Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 02 oktober 2011, 20:55:17 »

En del äldre släpvagnar med tidiga lösningar för s k backautomatik är sådana att även om maximal bromsverkan nås vid en ganska liten intryckning av påskjutsanordningen (om allt är rätt justerat) så kan man ändå trycka in påskjutsanordningen ända i botten utan att lägga på så mycket mer kraft. Det tar alltså inte stopp på ett bestämt ställe som på vagnar utan backautomatik eller med moderna konstruktioner av sådan.

Numera är de där backautomatiklösningarna rätt ovanliga så bilprovarna har inte riktigt koll på dem längre, och har man en sådan vagn finns det risk att den blir felaktigt underkänd trots att allt är i ordning.

Efter att ha råkat ut för det några gånger på min egen vagn (från 1976, Hahn-axel) så har jag numera med mig en sprängskiss på bromssystemet och är beredd att förklara funktionen när jag åker till Bilprovningen.
Skrivet av: Stefan M
« skrivet: 01 oktober 2011, 22:45:43 »

Jag har råkat ut för det ett antal gånger att handbromsen knappt haft någon rörelse, typ första hacket efter justering
Förmodlingen för att det släpps olika mycket beroende vem som justerar till backarna
Visst kan man göra som du tycker, men man måste vara observant på att det kan bli fel anslag på bromsen

PS: Tittade i en beskrivning för justering av släpbromsar och där står den metoden jag använder

mvh/ Stefan
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 01 oktober 2011, 22:11:36 »

Förr gjorde jag det, tog handbromsen dåligt så släppte man ju på vajrarna innan man justerade backarna, sen fick man justera vajrarna igen.... Det jag menar är att det är backarna som blivit slitna, då justerar man dom i första hand utan att röra gängstången, den lär det ju inte ha hänt någe med, kolla med husvagnsverkstäder så säger dom samma, rör inte stången. Till din fråga, inte i första hand, det är bromsbackarnas justering som gäller utan att slappa vajrarna och då brukar handbromsens rörelsereserv bli bra. Visst, det finns ju undantag då man måste gå på och justera vajrarna med.
Skrivet av: Stefan M
« skrivet: 01 oktober 2011, 21:33:15 »

Släpper du inte heller på bromsvajrarna när du justerar handbromsen på en bil som har egna bromssbackar bak?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 01 oktober 2011, 21:11:47 »

Rör inte gängstången i första skedet! Palla upp vagnen, justera bromsbackarna i första hand! Typ spänn åt dom så mycket att det tar emot trumman lite, sen släpp ett snäpp på backarna så det snurrar fritt. Efter detta så kan du ta ett spännband och dra ihop "dragstången" och kolla påskjutsreserven, hur mycket den går ihop när bromsarna tar. Den får inte vara för liten.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 30 september 2011, 20:40:45 »

Stort TACK ! Stefan M

Mvh tyke  :D
Skrivet av: Stefan M
« skrivet: 30 september 2011, 20:27:04 »

Fettnippeln är bara där för att kunna smörja påskjutets axel.
Påverkar inte att slaglängden blir för lång, detta beror på att brombackarna slits

MVH/ Stefan
Skrivet av: tyke
« skrivet: 30 september 2011, 20:24:02 »

Hej  *vinkar*
Tack till er alla för responsen  studs

Skall ta mig i kragen endera dagen å titta på eländet.
Återigen TACK !

Ingen som tror att den trasiga fettnippeln spelar in på påskjutshistorian ?
Märkligt när man var "ung" 20 år var det nästan kul att mecka byta däck osv...Nu är det inte lika roligt längre  Sc:,h

Trevlig Helg önskar Tyke  :D

Ps jag har ialla fall lyckats få i mig öl plus whis :D :D :D
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 30 september 2011, 19:42:50 »

Här fick du ett antal guldtips "Fattiglapp", lycka till!

Har du hinkat i dig fler öl än vad jag har? :D
Skrivet av: hand
« skrivet: 30 september 2011, 19:32:43 »

Hej ! 

http://www.valeryd.se/ är kanon om man ska söka reservdelar till släp. Bara att knappa i regnr.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 september 2011, 19:26:37 »

Fick liknande anmärkning för nått år sen justerade en gängstång så bromsen tog tidigare och det gick igenom har för mej att anmärkningen hette för liten rörelsereserv  Sc:,h
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 30 september 2011, 19:26:03 »

Här fick du ett antal guldtips "Fattiglapp", lycka till!
Skrivet av: Stefan M
« skrivet: 30 september 2011, 19:01:47 »

Du behöver med all sannolik justera ut backarna på respektive hjul
Brukar sitta justeringar på baksidan av hjulen, kan vara en fyrkant eller ett hål där man sticker in skruvmejseln och via ett tandat drev.

Brukar sätta upp släpet på pallbockar, släppa på dragstångens justering.
Justera ut hjul efter hjul så det knappt går runt och tillbaka tills julet går fritt i bromsarna
justera tillbaka dragstången till sitt gamla läge
Låt någon dra upp handbromsen en bit och känn över att alla hjulen bromsar lika.
En annan variant är att lägga runt ett spännband och spänna in påskjutbromsen en bit så bromsarna får anläggning
Brukar räcka för det mesta

MVH/ Stefan
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 30 september 2011, 18:52:28 »

Läste din fråga igen:

Kanske är påskjutsdämparen inte alls dålig, kanske räcker det med att justera in bromsen så den börjar ta tidigare.

Titta så lär du se var du kan justera, troligtvis är det bara att dra ihop en gängstång några varv :)
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 30 september 2011, 18:49:45 »

Antagligen har de rätt :-\

Men även om du säger själv att mekande inte är din starka sida så kommer du kunna byta påskjutsbromsen utan större problem.

Titta efter något som liknar dämparna som finns för att hålla uppe baklucka/kombiluckan på en bil, se om du kan hitta några nuffror som skvallrar om vad det är för något och köp en likadan.  (Eller om du vet var du kan knalla in och köpa en dylik)

Jag har bytt på en hästkärra en gång och jag bedömmer svårighetsgraden till en eller på sin höjd två skiftnycklar av fem möjliga ;D
Skrivet av: tyke
« skrivet: 30 september 2011, 18:43:55 »

Hej  *vinkar*
Här på forumet verkar det finnas hur mkt kunskap som helst så !
Fick nedslag på (2) påskjutsbromsen dom j*vlarna tyckte att det var för stor ihoptryckning av påskjutet innan bromsen grep in. Måhända har dom rätt.  ::)
Kärran är en engelsk boogie kärra 2.6 ton totalvikt  Indespension tror jag den heter. Vet att den ena fettnippelns pärla har försvunnit.
Måste erkänna att jag är helt rudis på meka det mesta.... huvuddunk Brukar lösa det mesta med B lösningar.
Men går bet på detta.
Fick även en 2 på ojämn bromsverkan där tror jag att jag ev kan lösa det själv då släpkärrors bromsar inte är självjusterande.

Mvh tyke  :D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!