Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P  (läst 11378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pe_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Vart är min evighetsmaskin??
Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« skrivet: 23 februari 2006, 23:54:59 »
Hej,
Står i valet och kvalet:

Hus, 1989, 170 kvm, två plan, Åkersberga, Värmebehov ca 24'kwm med sämre fungerande(?)CTC Master 103 , Balanserad uppvärmning, 54 l/s Tilluft och 60 l/s frånluft.

Ska byta till nytt system och vill behålla tilluft. Valen står mellan CE50+TA eller "Nya" 410P.

CE50 (Angiven effekt 5 kw)
Inköp +lev ca 58'
IVT TA450 ca 13'
Kanalvärmare (nödvändigt?) + Termostatventil för tillufttemp (nödvändigt?) ca 4'
Installation ca 10'
TOT: ca 85'

410P ((Angiven effekt 2 kw, 650W kompressor)
Inköp + installation
TOT: ca 45' (FÃ¥r bra pris verkar det som...!)

Besparing:
CE50-Besparing:Kanske 14' kwh/Ã¥r ......?
410P- Besparing:Kanske 8' kwh/Ã¥r .......?

Payback: 40/6 = 7 år

Jag tror att båda alternativen är bra, CE50 känns lite oprövat men inger ändå visst fötroende. Nya 410P tar kompressorn från 360P och blir därmed lite attraktivare.

Kvalitetsmässigt tror jag att CE50 har bättre komponenter men 410P är nog ok. Kompressorn på ´Nibe får man byta en extra vända men det kostar bara ca 3' extra.

Ljudmässigt verkar de jämförbara.

Kommentarer?

Gullringshus, 170kvm, Sutteräng, Österskär(Norr om Stockholm), Balanserad vent (60/54 l/s) Gammal trasig CTC Master 103

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2006, 07:44:55 »
Jag skulle nog ändÃ¥ valt Comfortzone, tror jag...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2006, 08:21:59 »
Tja! Jag har ett ungefär lika stort hus som du, (under byggnad) . Jag Stod nyligen inför samma val "vilken sorts värmepump".  Jag valde ce 50 efter  ha luskat i detta forum och ringt runt lite. Jag tycker ioförsig att de flesta som äger en värmepump med vatten pÃ¥ ngn sida verkar rätt sÃ¥ nöjda.  En vanlig konventionell frÃ¥nluftpump är ju egenligen bara en effektiv frÃ¥nluftÃ¥tervinnare.  Medans ce 50 skapar ett positivt luftutbyte (för det mesta) i och med dess kalla avluft.  Att Comfortzone är nytt och oprövat "javisst" Men det hjälpte ju föga att välja ett etablerat märke i slutet av 90 talet.  DÃ¥ dom etablerade märkerna havererade kompressorer lite här o där.   Jag är nöjd med min  efter denna korta tid iallafall , och har inte läst ngt negativt om 50:an förutom ngn som tyckte den bullrade . Mvh John

Utloggad pe_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Vart är min evighetsmaskin??
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2006, 11:17:04 »
Hej igen och tack för svar!

Min tänkta installatör tycker inte om IVT och deras prisnivå på TA450 (13'). Han funderar på att köpa annat TA med annorlunda frysskydd och glykolfylla systemet istället.
Hur påverkar det ev. effektutvinning när man kör glykol istället för vatten och fungerar det för alla FLVP?

Behöver man kanalvärmare (el-element i Uteluftkanalen innan TA) och reglerventil (Flödesreglerare med givare i Tilluftkanalen) för konstant Tillufttemp? Tycker att Tilluften borde justeras då vätsketemp. till vattenbatteriet varierar precis som till radiatorerna. Jag vill att Tilluft håller max 18 grad från TA och ca 15 grad. i rummen.

Någon som vet hur reglering av tilluft temp sker på Nibe 410?

mvh
/Petter
Gullringshus, 170kvm, Sutteräng, Österskär(Norr om Stockholm), Balanserad vent (60/54 l/s) Gammal trasig CTC Master 103

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2006, 12:39:45 »
Hej igen och tack för svar!

Min tänkta installatör tycker inte om IVT och deras prisnivå på TA450 (13'). Han funderar på att köpa annat TA med annorlunda frysskydd och glykolfylla systemet istället.
Hur påverkar det ev. effektutvinning när man kör glykol istället för vatten och fungerar det för alla FLVP?

