Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering innedel i garage 110m2?  (läst 5191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering innedel i garage 110m2?
« skrivet: 14 januari 2010, 21:27:17 »
Hej, kastar ut en sÃ¥n här simpel frÃ¥ga.  ^-^

Funderar på att alternativt sätta in LL pump i garaget.
Det är byggt lite som en enplansvilla men består i huvudsak av två stora rum.
Ca 2,80 i tak. Direkt el. >:(

Går det sätta innedel i den lilla hallen som sitter mitt i garaget?
Räcker dörröppningarna för värmespridning?
(Se X:et på bifogad bild)

Antar att det blir ganska varmt i hallen och betydligt kallare längre bort.
Går kanske då köra med en pump som inte klarar låga innetemperaturer?

(Brukar hålla 10grader när jag inte är där och grejar, annars 15grader i det rum jag befinner mig.

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 07:55:22 »
Om det är bara hallen du vill värma så blir det utmärkt!?
Övriga utrymen blir inte betjänt av den det är aldeles för liten luftvolym i hallen och växlingen i dörröppningen blir för liten. du fÃ¥r ligga och köra pÃ¥ bör värde 30 ºC  för att värma upp övriga delar med hall placering.
 8)
Meanstreak.
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 12:51:28 »
Asch då...
Har inga erfarenheter av LL pumpar, det går inte ens "trycka" ut värme om man riktar luftströmmarna nedåt?

Sätter jag innedelen i något av stora rummen måste det väl absolut vara omöjligt att få värme till andra hushalvan?

Hälsningar Flurken.
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 13:12:35 »
Har inga erfarenheter av LL pumpar, det går inte ens "trycka" ut värme om man riktar luftströmmarna nedåt?

En GE25VAH (Q HEAT I-Save 450) på 4.5 kW alt. GE35 VAH (Q HEAT I-Save 530) från Mitsubishi Electric skulle nog fungera fint att sätta i hallen som du föreslår. Dessa VP har 10ºC-funktion och möjlighet att ställa in fläkthastigheten helt manuellt (utan att VP-n själv ställer ner den om det t ex skulle bli varmt där innedelen är placerad). De har även ett brett område som vingarna kan vinklas i sidled och det skulle du ha nytta av för att kunna rikta luftflödet som du vill ha det (in i resp. dörröppning). De har även automatisk sidosving också för vingarna. Och det går även att ställa in vingarna i höjdled så att de står i stort sett rakt ut vilket gör att värmen kan skickas iväg långt utan att slå i golvet.
« Senast ändrad: 15 januari 2010, 13:17:23 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2010, 14:27:25 »
Dum fråga...

antar att du har koll på isolering och totalt effektbehov vid tex -10 ºC? En så stor byggnadsvolym måste vara hyfsat välisolerad för att kunna värmas av en enda pump när det är kallt ute.

Du hittar flera trådar med besvikna garageägare, som försökt värma stora, dåligt isolerade garage med LL.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2010, 21:47:00 »
Förbrukning, håhå-jaja. Visst blir elbolaget glad i dag. >:D

Garaget är byggt som en 70-tals enplansvilla.
Tanken hos den som byggde det var kanske att göra bostadshus av det senare, vem vet.
Småfix finns naturligtvis för att minska värmeförlusterna ytterligare.

Som minst har garaget förbrukat 6500kWh/år. Oftast ligger jag på 7500-8000kWh/år.
Något år har jag haft över 9000 men då har jag haft varmt i långa perioder (antagligen över 15gr.)

Orsaken till att jag tittar på LLpump är att det är kanske långt att dra kulvert (ca 35m hus-garage).
Har kapasitet i VP i huset, ska göra grävarbeten i sommar. Har funderat på vattenburen värme i garaget,
men LL-pump kanske billigare?

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2010, 17:43:08 »
Kan du ta ut 10.000kWh...

extra vintertid (räknar 8.500+1500 i kulvertförluster) från en 450m jordvärmeslinga. så har du verkligen en överdimensionerad VP.

Trots det tror jag det blir billigare med en LL. Pengarna borde du ha tillbaka på 2-3 år. (Antar att du inte har 22 ºC i garaget, utan får en hyfsat hög COP)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2010, 17:53:24 »
Trots det tror jag det blir billigare med en LL. Pengarna borde du ha tillbaka på 2-3 år.

Instämmer helt. En LL/VP måste vara rätt här.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2010, 12:49:17 »
VP'n går på lite tillskotts el först när det är kallare än -30. Som kallast -1 på ingående brine.
Jag ska ta bort förgreningen (tre parallella slingor) som är nedgrävd i marken och flytta den in i källaren.
Då kan jag öka slanglängden samt ha kontroll över flödesfördelningen i slingorna.

Sen tycker jag att man inte bara ska se till en engångs investering utan även livstidscykelkostnaden. Vad har en LL pump för livslängd? (Lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga) 5 år i alla fall, men knappast 15. Det är rätt mycket piller och rörliga delar i en sån. Reinvesteringen sen är i stort sett exakt lika hög som initialkostnaden.
Kulvert och vattenburet bör väl i alla fall ha livslängd >20 år. Rör/element-systemet i huset är från 40/50-talet. Det är bytt några enstaka element och termostater.

Dessutom huvudfrÃ¥gan i denna trÃ¥d, vart placera innedelen?  Sc:,h
Jag måste få en bra spridning i garaget för att det ska vara lönt med LL.

Konvertera jag till vattenburet anser jag dessutom att jag har en mer framtidssäkert alternativ.
Vad kostar solfÃ¥ngare om 10Ã¥r? Eget vindkraftverk? Elpriset?  Nya uppfinningar, tex ett litet värmekraftverk hemma?

Mycket gÃ¥r det att spÃ¥ i, men är kostnaden lika för LL  som för kulvert borde vattenburet vara att föredra.

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2010, 12:54:24 »
Mycket gÃ¥r det att spÃ¥ i, men är kostnaden lika för LL  som för kulvert borde vattenburet vara att föredra.

DÃ¥ är det välan bara att köra pÃ¥ det dÃ¥. Case closed, over and out.  b00k
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Placering innedel i garage 110m2?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2010, 21:13:58 »
Jag hade samma förutsättningar som du, 35 mellan huset med jordvärmepump (något överdimensionerad) och garaget (nybyggt 85 kvm). Jag gjorde en kalkyl på detta, antog att L/L-pumpen kostade 15´. Räknade på aktuellt pris på kulvertslang, 2 st fläktkonvektorer, cirkulationspump, vvs-installation i bägge ändar, ökad förbrukning på värmepumpen i huset o s v.

I slutändan kom jag fram till att payback på en kulvertanläggning vs L/L-pump låg på 18 år men då hade jag inte tagit hänsyn till ökat slitage på jordvärmepumpen.

Det slutade med att jag köpte en kinespump för småpengar och det funkade kanon tills den dog... men det är en annan historia.

Gör en riktig kalkyl och se var du hamnar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!