Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 02 oktober 2011, 20:55:17 »En del äldre släpvagnar med tidiga lösningar för s k backautomatik är sådana att även om maximal bromsverkan nås vid en ganska liten intryckning av påskjutsanordningen (om allt är rätt justerat) så kan man ändå trycka in påskjutsanordningen ända i botten utan att lägga på så mycket mer kraft. Det tar alltså inte stopp på ett bestämt ställe som på vagnar utan backautomatik eller med moderna konstruktioner av sådan.
Numera är de där backautomatiklösningarna rätt ovanliga så bilprovarna har inte riktigt koll på dem längre, och har man en sådan vagn finns det risk att den blir felaktigt underkänd trots att allt är i ordning.
Efter att ha råkat ut för det några gånger på min egen vagn (från 1976, Hahn-axel) så har jag numera med mig en sprängskiss på bromssystemet och är beredd att förklara funktionen när jag åker till Bilprovningen.
Numera är de där backautomatiklösningarna rätt ovanliga så bilprovarna har inte riktigt koll på dem längre, och har man en sådan vagn finns det risk att den blir felaktigt underkänd trots att allt är i ordning.
Efter att ha råkat ut för det några gånger på min egen vagn (från 1976, Hahn-axel) så har jag numera med mig en sprängskiss på bromssystemet och är beredd att förklara funktionen när jag åker till Bilprovningen.