Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Turbo pÃ¥ mc motor  (läst 9016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Turbo på mc motor
« skrivet: 19 juni 2011, 22:15:14 »
hej..
har en liten undran ,,om turbo på mc motorer ... säg att jag har en mc motor på ca 35 hp 4t motor
vad e rimmligt att det gÃ¥r att plocka ut med turbo pÃ¥ den motor  45-50 hp ?

vill ha en liten å lätt maskin med lite knuff...dvs turboladdad enklast vore om det funkade som på bilar ungefär 1kg laddtryck= ca 100%
effekt ökning...mot en oladdad motor


eller finns den nån har som vet om dom större quad maskinerna har back,vill ha tag på en typ 600-800cc motor med mc stuk
Ã¥ back ...+ att drivlinan ska va kedja...
« Senast ändrad: 19 juni 2011, 22:16:55 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Turbo på mc motor
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2011, 22:45:48 »
Hade en jobbarkompis som hette Christer johansson han satte turbo på sin hayabusa
http://www.bike.se/nyheter/over-600-hastkrafter-ur-en-hayabusa-3532

Nu säljer en viss Marklund satser till i stor sett hela världen samt till ATV och snöskotrar
http://www.mc-xpress.com/default.htm

Så man kan få lite knuff med en snurra
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Turbo på mc motor
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2011, 17:14:29 »
Turbo har inte slagit igen om på mc motorer och en av anledningarna är vikten man får ut bra med pulver bara genom att öka storleken på motorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Turbo på mc motor
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2011, 11:32:00 »
Mmm, det är självklart enklare, billigare och mer stryktåligt att köpa en Quad med större motor än att bygga om en med liten motor, annars skulle ju tillverkarna göra det i fabrik.
Men det är klart, har du en turbo liggande, och är beredd att byta motor några gånger innan du fått till bränslemängder och liknande så kan det vara ett kul projekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Turbo på mc motor
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2011, 12:25:35 »
Turbo har inte slagit igen om på mc motorer och en av anledningarna är vikten man får ut bra med pulver bara genom att öka storleken på motorn.
Hehe, skall man ha ut 600 kusar med MC sugmotor fÃ¥r man nog montera 3st MC motorer... eller 1st turbo, vilket känns smidigast viktmässigt för dig?  :)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Turbo på mc motor
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2011, 12:54:32 »
Man kan ju montera in en motor med många cylindrar i stället för flera motorer....


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Turbo på mc motor
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2011, 13:59:35 »
hej ..
fördelen med turbo är möjligheten att justera effekten..0,3kg ladd ger ett visst mått av hp å 0.8 nått helt annat,motorn jag hittat är
på 400 cc å har 3 cyl
effekten ligger på ca 35 hp vilket jag tycker är i minsta laget...funkar säkert men den går inte fort å man kommer nog att få pina motorn ganska friskt i 120
skulle gärna se att motorn gav 60hp å man kunde köra på låga varv i tex 90-100 så grejerna håller
kruxet är att dom flesta quad motorerna är encylindriga å det är inte specielt skoj vill gärna ha 2-4 cylindrar för jämn å fin gång
i motorn målet va ju å pröva bygga en liten å bränsle snål grerj ...å det blir det nog inte med 500cc enstånka i maskinen
« Senast ändrad: 21 juni 2011, 14:01:28 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Turbo på mc motor
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2011, 14:11:32 »
hi ..
det e nått sånt här jag lurar på...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Turbo på mc motor
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2011, 14:16:31 »
Jag förstår hur du tänker, men samtidigt har jag svårt att se framför mig att du skall kunna göra det tillverkarna av någon anledning INTE gör - och att du skulle få det att fungera.
Det känns inte rimligt, men jag förstår alltså vad du är ute efter.

