Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)  (läst 5649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erbi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« skrivet: 17 maj 2016, 22:46:53 »
Den gamla värmepumpen har gjort sitt efter 20 år. Jag har fått in 3 offerter från olika IVT-återförsäljare och då de ser ganska olika ut vänder jag mig till detta forum för hjälp. Jag har slutligen även fått in offert från en DAIKIN-installatör.

Huset:
230 m2 tvåplanshus, undervåning 30% elgolv, 70% vattenburen golvvärme, övervåning vattenburna radiatorer av äldre typ

Förbrukning: ca 23 000 kWh/år (inkl hushållsel och trött pump)

Gamla systemet:
IVT Focus 08E-6
Varmattenberedare 200 l
Borrhål 120 m

På senare år har det blivit kallt inomhus vid köldknäppar, ända ner till 14 grader.
Varmvattnet har varit kallt och otillräckligt.

Offert 1:
IVT HE Greenline HE C6 med 6 kW elpatron
IVT DVB 300 FC med 286 liter tappvarmvatten
Volymtank 100 l
Yttre cirkulationspump

Offert 2:
IVT Premiumline HQ E8 med 9 kW elpatron
DS 300L rostfri varmvattenberedare
Yttre cirkulationspump

Offert 3:
IVT Geo 312 C med inyggd högeffektiv varmvattenberedare

Offert 4:
Daikin bergvärme EGSQH10S18AA9W-Boost 3/13 kW
Inbyggd vvb med 180 l

Ingen har föreslagit ytterligare borrning i nuläget.

Greenline HE 6 ska motsvara den gamla pumpen i kapacitet och är lagom för hålet, men det är väl risk att ytterligare tillskott behövs vid köldknäppar.

HQ 8 är kraftiigare och har spärr för att frysa hålet, använder elpatron när hålet blir för kallt.

Geo är den modernaste IVT:n med varvtalsstyrd inverterteknik.

Greenline HE är det klart billigaste IVT-alternativet, är det motiverat att satsa på något av de dyrare?

Eller är Daikin ett bättre val, priset på den är faktiskt lägre än samtliga IVT!

/Erbi

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2016, 07:33:12 »
Hej!
Det finns ju de som hävdar att borran blir mindre påverkad av en inverter som ger ett jämnare energiuttag.
Jag har sett siffror som antyder detta på nya anläggningar, men hur det funkar efter ett par år vet jag inte.
Så ett tips är att prova med en inverter, Daikin är säkert OK grejer.

Om du har en hyfsat stor tomt så finns ju alltid möjligheten att komplettera med en markslinga i framtiden om det skulle visa sig behövas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2016, 07:55:38 »
För att jämföra HE6 och Daikin rättvist kostnadsmässigt så bör du ta bort tanken (100 l) och den externa cirkpumpen på IVT:n, eller lägga till bypass och extern cirkpump på Daikin.
Vad tanken och en extern cirkpump (eller bypass + extern cirkpump) gör är att garantera projekterade flöden både i interna kretsen (värmepump) och externa kretsen (värmesystemet).
Utan tank  eller bypass är det viktigt att ställa in reglerdatorn rätt, och köra med sÃ¥ fÃ¥ termostater som möjligt aktiva för att värmepumpen skall fÃ¥ "rätt" flöde genom värmeväxlaren.
Som alternativ till GEO och Daikin finns även Nibe 1255-6 (går trimma upp till drygt 7 kW), 1255-12 eller CTC Gsi-12

Att atrypa en värmepump för att förhindra frysning av borrhål ser jag som en halvdan lösning, antingen fungerar det med ett kort borrhål utan problem, eller så fryser det igen ppå ett sånt sätt att det komprimerar slangarna och trycker ut brine via säkerhetsventilen på nivåkärlet.
OM det fryser så att slangarna komprimeras är det lika bra eller bättre att borra ett hål till, förlägga lite jordvärme i serie, eller skaffa en FLM (frånluftsmodul).
Att strypa kompressorn när det blir kallt ute är en kompromisslösning som egentligen inte garanterar att du slipper problem, det garanterar bara en lägre besparing.
Men visst, det känns säkert/är bra att möjligheten finns om det skulle bli akuta problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2016, 09:24:33 »
När vi konverterade till bergvärme så fördjupades det befintliga hålet från ca 60 meter till 210 meter.
Det kanske skulle fungera hos er också. Ny längre slang är ju en mindre del.
Det kan ju knappast fungera med det befintliga djupet - särskilt väl.
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2016, 09:53:25 »
Befintligt borrhål lär väl funka lika bra som det har gjort innan... Problemet är att man för 20 år sedan satte in värmepumpar med lägre effekttäckning eftersom elen var så billig då. Det borde inte vara några problem att sätta in en som är storleken större om man håller koll på att inte hålet blir för kallt. Det bästa i så fall är en med varvtalsstyrd kompressor så att den kan varva ner när det blir för kallt i hålet istället för att stänga av helt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2016, 09:56:28 »
Värt att tänka på är också att en 12 kW inverter inte tar mycket mer energi ur borrhålet än en 6 kW on/off, om 6 kW värmepumpen har 70% effekttäckning.
Det rör sig om några få procent större belastning på borran sett över ett år.
Om slangarna inte deformeras kanske vi talar om 1 grad kallare borra, och det kostar i runda slängar 200-300 kr i förlorad besparing/år jämför med om man borrar ytterligare 50 meter, vilket kostar i runda slängar 20 000 kr, minst.
Det blir lång payoff-tid på det.

