Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!  (läst 176155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« skrivet: 27 september 2009, 12:22:29 »
Här följer min guide för dig som skall köpa en luft/luft-värmepump.

Först lite om funktionen.

Luft/luft-värmepumpen hämtar sin energi ur utomhusluften, I utedelen sitter en fläkt som blåser stora mängder (normalt ca 2500 m3/h) luft genom en s.k. förångare där köldmediat värms upp och överförs till inomhusdelen.
Det upphettade köldmediat kyls sedan av i innedelens kondensor och innedelen avger då värme.
Styrningen av förångning och kondensering är en relativt komplicerad process, och inte alla tillverkare har lika effektiva värmepumpar., speciellt inte när utetemperaturen blir låg.
För att förångning/kondensering skall fungera så bra som möjligt styrs i de allra flesta luft/luft-värmepumparna både fläktarnas och kompressorns varvtal - allt för att uppnå ett så optimalt förhållande som möjligt för värmepumpen. Vid temperaturer under ca +5ºC så frostar utedelen på, automatisk avfrostning sker då för att utedelens kapacitet inte skall bli för låg.
Verkningsgraden, COP, är låg vid temperaturer under -15 grader. Relativt stora skillnader finns dock mellan tillverkarna. För nordliga delar av landet är det viktigt att hitta en värmepump som ger både hög uteffekt och som har hög COP vid låga utetemperaturer.
Läs gärna Energimyndighetens test som du hittar här: http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/

Vem passar luft/luft-värmepumpen bäst för?

  • Huset bör ha en öppen planlösning sÃ¥ att värmen kan spridas jämnt.
  • I hus med direktverkande el är luftvärmepumpen ett av de intressantaste alternativen, relativt bra besparing i förhÃ¥llande till investeringen.
  • DÃ¥ luftvärmepumpen inte kan värma ditt tappvarmvatten är det en fördel om hushÃ¥llet har en lÃ¥g tappvarmvattenförbrukning.
  • Du bör inte sÃ¥ stora krav pÃ¥ jämn temperatur i alla rum, räkna med ca 1 grad skillnad i rumstemp för varje "dörröppning" som värmen skall transporteras.
  • Helst ett hus byggt i ett plan, värmespridningen mellan markplan och övervÃ¥ning kan fungera rätt bra, men det är svÃ¥rt att innan man installerat avgöra hur det kommer att fungera.
  • Det är bättre ju längre söderut i landet du bor, luftvärmepumpens driftsförutsättningar vid riktigt lÃ¥ga temperaturer (typ vid -15°C) gör att besparingen inte blir sÃ¥ stor

Placering av innerdelen viktig

För att värmepumpen skall fungera optimalt och få så hög verkningsgrad som möjligt skall den helst placeras centralt i huset, och inte i ett trångt utrymme.
Placeras den t.ex. i en liten hall med dörröppningar mot de angränsande rummen så finns risken att det helt enkelt blir så varmt kring värmepumpen att den drar ned uteffekten, även om du upplever att det är för kallt i resten av huset, detta kan åtgärdas genom att öka det önskade rumsbörvärdet, men det ger då en märkbart sämre verkningsgrad på värmepumpen.
Har man en hall med öppen planlösning mot intilliggande rum är det ofta en bra placering, innerdelen sitter där på ett ställe som oftast inte stör någon - vare sig luftdrag eller "buller" från fläkten kommer åt dig!
I hus med två våningar är det inte ovanligt att man placerar värmepumpen "i trappen" så att den huvudsakligen värmer bottenvåningen, men så att man kan rikta om luftflödet så att en del av värmen söker sig till övervåningen, även denna typ av placering brukar vara bra med avseende på "störfaktorn"
För en lyckad trapp-placering är det en fördel om trappen är av öppen konstruktion, och att värmepumpen inte placeras för högt, problem med FÖR mycket värme på övervåningen kan annars bli resultatet.

Äldre hus har ofta många små rum, och i de fall man har en planlösning som inte är bra ur luftfördelningssynpunkt kan det vara vettigt att köpa två mindre värmepumpar, än en stor som inte kommer åt att värma hela huset.
Det finns flera fördelar med dubbla värmepumpar, räknar nedan upp några:
  • Jämnare spridning av värmen.
  • Mindre behov av tillskott frÃ¥n annan (dyrare) värmekälla vid lÃ¥g utetemperatur
  • Under större delen av Ã¥ret kan TVÃ¥ värmepumpar gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥gfart, och ger dÃ¥ en bättre COP (verkningsgrad) vilket ökar besparingen jämfört med en stor värmepump som gÃ¥r för fullt.
  • TvÃ¥ värmepumpar som gÃ¥r med lÃ¥g effekt bullrar mindre, och bör rimligen även hÃ¥lla längre.

Utedelens placering

Var/hur placerar man bäst utedelen...
Det finns många olika fabrikat av värmepumpar på marknaden, vissa av dem går bra att placera på väggkonsoller, det mest praktiska, men vissa vibrerar så mycket att det är svårt att få till en installation som inte bullrar p.g.a. de vibrationer som fortplantar sig i husets stomme.
Innan du bestämmer dig för hur du placerar din värmepump, kolla med andra som har just den värmepump du köpt, hur fungerar deras placering, störs de eller ej?
När man monterar en luftvärmepump på väggkonsoller medföljer som regel rätt hårda vibrationsdämpare, har du problem med vibrationer som fortplantar sig i väggen efter installation, eller vill gardera dig innan installation så säljer Värmepumpsforum i webshopen extra mjuka vibrationsdämpare som de flesta kunderna får en stor förbättring av, du kan köpa dem här: http://www.energibutiken.se/sv/19-vibrationsdampare
Om man vet med sig att man är känslig när det gäller buller bör man överväga placering pÃ¥ markstativ, om du väljer markstativ anser jag att du bör lägga ned lite engagemang pÃ¥ ett bra fundament, visst gÃ¥r det bra att gräva ned  nÃ¥gra leca eller betongsuggor, men bäst anser jag en liten gjuten platta är.
Luta plattan lite ut från husgrunden så att kondensvatten och smältvatten från avfrostningarna inte rinner in under krypgrunden, under sulan, eller ned efter källarväggen.
Någon form av vattenavvisare eller uppsamlingskärl under utedelen är alltid positivt om du inte vill belasta husgrunden med en onormalt stor vattenbelastning.
I vissa fall anläggs t.o.m avloppsledningar till dagvattenavlopp (elvärekabel krävs för att hålla ledningarna tinade när det är minusgrader ute) men detta kan jag tycka är lite överkurs...

I vilket väderstreck skall utedelen monteras?

För högsta möjliga verkningsgrad skall utedelen placeras minst 10 cm från vägg, och rent gererellt med så öppet läge som möjligt, stänger du in värmepumpen bakom buskar, under trappor, eller liknande så försämras tillförseln av varm luft till förångaren, tänk på att, beroende på modell, värmepumpen suger upp till 6 kW värme ur uteluften, placerar du utedelen så trångt att luften recirkulerar så skapas en mikroklimat närmast uteddelen där luften kyls av, vilket i sin tur resulterar i lägre COP än annars.
Jag anser inte heller att man skall bygga in utedelen med värmepumpsskydd o.dyl som finns att köpa som tillbehör.
En placering i söderläge är att föredra, höst och vår kan solen bidra med rätt mycket värme i söderläge, värme som gör att din värmepump ger bättre besparing! Skillnaderna är nog inte stora, men har du möjlighet att välja rekommenderar i alla fall jag att du väljer placering i söderläge.
Utedelens placering styrs dock ofta av var den lämpligaste placeringen av innerdelen finns - och hur långa rör man kan/bör dra mellan ytterdel och innerdel.
Då innerdelens placering är långt viktigare än utedelens så är en placering i valfritt vädersteck helt OK om man tar hänsyn till de övriga saker jag nämner ovan.


Jag har vattenburet värmesystem, passar inte luftvärmepumpen för mig?

Naturligtvis kan man spara pengar med en luft/luft-värmepump även i hus med vattenburen värme och byggt i fler än ett plan, faktum är att luft/luft-värmepumpen nog är den värmepump som snabbast tjänar in sig, detta oavsett vilken hustyp man har! Men, och detta är ett viktigt men, den spar inte mest pengar varje år! Långsiktigt skall man därför överväga noga vilket val man gör. Om man vet med sig att man tänkt bo länge i sitt hus, kanske har barn, eller avser skaffa, (högre tappvarmvattenförbrukning) och att man ändå kanske inom några år måste göra investeringar i stt uppvärmningssystem, ja då skall man titta på de andra alternativ som finns.

