Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stora problem med den nya ute delen efter H16 byte  (läst 29082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stora problem med den nya ute delen efter H16 byte
« skrivet: 10 februari 2010, 22:16:39 »
Fick min pump utbytt pga H16
Den nya ute delen isade igen totalt i botten så man fick av frosta den med varmvatten innan fläkten tog i.
Så var det inte på min gamla enhet även om det snöade rakt in i den.
Reklamerade den så klar omg.

<xxxxxxxxx@hotmail.com>
2010-02-07 02:26
 To <H16support@eu.panasonic.com>  
cc  
Subject Reklamation utbytes pump [H16]

  
Hej har fått pumpen utbyt nu men det saknas värme kabel eller så är den sönder.
Kan inte se om där sitter någon för det är fullt med is i botten tråget så vattnet rinner inte ut nu utan isen bara växer hela tiden.
Så borde det väl inte vara.
  
Mvh Göran

From: H16support@eu.panasonic.com
Sent: Monday, February 08, 2010 2:37 PM
To: xxxxxxx@hotmail.com
Subject: Re: Reklamation utbytes pump [H16]


Hej Göran,

Utbytesdelarna levereras inte med värmekabel.
Önskar du sätta i en sådan kan du kontakta till exempel;
Örestadskyl AB  
Fågel Fenix väg 4
246 42  Löddeköpinge  
Tel: 046 - 71 30 55
Fax: 046 - 71 30 56
Webbsida: www.orestadskyl.se
E-post: orestadskyl@swipnet.se
  
Kontakt: Johan Christiansson
Mobil: 0708 - 74 93 10

Best Regards // Med vänlig hälsning

Robin Olofsson

Panasonic Nordic AB
Aircon
H16 Support

Robin.Olofsson@eu.panasonic.com
H16support@eu.panasonic.com


<xxxxxxxx@hotmail.com> 2010-02-09 00:14
 To <H16support@eu.panasonic.com>  
cc  
Subject Re: Reklamation utbytes pump [H16]

  

Här med reklamerar jag värmepumpen med stöd av konsumentköplagen eftersom den inte kan användas till det den är avsedd till utan man måste avisa den manuellt med varmvatten för att fläkten inte ska ta i isen.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/
När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
  
To: xxxxxxxxx@hotmail.com
Subject: Re: Reklamation utbytes pump [H16]
From: H16support@eu.panasonic.com
Date: Wed, 10 Feb 2010 12:58:10 +0100


Hej Göran

Du har fått besked nedan.
Vi tar inte emot några reklamationer, sådana ställs till säljaren.
Du har fått en ny utedel genom H16 programmet. Denna levererades inte med värmekabel och vi tar 6 månaders reservdelsgaranti för dolda fel på den utedelen.

Best Regards // Med vänlig hälsning

Robin Olofsson

Panasonic Nordic AB
Aircon
H16 Support

Robin.Olofsson@eu.panasonic.com
H16support@eu.panasonic.com


Det sista mailet jag skickade ser ut så här

Så ni menar på fullt allvar att ni tycker det är ok att min byter ut min utedel som inte det bildades is i bottentråget till en som det gör det på.
Ni valde att byta hela utedelen istället för kompressorn, då får ni ta ert ansvar när den inte går att använda till det den är avsedd till utan manuel avfrostning av utedelen.
Den utedelen jag har nu kommer från och är ert ansvar nu och inte dom jag köpte pumpen av från början för det är inte samma pump som dom sålt jag har nu och då upphör deras garanti ansvar med.
Ni har flera gånger attackarat parallel importen med argumentet att dom inte är anpassade till vårt klimat och sen skickar ni ut en icke norden anpassad pump och tycker det ska vara så.
Dessutom är flera ingående komponenter äldre och betydligt mer slitna än dom som satt i min pump som bara används som ac i 2 år och till värme i 1,5 månader innan kompressorn rasade.
Sen har tydligen vissa fått värmekabel och andra inte enl användare på värmepumps forum.
 
Göran




Får se vad dom svara och om dom läst på konsument köplagen på följade punkter.

Dom har skickat något med delvis äldre komponenter vilket inte är ok.
Den funkar inte på avsätt eller på ett sätt som man kan förvänta sig.
Det finns inget som heter komponent garanti om man bytt en hel enhet utan då gäller garantin på hela enheten rakt av.
Finns säkert mer fel dom gjort men detta räcker.

Säljaren av pumpen är inte lönt att kontakta för serie nummret stämmer ju inte längre och då upphör deras garanti ansvar med.

Får se hur dom gör nu.
Det handler igentligen bara om en värme kabel för spottstyver som dom kunde skickat så kunde jag satt i den själv.
Men nu har jag blivigt så irriterad att nu får dom sätta i den eller så blir det tinget och där lär dom inte ha en möjlighet att vinna.

Det bästa är att det räknas som små mål och då får parterna stå för sina kostnader själv och det lär kosta pana långt mer än att montera en värme kabel även om dom skulle vinna mot förmodan.

