Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda överskottsvärme under solpanel v/integrerade solceller  (läst 1954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zdmh100

  • Generellt nyfiken
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej,

projekt: energieffektivisera 40-tals villa i Skåne (kolla bifogad foto)
arbete utförd:
  • Isolering: 140mm BauderPIR Plus isolering (utsida tak)
  • Energi: solcellsintegreringssystem, 30 x 275W Trina Mono solpanel = ca 8.000-nÃ¥nting kWh per Ã¥r
  • Värme: stängd gasen, installerat Nibe VVM325 (enb. innedel), bytt ut 7 x radiatorer mot 3 x Ultra fläktkonvektorer
  • Önskas: 1) lagra energi som finns i varmluften under solceller (vhja. FVP el. liknande) i ack-tankar. Luften under solceller kan anslagsvis stiga >50 grader pÃ¥ varma sommardagar. 2) förbättra ventilation v/nock sÃ¥ jag inte fÃ¥r för mycket effektreduktion i panelen pga. värme

Någon som har förslag till fungerande värmeväxlare e.l. som skulle fungera mot den varma luften (Nibe säger at doms kompressorer stänger ned vid temp >37 grader)? Jag vill transportera den varma luften ner till pannrummet i befintlig skorstenskanal / rör.
« Senast ändrad: 06 februari 2018, 11:38:57 av zdmh100 »
Hus: 1 1/2 plans villa om ca. 150kvm, byggår 1939, omisolerad tak utvändigt med BauderPIR 140mm
Uppvärmning: Nibe VVM325 + F2120-12, Ultra fläktkonvektorer
El: 8kWh solceller m/SMA STP 8000TL-20 och kommande 3-fas Tesvolt 48v 10kWh m/3 x SMA SI 8.0H-12

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej,

projekt: energieffektivisera 40-tals villa i Skåne (kolla bifogad foto)
arbete utförd:
  • Isolering: 140mm BauderPIR Plus isolering (utsida tak)
  • Energi: solcellsintegreringssystem, 30 x 275W Trina Mono solpanel = ca 8.000-nÃ¥nting kWh per Ã¥r
  • Värme: stängd gasen, installerat Nibe VVM325 (enb. innedel), bytt ut 7 x radiatorer mot 3 x Ultra fläktkonvektorer
  • Önskas: 1) lagra energi som finns i varmluften under solceller (vhja. FVP el. liknande) i ack-tankar. Luften under solceller kan anslagsvis stiga >50 grader pÃ¥ varma sommardagar. 2) förbättra ventilation v/nock sÃ¥ jag inte fÃ¥r för mycket effektreduktion i panelen pga. värme

Någon som har förslag till fungerande värmeväxlare e.l. som skulle fungera mot den varma luften (Nibe säger at doms kompressorer stänger ned vid temp >37 grader)? Jag vill transportera den varma luften ner till pannrummet i befintlig skorstenskanal / rör.

 tummenupp
Jag gillar din idé, men har svÃ¥rt att tänka ut nÃ¥got lätt sätt att ta tillvara värmen pÃ¥.  Sc:,h     
(Svart) kollektorslang kanske och en kraftig push-pullfläkt?

Har själv solfångare, men tror det blir mycket skrik för lite ull att försöka "suga" varmluften från solceller till nån typ av VP.

Möjligen kan du leda värmen in till vinden och suga luft från vinden med FLVP (dock kanske risk att du rubbar ventilationsbalansen på vinden om du inte har någon smart styrning på när värme ska flöda till vind?)

« Senast ändrad: 06 februari 2018, 19:09:15 av kWhalp »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Det finns hybridsolceller/ solfangare, men här är det nog för sent ....

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Med styrning av temp i inluft (blanda varm -kall inluft till max 35C ) kan fu ju fortfarande använda en kompressor. problemet med värmeväxlare luft vatten är ju att du behöver pumpar pÃ¥ bÃ¥da sidorna  och vid lÃ¥g temperatur sÃ¥ kan effekten av pumparna ge större energiförlust än du vinner. jag har flödesreglering och styrdator pÃ¥ mina solvärmepaneler men  bryter bort allt under ca 30 C. om datorn inte ka höja tempen pÃ¥ bekostnad av energimängden.
Nu har du ju mycket el att leka med - och du ökar ju effekten om du kyler solcellerna. En kylning under dessa kanske är lönsamt utan att ta vara på värmen ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!