Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elpannedrift VVM300/F2025.  (läst 9433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kesodu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elpannedrift VVM300/F2025.
« skrivet: 21 februari 2010, 12:04:08 »
Hej på er,

Jag har en VVM300-panna och en F2025-pump. Vaknade imorse med ett LP-fel och kallt i huset (-15 ºC ute). Fick så småningom igång pumpen och än så länge går den.
Kom på senare att man kan ju köra elpannedrift med enbart VVM300'an, dvs. utan F2025'an ifall jag skulle få ett fel sent ikväll eller inatt.

Nu till frågan:
Hur gör man?
Sitter med skötselanvisningarna men hittar ingenting om detta. Det borde ju finnas i menyerna, men jag hittar just inget självklart menyval (måste vara blind).

Tackar på förhand för svaren.


Kent D

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2010, 13:32:00 »
men...elpannan ska ju gå in  automatiskt när gradminuterna är nerräknade.
Kolla att den verkligen står i vinter-mode .

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kesodu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2010, 13:54:56 »
Elpannan står i Autoläge och fungerar som den ska när luftvärmepumpen går. Dvs. den kopplar in olika effektsteg beroende på utetemperaturen och varmvattenvattenförbrukning mm. Problemet är att när luftvärmepumpen fick ett LP-Larm/Fel så övergick, elpannan till reducerad elpannedrift med en mintemperatur på framledningsvattnet (enligt skötselanvisningen).

Vad jag vill göra ifall jag får ett fel på luftvärmepumpen är att koppla ifrån den och enbart köra med elpannan. Problemet är som sagt att jag måste vara blind för jag hittar inte den funktionen i menyerna.

Kent D

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2010, 14:10:55 »
Gå in i meny 8.1.1 och aktivera Servicemenyer, och sedan in i 9.1.2 och sätt antal värmepumpar till 0. Gissar jag på.

Problemet är antagligen att laddpumpen inte går då, så värmepumpen fryser sönder. Gissar jag också på.

Märk väl, gissar.

Edit: Annars har du en stor fet knapp på framsidan av pumpen som du kan slå om i reservläge, fast då får du väl handshunta, om jag inte misstar mig. Se sidan 10 i manualen.
« Senast ändrad: 21 februari 2010, 14:17:32 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2010, 15:39:46 »
Gå in på 9.3.15 och sätt sänkning vid larm till "Nej".

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad kesodu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2010, 20:01:23 »
Får tacka för svaren.

Pumpen har gått hela dagen nu. Fråga mig inte varför den gav ett LP-Larm. Det var inte så mycket is under (även om det var en del) och fläkten var inte fastfrusen efter avfrostning.

Jonas:
Enligt min skötselanvisning och den som finns på nätet hos NIBE så finns det ingen meny 9.3.15. Menyn slutar med 9.3.14 (vilket är åter till meny 9.3.0).
Kan ju vara så att manualerna inte är uppdaterade och verkligheten är en annan, får väl kolla senare på pannan.


Kent D

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2010, 20:05:39 »
Enligt min skötselanvisning och den som finns på nätet hos NIBE så finns det ingen meny 9.3.15. Menyn slutar med 9.3.14 (vilket är åter till meny 9.3.0).
Kan ju vara så att manualerna inte är uppdaterade och verkligheten är en annan, får väl kolla senare på pannan.
Exakt vad som står i senaste Monterings och Skötselanvisning på Nibes hemsida också.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2010, 20:29:44 »
 b00k Hej Jonas har nog tittat i splitens manual där finns dessa möjligheterna
 *vinkar* mvh Ronnie

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2010, 21:46:53 »
b00k Hej Jonas har nog tittat i splitens manual där finns dessa möjligheterna
 *vinkar* mvh Ronnie
Helt sant, trode splittens menysystem var ungefär lika med VVM'ens - men tydligen inte så :-X
Hur gör man då, måste väl gå att få komfortvärme även när VP står stilla me bibehållet frysskydd
för VP?
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2010, 22:11:14 »
Ber så mycket om ursäkt att jag inte kollade i manualen för VVMen utan tog för givet
att den liknade splitten's. Nåväl har nu tittat i manualen för VVMen och hittar ingen
meny som löser ditt problem permanent (dvs att få komfortvärme även om VP larmar
samtifigt som VP frysskyddas), mycket märkligt! En temporar fix skulle kunna vara att
ställa ner utetempen vid vilken VP stannar och el går in, dvs meny 9.1.9.
Ställ ner den till -5 eller liknande till dess att utedelen är fixad. Detta borde ju rimligen
betyda att utedelen frysskyddas!

MVH/Jonas

Ps. Det är märkligt att värmepumpstillverkarna förutsätter att varje hushåll har en ingenjör,
och att denna alltid är hemma, och aldrig på resa - åtminståne inte vintertid Ds.
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2010, 09:05:09 »
En temporar fix skulle kunna vara att ställa ner utetempen vid vilken VP stannar och
el går in, dvs meny 9.1.9. Ställ ner den till -5 eller liknande till dess att utedelen är fixad.
Detta borde ju rimligen betyda att utedelen frysskyddas!