Glykol har lägre specifik värmekapacitet än vatten så det blir väl lite ineffektivare.

Citera
Behöver man kanalvärmare (el-element i Uteluftkanalen innan TA) och reglerventil (Flödesreglerare med givare i Tilluftkanalen) för konstant Tillufttemp? Tycker att Tilluften borde justeras då vätsketemp. till vattenbatteriet varierar precis som till radiatorerna. Jag vill att Tilluft håller max 18 grad från TA och ca 15 grad. i rummen.

Någon som vet hur reglering av tilluft temp sker på Nibe 410?

mvh
/Petter

Kanalvärmaren fungerar väl som en extra elpatron, den går in och värmer då TA inte klarar uppvärmningen självt. Kanalvärmaren bör dessutom sitta efter TA så värmepumpen får jobba med lägre framledningstemp.
.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pe_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Vart är min evighetsmaskin??
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2006, 23:15:34 »
Hej igen,
Vore väldigt tacksam för fler kommentarer runt detta.

Verkar det vettigt att stoppa 40' SEK mer på CE50 istället för Nibe 410P. Svaret är kanske "ja" om man känner att man verkligen tror på den tekniska lösningen och de besparingar som utlovas för CE50. Behöver som sagt tilluft/TA-aggregat, därav den stora skillnaden.

Finns det mer kommentarer på glykol vs. vatten i radiatorsystem så är jag också tacksam.

mvh
/Petter
Gullringshus, 170kvm, Sutteräng, Österskär(Norr om Stockholm), Balanserad vent (60/54 l/s) Gammal trasig CTC Master 103

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2006, 08:41:19 »
HEj

Vore intressant att veta varför du vill behålla tilluftskanalerna , om du skippar dom så sparar du in hela kostnaden för TA + kanalvärmare och det enda som kommer till är kostnaden för tilluftsventiler.
Har själv en Master 103 och ska sätta in en CE-50 och jag kommer att ta in friskluften i ventiler bakom radiatorerna istället.
Tycker själv att värmen i huset känns lite "rå" när utetempen ligger runt nollan och radiatorerna inte går in- upplever alltså att radiatorvärmen ger ett behagligare inneklimat.

Roger

Utloggad stefanmikael

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2006, 17:24:35 »
Hej
Är i samma sits med min Master 1039R. Visste ej att NIBE FIGHTER fått ny kompressor,sen när då? det kanske avgör mitt beslut,men funderar också på Comfortzone CE50.

/Stefan

Utloggad pe_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Vart är min evighetsmaskin??
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2006, 12:52:44 »
Citera
Har själv en Master 103 och ska sätta in en CE-50 och jag kommer att ta in friskluften i ventiler bakom radiatorerna istället.
Tycker själv att värmen i huset känns lite "rå" när utetempen ligger runt nollan och radiatorerna inte går in- upplever alltså att radiatorvärmen ger ett behagligare inneklimat.

Anledningen till att jag vill ha TA är att systemet inte är dimensionerat för 100% radiatorvärme med friskluft. Dock ska jag växla om så att Radiatorvärme är den primära värmekällan och tilluften enbart förvärmd som ett komplement (ca 15 grad). Har också funderat på friskluftventiler men är lite rädd för kallras om man skulle sätta in vanligt Fresh 90. Alternativet med att sätta ventiler bakom radiatorer skulle också bli ganska dyrt (Dessa ventiler ligger väl på 500-1000 spänn styck, eller??)

En annan anledning är att jag tor att man för ett bättre luftflöden i huset med balanserad ventilation. Det räcker väl med att man sover med ett öppet fönster så sätter man ventilation med friskluftventiler ur spel?

Citera
Är i samma sits med min Master 1039R. Visste ej att NIBE FIGHTER fått ny kompressor,sen när då? det kanske avgör mitt beslut,men funderar också på Comfortzone CE50.
Angående 410P så börjar den produceras fr.o.m. mars men skillnaden är inte så stor, i besparing kanske 500 SEK/år. Det är enbart kompressorn som byts vad jag förstått 550W -->650W, inte styrprocesser etc.

Gullringshus, 170kvm, Sutteräng, Österskär(Norr om Stockholm), Balanserad vent (60/54 l/s) Gammal trasig CTC Master 103

Utloggad pe_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Vart är min evighetsmaskin??
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2006, 09:08:48 »
Fick privat meddelande som jag har bifogat för att hålla min "tråd" aktiv.
Citera
Hej
Jag såg att du ska köpa en nya frånvärmepump.
Det skulle vara intressant att ta del av vad du kommer att välja för alternativ.