Till vardags jobbar jag med att leverera nya vitvaror och renovera och sälja begagnade.
I bland blir det så klart reklamationer och dom tar jag hand om.
Jag har aldrig haft en missnöjd kund efter reklamationen är åtgärdad.
Jag ser alltid till att kunden blir kompenserad på något sätt och har jag missat något själv ber jag så klart om ursäkt med.
En reklamation kan man vända till en positiv erfarenhet för kunden om man sköter den snyggt och smidigt.

Det är pga denna bakrunden jag blir så himla störd av panas hantering.

Är det fler än jag som haft problem vid reklamation?
Jag har läst att flera tyckt att pumpen lämnat lägre effekt efter H16 byte iaf.

Blev långt det här hoppas ni orkade läsa allt.

Göran
« Senast ändrad: 05 april 2010, 01:38:29 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad sers77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Arendal Norge
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2010, 23:32:25 »
Du kan fÃ¥ min värmekabel   *vinkar*
/Rikard

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2010, 01:32:27 »
Du kan få en av mig för jag har faktisk en liggande som hör till en annan pana pump som används väldigt begrännsat och sitter helt skyddad från väder och vind 4 meter in under taket på ett uterum med bara 3 väggar.

Jag anser inte det är min sak att fixa det för pana har levererat något som inte funkar på avsätt eller på ett sätt man kan förvänta sig.
Klockrent att dom ska åtgärda det enl KKL.
Jag har fått äldre delar än jag hade innan även det bryter mot KKL.
Dom tar inte garanti ärende heller trots dom förvärkat garantin från leverantören då serie nr inte stämmer längre.
Garanti mot dolda fel finns det inget som heter utan det har dom uppfunnit själv.

Dom har så klart inte svarat på det sista mailet.

Jag har 4st pumpar på mitt hus.
En 17år gamal gestner air som funkar klockrent och har hetgas avfrostning av botten tråget.

En dryga året gamal pana CE9GKE som enbart värmer ett inglasat uterum vid behov som jag monterat själv och den funkar som den ska.

En 2,5 Ã¥r gamal Appliance AAC 11000A - PTC  som värmer ett dÃ¥ligt isolerat garage.
Även denna har jag monterat och den funker med klockrent även om snön vräker in i den.
Den har värmekabel monterad från fabrik och lyckats hålla värmen på +18 i garaget vid -18 grader trots den bara är på 3,2kw inte illa för en pump som kostade 3488kr

Sen är det denna förbanade pana E9dke som är totalt oanvänbar när det blåser snö på den om man inte vill ha fläkt eller förångare haveri.
Undrar om dom tar det på deras sk dolda fel garanti om fläkten eller förångaren havererar är ju knappast mitt fel att den inte klarar svenskt väder.

Ska montera 1 pump till i källare och ev byta ut den 17 år gamla pumpen om pengar finns till det med och någon pana blir det inte.

Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag bett dom skicka en kompressor så hade jag bytat den själv och sluppit få en massa andra delar som är betydligt mer använda än pumpen som rasade för den hade gått allt som allt 4,5 månader innan raset och övrrig tid hade den står strömlös.
På den tiden han både kompressorn och fläkten i inner delen haverera
Jätte kul att få en utedel med 5 år gamla komponenter när en som gått 4,5månader bytes ut.

På jobb har jag tillgång till all utrustning när det gäller kompressor byte då det är en av mina arbetsuppgifter att byta kompressorer.

Får se om dom svara annars får jag skicka ett nytt mail och ringa med och förklara så en 3 åring förstår för KKL värkar dom inte ha koll på.

Göran


« Senast ändrad: 12 februari 2010, 08:31:18 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2010, 09:14:00 »
Om det är så som du skriver så självklart får dom leverera en likvärdig produkt, det här verkar ju inte vara det alls då funktionen inte alls blir densamma.

Jag skulle aldrig acceptera det där.

Om du köpte pumpen med värmekabel från början, var är då din kabel nu?
Om någon tagit tillbaka din gamla pump och du får en ny med färre komponenter på, är det inte på gränsen till stöld/snatteri och man ska hård-dra det?

Gillar inte alls när företag inte kan vara smidiga när man själv försöker vara det.

hur man än vänder och vrider på det så är det ju DU som är minst ansvarig för det här.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2010, 16:44:39 »
Göran, Hur länge sen var det du köpte H16 pumpen.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2010, 18:36:13 »
Du säger att vissa delar är slitna     byter de ut med begagnade delar?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2010, 20:28:23 »
Hör av dig så kan jag bidra med lite självbegränsande värmekabel.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2010, 22:56:15 »
Oj det var många frågor.
Pumpen är inhandlad dec 2006 för 13-14tusen inkl installation.
Firman som sålde den har gått i konkurs och den nya pumpen finns inte i deras återförsäljares data systen iom det är ett nytt serie nr mao pana har skrotat min garanti och vägara själv ta ansvar för skiten dom skickar ut.