Låt dig inte luras av de glättiga annonserna

Uteffekten som anges för luft/luft-värmepumparna är uppmätta vid +7 grader ute, när de i princip är som effektivast och ger den högsta uteffekten, på vintern när det är riktigt kallt ger de bara ca 50% av den uteffekt som anges i reklamen.
En av Forumets medlemmar (Gano) har gjort ett talande diagram över detta, och jag infogar med glädje detta i denna guide.

Kurvorna motsvarar Sanyo 124 (kraftfull värmepump), IVT 12FR (stor värmepump) och Mitsubishis 25 GA (liten värmepump).
Hustypen är ett välisolerat direktelshus byggt på 70-talet med ca 20 cm mineralull i väggar och bjälklag, och så här ser det ut!



Slutligen under denna punkt kan man väl sammanfatta det så här: Luft/luft-värmepumpen är en "säker" investering så till vida att den i princip garanterat tjänar in sig på 2-4 år, den ger dock ingen besparing vad gäller tappvarmvatten, och den klarar inte av att sprida värmen till alla utrymmen, t.ex. ekonomidel och garage, källare och övervåningar om den placeras i markplanets bostadsdel.

I hus byggda i fler än ett plan kan man naturligtvis sätta in en värmepump med två eller fler innedelar, eller bättre, 2 värmepumpar, det blir dock dyrare, och payoff-tiden kan bli något längre även om den årliga besparingen ökar.


Luft/luft-värmepumpens fördelar

Billig.
Relativt enkel (billig) att installera.
Kan även kyla hyset när det är varmt ute.
Kort återbetalningstid, oftast intjänad på 2-4 år.
Vissa personer (många) upplever att de får ett bättre inomhusklimat. tack vare de luftfilter som värmepumparna är utrustade med.

Luft/luft-värmepumpens nackdelar

Buller, fläktarna hörs, speciellt när de går på höga varvtal, vilket är viktigt ur effektivitetssynpunkt. Detta gäller både ute och innedelen.
Ingen tappvarmvattentillverkning, minskar den möjliga besparingen.
I hus som inte har öppen planlösning och/eller i hus byggda i mer än ett plan så blir den procentuella besparingen liten p.g.a. att värmepumpen inte kommer åt att värma hela huset.
Luftfilter och kondensor behöver rengöras, med någon eller några veckors mellanrum.
Dålig verkningsgrad vid utetemperaturer under -10ºC, vid -15ºC ger de flesta värmepumparna bara ca 1.5-2.0 i COP.
Annat uppvärmningssytem "måste" finnas, när det är som kallast ger de som minst uteffekt! Om "det andra" uppvärmningssystemet är i dåligt skick kan det innebära relativt höga totala driftskostnader för uppvärmningen, även om själva värmepumpen tjänar in sig.
   

Att tänka på innan köp

Det finns sannerligen en hel del att välja på! Jag tycker att man skall köpa ett beprövat fabrikat, eller ett fabrikat som man har fått goda referenser på.
Köp helst värmepumpen inklusive installation, det ger dig bästa garantierna, och borgar för en bättre funktion eller ett gratis åtgärdande av problemen - om de skulle uppstå.
Se till att den värmepump du väljer är anpassad för svenskt klimat, både med avseende på funktionen och avfrostningen/avrinningen av avfrostningsvattnet.
Välj en värmepump med R410A som köldmedium, de har högre verkningsgrad och ger en större årlig besparing, speciellt på kallare breddgrader.
Köp en "inverter", d.v.s. en varvtalsstyrd värmepump, den ger bättre verkningsgrad och som regel en lägre genomsnittlig ljudnivå.
Tag gärna in referenser med avseende på installatören, det är trots allt installationen som skall säkerställa maximal besparing och minimalt bekymmer med buller/drag och värmespridning.
Köp inte för liten värmepump, tänk på att en 6 kW värmepump bara ger ca 2-3 kW värme vid -15ºC.
Välj med omsorg, läs testen som jag länkat till ovan, och läs på mer i värmepumpsforums luft/luft-värmepumpsavdelning som du hittar här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0.
Tag gärna in fler än en offert, använd gärna Värmepumpsforums kostnadsfria offerttjänst, www.energioffert.se , kolla runt på internet, stora installationsföretag som ELON, (IKEA!), Ahlsell, YORK m.fl har ofta kampanjer på vissa modeller.
Scanna även av tillverkarnas svenska hemsidor för att se om de har riktade kampanjer.
Om du köper installationen, kom ihåg att det finns stor risk för att garantierna inte gäller på värmepumpen om den som installerar inte är ackrediterad.
Att sälja en installation inkl. idrifttagning för en icke ackrediterad installatör är dessutom olagligt, alla yrkesmässiga installationer måste ske av ett ackrediterat företag.
I vissa kommuner krävs tillstånd för att få installera luft/luft-värmepump, detta p.g.a. bullret utomhus, kolla med din kommun vad som gäller där just du bor.

Hur mycket kan man spara

Jag brukar säga att en besparing (i ett eluppvärmt hus) normalt ligger på ca 20-25% av den tidigare totala energiförbrukningen. Större besparingar än så kan dock göras om man har rätt förutsättningar enligt de beskrivningar jag gjort ovan, räkna dock inte med mer än 50% på den tidigare totala energiförbrukningen. Ju större hus man har, desto lägre blir den totala procentuella besparingen, störst besparing (i procent) får man i hus med liten yta, öppen planlösning, byggt i ett plan. Om du avser köra din värmepump som kylmaskin på sommaren, räkna med avsevärt mindre procentuell besparing. I reda siffror påstår jag att en normal förväntad besparing i en "normalvilla" som förbrukar 20-25 000 kWh/år innan installationen ligger i intervallet 4000 - 7000 kWh/år.

Vad kostar det

En normal luft/luft-värmepumpsinstallation kostar idag ca 15000 - 25000 kr, om du väljer fler innedelar så tillkommer naturligtvis ytterligare ett antal tusenlappar.

Men att installera själv då?

Visst kan man göra det! Det finns dock ett antal tänkvärda saker att reflektera över innan man går åstad och beställer sin värmepump.

Det är förbjudet att installera en värmepump på egen hand, även de så kallade "Quick Connect-pumparna" som t.ex Jula säljer, Jag är lite osäker över straffskalan för detta brott, men tror att detta gäller:
  • Icke certifierade företag som installerar luft/luft-värmepumpar bryter mot gällande regler och kan tvingas betala en miljösanktionsavgift pÃ¥ 10 000 kr.
  • Fysisk person och ideell förening 3000 kr.
  • Juridisk person som inte är en ideell förening 10 000 kr.
Utöver detta kan påföljden bli dagsböter eller fängelse i upp till 2 år.
Samma påföljd kan drabba beställaren om denne bedriver yrkesmässig verksamhet.

Uppföljningen av olagliga installationer är dock mer eller mindre obefintlig, jag har personligen aldrig hört talas om någon som fått böta...

Här finns mer info om regelverket:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Du-som-anvander-och-hanterar-kyl--luftkonditionerings--och-varmepumpsutrustning-som-innehaller-F-gaser/Privat/
http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Lagar-och-regler-om-vissa-fluorerade-vaxthusgaser/

Raffen, en av forumets medlemmar, frågade naturvårdsverket om reglerna kring pumpar med quick connect-kopplingar inkl vad som gäller vid saluförandet av dessa, han frågade också om ovanstående länkar, och om bestämmelserna även gällde för dessa pumpar, och fick då detta svar från dem.

Citera
Hej,
Ja, den text du hänvisar till gäller. Det som är avgörande för om en viss pump får säljas/installeras av privatpersoner är just definitionen av "installation". Om ingen sådan sammansättning görs av minst 2 delar som innehåller/är avsedda att innehålla köldmedier, är det inte att räkna som en installation och går då inte in under dessa regler.
De som säljer aggregat som kräver installation av certifierad personal bör naturligtvis informera om detta. Framförallt får de inte saluföras som om man som ocertifierad privatperson kan installera själva.
Privatpersoner får inte längre installera pumpar (där man sätter ihop 2 delar med köldmedier). Det är naturligtvis svårt att kontrollera om så sker. Vi har haft ett antal fall där man som privatperson installerat på felaktigt sätt, och i efterhand gäller då inte hemförsäkringar osv. Det är jämförligt med vissa elinstallationer som man som privatperson heller inte får göra.

