Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nedslag på besiktningen / släpkärra  (läst 28363 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nedslag på besiktningen / släpkärra
« skrivet: 30 september 2011, 18:43:55 »
Hej  *vinkar*
Här på forumet verkar det finnas hur mkt kunskap som helst så !
Fick nedslag på (2) påskjutsbromsen dom j*vlarna tyckte att det var för stor ihoptryckning av påskjutet innan bromsen grep in. Måhända har dom rätt.  ::)
Kärran är en engelsk boogie kärra 2.6 ton totalvikt  Indespension tror jag den heter. Vet att den ena fettnippelns pärla har försvunnit.
Måste erkänna att jag är helt rudis på meka det mesta.... huvuddunk Brukar lösa det mesta med B lösningar.
Men går bet på detta.
Fick även en 2 på ojämn bromsverkan där tror jag att jag ev kan lösa det själv då släpkärrors bromsar inte är självjusterande.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #1 skrivet: 30 september 2011, 18:49:45 »
Antagligen har de rätt :-\

Men även om du säger själv att mekande inte är din starka sida så kommer du kunna byta påskjutsbromsen utan större problem.

Titta efter något som liknar dämparna som finns för att hålla uppe baklucka/kombiluckan på en bil, se om du kan hitta några nuffror som skvallrar om vad det är för något och köp en likadan.  (Eller om du vet var du kan knalla in och köpa en dylik)

Jag har bytt på en hästkärra en gång och jag bedömmer svårighetsgraden till en eller på sin höjd två skiftnycklar av fem möjliga ;D

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #2 skrivet: 30 september 2011, 18:52:28 »
Läste din fråga igen:

Kanske är påskjutsdämparen inte alls dålig, kanske räcker det med att justera in bromsen så den börjar ta tidigare.

Titta så lär du se var du kan justera, troligtvis är det bara att dra ihop en gängstång några varv :)

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #3 skrivet: 30 september 2011, 19:01:47 »
Du behöver med all sannolik justera ut backarna på respektive hjul
Brukar sitta justeringar på baksidan av hjulen, kan vara en fyrkant eller ett hål där man sticker in skruvmejseln och via ett tandat drev.

Brukar sätta upp släpet på pallbockar, släppa på dragstångens justering.
Justera ut hjul efter hjul så det knappt går runt och tillbaka tills julet går fritt i bromsarna
justera tillbaka dragstången till sitt gamla läge
Låt någon dra upp handbromsen en bit och känn över att alla hjulen bromsar lika.
En annan variant är att lägga runt ett spännband och spänna in påskjutbromsen en bit så bromsarna får anläggning
Brukar räcka för det mesta

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #4 skrivet: 30 september 2011, 19:26:03 »
Här fick du ett antal guldtips "Fattiglapp", lycka till!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #5 skrivet: 30 september 2011, 19:26:37 »
Fick liknande anmärkning för nått år sen justerade en gängstång så bromsen tog tidigare och det gick igenom har för mej att anmärkningen hette för liten rörelsereserv  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #6 skrivet: 30 september 2011, 19:32:43 »
Hej ! 

http://www.valeryd.se/ är kanon om man ska söka reservdelar till släp. Bara att knappa i regnr.
IVT 490 installerad sep-06 123 m² på 1½ plans villa byggd 1992 i Skåne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #7 skrivet: 30 september 2011, 19:42:50 »
Här fick du ett antal guldtips "Fattiglapp", lycka till!

Har du hinkat i dig fler öl än vad jag har? :D

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #8 skrivet: 30 september 2011, 20:24:02 »
Hej  *vinkar*
Tack till er alla för responsen  studs

Skall ta mig i kragen endera dagen å titta på eländet.
Återigen TACK !

Ingen som tror att den trasiga fettnippeln spelar in på påskjutshistorian ?
Märkligt när man var "ung" 20 år var det nästan kul att mecka byta däck osv...Nu är det inte lika roligt längre  Sc:,h

Trevlig Helg önskar Tyke  :D

Ps jag har ialla fall lyckats få i mig öl plus whis :D :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #9 skrivet: 30 september 2011, 20:27:04 »
Fettnippeln är bara där för att kunna smörja påskjutets axel.
Påverkar inte att slaglängden blir för lång, detta beror på att brombackarna slits

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #10 skrivet: 30 september 2011, 20:40:45 »
Stort TACK ! Stefan M

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2011, 21:11:47 »
Rör inte gängstången i första skedet! Palla upp vagnen, justera bromsbackarna i första hand! Typ spänn åt dom så mycket att det tar emot trumman lite, sen släpp ett snäpp på backarna så det snurrar fritt. Efter detta så kan du ta ett spännband och dra ihop "dragstången" och kolla påskjutsreserven, hur mycket den går ihop när bromsarna tar. Den får inte vara för liten.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2011, 21:33:15 »
Släpper du inte heller på bromsvajrarna när du justerar handbromsen på en bil som har egna bromssbackar bak?
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2011, 22:11:36 »
Förr gjorde jag det, tog handbromsen dåligt så släppte man ju på vajrarna innan man justerade backarna, sen fick man justera vajrarna igen.... Det jag menar är att det är backarna som blivit slitna, då justerar man dom i första hand utan att röra gängstången, den lär det ju inte ha hänt någe med, kolla med husvagnsverkstäder så säger dom samma, rör inte stången. Till din fråga, inte i första hand, det är bromsbackarnas justering som gäller utan att slappa vajrarna och då brukar handbromsens rörelsereserv bli bra. Visst, det finns ju undantag då man måste gå på och justera vajrarna med.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Nedslag på besiktningen / släpkärra
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2011, 22:45:43 »
Jag har råkat ut för det ett antal gånger att handbromsen knappt haft någon rörelse, typ första hacket efter justering
Förmodlingen för att det släpps olika mycket beroende vem som justerar till backarna
Visst kan man göra som du tycker, men man måste vara observant på att det kan bli fel anslag på bromsen

PS: Tittade i en beskrivning för justering av släpbromsar och där står den metoden jag använder

mvh/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!