Så allt hänger egentligen på hur stor effekttäckning värmepumpen har (den gamla).

För att vara på säkra sidan och kunna varva ned kompressorn om det inte fungerar så kanske 1255-6 vore bäst.
Du kanske får 1000 kWh eltillskott/år, men slipper borra djupare och riskerar inte på samma sätt att borran fryser, som om du väljer en värmepump med 12 kW uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2016, 10:14:52 »
Det sitter ju en 6kW Vp där nu som förmodligen har gått dygnet runt under vintern, så det borde inte vara några problem att sätta in en minsta lika kraftig VP. visst, en nyare VP är lite effektivare och tar lite mer energi från borran jämfört med elnätet, men så jättestor skillnad är det inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2016, 10:17:44 »
1255-6 går ju trimma till lite drygt 7 kW, så man kan ju börja där.
Den högre COP:n i kombination med den högre uteffekten borde göra rätt mycket för besparingen, och belasta borran mer, men inte lika mycket mer som en 12 kW värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2016, 12:14:13 »
1255 6 kw har 1 fas kompressor vilket jag tycker är en nackdel. Daikin är nog inget dåligt val särskilt om priset är bra och det går att ställa min kb temp även på den om man förstår sig på styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #9 skrivet: 18 maj 2016, 16:25:51 »
Ja, det är absolut ingen fördel, men å andra sidan så bör den klara sig med 10 A, eventuellt eltillskott tas från de andra två faserna, det förutsätter jag i alla fall.
Då är det värre med de luft/vattenvärmepumpar på 10-12 kW som är enfas, då talar vi om rejäl snedbelastning.
Men visst, det är ingen fördel.

När det gäller begränsningen av större pumpar så har jag lite svårt att tro på den funktionen, begränsar man på temperaturen så gör ju en grads felvisning på tempgivaren massor på frekvensen, i värsta fall kanske man står där i åratal med en 4 kW värmepump utan att veta om det, bara för att inkommande KB-givare visar lite för kallt...
Om det nu fungerar på det sättet.
Tycker det känns lite osäkert faktiskt, inte för en nörd som du och jag Smurfen, men för en normal kund som bara kollar att det surrar i skåpen...

Dessutom är risken stor att man begränsar den i onödan, om kollektorn inte deformeras så spelar det ingen roll om det blir -5 grader i borrhålet, det är ändå mycket bättre än att begränsa kompressorn och ersätta effekten med elpatron.

Är det samma pris på Nibe och Daikin så kan man väl iofs begränsa Daikin på 7.2 kW och få precis samma utfall.
Vet inte vilka priserna är så jag har svårt att uttala mig om det.
Om Nibe vore 10 000 billigare skulle jag absolut överväga den, men som sagt, jag vet inte vad de kostar i praktiken.
« Senast ändrad: 18 maj 2016, 16:28:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2016, 18:45:59 »
Man bör nog alltid börja med att köra vp obegränsad jag tror det är ett fåtal anläggningar som får problem med för låg kb temp men får man man problem är nog funktionen bra att ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utbyte av bergvärmepump - ivt (daikin)
« Svar #11 skrivet: 19 maj 2016, 07:17:19 »
Ja, och det har väl alla invertrar?
Eller har jag missat nåt?

Det jag menar är bara att, om kunden absolut inte vill borra djupare, och samtidigt är orolig över borran så kan en mindre och billigare värmepump vara ett säkrare alternativ än en värmepump som nästan säkert är så kraftfull att den behöver begränsas.
Att i detta läge säkerställa funktion genom att välja en mindre och (kanske) 10 - 20 00 kr billigare värmepump gör att kalkylen under anläggningens livslängd blir samma eller bättre än om han valt en större värmepump, även om det visar sig att den hade kunnat begränsas på en högre effekt än den mindre och billigare värmepumpen.

Vi vet ju alla att 50% effekttäckning ger ca 95% energitäckningsgrad, och i ett hus med 30 000 kWh i behov för värme och tappvarmvatten ger det ca 1500 kWh/år i eltillskottsbehov.
Inget att direkt få panik av alltså, och som sagt, OM en mindre värmepump är billigare eller har bättre COP så kan det t.o.m bli en bättre affär än att välja en större värmepump.

Oavsett val så kommer nog trådstartaren att få en rejäl besparing med ny pump, det hoppas jag i alla fall.
Daikin är säkert ett OK val, likaså on/off-värmepumpar på 6 kW eller andra invertrar på 6-12 kW.
I slutändan tror jag inte att det ekonomiska utfallet skiljer så mycket.

En on/off-värmepump på mer än 8 kW skulle jag avråda ifrån under gällande omständigheter.

En för stor värmepump (för borran) som körs med max effekt och deformerar kollektorn kan i värsta fall innebära att ett nytt djupare hål behöver borras (inte säkert att man kan få upp den gamla kollektorn om hålet slammat igen eller bergkross rasat i hålet).
Jag förstår att trådstartaren ställer frågan och är lite orolig, jag ger de råd jag kan stå för. men till syvende och sist är det anläggningsägaren som måste välja, installatörerna lär inte garantera funktion i ett befintligt, för grunt borrhål.
« Senast ändrad: 19 maj 2016, 07:25:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!