Vänliga hälsningar,
HELEN LINDQVIST
NATURVÃ…RDSVERKET
Miljörättsavdelningen

Garantier vid egenmontage?
Om du installerar själv faller de flesta garantierna, de flesta som säljer värmepumpar utan installation ger dock materialgaranti, vilket innebär att du kan få reservdelar hemskickat till dig.
Allt fler fabrikat ger också långa garantier på sina värmepump OM du köper installationen av ett företag som är ackrediterat, dessa långa garantier gäller inte om du gjort installationen själv.
I övrigt skall man tänka på att kolla garantierna, kolla värmepumpens beteckning noga, så att du inte köper en värmepump som inte är i nivå med de bästa, det finns INGEN anledning att köpa en billig värmepump som ger en lägre besparing än en något dyrare.

/Rickard

   
« Senast ändrad: 23 november 2020, 16:17:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #1 skrivet: 27 september 2009, 12:41:03 »
Kom gärna med kritik om ni ser felaktigehter, eller kom med förslag på kompletteringar/förbättringar, jag tänker mig att denna guide skall vara en levande guide, som jag uppdaterar - med hjälp av era synpunkter, när så är önskvärt.
Jag kommer nog succesivt att rensa ut era inlägg i denna tråd i takt med att era synpunkter läggs till i guiden, allt för att själva guiden inte skall drunkna i en massa andra inlägg.

EDIT/ Har kompletterat med de synpunkter MatsGBG, ACE och Raffen kommit med, tack för era synpunkter.

Har även lagt till ett stycke om utedelens placering.
« Senast ändrad: 28 september 2009, 06:39:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2009, 06:41:38 »
En bra guide, som kanske också hjälper till att sätta förväntningsgraden på rätt nivå. Annars är det nog lätt att man tror att inte har något behov av stödvärme, vilket nog är fallet i många lägen, inte minst om man vill ha en jämn värmefördelning. Också förväntansnivån för när man tror att pumpen 'betalt sig' hamnar mer rätt om man läser din guide och det är bra.

Edit: Rensade bort mina kommentarer om huruvida egenmontage är legalt eller ej. Väl utredd och del av guiden nu.

/putte
« Senast ändrad: 12 oktober 2009, 19:29:03 av Puttepj »
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2009, 15:46:15 »
Jättebra Rickard! Tackar, tackar!  *vinkar*

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2009, 22:15:12 »
Hej Richard,

Igen, tack för en väldigt bra guide, vore trevligt om fler av de 1000 som läst denna tackade och kommenterade!
Fråga: Vilken lag är det som förbjuder egeninstallation? Att en firma måste vara auktoriserad har jag förstått, men vad förbjuder att jag som privat person installerar min egen luftvärmepump (att garantier kan förfalla är en annan sak)?
///Knasen17

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2009, 22:38:15 »
...vore trevligt om fler av de 1000 som läst denna tackade och kommenterade!

Tusen tack, så då är de första tusen tacken avklarade iaf. ;)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2009, 19:24:05 »
Har rensat bort ett gäng inlägg, och kompletterat med lite mer info i "installera själv" avsnittet.
Tack för era synpunkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #7 skrivet: 06 november 2009, 10:25:56 »
Bra tråd. MEN du har inte skrivit nått om max effekt o nominell effekt?
Hört att hög nominell effekt är viktigare än max effekt för att få veta verklig värme..
Och cop ska man inte bry sig så mycket om då det mäts på olika sätt/olika effekt..

Tex Panasonic E12HKE e-ion max 6.5kw nominell 4.8kw
mot Toshiba Super Daiseikai 13  max6.9kw nominell 4.2kw
mot Samsung AQV12NSA max4.7kw nominell 4kw

Cop Panasonic:3.75
Cop Toshiban:4.42
Cop Samsung:3.63


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #8 skrivet: 06 november 2009, 10:29:19 »
Bra tråd. MEN du har inte skrivit nått om max effekt o nominell effekt?
Hört att hög nominell effekt är viktigare än max effekt för att få veta verklig värme..
Och cop ska man inte bry sig så mycket om då det mäts på olika sätt/olika effekt..

Tex Panasonic E12HKE e-ion max 6.5kw nominell 4.8kw
mot Toshiba Super Daiseikai 13  max6.9kw nominell 4.2kw
mot Samsung AQV12NSA max4.7kw nominell 4kw

Cop Panasonic:3.75
Cop Toshiban:4.42
Cop Samsung:3.63

Jag har inte skrivit nåt om det då det i prinicip inte går säga säkert hur tillverkarna kommer fram till nominell effekt.
Vad man generellt kan säga är att i princip alla (bra) värmepumpar ger ca 30-45% av uteffekten vid -15 grader i förhållande till den uppgivna maxeffekten (som brukar vara detsamma som uteffekten vid +7°C).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #9 skrivet: 07 november 2009, 13:12:41 »
okej. men hittade detta på forumet:

1. nominell effekt anger den högsta effektiva effekten, samtidigt som COP anges vid den.
2. Max effekt är den effekten som en maskin kan prestera, men till en kostnad av väsentligt försämrad verkningsgrad.

Exempel:
Panasonic HE9DKE 6.5kw:
1. COP vid nominell effekt: 5,22
2. COP vid maximal effekt: 3,78

Stämmer detta så är ju alltså nominell effekt den effekten du får vid speccat cop värde..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #10 skrivet: 07 november 2009, 15:47:57 »
okej. men hittade detta på forumet:

1. nominell effekt anger den högsta effektiva effekten, samtidigt som COP anges vid den.
2. Max effekt är den effekten som en maskin kan prestera, men till en kostnad av väsentligt försämrad verkningsgrad.

Exempel:
Panasonic HE9DKE 6.5kw:
1. COP vid nominell effekt: 5,22
2. COP vid maximal effekt: 3,78

Stämmer detta så är ju alltså nominell effekt den effekten du får vid speccat cop värde..
Mmm, men å andra sidan innebär det att nominell effekt kan variera stort beroende på konstruktion, och inte alls behöver vara den effekt man dimensionerar för - vilket du var ute efter om jag inte missminner mig, den nominella effekten har inget alls att göra med hur mycket effekt värmepumpen ger vid ett visst antal minusgrader ute, och det är när det är kallt man vill veta hur mycket effekt värmepumpen ger, inte vad den nomilnella effekten är.

Nominell effekt är bättre att dimensionera efter, men alltså inte tillräckligt rätt, t.ex ger HE9DKE förmodligen bara lite drygt 2 kW vid -15 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #11 skrivet: 30 december 2009, 11:26:21 »
Skulle vara nice med lite FAQ för pumpägare ("Fel på värmepump? Guiden som hjälper dig.") som har problem. Typ. Fläkten går sakta trotts inställd på högsta läget ... etc mm mm
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2010, 13:37:23 »
Ett annat bra tips är att man ska inte stirra sig blind på COP värdet som anges vid +7 grader. För mångas del använder man ju värmepumpen när det börjar bli kallt och par minusgrader ute. COP värdet kring -7 grader(vilket är någon form av "medeltemperatur" på vintern när man använder sin pump i huvudsak) är mer intressant. Och dessutom är det inte COP värdet som man värmer sitt hus med utan effekten. Ännu mer intressant är alltså vilken effekt (kW) man får ur pumpen vid runt -7 grader.

COP på 5 och 3kW vid -7 är mindre intressant (för mig iaf) än en pump som har COP 3 och klarar att avge 5 kW vid -7 grader.

Utloggad Thomas H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2010, 14:54:07 »
Hej
Jag är mycket novis i ämnet. men behöver hjälp!
Men jag har haft en FTX anläggning med Lennox från 1978 som fungerat utmärkt.
Denna är nu ersatt med en Clivert CSEN 21 som inte fungerar bra, jag har sämre luft, kallare och dyrar elräkning
= den klarar inte mitt hus 1 1/2 plans hus på 140m2
Pumpen är av typen luft-luft med extra elbatteri
Systemet är en större luftvärmepump som blåser in luft i hela huset via kanaler i ett 1 1/2 plans hus.
Totalt har jag betalt över 80 000:- för något som inte funkar

Min auktoriserade installatör har i 4 år försökt få ordning på detta, men det blir hela tiden sämre.
Gas läckage, motorer som pajat, kontaktorer är bytta,m.m Han har säker varit hos oss 10 ggr.
Nu vill han flytta givare i min maskin för att inte avfrostningen fungerar, men jag har sagt nej och vill ha en ny maskin.
Vinter har varit kall och j-lig och familjen fryser men inget händer.

