Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skrönor eller sanningar ?  (läst 30295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Skrönor eller sanningar ?
« skrivet: 30 juni 2011, 18:50:35 »
Hej  *vinkar*
Vi har nog alla till mans hört olika förslag/skrönor, man har skrattat lite osäkert undrandes om man har en dåre framför sig eller ett geni.

Kommer här med några förslag så får vi se om det finns någon sanningshalt bakom skrönorna.
1. Vaxa bilrutorna så slipper man nästan använda torkarbladen.
2. Smörja in trägolvet med smör/margarin innan golvslipning. För att slippa byta sandpapapper på golvslipen så ofta. "Dyrt"
3. Polvändning av bilbatteri. Dvs om batteriet är slut så skall man kunna ladda upp batteriet tvärtom dvs plus på minus osv tydligen måste batteriet vara totaltömt innan man kan göra denna manöver.

För att skydda min rygg så är det endast en del av förslag/skrönor som jag har hört de senaste åren har inte provat nåt av dem  a:gl
Kom gärna med fler förslag ! Alltid kul å grunna på sanningshalten.
P.s kan avslöja att tydligen så skall smörslipningen fungera enligt arbetskollega  ;)

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2011, 18:59:55 »
Vaxa bilrutan funkar säkert brukar vaxa visiret på hjälmen ibland och vattnet släpper på ett helt annat vis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2011, 19:09:17 »
detdär me polvändning låter ju halvfarligt, men är urusel på el så ja har ingen aning om det funkar.

Det sägs ju att man kan "väcka" ett dött bilbatteri genom att chocka det med 24 volt eller mer, ligger det någe sanning i det då måntro...
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2011, 21:26:06 »
Vaxa bilrutan funkar
Smör vid golvslipning har jag också hört men att det bara gällde om golvet var lackat med en speciell sorts lack

Batteriet tror jag inte på
ofta när ett batteri är kass så är det oxid på plattorna eller kortslutning mellan plattorna och mot kortis hjälper inte mycket.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2011, 21:36:22 »
Jag tror på batteritricket. Men inte så att man får ett "så gott som nytt"-batteri. Möjligtvis att det kan fås att funka nödtorftigt ett litet tag till.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2011, 23:04:08 »
1&3 vet jag funkar, för rutor fanns Rain-X ett tag, jag använde det ett par år och då kunde man stänga av vindrutetorkaren när man körde över 50-60.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2011, 23:54:08 »
Polvänd inte batterier.

Det är en kemisk process som inte mår bra av att köras baklänges.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2011, 00:16:35 »
1. Vaxa bilrutorna så slipper man nästan använda torkarbladen.
2. Smörja in trägolvet med smör/margarin innan golvslipning. För att slippa byta sandpapapper på golvslipen så ofta. "Dyrt"
3. Polvändning av bilbatteri. Dvs om batteriet är slut så skall man kunna ladda upp batteriet tvärtom dvs plus på minus osv tydligen måste batteriet vara totaltömt innan man kan göra denna manöver.

1. Efter ett tag sitter vaxet i torkarna så dom tar sämre, finns någon form av "nano" behandling. Har ej vågat testa då jag är orolig för att regnsensorn till torkarna får fnatt.
2. Linolja är bättre
3. Batteriet kommer att expoldera var tionde försök (oftast det första >:D), batterikablarna räcker inte. Köp en vettig CTEK laddare istället som "reparerar" kassa batterier.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2011, 08:36:46 »
Jag har skrämt liv i några kristalliserade batterier från kommunens ÅVC med hjälp av svetsen. Rätt polaritet, men ca 30 volt och några 10-tal ampere en liten stund får vattnet att koka och avlagringarna på elektroderna lossnar.
Jag rekommenderar att man använder startkablar så att man kan stå en bit ifrån eftersom det bildas mycket vätgas...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2011, 11:08:58 »
Problemet med gamla dåliga bilbatterier är som sagt att de ofta är mekaniskt skadade. Blysulfat tar ju mer plats än vad bly och blyoxid gör, och när ett batteri blir gammalt och sulfaterat sväller plattorna och mosar sönder mellanläggen.

