som har två tryckvärden. Jag gissar att det är till och frånslagstryck. Alltså att den slår till tex när trycket kommer över 2 bar och sen när den sjunker slår den i från när den kommer under 1 bar.
Hur funkar den? Att den känner om trycket är för lågt är ju logiskt, men givet att kompressorn ibland stannar och ibland inte när man tar bort bygeln är ju intressant och det stämmer dåligt med min gissning ovan.

Är det någon som har en idé vad som spökar?



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pressostat låg IVT495 Twin
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2022, 08:45:07 »
IVT har under årens lopp haft problem med att det samlas järnoxid i flexslangarna så att de sätter igen, de fungerar lite som ett magnetitfilter helt enkelt.
Jag skulle nog kolla om det kan vara det som spökar.
Gick verkligen kompressorn när vattentemperaturerna visade 55 grader?
Om flödet är lågt borde du antingen ha stor delta-T på kalla eller varma sidan när kompressorn går.

Är det inget flödesproblem så är det troligen ett läckage av köldmedia, fel på kompressorn, eller på expansionsventilen.
Hetgastempen skall ligga ca 30 grader över frameldningstempen om allt är som det ska i kylkretsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lelleprinter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT495 Twin
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2022, 12:26:07 »
Temperaturerna är lite "cirka" i anslutning till att kompressorn slår ifrån.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Pressostat låg IVT495 Twin
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2022, 13:04:41 »
Utförlig beskrivning av ditt problem.

Hjälpte en kompis med samma problem där den löste på lågtrycksvakten LP vakten (alltså vakten för gastrycket).
Problemet försvann genom att öppna och lufta, ventil för värmebärare vattnet som sitter i brösthöjd mitt på IVT-n.
Om det finns luft där stör det värme avgivningen till magasinet och kan gastrycket påverkas.
Men det har du förmodligen koll pÃ¥  eller?
(Blev inte riktigt rätt utgick från en IVT 490)
« Senast ändrad: 21 mars 2022, 18:25:16 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Lelleprinter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT495 Twin
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2022, 15:12:36 »
Tack för tipset, ja det sitter tvÃ¥ luftningsventiler där i brösthöjd, den ena för brinekretsen den andra för värmekretsen. Vill ju tro att jag har luftat bÃ¥da ordentligt efter att jag bytt pumparna och kört dem ett tag och sen luftat igen. Men jag tar med mig det, alla tips emottages tacksamt  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!