Här pratar ni om cop värde och flöde och verkar veta vad som gäller. Vem kan hjälpa mig att hitta en maskin som fungerar eller ge tips på lämplig installatör.
 
« Senast ändrad: 23 mars 2010, 15:34:39 av Thomas H »

Utloggad Tobi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #14 skrivet: 05 april 2010, 22:52:13 »
Hej
Jag är ny här på forumet men det verkar finnas folk här som besitter en hel del kunskap om värmepumpar. Jag är inte en av dem men sitter med ett liknande system som Thomas H. Det är från 1979 och behöver bytas ut då driftsäkerheten är väldigt låg. Det är ju stora och dyra system och osäkerheten är stor. Våran installatör verkar dessutom lite tveksam själv och det gör det inte lättare. Finns det någon som har erfarenhet av såna här system? Vore oerhört tacksam för lite hjälp och råd.
mvh Tobi

Utloggad stormense

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #15 skrivet: 15 juli 2010, 10:01:57 »
Länken till energimyndighetens test fungerade inte för mig men hittade pdf: en här:

http://www.energiekonomerna.se/sites/energiekonomerna.se/files/Energimyndigheten%20luftluft.pdf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #16 skrivet: 15 juli 2010, 19:47:39 »
Länken till energimyndighetens test fungerade inte för mig men hittade pdf: en här:

http://www.energiekonomerna.se/sites/energiekonomerna.se/files/Energimyndigheten%20luftluft.pdf

Uppdaterat i inlägget nu, Tack!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #17 skrivet: 18 september 2010, 10:01:26 »
Kanonbra guide Rickard.

Skönt att se lite fakta kring skillnaderna att köpa endast pumpen och hela paketet med installation finns ju faktiskt de som vill ha en säker besparing om något skulle hända med pumpen.

Lycka till med pumpinköpen alla!

Mvh
ANdreas

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #18 skrivet: 16 december 2010, 21:31:47 »
Bra guide, har inte läst den tidigare.

Dock spelar det ingen roll om utedelen sitter i nord lr syd. Det är inte solen som värmer utan luften och luften har samma temp om den är på sydsidan lr nordsidan. Tar max 1 sekund innan pumpen suget igenon den "varma" sydlägesluften :) Det enda som söderläge kan göra är eg att få yttertemperaturgivaren att visa fel genom strålningsvärmen, då får du istället en nedkylning inne eftersom pumpen kanske inte ger vad som behövs ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #19 skrivet: 16 december 2010, 22:28:19 »
Bra guide, har inte läst den tidigare.

Dock spelar det ingen roll om utedelen sitter i nord lr syd. Det är inte solen som värmer utan luften och luften har samma temp om den är på sydsidan lr nordsidan. Tar max 1 sekund innan pumpen suget igenon den "varma" sydlägesluften :) Det enda som söderläge kan göra är eg att få yttertemperaturgivaren att visa fel genom strålningsvärmen, då får du istället en nedkylning inne eftersom pumpen kanske inte ger vad som behövs ;)

Det ÄR skillnad, men som jag också skriver i guiden så är skillnaderna inte så stora.
Kan man välja söderläge är det dock garanterat en bättre placering.
Man bör även ha i beaktande att vår/höst krävs inte så mycket energi till huset, så nedkylningen av luften i värmepumpens närhet blir inte så stor som mitt i vintern.
Vintertid saknar placeringen mer eller mindre betydelse, bara man inte stänger in värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #20 skrivet: 17 december 2010, 00:50:08 »
Ja nu har ju iofs luften samma temperatur om du är i norr lr söderläge men om det nu är så att det är försumbart vintertid så borde ju den bästa placeringen ändå vara i norr om man har för avsikt att ngn gång köra VP som AC ngn gång.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #21 skrivet: 17 december 2010, 05:53:02 »
Håller inte med, värmepumpen har sin högsta effekt och COP under vår och höst när värmebehovet är litet.

Tempen i söderläge där jag bor är i vart fall ofta några grader varmare än i norrläge, det kan man, förutom att se det på tempmätare, även se på snösmältningen och vegatationen, det är ju två olika klimatzoner!
Sen finns det naturligvis dagar när det inte är någon större skillnad, mulet och blåsigt t.ex. då spelar det ingen roll var pumpen är placerad.

1 grad varmare runt utedelen ger ca 3 % bättre COP, så varje grad gör faktiskt skillnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #22 skrivet: 17 december 2010, 14:48:29 »
Jo jag har aldrig sagt ngt om att det inte är varmare i söderläge pga strålningsvärme. Lufttemperaturen är i vilket fall densamma, vare sig du är i norr lr söder. Luft är ngt av den sämsta värmebärare som finnes, därför är luftens temperatur lika. Hade det varit stillastående luft så visst absolut, "Ispinnen" är ett praktexempel på detta som bör vara placerat i söder. En luftvärmepump däremot flyttar så mkt luft att det inte har ngn som helst betydelse om den står i norr lr söder, vilken årstid det än är :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #23 skrivet: 17 december 2010, 15:36:15 »
Praktiska prov motbevisar din teori.
Att luften är en så dålig värmebärare är ju det som gör att utedelen omsätter flera tusen liter/minut, och på våt tomt är det i vart fall varmare även i luften på södersida huset, jämför med på norrsidan.
Shit, snön är ju inte borta på norrsidan förnns midsommar, och då blommar blombänkarna på sydsidan.

Om det är solen, eller markstrålningen som värmer luften kan jag inte säga på rak arm, men att luften är varmare på sydsidan är ställt utom varje rimligt tvivel.

När vi har 13 grader i skugga på norrsidan, då solbadar vi för fullt vid poolen, och det är då ca 20 grader i luften så länge solen värmer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #24 skrivet: 17 december 2010, 19:09:33 »
Ja helt rätt men då är det strålningsvämen vi pratar om. Sätt en termometer bakom pumpen så att du kan avläsa lufttemperaturen där så ska du set att den är samma som på norrsidan ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #25 skrivet: 18 december 2010, 10:11:40 »
Ja diskussionen har ju funnits förr http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31368.0 Finns det nÃ¥gra tester pÃ¥ att luften är varmare pÃ¥ sydsidan? Vi fÃ¥r väl skicka det till "Mythbusters" för jag kan icke förstÃ¥ hur luft i rörelse  kan vara olika olika varma när avstÃ¥ndet kanske bara är 20 m

Thermia säger att det inte spelar ngn roll http://www.thermia.se/varmepump-dokumentation/_faq-varmepump.asp
« Senast ändrad: 18 december 2010, 10:26:58 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #26 skrivet: 18 december 2010, 19:59:17 »
Du behäver definitivt inte lämna tbx dina poäng :)

Jag förstår resonemanget och köper det till en viss del. Nu bor jag ju i Skåne på slätten och där blåser det ta mig f*n alltid. Nu är det ju så att pumpen flyttar flera m3 i minuten så jag tror definitivt att det är fullständigt försumbart. Har min LV i söderläge och det tycker jag är trist för den tar åt sig för mkt strålningsvärme när solen skiner detta gör ju att utegivaren visar för hög temp,,,,,,,,,,,,,,,,,,, nu kommer vi till det kul i saken, när jag tvingar pumpen med fast kondensering, DÅ visar den "rätt" temperatur, alltså samma som norrsidan, detta eftersom den då sitter i suget. Det är detta som gör att jag är så skeptisk.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #27 skrivet: 18 december 2010, 20:45:04 »
jo men jag vet ju differensen mellan min utetempmätare o pumpens därför så vet jag ju vad som händer när jag "tvingar" pumpen att gå så att den suger luft över termometern.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #28 skrivet: 18 december 2010, 21:43:01 »
Klart att kallt vatten fryser fortare, bara att ställa in 1 lite kallt vatten o 1 liter varmt i frysen så ska du se att det kalla fryser fortare än det varma.

Jo då ska jag förklara:

Min pump stÃ¥r pÃ¥ södersidan och en varm vÃ¥r/höst/vinterdag  och solen stÃ¥r pÃ¥ sÃ¥ tar tempmätaren pÃ¥ pumpen Ã¥t sig strÃ¥lningsvärmen frÃ¥n väggen och földaktligen sÃ¥ fÃ¥r pumpen indikation pÃ¥ att det är varmare än det eg är och pumpen ger för lite värme för huset.