Dom har inte satt i äldre delar men där är äldre komponenter i pumpen jag fick vilket inte är ok enl kkl.

Tänk sen på att jag fick en pump som bara gått i 4,5månader varav 3 som ac innan den rasade och när den inte gick var den ström lös så alla ingående komponenter var som nya i princip.

Pana pumpen är avständ nu för vi har snöstorm här och is kakan är farligt nära fläkten.
Min billiga pump för 3488kr tuffar på trots det vräker snö på den.
Ska försöka komma ihåg att ta en bild på den i morgon om jag hittar den i snö drivan den står nu.
Har fått skotta fram den 2ggr redan men den går och ger värme.

Allt handler om deras o vilja att anpassa den för nordiskt klimat och sätt i en värme kabel för jag ska ta mig f.... inte göra det.

Jag är ganska sugen på att sätta i en och debitera dom via firman jag jobbar på och dra det till till tinget om dom inte betalar,
Kostar 300kr något att inge ett betalnings föreläggande vilket det kan vara värt även om jag knasar för det har iaf kostat pana några tusen.

Den avfrostar kansigt med.
Startar avfrostnings när det är mer än 15 minus utan någon frost alls på den och vad värre är den går inte upp på max varv innan och hämtar hem olja och det förkortar livslängen ennormt, tom min 17 år gamla pump hämtar hem oljan innan avfrostningen.

Dom har inte än svarat på mitt sista mail utan det är tyst från dom.

Ska försöka ta tag i det nästa vecka om jag lugnat ner mig lite.
Är skapligt förbannad just nu.

Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2010, 23:15:20 »
Gas brist har jag inte i pumpen för den värkar funka som den ska och bildar frost över hela kyl paketet.

Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2010, 23:23:14 »
Lite bilder.
Bild 1 en billig pump för 3488kr som får slita hund nu.
Cop värdet är nog inte det bästa just nu men den håller garaget på +18gr nu vid -5,6gr och ingen is i botten tråget.
Jag har fått lägga en skiva över den för den är bara 50mm från väggen så man kan få in en bil om man vill.
Den kan just nu bara dra in luft från vänster sidan pga snö storm men den går till skilnad från pana pumpen

Bild 2 en 17år gamal pump som ångar på i godan ro.

Bild 3 en avstängd pana pga is i botten tråget

Göran
« Senast ändrad: 12 februari 2010, 23:26:02 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad iskall66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2010, 00:35:35 »
Hej Göran!

Halkade in i detta forum av en händelse, jag kan berätta en hel del om värmepumpar i allmänhet och panasonic (Kinnan AB) i synnerhet.
//Anders

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2010, 00:59:41 »
iskall 66 Berätta!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2010, 02:46:22 »
Ja berätta.
Under tiden får jag berätt att det är inte en höjdare att svetsa ihop en snö släde med en mig svets med tvärslut slang paket och ett antal burkar öl innanför västen.
Slutade med att min ny införskaffade invertersvets kom fram och jag pinna svetsade ihop det.
Gissa hur lätt det är att pinna svtesa 0,5mm plåt halv dragen.
Får höra med HSB ( hon som bestämmer) om jag är värd en nu mig svets.
Det blev tvär stop att köpa en manlig snö slunga
Göran
« Senast ändrad: 13 februari 2010, 06:59:58 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2010, 11:19:31 »
Hej Göran.

Tråkigt att säga detta men jag tror inte panasonic gör något fel enl kkl.

KKl ger dig 3 års reklamations rätt mot ursprungs fel och bevisbördan ligger på ditt bord.
(Har för mig att bevisbördan ligger hos säljaren om felet uppstår de första 6 mån)
Garanti är ngt helt annat. Det är något som är frivilligt för tillverkaren/säljaren
Garanit är oftast lite generösare villkor än de kkl ger bla map bevisbörda etc.

Så efter som pumpen är över 3 år så tror jag bara du har att finna dig i de garantivillkor som de dikterat.
Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att göra garantin gällande och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till köparen. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel
•att varan repareras
•att du får en annan vara i stället
•att du får avdrag på priset
•att köpet går tillbaka

DVS det du bör göra är att kolla upp vad det står att garantin omfattar.

Jag kan tänka mig att värmekabel inte finns med bland detta om det är så att den inte var monterad
med detta från fabrik och detta gjordes av återförsäljaren.
Även om det står med i villkoren måste du nog isf rikta dina krav mot säljaren.
Panasonic tar knappast ansvar för ändringar som gjorts efter det lämnat fabrik.
(Är lite som att säga att en biltillverkare ska ta ansvar för att du har fått dåliga vinterdäck med vid ett bilköp)

Det är iaf som jag tolkar det hela men jag är ingen jurist.

Vore jag dig skulle jag ta kontakt med komunens konsumentrådgivare och disutera ärendet med dem,

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aldrig mer något från Panasonic
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2010, 11:21:24 »
öl och svets hör inte ihop. så ditt eget fel ;)

Der är när man druckit öl ,de är då skaparglädjen flödar
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!