Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra rör i rör genom kattvind samt i takfot?  (läst 1988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lovan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dra rör i rör genom kattvind samt i takfot?
« skrivet: 14 maj 2020, 21:04:36 »
Hej!

Planerar att installera en Mitsubishi Hero LN50 i vårt 1,5 plans hus (-79). Framförallt för kyla på ovanvåningen men snedtaket gör att vi har lite begränsat med utrymme att sätta den. Den enda platsen vi har möjlighet att installera innerdelen är ovanför trappan. Utrymmet är begränsat på bredden men den går in om vi kan dra slangarna rakt genom väggen.

1. Jag skulle vilja förbereda en kanal för slangarna och kablarna då det behöver gå genom isoleringen ut i takfoten. Vad jag förstår så är det bara en kort längd på rören som sitter på innerdelen och att det blir en koppling. Jag antar att den kopplingen inte får vara dold i kanalen för att man behöver se eventuellt läckage?
Avståndet från innerdel till takfot är ca 1m. Kanalen tänkte jag mig att det skulle vara 75mm avloppsrör eller dylikt.

2. Ytterdelen kommer att sitta 2-3m längre bort bredvid husväggen. För att slippa ha en lång ful plastkanal funderar jag på om det är möjligt att dra slangpaketet inuti takfoten och bara låta slangpaketet komma ner rakt ovanför ytterdelen?
Antingen friliggande på takstolarna eller i en kanal/avloppsrör för stöd och enklare dragning.
(Sista biten rakt ner kommer behöva en plastkanal såklart)

Tacksam för råd :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dra rör i rör genom kattvind samt i takfot?
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2020, 10:18:58 »
Hej! För att få bra effekt av kylan behöver innerdelen monteras högt vid innertaket på övervåningen. Det blir som ett lock med värme ovanför en innerdel som sitter lågt. Går att sätta en innerdel t.ex. ovanför en innerdörr på övervåningen och låta rören följa trapphuset ner och ut. Ibland behöver man såga till en plywoodskiva som stöd för monteringsskenan bakom innerdelen som kanske hänger ner hela dörrfodrets höjd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lovan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dra rör i rör genom kattvind samt i takfot?
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2020, 16:02:47 »
Det hade definitivt varit bättre med en högre placering men det finns tyvärr inte utrymme ovanför dörrarna. Väggytorna är det antingen fönster på eller garderober.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!