Pumpens termometer och min vanliga utetempmätare har en diff på en grad. När solen står på så kan det vara 8-10 grader + på södersidan. låt oss säga 10 för enkelhetens skull och 0 på norrsidan, då visar VP att det är 11+ och värmetillskottet blir ju inte vad som behövs. Tvingar jag pumpen att gå med fast kondensering låt säga 50 i framledning då börjar luften cirkulera och VIPS så visar pumpens termometer +1 som stämmer med differensen.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #29 skrivet: 18 december 2010, 22:06:00 »
Klart att kallt vatten fryser fortare, bara att ställa in 1 lite kallt vatten o 1 liter varmt i frysen så ska du se att det kalla fryser fortare än det varma.


Nja, det finns också något som kallas Mpembaeffekten

http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #30 skrivet: 18 december 2010, 22:53:35 »
Tack för den Roland, men det handlade om ett framkallat scenario med oljefilm på ytan mm.

Det är frågan dock om det har något med gasers löslighet i uppvärmt vatten att göra.

ApropÃ¥ varmt vatten och kyla. Kan inte glömma filmklippet av Göran Kropp som gick ut ur tältet  i mer än -40 ºC med en kastrull kokande vatten, han kastade innehÃ¥llet rakt ut i luften, och alltihop kom ner som snö.

Jag lovar att städa upp efter mig här sen Rickard.

/ Lyckan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #31 skrivet: 19 december 2010, 08:05:10 »
Jag städar när frågan är uttömd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #32 skrivet: 19 december 2010, 11:15:49 »
Jag städar när frågan är uttömd.

Kan vi inte flytta den till en anekdot-tråd lr ngt, kanske skulle vi ha en Mythbustertråd här oxå :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #33 skrivet: 19 december 2010, 11:19:16 »
JA, jag kan splitta den tråd i två.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #34 skrivet: 19 december 2010, 11:24:09 »
Jag har ju en LL oxå och den står på norrsidan. Tror iofs att om man har en stor hög snö som ligger precis bakom pumpen, så kan det ha en negativ inverkan, annars så skulle ju inte "fattigmans AC" med isblock funka. Då kommer vi ju till slutsatsen att pumpen drar varm luft till snön som smälter fortare,,,,,,,,,,,,,,,, men på hösten så drar den ju då varm luft som hindrar snö/frost att bildas lika fort och då står vi på ett ett nollvärde på året igen,,,,,,,,,,,,,,, resonerar jag fel.

Vatten har ju en hel del konstiga egenskaper, expanderar när det blir kallt och högsta densitet vid +4. Ska ta o läsa på i Wikipedia och återkommer i frågan.

Klart att det blir häftigare med kokande vatten, det blir ånga som får den häligt vita snöfärgen, hade det varit kallt vatten hade det bara blivit iskristallen som inte synts på bild ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #35 skrivet: 19 december 2010, 11:25:18 »
JA, jag kan splitta den tråd i två.


Ja gör det :) vi behöver ju inte spamma sönder en utmärkt trÃ¥d med vÃ¥rt smÃ¥gnabb  *vinkar*
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #36 skrivet: 19 december 2010, 11:48:57 »
@Lyckan, jag tror också på det där med varmvattenledningar.
Vi har under vårt hus 2 stycken identiska kopparör (samma dimensioner) till köket, ett för kallt vatten och ett för varmt vatten.

Förra jul/nyår stod huset tomt och det var runt -30ºC i runt en vecka vilket inte är normalt för orten. När vi kom hem efter nyår så tro på f*n varmvattnet hade frusit helt och kallvattnet sipprade fram, så det gick med andra ord bra och ställa kallvattenkranen lite öppen så till sist började det rinna som det skall.

För att få varmvattenledningen och släppa va jag tvungen och elda en hel dag, så den va totalt igenfrusen.
Då är frågan, fryser vatten som varit uppvärmt fortare än kallt?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #37 skrivet: 19 december 2010, 12:27:58 »
Jo du har helt rätt i det du skriver i att luftdraget borde hjälpa till att hålla ett nolläge i det hänseendet på norrsidan.

Man du får ingen, eller väldigt liten hjälp från solstrålningen på skuggsidan(en del reflektioner förekommer), att smälta bort kyleffekten från snön.

Vatten har ju som du skriver lite speciella egenskaper.
Exempelvis så går det åt stora mängder energi åt att få vattnet att gå genom dess olika faser.
Bara att få 0 ºC is att omvandlas till 0 ºC vatten kräver ganska mycket energi, trots att vi då bara har bytt fas på materien.
Och att sen få den att gå över från vätskefasen till ångfas kräver ytterligare energi.

Edit:
Exempel:
Att få 1kg 0 ºC is att bli 0 ºC vatten kräver 334000J.
Att få 1kg 100 vatten att bli 100 ºC vattenånga kräver 2260000J.
Att värma 1kg vatten från 0 till 100 ºC kräver 419000J.
Det går således åt lika mycket energi att smälta isen som att värma vattnet ca 80 ºC.


Att få denna energi utan solstrålning tar tid.

Den största effekten av nyttan med söderläge tror jag dock att man får just på våren när snön smält bort från gräsmattan på södersidan och temperaturen börjar stiga på denna. Innan dess kan temperaturen på kontaktytan inte komma just så högt.

Jag får se sen på vårsidan om jag gör ett experiment med kanalfläkt och labtermometrar för att se om jag kan påvisa din effekt.
För att se vilken lufthastighet det skulle krävas för att motverka solens strålningsinverkan på termometern.

Kollade lite för skoj skull syres löslighet i vatten, vid normalt lufttryck vid olika temperaturer.

5 ºC = 12.03mg / Lit

30 ºC ºC = 7,53mg / Lit

Det är frågan om det kan göra någon skillnad.

Apropå Kropp, om kokande vatten fryser på vägen ner mot backen, hur blir det då när man ska kissa, gul snö, eller får man stå på knä så inte strålen fryser på vägen ner.

Visserligen handlar det om finfördelning, men Mythbusters har ju också bevisat att strålen inte är solid utan består av en massa små droppar.

Jag vet, tänker för mycket...

Du behöver inte dela upp något för min skull Rickard, jag är snart klar med mitt svammel.

/ Lyckan
« Senast ändrad: 19 december 2010, 20:24:29 av Lyckan »

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #38 skrivet: 19 december 2010, 12:43:51 »
Patb.

Du kanske är något på spåren där.

Min tidigare upptäckt med syrets löslighet i uppvärmt vatten i kombination med det du säger fick mig att fundera lite.

För det första, vi tappar betydligt mer kallvatten än varmvatten genom rören.
Vattnet i röret kanske därför inte har så hög temperatur eftersom det står stilla så långa perioder.

Om det sen är så att syre som är löst i vattnet har någon "isoleranade" effekt och att detta minskar i och med uppvärmningen, så är vi kanske något på spåren.

Testet som ska göras, för att vara rättvisande, kanske skulle vara att värma upp vatten till 70 ºC, låta det svalna, och sedan ställa in det i frysen tillsammans med en likadan skål med "obehandlat" vatten.
För när man tänker efter så håller nog det stillastående vattnet i rören från början, innan kylsmällen kommer, samma temperatur.

/ Lyckan

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #39 skrivet: 20 december 2010, 08:40:36 »
Vatten som har varit kokt är syrefattigare än kallt friskt vatten så jag köper resonemanget att vatten som varit uppvärmt fryser lättare än vatten som inte varit uppvärmt om man börjar vid samma temperatur. :)

Vad jag menar med varmt vatten inte fryser fortare än kallt är om du ställer in en skål med kokande vatten i frysen och en med 10grader direkt från kallvattenkranenvatten så ger jag mig tusan på att det kalla fryser fortare än det varma.

Vatten som varit kokt och sedan nerkylt smakar ju oxå helt annorlunda än friskt vatten,,,,,,,,,,,,,,, Hur förhåller det sig med destilerat vatten? Det innehåller ju varken salt lr kalk.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #40 skrivet: 20 december 2010, 12:44:50 »
Jag vet att denna fråga var uppe på fysiken, eller var det termodynamiken, och då hade vår lärare en förklaring om hur det hela kunde ske.
OM jag kommer ihåg rätt så handlade det hela om drivkrafter. Önskan att ändra tillstånd (temperatur) i materian är en funktion av hur stor skillnaden är.
T.ex. om omgivande temperatur är -20°C och vattnet är 5°C är differensen mindre än om vattnet är +20°C varför drivkraften till förändring är större för det +20°C vattnet.
Detta skulle då givetvis bara fungera i ett begränsat intervall (temp differens mellan de två vattenglasen).