Det jag egentligen vill säga, utan att framstå som dum eller taskig är att du nog inte klarar av att montera en turbo på en motor som inte är gjord för turbo och få den att bli körbar, hållbar och ekonomisk.
Det finns en anledning till att Marklund i Norrjärden har blivit rik på turbotillverkning/anpassning, och det är att han har hållt på med det i snart en mansålder, har utrustning för att mäta, testa, justera, och optimera motorstyrningar, bränsletillförsel o.s.v. tills motorerna blir skapligt driftsäkra trots modifikationerna.

Att på chans bulta på en turbo på en motor utan att kunna mäta upp motorn känns inte som en framkomlig väg, men omöjligt är det ju naturligvis inte, folk vinner ju miljoner på lotteri dagligen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Turbo på mc motor
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2011, 14:55:38 »
Man kan ju montera in en motor med många cylindrar i stället för flera motorer....

Varför inte fler motorer....

Man kan göra så här:

Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Turbo på mc motor
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2011, 15:27:21 »
Jag förstår hur du tänker, men samtidigt har jag svårt att se framför mig att du skall kunna göra det tillverkarna av någon anledning INTE gör - och att du skulle få det att fungera.
Det känns inte rimligt, men jag förstår alltså vad du är ute efter.

Det jag egentligen vill säga, utan att framstå som dum eller taskig är att du nog inte klarar av att montera en turbo på en motor som inte är gjord för turbo och få den att bli körbar, hållbar och ekonomisk.
Det finns en anledning till att Marklund i Norrjärden har blivit rik på turbotillverkning/anpassning, och det är att han har hållt på med det i snart en mansålder, har utrustning för att mäta, testa, justera, och optimera motorstyrningar, bränsletillförsel o.s.v. tills motorerna blir skapligt driftsäkra trots modifikationerna.

Att på chans bulta på en turbo på en motor utan att kunna mäta upp motorn känns inte som en framkomlig väg, men omöjligt är det ju naturligvis inte, folk vinner ju miljoner på lotteri dagligen.
hej...
ska man seriöst bygga mått sånt så ..vad e det som hindrar att marklunds killar får bygga motorn ?
marklund och co laddar ju inte pÃ¥ lite tryck 2.5 kg är jävligt högt laddtryck  
normalt så ligger en vanlig turbo motior på 0,5-0,7
i tryck sen är det ju så att laddar man moderat så påfrestas inte grejerna så förbaskat
en vanlig motor pallar faktiskt ...0.3-0,5 utan allt förstora ombyggnader räcker ofta med dubbla topppackningar

vitsen med turbo är ju att då man säljer motorn kan den va byggd för 1.2kg ladd......men man levererar maskinen med 0.5
har maskinen insprutning säljs mappfiler till maskinen separat
kallas väl för chippning  Ã¥ e väldigt poppis pÃ¥ tex diselbilar...

som tillverkare måste det va guld att ha en fis motor som lämmnar ut 45hp å med uppdateringar å trim går det att
hämta ut 30hp till
vitsen är att skatteverket å försäkrings bolag inte gillar maskiner med 400 kg vikt å 220 hp
levereras maskinen ner trimmad till 65 hp så kommer den inte att skattas eller straffas med skyhöga försäkrings premier

jag måste ändå lika fullt hitta en motor att börja bygga på,då jag tvivlar att makrkuund och co...ligger i lager med 3 cylindriga 500-700cc mc motorer med backväxel...
ett krav är att maskinen ska ha back för att få reggas in som bil i svedala ...

kineserna bygger ett fletal olika trikar,men som vanligt ser dom förjävliga ut eller så ser dom vettiga ut men ..då sitter det nån longhin 250cc snurra i dom = 80-100 blås som max fart
ska maskinen gå bygga använda å sälja så måste det sitta en 350-600cc motor i den så man bekvämt kan hålla 110 utan att stressa sönder maskinen å gå billigt i 70-120km/t å hällst toppa 180-200 blås

bygger man sen maskinen för att den ska gå billigt ...så kan man inte ha 30cm breda däck runt om utan man får satsa på smala däck
å bred maskin för å få den stabil ..
kolla på trikarna som ser ut som quadmaskiner ...man sitter som på en mc = högt å fångar mycket vind
det går alldrig att få en sån maskin vettig utan det är en leksak

bygger man en typ gokart framända med mc bakdel ...så kommer den att ha väghållning,det går att sitta bekvämt i en hytt
mm mm det går att bygga så man rymms 2 st i den...brevid varandra ...mm mm


