Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi Ninja  (läst 25062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #60 skrivet: 01 december 2021, 17:06:45 »
Vår Ninja 35 värmer bra, men det är bara -5C ute.
Det verkar smartast att köra med så hög fläkthastighet som möjligt där man fortfarande tycker ljudnivån är OK. Först körde vi fläkt på AUTO, då var den väldigt tyst men värmespridningen från hallen var dålig och strömförbrukningen var inte nämnvärt lägre.

Jag är osäker på om vi verkligen fått en "äkta" Ninja. Enligt det svenska reklambladet ska "Ninja" vara MSZ-FT.
Vår innedel heter MSZ-AP35VGK i stället för MSZ-FT35VGK-SC.
Utedelen heter MUZ-AP35VGH i stället för MUZ-FT35VGHZ-SC.
Vad skiljer? Är det samma fast direktimporterad?
Det svenska reklambladet nämner "kaminläge", och det har jag ingen nytta av.

Det finns två indikatorlampor på innedelen. Dels en med en "power"-symbol, och under den sitter ytterligare en utan symbol. Den lyser ibland, men jag har ingen aning om vad den indikerar. Jag hittar inget i manualen. Det är bara för nöddrift utan fjärrkontroll som undre indikatorn beskrivs, då betyder den att man är i värmeläge,
« Senast ändrad: 01 december 2021, 20:11:16 av v_hasse »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #61 skrivet: 01 december 2021, 17:10:40 »
Ni har inte en FT NINJA , ni har AP SOLID
Effektskillnaden när det är kallt ute är ganska stor mellan AP35 och FT35
Får hoppas att ni betalat för en AP35 !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #62 skrivet: 01 december 2021, 20:20:31 »
Ni har inte en FT NINJA , ni har AP SOLID
Effektskillnaden när det är kallt ute är ganska stor mellan AP35 och FT35
Får hoppas att ni betalat för en AP35 !
Tack för informationen, även om det inte var vad jag ville höra.
Helt klart har jag inte fått det jag beställt.
Jag får återkomma när detta är utrett med leverantören, som även gjorde installationen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #63 skrivet: 02 december 2021, 10:47:07 »
Alla kan göra fel, så det kan ju vara ett rent misstag, men det rimliga är väl att installatören någonstans under tiden borde insett att han åkt ut med fel maskin, kan man tycka...
Hoppas det löser sig - jag har en känsla av att de hellre betalar tillbaks en slant än byter till den du beställt - det kommer att kosta dem rejält.

Om jag vore i dina kläder (och är OK med att behålla den du fått) så skulle jag begära minst dubbla prisskillnaden i ersättning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #64 skrivet: 10 december 2021, 00:31:28 »
Nu är värmepumpen bytt till en FT35 Ninja. Allt tyder på att det var ett misstag.
Innedelen ser likadan ut, men är några centimeter bredare.
Utedelen är märkbart större på höjden jämfört med AP35 Solid.
Mätt med strömtång vid säkerhetsbrytaren drar den ca 350W, och det ändrar sig förvånansvärt lite med utetemperaturen, i alla fall mellan -7C och 0C.
Vårt hus är välisolerat med mekanisk frånluft.
Jag har labbat lite med inställningarna, och det blev bra med 24 grader och fläkten på manuell 3 av 4 (man vänjer sig vid ljudet).
Då blir det lagom temperatur i rummen som gränsar till hallen, där innedelen sitter.
Med fläkten på auto var den väldigt tyst, men det blev bara varmt i hallen. Den fick inte iväg den varma luften, som i stället cirkulerade bara i hallen.
« Senast ändrad: 10 december 2021, 00:35:09 av v_hasse »

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #65 skrivet: 15 december 2021, 11:56:33 »
Den relativt konstanta effektförbrukningen på 350W var ett mycket klantigt mätfel!
Jag hade råkat komma åt omkopplaren för AC/DC så att den var i läge DC (instrumentet har mycket dåliga lättrörliga skjutreglage).
Det finns ju ingen DC, den är noll, men DC-läget har en offset-justering som inte har någon inverkan när man mäter AC.
Mätvärdet jag fick var helt enkelt läget på DC-offset-justeringen, och den ändrar sig inte mycket så länge man inte rör den.
Hade DC-offseten varit inställd så jag fått helt orimiliga värden hade jag nog upptäckt felet tidigare ...
Jag kan återkomma med lite korrekta värden, just nu drar den 530W med +7C ute och inställd på 24 grader.
Edit: Med inställd temp sänkt till 23 grader ligger effektförbrukningen på ca 320W (+7C ute).
« Senast ändrad: 15 december 2021, 17:49:03 av v_hasse »

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #66 skrivet: 26 juni 2022, 20:11:15 »
Hej,
jag funderar på en Ninja FT25 för att kyla en övervåning med fyra små sovrum under varma sommardagar och få lite extra värme under kallaste vintern. Det verkar vara bra pris på denna pump.

Ni som har Ninja FT25 är ni nöjda?

mvh Lars
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Rogjet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #67 skrivet: 29 juni 2022, 12:12:56 »
Har 2 st själv
En i källaren och en i markplan

Vi har väldigt nöjda.

Generellt rätt tyst, tar inte mycket plats, snygg i mitt tycke, bra luftflöde

Vi betalade 40k för 2st inkl installation för 2 år sedan

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #68 skrivet: 29 juni 2022, 12:25:15 »
Tack @Rogjet!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #69 skrivet: 23 juli 2022, 22:04:48 »
Köpte en FT 25 till garaget, får se hur bra den gör ifrån sig i vinter. Inte installerad ännu.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #70 skrivet: 18 augusti 2022, 12:35:33 »
Såhär blev det, ska bygga ett skydd åt den.



Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #71 skrivet: 19 augusti 2022, 15:43:37 »
va f-n skall du ha skydd för

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #72 skrivet: 22 augusti 2022, 10:26:30 »
Kan du säga varför inte? Mest för det ska se snyggare ut.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #73 skrivet: 22 augusti 2022, 10:36:17 »
Risken är att du tappar effekt och verkningsgrad och de flesta skydd ser ut som kom och hjälp mig. dessutom får du en större klump att fästa ögonen på.
det blir betydligt knöligare när du skall serva den etc....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi Ninja
« Svar #74 skrivet: 22 augusti 2022, 11:38:07 »
Håller med Electroluxaren, det ser bara ännu fulare ut, tycker jag, och som sagt en ännu större klump att fästa ögonen på.
Om jag ville få de mer osynlig skulle jag hellre wrappa den med vinyl som jag gjorde med vår innedel, välj en vinyl som smälter ihop med väggen så bra som möjligt.: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68297.msg720017#msg720017

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!