Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som har provat förlänga avfrostnings intervallen?  (läst 1714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Satt och funderade om man kunde förlänga avfrostningsintervallen på 2020
Tycker att det inte blir sÃ¥ mycket is pÃ¥ fÃ¥rÃ¥ngaren.  orginal är 50 min borde gÃ¥ förlänga till 1 tim utan att det skulle vara nÃ¥gon fara
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Är denna tidsinstäld?

Vad heter variabeln?


Mvh  D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
Är denna tidsinstäld?

Vad heter variabeln?


Mvh  D
I Spliten är avfrostningen behovsstyrd. Tror att den tittar på diffen förångare in - förångare ut,
och jämför denna diff. med utetemp. Har inte hittat något ställe att förändra dessa parametrar
för avfrostning. Å andra sidan tycker jag splittens avfrostning funkar klockrent, ingen bestående påisning,
inget fläktskrap, och när avisningen påbörjas ser det ut som om luftväxlaren nästan är igentäppt
av frost/is, och det kommer inte mycket luft från fläkten. Verkar vara väl avvägt!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som har provat förlänga avfrostnings intervallen?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 08:22:37 »
2020 och 2025 går på timer så fort tempen förångarn är under en viss emp avfrostar den alltid med ett viss intervall som är 50 min orginal
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Satt och funderade om man kunde förlänga avfrostningsintervallen på 2020
Tycker att det inte blir sÃ¥ mycket is pÃ¥ fÃ¥rÃ¥ngaren.  orginal är 50 min borde gÃ¥ förlänga till 1 tim utan att det skulle vara nÃ¥gon fara

Tidsintervallen som är fabriksinställd på 50 min är förmodligen anpassad för att täcka in alla förhållanden med olika utetemperaturer och luftfuktigheter, så att man säkrar drift utan helt igensatt förångare. Märker här i Skåne en stor skillnad på isbildning nu när temperaturen varit extremt låg en tid. Nu när luften inte innehåller så mycket fukt som i vanliga fall här nere, så är det mycket mindre isbildning strax före avfrostning än i normala fall. Bor man i ett område med låg luftfuktighet kan man säkert höja avfrostningsintervallen en hel del.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Någon som har provat förlänga avfrostnings intervallen?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 17:25:33 »
Satt och funderade om man kunde förlänga avfrostningsintervallen på 2020
Tycker att det inte blir sÃ¥ mycket is pÃ¥ fÃ¥rÃ¥ngaren.  orginal är 50 min borde gÃ¥ förlänga till 1 tim utan att det skulle vara nÃ¥gon fara

Varför pilla på detta, spara energi?? Luftvärmepumpen jag hade frostade av 2ggr per timme vid noll grader. Nibe en ggr per timme vilket är helt okej.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!