Vi har en CTC Master 103 9L och den börjar att krokna, så vi behöver ersätta den med en ny.
Jag har titta på DVI 200T http://www.dvi-nibe.dk/pdff/Brochure-AWW200T.pdf som är identiskt med CTC 103 9L när det gäller ventilationsanslutningar.

mvh
TA

Hej,
Det lutar åt Comfortzone fast payback blir 6-7 år med TA inkluderat. Har fått ett visst förtroende för dem fast de är nya och elen kommer inte bli billigare. Känns som NIBE 410P och CE50 är två bra alternativ och valet har mest med när i livet man vill putta in pengarna.

Vad har du fått för pris på DVI:n? Vilken support har DVI i Sverige? Själv har jag inte läst så mycket om den pumpen men när jag läser PDF:en så verkar det som att uppvärmning primärt är tänkt att ske via tilluft (Som för CTC 103) och jag vill själv inte ha det så framöver. Både Nibe + Comfortzone låter ju  energin i återvinningen värma radiatorvatten vilket gör att förvärmd tilluft kan användas som komplement (ca 15-18 grader). Någon får gärna rätta mig på ovan.

/Petter
Gullringshus, 170kvm, Sutteräng, Österskär(Norr om Stockholm), Balanserad vent (60/54 l/s) Gammal trasig CTC Master 103

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2006, 17:14:31 »
Jag ser det så här:
Nibe 410 är en elpanna som har en liten VP inbyggd.
Comfortzone är en VP med inbyggd elpatron.
Stämmer verkligen Nibe effekten?
2004 var kompressorn på  0,5kw och erhållen värme effekt från kompressorn 1,4kw.
Det är en väldig stor skillnad mot Comfortzone

Jag skulle resonerat så här:
Gått på en VP med elbackup, dvs Comfortzone med rejäl VP storlek.
Istället för tilluftsdon hade jag skaffat några fläktradiatorer till radiatorsystem så att det vattenburna värmesystemet orkar med att värma huset. Och satt in med vanliga billiga friskluftsventiler. Då minskar fläktljuden från tilluften, och då fläktradiatorerna  går på värmesäsong stör totala fläktljudet mindre.

Fläktradiatorerna hade jag inte sett som VP investering, de skulle behövas med tiden ändå. ;)




Utloggad pe_sthlm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Vart är min evighetsmaskin??
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2006, 13:57:41 »
Citera
2004 var kompressorn pÃ¥  0,5kw och erhÃ¥llen värme effekt frÃ¥n kompressorn 1,4kw

Kompressorn är helt säkert numera på 650W, effekt gissningsvis 1,6-1,9 kw, eller??

Citera
Istället för tilluftsdon hade jag skaffat några fläktradiatorer till radiatorsystem så att det vattenburna värmesystemet orkar med att värma huset

Hur fungerar dessa, priser mm? Har du någon länk?

mvh
Petter
Gullringshus, 170kvm, Sutteräng, Österskär(Norr om Stockholm), Balanserad vent (60/54 l/s) Gammal trasig CTC Master 103

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2006, 19:12:54 »
[
Citera
Istället för tilluftsdon hade jag skaffat några fläktradiatorer till radiatorsystem så att det vattenburna värmesystemet orkar med att värma huset

Hur fungerar dessa, priser mm? Har du någon länk?

Thermia har en som heter Aermec
Pyrox har produkter. Frico har, osv
Sök här pÃ¥ forumet pÃ¥ fläktradiator eller  fläktkonvektorer.
Det finns många fler leverantörer.
Priset per w är i storleksordning som vanliga element, ca 1-1.5 kr per installerad w.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2006, 16:32:23 »
Finns det ingen smidig lösning med fläktkonvektorteknik för att värma tilluften i ett från och tillufssystem.

Då borde man kunna köra CE50 och använda fläktkonvektorteknik (som använder varmvatten från CE50) för att värma tilluft som ändå tas in via befintliga ventilationsgångar.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hjälp!! Comfortzone vs. Nya Nibe 410P
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2006, 18:17:13 »
Nibes uppvärmda tilluft i 410:an tar energi från radkretsen så tilluftens temp varierar precis som framledningen...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!