« Senast ändrad: 21 juni 2011, 15:29:11 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Turbo på mc motor
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2011, 15:37:34 »
OK, jag förstår precis vart du vill komma, har själv köpt en Can-Am Spyder.
Tror du det blir billigare att bygga själv, eller är det hytten som är viktig för dig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Turbo på mc motor
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2011, 15:45:34 »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Turbo på mc motor
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2011, 16:34:00 »
PÃ¥ fullstora mc motorer är det naturligtvis effektift med turbo om man endast är ute efter maxeffekt men ska man ha ut 350+ är det inte sÃ¥ mycket körbarhet kvar men det finns firmor som jobbar med turbo och fÃ¥tt fram fina resultat fast kanske inte sÃ¥ vansinigt med effekt annars är turbo nog det billigaste sättet att turbo trimma. Läste en artikel om en Honda xr 650 med turbo marklund hade visst gÃ¥tt bet men nÃ¥n kille hade fortsatt pÃ¥ egen hand och fÃ¥tt till en fin maskin var tydligen svÃ¥rt med turbo pÃ¥ en stor enstÃ¥nka. Men har man en liten motorcykel är det bästa att sälja den och köpa större vikten skiljer inte mycket och hojar med upp till ca 200 hk räcker Ã¥t de flesta. AngÃ¥ende att fÃ¥ billigare försäkring pÃ¥ strypta maskiner är det svÃ¥rt numera försäkringsbolagen tittar mera pÃ¥ vilken typ av maskin istället för att gÃ¥ pÃ¥ vikt/effekt sÃ¥ även om maskinen är strypt till 25 kw kan man fÃ¥ en hög premie pga typ av hoj. SÃ¥g en kul fyrhjuling pÃ¥ blocket som bör vara rolig http://www.blocket.se/kronoberg/EATV_950___varldens_snabbaste_reggade_quad_33241870.htm?ca=5&w=3   
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Turbo på mc motor
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2011, 16:38:00 »
OK, jag förstår precis vart du vill komma, har själv köpt en Can-Am Spyder.
Tror du det blir billigare att bygga själv, eller är det hytten som är viktig för dig?
hej ..
nää hytten är inte det viktigaste ...fast vindruta kan va bra å ha...
det som e viktigt e lÃ¥gmarkfrigÃ¥ng eller normal ca 10-12 cm  inte som atv eller fyrhjulingarna har...20-25 cm
samt bättre vägegenskaper å en förmåga att kunna färdas 2 som folk i den ...dvs sida vid sida...

sen vill jag ha smala å lite större hjul ...
har allvarligt funderat på att bygga en test maskin med en 125cc kina motor sån som ungarna har i sina leksaks crossar
å använda cyckel hjul fram + typ ett moppe däck bak...

test bygger man en pÃ¥ skoj sÃ¥ ser man ju hur den funkar Ã¥ om det funkar bra,felet med den motorn e ju att 10hp inte räcker sÃ¥ lÃ¥ngt  fast den bör fixa 50-60 kmt ändÃ¥  sÃ¥ man kan skaffa sig en uppfattning om hur bra maskinen funkar

har kommit över matreal till säkert 5-6 maskiner väldigt billigt...så kostnaden e lite arbetstid ett pack med svetstråd å motorn för 2000kr...
vintertid e ja ju nu mer helt arbetslös pga reglerna för stämplingen,jag kan inte gå ut å vicka nå mer utan får gå hemma tills dagarna e slut...så då kan jag lika gärna svetsa i hop en test maskin i nån vecka...



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!