Jag hade problem med larm som krävde omstart av VP för att nollas. Detta löste jag med att
sätta stopptemp på VP lite högre, -14 ºC. Det tråkiga är om den larmar på natten då ingen
märker något. Har funkat kanon för min del. Nu hade vi -25 ºC under natt och morgonen och
då syntes även kompressorsymbolen i displayen, antagligen för och hjälpa till så att det inte fryser.

Finns lite skrivet om detta på denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29175.0

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Knutan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2010, 21:06:13 »
Välj "0" i meny 9.1.2
Välj "Ja" i meny 9.3.2
Laddpumpen vill fortsätta att gå om du inte ändrar 9.3.12 till "av"

 *vinkar*

Utloggad kesodu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2010, 22:08:55 »
Hej på er igen,

Tackar än en gång för alla svar och vill bara bekräfta Knutans svar. Skickade ett mejl till Nibe och frågade bl. a. följande:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.När värmepumpen (F2025) stannar eller går sönder ska inte elpannan själv ta över hela uppvärmningen automatiskt så att inte elementen blir kalla och värmen sjunker i huset?
   Vi kunde ju ha varit bortresta t.ex..
 
2. Om jag inte hade fått igång värmepumpen, hur ska jag ställa om elpannan så att den själv sköter all uppvärmning och att jag samtidigt skyddar utedelen från att frysa sönder?
Det kan ju ta ett tag innan man får tag på någon service tekniker, speciellt om ett fel inträffar sent på kvällen eller man upptäcker det på natten.

Fick följande svar:

Hej,

Vad bra du läste i MOS innan du mailade, tack. Du har helt rätt. Det står inte i boken vad som händer eller hur du ska göra.

1. När du får LP larm som är ett bestående larm kopplar VVM 300 ner på min framledning som är 15 grader fabriksinställning. Hade ni varit borta hade inte huset frusit sönder men det hade varit kallt. Anledningen till detta är att ni ska bli uppmärksamma på att ni har något larm, märker ni inte att komforten försvinner märker ni inte felet för än elräkningen kommer.

2. I en ny MOS finns följande text hur ni kör med VVM och 2025 i elpannedrift med frostskydd.

Elpannedrift med värmepumpen inkopplad
■■ Välj ”Service” i meny 8.1.1.
■■ Välj ”0” i meny 9.1.2.
■■ Välj ”Ja” i meny 9.3.2.

Jag bifogar även en kopia av den nyaste MOS:en i PDF format till er där ni kan läsa mer om detta på sidan 14.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om jag nu bara orkar fortsätta med att hugga bort all is. Måste fixa nåt till nästa vinter.

Kent D

Utloggad Java

  • Amatörvärmejägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpannedrift VVM300/F2025.
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2010, 01:02:51 »
Halloj,
har bråkat med samma sak, d v s att få VVMen att gå in och fortsätta producera värme om VPn lägger av.
Finns mycket riktigt ingen direkt inställning för detta på VVM 300 eller VVM 240, däremot verkar den möjligheten finnas om man
styr Fightern med en SMO 10.
Men ett indirekt sätt skulle vara att höja min framledning i värmesystemet från fabriksinställningen 15° grader till t e x 25°.
Är det ruggigt kallt ute som den här vintern blir det förstås fortfarande kallt i huset, men inte lika uschligt.

Alltså: redan nu går faktiskt elpatronerna in om VPn larmar, men först när framledningen är nere
på fabriksinställningen 15°.
Förslaget finns redan  i andra trådar, får passa på och tacka, hjälpte när jag en gång i tiden själv funderade på en lösning.
Tror man får tänka till lite nästa gång man åker på vintersemester om lämplig min framledningstemp...

...och sedan kan man ju undra hur programmeraren tänkte... "Om huset blir kallt som F.. lär dom ju märka
att VPn lagt av"? Man vill tydligen inte riskera att vi användare inte skulle upptäcka ett VP-larm och åka på en
rejäl överraskning vid nästa elräkning.
Skulle ju förstås INTE gått att lösa med ett rejält summer- eller MEGAFON-larm från stillastående VP :) :) :)?
Genialiskt är vad det är... :D
1 1/2-plans hus, ca 230 kvm totalt varav 100 kvm källare / garage 15-18 grader resterande bostadsyta 19-22 grader. Huset byggt -47, tilläggsisolerat samt omteglat 80-talet. 4 pers. och Volvo, ingen hund:)
Nibe VVM 240 uppdaterad till VVM 300, Fighter 2025-8.
Tidigare lycklig (!) ägare, 2004/10-2010/01, till Fighter 2010-8 som gått hädan... 5-års elkonsumtion: 14000-16500 kwh / år varav för stor del lagts på internet, TV och annan förnöjelse...:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!