Stora reservationer om att detta kanske bara är svammel. Minnet sviker, högskolefesterna många osv osv.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #41 skrivet: 20 december 2010, 17:14:25 »
Jo då Daikin jag var inne lite på det resonemanget, men kom att tänka på att vid en viss tidpunkt kommer även 20 ºC glaset ned till 5 ºC och då borde drivkrafterna bli desamma.

Men jag har också tidigare hört påståendet, men kan inte heller minnas om det var någon gammal lärare.

/ Lyckan



Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #42 skrivet: 20 december 2010, 19:48:21 »
Lite svammel var det tydligen. Här är en länk som jag inte orkade igenom själv.....

http://www.xs4all.nl/~johanw/PhysFAQ/General/hot_water.html

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #43 skrivet: 29 december 2010, 18:56:03 »
Har märkt att det lönar sig att överdimensionera val av värmepump effekt kontra yta.

Dessutom är det väldigt små prisskillnader mellan mindre och något större.

Mvh
Andreas

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #44 skrivet: 12 december 2012, 00:10:56 »
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #45 skrivet: 15 juli 2013, 01:10:31 »
lite frågor som jag känner kanske är mer viktiga än om cop är lite hit eller dit.

återställning efter strömavbrott? Hörde om två exakt liknande pumpar varav den ena återställde sig efter strömavbrott och den andra inte alls?

Hur ofta ska jag dammsuga filtren på de olika modellerna. Tanken är att om man har en luft luftare i en sommarstuga att man kanske inte kan dammsuga vart 14:e dag och hålla på mitt i vintern när man jobbar 3skift i fabriken.

hur åskkänslig är utrustningen? de gamla elementen utan olja kanske har klarat 30 år av tors hammare men vad klarar luft luftaren? noll kronor i underhåll och det bara rullar på och knäpper så fint när de startar och blir glödheta.

underhållsvärmen. Säg att man har idag 5 grader i sommarstugan och sen måste öka till 10 grader. vad blir besparingen? För att göra räkneexemplet enklare säg tre månader med 5 motsvarande 10 grader konstant drift.








Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #46 skrivet: 15 juli 2013, 09:51:25 »
Så vitt jag vet finns inga värmepumpar som inte startar efter strömavbrott.
Däremot finns det vissa som man måste "programmera" att start om automatiskt, kanske bara det som inte är gjort?

Filterrengöringsintervallerna är nog samma på alla maskiner, utom de som har inbyggd dammsugare.
I en oanvänd stuga kan säkert värmepumpen utan problem gå i månader utan att filtren sätts igen.

När det gäller åskkänslighet så är den nog varierande, ju längre man har mellan utedel och innedel, desto känsligare blir rimligvis utrustningen.
Inducerade spänningar som kan knäcka elektroniken skapas ofta i ledningar ovan mark, och ju längre väg man har mellan inne och utedel, desto större risk att den inducerade spänningen skall bli så stor att det knäcker elektroniken.
Min bild av det hela är dock att luft/luft-värmepumpar inte är särskilt känsliga för åska.

När det gäller besparingen vid underhållsvärme är det svårt att säga nåt säkert, men man brukar ju schablonmässigt säga att 1 grad varmare ger ca 5% högre energiförbrukning, 5 grader varmare skulle alltså innebära 25% större energibehov.
Säg att det en vintermånad utan värmepump skulle kosta 1000 kr att hålla stugan varm med radiatorer (+5 Grader) så skulle det gå energi för 1250 kr om du värmer med värmepump till + 10 grader.
Då COP är ca 3.0 på värmepumpen blir den faktiska kostnaden bara 1/3-del av detta, eller ca 412 kr.
Mer än en halvering av kostnaderna alltså.
Att ha bara 5 grader som underhållsvärme är väldigt lågt, och kräver väl mer eller mindre att allt vatten är avstängt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #47 skrivet: 15 juli 2013, 22:14:53 »
Det finns väl väldiga fördelar att ha allt vatten avstängt vintertid i sommarstugor. Det tar väl bara ett lite längre strömavbrott för att frysa vattnet i +10 motsvarande +5?

Men ytterligare en fråga nu. Bör man satsa på att köpa en luft luftare som varvar upp och ner istället för start stopp tekniken? Tänker på att i en sommarstuga kan det vara +11 grader (eller mer än underhålls läget eller för all del den temp som den är inställd att hålla) flera dagar och då står förhoppningsvis värmepumpen med start stopp teknik still medan den andra går på tomgång? Eller är den dyrare tekniken bättre?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #48 skrivet: 16 juli 2013, 09:40:11 »
Även invertervärmepumparna stannar om det blir för varmt inne.
En invertervärmepumps lägsta utefekt brukar ligga i intervallet 300-1500W, och om den effekten är så hög att det blir varmare än önskat så stannar pumpen helt, bara ett litet luftflöde går, för att rumstemperaturen skall kunna detekteras.
Normalt sett är det nog bättre att köpa den dyrare tekniken, men det är svårt att säga säkert.
Vad man kan konstatera är att en Inverter har högre COP (den går mesta tiden på dellast med hög COP).
Man kan även konstatera att den har fler delar i sig som kan krängla, då främst styrelektroniken till inverterdriften, så livslängden skulle kunna påverkas till det sämre.
Det är dock mer eller mindre omöjligt att säga vad som är bäst.
« Senast ändrad: 16 juli 2013, 09:42:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #49 skrivet: 08 april 2014, 20:03:16 »
Sökte i forumet men fick ingen träff pÃ¥ fundament? Min frÃ¥ga är nu pÃ¥ placering av ytterdel om man inte vill ha den sittandes pÃ¥ väggen. Min tanke är att det snöar pÃ¥ vintern i landet de flesta av oss bor i och är det dÃ¥ smart att ha ett fundament och en ställning som är nÃ¥gra fÃ¥ centimeter över marken? MissförstÃ¥ mig rätt, jag anser att man kanske bör ha ett fast fundament av cement samt en ställning som kanske är en meter eller mer för att komma upp över snön? Finns det att köpa över disk? Alla som har sommarstugor eller Ã¥ker bort vintertid av en eller annan anledning mÃ¥ste ha problemet? En annan aspekt pÃ¥ det hela är barnsäkerheten, varför bygga in utedelen i nÃ¥got slags "hus" när man kan komma upp i en bra höjd över mark och slippa oroa sig för att barn gör sig illa. Det kan även gälla sommartid om man kör kyla. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #50 skrivet: 09 april 2014, 07:46:15 »
Bildgoogla "markstativ värmepump" så hittar du ett antal färdiga alternativ, de flesta är lite låga, men det är ju inte speciellt svårt att bygga nåt eget heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #51 skrivet: 27 april 2014, 19:33:23 »
En sak som jag skulle önska ta upp här i tråden är styrningen. Att ha en värmepump utan att kunna styra den på distans känns helt värdelöst måste jag säga. Sen verkar det som om det är helt klart oklart med vilka medel man kan styra de olika märkena med. Har klippt ut följande från polarpumpens hemsida:

Början inklippt text:

AirPatrol är en styranordning för en värmepump som styrs via mobiltelefon. Den är kompatibel med värmepumpar av alla större tillverkare, t.ex. Panasonic, Mitsubishi Electric, Fujitsu, Fuji, Mitsubishi Heavy, LG, Daikin, Samsung, Hitachi, Midea, Electrolux, Bosch och IVT samt med mindre varumärken som exempelvis Altech, Innova, Onnline m.fl..

Airpatrol fungerar även utmärkt med alla mobiltelefoner.

För din Toshiba-värmepump, välj Combi Control!

Slut inklippt text

Då ställer jag frågan varför IVT leverantören i en större svensk stad säger att IVT endast kan styras med Android telefon?

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #52 skrivet: 27 april 2014, 19:41:37 »
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/varmepumpen-kan-bli-dyrt-bakslag_3493544.svd

Sen att en installatör fakturerar ca +1000kr i timmen under vanlig arbetstid är väl en annan sak. Känns lite som restaurang momsen att pizzan skulle bli billigare eller var den nÃ¥gon som skulle bli rikare? Har inte förstÃ¥tt hur det hänger ihop  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #53 skrivet: 28 april 2014, 05:47:05 »
Att göra en guide över olika fjärrstyrningar blir svårt, på samma sätt som det skulle vara (och hålla uppdaterad) en guide över alla olika värmepumpar som finns.
Personligen tycker jag att alla värmepumpar borde ha en kontaktfunktion som man kunde använda för att fjärrstyra pumpen med valfritt system, alltså en kontaktslutning skulle ge start av värmepump.

