Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solcell och microinverter  (läst 2858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Solcell och microinverter
« skrivet: 24 mars 2022, 05:02:00 »
Jag planerar en liten solcellsanläggning för eget bruk. ca 2kW. Jag kom över Hoymiles HM-1500 mikroinverter. Den ska ge 1,5kW med 4 paneler. En fas. Är det någon som har egen erfarenhet av mikroinvertrar.Jag hittade lite information på nätet.

Microinverter är ett flexibelt system och bra vid skuggrisk
En microinverter placeras på taket under panelen och kan kopplas ihop med flera paneler. De största fördelarna med systemet är att microinverten kopplar förbi den panelen som utsätts för skugga och att man gör om likström till växelström redan på taket som gör att man inte får någon likström i fastigheten. Systemet är också enkelt att bygga ut eftersom man är oberoende av någon växelriktare eller placering av paneler i olika väderstreck.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcell och microinverter
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2022, 08:39:01 »

Mikroinverter HM-1500 skapar en modul med 4 paneler. Alla paneler är anslutna direkt till mikroväxelriktaren.Installationer kan när som helst utökas med ytterligare en modul.

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solcell och microinverter
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2022, 09:09:00 »
Hur är panelerna anslutna till mikroinvertern? I serie?

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcell och microinverter
« Svar #3 skrivet: 03 april 2022, 17:08:39 »
Wikipedia. översättning från danska.
En solcellsmikro-inverter, även kallad mikroinverter eller mikro-inverter, omvandlar likström (DC) från en enda solpanel till växelström (AC). Den elektriska energin från flera mikrokonverterare kopplas ihop på AC-sidan och kopplas till elnätet. Detta till skillnad från konventionella solcellsväxelriktare med konventionella seriekopplingar av solpaneler till en central solväxelriktare.

Mikroväxelriktare har flera fördelar jämfört med konventionella centralväxelriktare. Den största fördelen är att även små mängder skuggor, smutsavlagringar eller snöavlagringar på någon panel - eller ett panelfel, inte kommer att minska effekten med mer än den minskade effektförlusten för den nämnda panelen. Varje växelriktare hittar den optimala effekten genom att utföra maximal effektspårning (MPPT) för sin anslutna panel.

Micro-inverters primära nackdelen är att den högre anskaffningskostnaden SEK / Wpeak av utrustningen, än ett likvärdigt solcellssystem med en central inverter, och mikro-inverters är vanligtvis placerade nära panelen, där de är svårare att underhålla. Dessa problem övervinns av det faktum att mikrokonverterare är mycket mer hållbara och enklare att installera.

Mikroväxelriktare som accepterar DC-ingång från fyra paneler, istället för en, är en ny utveckling. Dessa utför oberoende spårning av maximal effektpunkt på var och en av de anslutna panelerna. Detta minskar anskaffningskostnaden och gör dessa solcellssystem jämförbara i anskaffningskostnad med de centralt baserade växelriktarnas solcellssystem.

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solcell och microinverter
« Svar #4 skrivet: 05 april 2022, 05:18:30 »
Jag har en L-L värmepump. En Innova Multi 3x med tvÃ¥ golvmodell som innedelar. Ytterligare en inomhusenhet kan anslutas. Uppsättning brukar tar ca 1,3-2,5 KW. Om jag installerar 2 mikroinvertermoduler pÃ¥ 1,5KW bör jag ha A/C gratis pÃ¥ sommaren. Hur mycket kostar HM-1500? Kan en normalbegÃ¥vad man installera nÃ¥got sÃ¥dant själv? TvÃ¥ moduler, blir det 8 paneler och ca 3KW. Tänker jag rätt? Finns det nÃ¥gon video som visar installationen? Jag borde fÃ¥ plats med 8 paneler pÃ¥ garagetaket.  Hur mycket kostar HM-1500 och var kan man köpa den. Jag antar att det skulle vara bättre för mig att köpa ett enfassystem!? Hur stora paneler bör man köpa? 400W?

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcell och microinverter
« Svar #5 skrivet: 08 april 2022, 08:07:43 »
Ett exempel på installation av en mikroinverter på ett tak. När panelen är ansluten till växelriktaren för att bilda en modul. Om vi ​​vill öka lägger vi till ytterligare en mokroinverter. Den är monterad under panelerna.

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solcell och microinverter
« Svar #6 skrivet: 16 april 2022, 19:36:05 »
Vilka bidrag och stöd finns det för solceller  2022? Är det värt det? 1,5-2kWp. NivÃ¥n pÃ¥ egenkonsumtion bör vara mycket högt. Jag har en Multi luftkonditionering med 2 inomhusenheter. Kyla bör jag fÃ¥ väl  gratis. Kanske till och med gratis varmtvatten pÃ¥ sommar. Jag har en elektrisk varmvattenberedare.  GÃ¥r det att köpa en sensor pÃ¥ marknaden som säger att vi  har full sol just nu? SlÃ¥ pÃ¥ varmvattenberedare.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcell och microinverter
« Svar #7 skrivet: 17 april 2022, 11:04:03 »
1.   60öre
Om du matar ut överskottsel på elnätet från din solcellsanläggning kan du ha rätt att få skattereduktion. Skattereduktionen innebär att du kan få tillbaka 60 öre/kWh för den el som matas ut till elnätet och du kan få maximalt 18 000 kr/år.
2.   FrÃ¥n den 1:a januari 2021 gäller ett nytt bidrag för solceller, det sÃ¥ kallade gröna skatteavdraget. Avdraget är pÃ¥ 15 % av totalkostnaden för en solcellsinstallation och ersätter det tidigare solcellsstödet. Du kan som mest fÃ¥ 50 000 kr i skatteavdrag av investeringsstödet för solceller.

3.   System för lagring av egenproducerad elenergi   50 % av material och arbete
4.   Göteborg energi    betalar  15 öre + spotpris

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcell och microinverter
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2022, 10:28:02 »
Jag besökte mässan Nordbygg22  pÃ¥ jakt efter  Ã¥terförsäljare av mikroinverter. Jag har inte hittat nÃ¥gon utställare med solceller eller solcellsinvertrar. Även om Midsummer och 2 företag frÃ¥n Estland ställde ut med det speciallösningar som integrerade panelerna med plÃ¥ten pÃ¥ taket. Var det för dyrt för solcellsindustrin att ställa ut eller är de sÃ¥ upptagna att de inte hinner.. Midsummer lösning är mycket elegant. Men ca 5 gÃ¥nger dyrarare just nu.
« Senast ändrad: 02 maj 2022, 10:55:16 av tubaralo »

Kallekalle123

  • Gäst
Kallekalle123
SV: Solcell och microinverter
« Svar #9 skrivet: 05 september 2022, 11:56:27 »
Hur har det gått. Väldigt intressant koncept. Det borde vara möjligt att ha flera inverters på olika faser så att man får en automatisk fasbalancering?

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcell och microinverter
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2022, 09:53:43 »
Hoymiles introducerar Hybrid Solar Inverter för att jobba ihop med batterier. S jag koncentrerar mig på det.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcell och microinverter
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2023, 20:04:01 »
Hur har det gått. Väldigt intressant koncept. Det borde vara möjligt att ha flera inverters på olika faser så att man får en automatisk fasbalancering?
Ja , man kan bygga 3 fas system med 3 en fas  modul pÃ¥ varje fas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!