Gamla bilbatterier är ofta uppsvällda på kortsidorna. Om kortsidorna dessutom känns hårda är batteriet så svårt sulfaterat att det inte är värt att lägga något arbete på det, men om de känns mjuka finns det hopp.

Se till att det finns vätska i alla celler innan laddningen påbörjas, men fyll inte mer vatten än att det just så pass syns mellan plattorna. Ofta stiger nämligen nivån under laddning om batteriet var mycket djupt urladdat innan, och om man har fyllt till rätt nivå när batteriet är urladdat så svämmar det över innan det är fulladdat.

I ett sulfaterat batteri är det bara en mycket liten del av plattornas yta som gör nytta, och om man försöker "chocka" batteriet med en hög laddström riskerar man att det aktiva materialet pulveriseras och lossnar, varvid batteriet blir helt oanvändbart. Det är bättre att ladda med mycket låg laddström (t ex C/50, alltså drygt 1 A för ett vanligt bilbatteri på 60 Ah) och dessutom göra s k vilopausladdning (ta en vanlig mekanisk timer och ställ den så att laddaren får ström en kvart och sedan står avstängd en kvart). Räkna med en vecka innan batteriet är fulladdat. Gör sedan en kontrollerad urladdning med t ex en H4-lampa och mät tiden tills spänningen är nere på 11 V, och ladda upp igen. Upprepa några gånger och se om batteriet så småningom får dräglig kapacitet, kommer man upp i åtminstone 30 % av nominell kapacitet kan det vara användbart ett tag till.

Ett annat bra sätt att få bort sulfatering är att ladda batteriet med relativt låg ström (eller låta det stå på underhållsladdning) och utsätta det för mycket korta strömstötar under tiden. En del batteridrivna elstängselapparater med s k energiåtervinning är mycket användbara för detta ändamål, jag tänker då på Alfa Laval 2000B och 4000B. Anslut då stängselapparatens batteriklämmor till batteriet och koppla in en spänningskälla på 12-15 V DC till skruvplinten för solcell som finns under locket. Anslut ingenting till stängsel- och jordklämmorna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #10 skrivet: 01 juli 2011, 20:04:14 »
Polvänd inte batterier.

Det är en kemisk process som inte mår bra av att köras baklänges.

Egentligen handlade det väl inte om vad man bör göra, utan om det var en skröna eller inte om det fungerade. Jag tror att det fungerar, men har inget behov av att göra detta. =)

Jag vet tillochmed tillomäd tillockmed (hur faen stavar man till det?) att jag sett någon firma man kunnat lämna in sina handmaskinsbatterier till så att de skrämt liv i dem på detta sätt för en bråkdel av kostnaden för ett nytt batteri. Så jag tror nog inte att det är en skröna.


Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2011, 20:39:52 »

Jag vet tillochmed tillomäd tillockmed (hur faen stavar man till det?)


T.o.m  Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2011, 20:47:27 »

Jag vet tillochmed tillomäd tillockmed (hur faen stavar man till det?)


T.o.m  Thumbsup

Lol, världsklass Thumbsup Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #13 skrivet: 01 juli 2011, 22:28:14 »
Min far har kört med vanliga bilbatterier till solceller i många år, och batterierna höll initialt INTE länge.
Sen fick han ett tips, att lyfta upp batterierna då och då och skaka om dem ordentligt...

Efter detta tips höll de lika länge (som solcellsbatterier) som de skulle hållit som bilbatterier.

Ett bilbatteri som är 8 år eller äldre, och tappar styrka, är det ingen ide att engagera sig i, då är de slut.
Det är i alla fall min erfarenhet efter 28 år som bilägare, och med typ 10 bilar på mitt samvete.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Skrönor eller sanningar ?
« Svar #14 skrivet: 01 juli 2011, 23:17:32 »
Hej  *vinkar*
Från samma "säkra" källa som nämnde batteritrixet fick jag även höra att människan "byter" smaker dvs det som man tidigare gillade 7 år tidigare smakade inte lika bra sen  Sc:,h :,v(
Vet bara att jag brukar byta Whiskey märke med 7 års intervall  ;D

Önskar att få höra ideer/skrönor från er andra oxå... Vaxningstricket hörde jag ifrån en kille från Hjo så många tankar finns det inom landet.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!