När det gäller de höga installationspriserna så måste man ta i beaktande att näthandeln har gjort att marginalerna på själva värmepumparna är små, vilket i sin tur gör att den timpenning som debiteras skall täcka kostnader för bilar, administrativ personal, lokaler och den tid som åtgår att räkna på jobb, lämna offerter, göra kundbesök o.s.v.

1000 kr/timme är inte oskäligt om du frågar mig.
Sist jag köpte tjänster av en reklambyrå tog dom 1200 kr/h + moms, och de har ju i princip bara ett litet kontor och en bärbar mac-dator som kostar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #54 skrivet: 29 april 2014, 16:22:44 »
Då ställer jag frågan varför IVT leverantören i en större svensk stad säger att IVT endast kan styras med Android telefon?

Det är väl inte så konstigt? IVT-leverantören säljer ju så klart IVT's fjärrstyrning som bara funkar ihop med Android.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #55 skrivet: 22 juni 2014, 21:31:16 »
FrÃ¥gade om jag kan ha min tilltänkta luft luftare pÃ¥ när jag eldar i brasan, fick svaret nej? varför inte det? Ska jag behöva stänga av när jag sitter och myser bredvid brasan?  dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #56 skrivet: 23 juni 2014, 07:25:05 »
Olika värmepumpar har olika funktion, tidigare hade de allra flesta en funktion som gjorde att fläkten gick ned på minvarv om det var tillräckligt varmt i huset.
Numera finns det ett antal tillverkare som har en funktion som tillåter dig att köra fläkten på normal hastighet även om det inte behövs mer värme än du redan har.

Funktionen att dra ned varvtalet på fläkten när det inte behövs mer värme finns där för att man inte skall uppleva kalldrag när värmepumpen inte värmer.

Du måste fråga varje säljare/tillverkare om deras maskin tillåter fläkten att fortsätta blåsa för att vispa runt luften i huset och på så sätt hjälpa till att sprida värmen från brasan.

Så länge du inte har "för varmt" inne så funkar alla värmepumpar precis som vanligt även om du eldar med ved, problemet med vedeldning är ju dock att det som regel blir alldeles för varmt, och värmepumpen slutar tillföra energi, vilket som sagt gör att vissa maskiner drar ned fläkten på minvarv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #57 skrivet: 23 juni 2014, 08:39:38 »
Har man värmepumpen rätt inställd (värme, inte auto) så skall det inte spela nån roll. Är det tillräckligt varmt inne så slutar den producera värme.
Dock är det, som Rickard säger, lite olika huruvida fläkten går att köra eller inte för att sprida värmen bättre i huset...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #58 skrivet: 24 juni 2014, 22:37:25 »
Då kommer nästa fråga i ämnet. Är det skillnad på om man ska stäng av den om man har kamin eller öppen spis? Scenariot jag är ute efter är om man har en sommarstuga med öppen spis (utan kassett) samt om man har kassett eller kamin.

Tänker inte bara på värmespridning och att man tar fjärrkontrollen och ställer ner varvtalet utan på tillförsel av syre till elden och effekt?

Eller om det är enklast att ställa in 20 grader och elda pÃ¥ som om inget hade hänt och lÃ¥ta tekniken styra hela kalaset? 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #59 skrivet: 25 juni 2014, 12:00:38 »
Värmepumpen tillför ingen ny luft till huset, så den har ingen påverkan på syretillförseln till elden.
Ställer du in VP'n rätt så sköter den sig själv och stänger av värmeproduktionen när det är tillräckligt varmt i rummet. Dock kan det vara bra med en värmepump där man kan styra fläkthastigheten även när den inte gör värme eftersom det hjälper till att sprida värmen från kaminen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Michaelstark

  • Gäst
Michaelstark
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #60 skrivet: 27 juli 2014, 14:19:29 »
Hejsan.

Jag innehar en Panasonic 9a som värmepump idag.
Den har tjänat mig väl, ömsom några lager vid innerfläkten som strulat, bytte dessa mot keramiska dito.
Där efter så fungerade den ljudlöst och vackert i 2 år.

Men sedan så började den lösa ut på jordfelsbrytare..
Sakta men säkert så uppkom symtomen oftare och oftare..
Och nu löser den direkt!!!

Pumpen är nästan 10 år gammal. kanske är det dags att byta den.

Till vilken pump skall jag byta?


Med vänlig hälsning
Michael S....
 

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #61 skrivet: 27 juli 2014, 22:40:26 »
Ta in olika offerter det gjorde jag. Sen handla lokalt. Nära till service och support. Köp grejer gjorda för Sverige.

Kolla vad grannarna har köpt och lyssna hur de har blivit behandlade när de ringt in och haft problem.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #62 skrivet: 27 juli 2014, 23:00:54 »
Jag vet inte om förra och förrförra posten ligger i rätt tråd men moderatorn får gärna flytta dem i så fall.

Vill bara säga att jag inte ångrar för en sekund att jag skaffat luft luftare. Frågorna jag ställt är de frågor jag i min tur har fått utanför forumet.

Här i dagarna har det varit ganska varmt. SMHI har utfärdat först klass 1 och sen klass 2 varning för varmt väder. Det har med andra ord varit ganska varmt. De dagar då det inte har blåst så väldigt mycket och varit lite varmare än ganska varmt. Att svalka sig i badet hjälper bara kortsiktigt om man är/har barn eller är/har äldre i sitt sällskap. Att då kunna gå inomhus och ställa in AC läget på 20 grader och sitta i "salongen" och dricka kall dricka är himmelskt under den varmaste tiden. Det har som jag ser det en positiv effekt på allmäntillståndet.

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #63 skrivet: 03 november 2014, 20:02:24 »
Uppdaterat i inlägget nu, Tack!
Denna länk fungerar inte för mig!
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #64 skrivet: 03 november 2014, 20:06:47 »
Bra guide, har inte läst den tidigare.
Dock spelar det ingen roll om utedelen sitter i nord lr syd. Det är inte solen som värmer utan luften och luften har samma temp om den är på sydsidan lr nordsidan. Tar max 1 sekund innan pumpen suget igenon den "varma" sydlägesluften :) Det enda som söderläge kan göra är eg att få yttertemperaturgivaren att visa fel genom strålningsvärmen, då får du istället en nedkylning inne eftersom pumpen kanske inte ger vad som behövs ;)

Är det bättre om man kan placera utedelens baksida mot vind i "vindtunnel" mellan Garage och hus? Sc:,h
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #65 skrivet: 04 november 2014, 06:50:46 »
Ja, i princip.
Allt som gör att du ökar omsättningen av luft genom förångaren, och säkerställer att nedkyld luft inte stannar kvar i utedelens direkta närhet är bra.
Dock, om det INTE blåser i vindtunneln mellan garage och hus så kan du få en lokal zon med nedkyld luft, så det är väl inte helt säkert att det över tid är bra.
Ofta blåser det ju inte speciellt mycket när det är som allra kallast ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bossent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #66 skrivet: 09 december 2014, 15:16:12 »
Är ny här och som ny ägare av hus är man ju lite nyfiken.
Snubblade över detta och konstaterade att det inte fanns någon forumdel för deras luftluft.

Så frågan är väl, är de bra?

http://www.nibe.se/Produkter/Luftluft-varmepumpar/NIBE-ARIA/

StoraSmåland

  • Gäst
StoraSmåland
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #67 skrivet: 11 november 2016, 23:06:53 »
Hej,
Jag skulle önska lite info om vad som ligger bakom säljarnas påståenden
om "passar hus upp till Xm2".
Har sökt förstå detta utifrån kurvor med yttertempen(grader) / avgiven effekt(kW)
samt innerdelens fläktkapacitet(m3/h).

Och - vilka kan nackdelarna/fördelarna ev. vara om man köper en "för kraftig pump"?

Vissa pumpmodellers kurvor(enl ovan) kan ha platåer med nästan samma avgiven effekt mellan
t.ex 0 och minus 15 t.ex Fuji LT12 medan andra modellers effekt sjunker med yttertempen.
Vad kan dessa platåer bero på?
Spelar avfrostningen in här??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #68 skrivet: 13 november 2016, 11:42:24 »
Hur många m2 en pump är anpassad för har väl främst att göra med uteffekten, men de där siffrorna är nog mer eller mindre gripna ur luften, det beror ju på många olika saker hur stor värmepump man behöver.
Husets byggår
Hur öppen är planlösningen
Hur är huset isolerat
Var i landet (eller världen) huset ligger.

Det man kan göra är att räkna själv.
Ett väldigt välisolerat och nytt hus kan förbruka så lite som 30 W/m2 på årets kallaste dag, och ett äldra dåligt isolerat hus kan behöva nrämare 100 W/m2 under samma förhållanden.
Det man bör göra är att räkna fram hur stor ýta värmepumpen kommer åt att värma, sedan göra en uppskattning av vilket effektbehov huset har och sedan räkna fram om effekten räcker.

När det gäller uteffekten och platåer eller fallande uteffekt så beror det på konstruktionen av värmepumpen OCH hur tillverkarna Återförsäljarna väljer att marknadsföra maskinerna.
Vissa tillverkare har större kompressorer än andra och låter dem helt enkelt inte varva upp fullt när det är varmt ute, det gör att de vid varmt väder kan ha samma effekt som de har när det blir kallare ute, men tillåter då kompressorn att varva upp mer för att bibehålla effekten.
I reklamen blir det "En hög nominell effekt", och i praktiken så blir det en värmepumpen som kan bibehålla en skaplig uteffekt även långt ned i utetemp.
Billigare/enklare värmepumpar har som regel lite mindre kompressor som tillåts varva för fullt även vid plusgrader ute, det gör hög "uteffekt" på pappret, men i tester visar det sig att de tappar mycket av effekten när det bli kallt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

StoraSmåland

  • Gäst
StoraSmåland
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #69 skrivet: 13 november 2016, 22:30:57 »
Tack för ditt svar!
"Vissa tillverkare har större kompressorer än andra och låter dem helt enkelt inte varva upp fullt när det är varmt ute, det gör att de vid varmt väder kan ha samma effekt som de har när det blir kallare ute, men tillåter då kompressorn att varva upp mer för att bibehålla effekten.
I reklamen blir det "En hög nominell effekt", och i praktiken så blir det en värmepumpen som kan bibehålla en skaplig uteffekt även långt ned i utetemp."
Men vad kan orsaken till detta vara?
Enligt dig verkar tillverkaren kanske strypa en pump (via programvara?).Den går alltså inte för fullt (även om behov föreligger=kallt ute) vilket tycks leda till högre COP-värde (mindre elförbrukning) och kanske mindre slitage på kompressorn??
Dessa platåer tycks oftast vara mellan +5 o -10/-15
Är det då "bättre" att köpa en pump med platåkurva?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #70 skrivet: 13 november 2016, 22:38:11 »
Ja, det kan finnas flera skäl till att de stryper effekten vid varm väderlek, dels att kylprocessen inte fungerar bra vid varm väderlek och hög uteffekt, men kanske framförallt för att det inte finns något behov av hög uteffekt, och att COP-siffrorna som ofta mäts upp vid +7 grader ute skulle bli sämre om man brassade på för fullt med en stor kompressorn men relativt små värmeväxlare.
Man väljer därför att mjukvarumässigt strypa uteffekten vid varmt väder vilket ger lika bra eller bättre COP som pÃ¥ "klenare"  maskiner.
Ju kallare det blir ute desto mer tillåter man kompressorn att varva upp, det gör att man kan hålla en hög uteffekt ned till relativt låga utomhustemperaturer, med en väl fungerande kylprocess, "bra" COP och dessutom en högre uteffekt vid låga temperaturer än de konkurrenter som inte har samma strategi.

En värmepump som ger 6 kW vid +7 graders utetemp gav innan "platåpumparna" lanserades normalt ca 2.3 till 2.8 kW vid -15 grader.
Med platåpumparna så ger en 6 kW maskin kanske 3.5 till 4.5 kW vid -15 ute.

När man skall köpa värmepump är det alltså viktigare att ta reda på uteffekten vid -15 än vid +7 grader.
De värmepumpar som bara anger uteffekten av +7 grader kan man nästan räkna med har en lägre uteffekt vid -15 grader än de "platåpumpar" du frågar om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

StoraSmåland

  • Gäst
StoraSmåland
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #71 skrivet: 13 november 2016, 22:54:52 »
Beräkna elförbrukning vid olika temperaturer?
Kan man beräkna på detta sätt?

Vid en viss yttertemperatur antas ett hus ha ett värmebehov på 3kW/h
En pump kan vid denna temp ge 5kW och med ett COPvärde på 2.5 (vid denna temp)

Pumpen arbetar till 3/5 = 60%
Vid full effekt förbrukar den 5kW/2.5 = 2kW
Men nu arbetar den bara till 60% vilket ger en förbrukning på 0.60*2 = 1.2kW

Jag skulle önska ett diagram som visar t.ex månadsvis andelen dagar med temperatur mellan +15/+10
och +10/+5 och +5/0 och 0/-5 etc....
En statistik byggd på säg 10 år
Finns sådant?
Då får man ju också ett hum om i vilket tempintervall pumpen oftast arbetar i.

Eller är allt detta "finlir" som i praktiken saknar (större) betydelse?




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #72 skrivet: 13 november 2016, 23:05:42 »
Det enda du behöver göra är att räkna ut hur många m2 som pumpen kommer åt att värma i ditt hus.
Om det är t.ex. 100 m2 så gör du en uppskattning utifrån byggnadens ålder, fönstertyp och isolering hur stort effektbehov du har när det är som kallast ute.
Ofta har ett hus runt 50 W/m2 i effektbehov, så det innebär att din värmepump skulle behöva ge 5 kW på årets kallaste dag för att värma huset.
Nu finns det knappt någon värmepump så ger så hög uteffekt när det är kallt ute, så då återstår bara att välja en värmepump som kommer så nära detta som möjligt, utan att bli löjligt dyr.
Det är ju dessutom få dagar som är så kalla att den effekten behövs, så då får man acceptera att det kan behövas lite tillskott från elradiatorer eller annat.
Problemet med luftvärmepumparna är ju i praktiken just detta, de blir aldrig ett heltäckande alternativ, de är och skall ses som ett komplement, ju högre uteffekt desto större energitäckningsgrad, men de ger ju mer eller mindre aldrig 100% energitäckningsgrad utan kräver ett annat system som får ta över om/när det blir riktigt kallt.
Bara om man värmer en liten byggnad, som ett litet garage eller ett attefallshus kan man välja en "klen" värmepump och få bra effekttäckningsgrad.

Här kan du få ett hum om hur dygns och temperaturfördelningen är på tre olika orter i Sverige: http://www.smhi.se/sgn0106/if/biblioteket/rapporter_pdf/meteorologi_124.pdf
« Senast ändrad: 13 november 2016, 23:09:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

StoraSmåland

  • Gäst
StoraSmåland
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #73 skrivet: 14 november 2016, 01:39:17 »
"Det enda du behöver göra är att räkna ut hur många m2 som pumpen kommer åt att värma i ditt hus.
Om det är t.ex. 100 m2 så gör du en uppskattning utifrån byggnadens ålder, fönstertyp och isolering hur stort effektbehov du har när det är som kallast ute.
Ofta har ett hus runt 50 W/m2 i effektbehov, så det innebär att din värmepump skulle behöva ge 5 kW på årets kallaste dag för att värma huset."

Jag har sökt uppskatta värmebehovet i huset genom att de sista dagarna endast uppvärma med elpatron.
genom att ha utgÃ¥tt frÃ¥n definitionen av k-värde - Wh/(h*m2(ytterväggar=ytan)*Delta T) där delta Delta T är differensen mellan yttertemp och innertemp. K-värde  är ett mÃ¥tt pÃ¥ värmeförlusterna genom en yta(läs hus)...

Jag får ett värde runt 177-220 W/m2 ytteryta/Delta T (i grader).
Kallast dag här är c:a -20 (5 Ã¥r tempdata för orten)  vilket ger ett Delta T pÃ¥ 40 (= inne temp=20)
Vid yttertemp på -20 fås ett uppskatta effektbehov på 177W*40 = 7.1kW
och med 220w * 40 = 8.8kW så runt 7-9 kW är effektbehovet, c:a.....
De flesta pumpar, till rimliga priser, ger mellan 3-5kW vid -20grader
Om pumpen ger runt 4 kW motsvara detta ett Delta T på = 23 ( 4000w/177=23) d.v.s vid -20 grader
fås en inne temp på bara +3 grader (på kallast dagen OM den vara länge...) om jag då kopplar in elpatronen,på 4kW, kan jag få ett tillskott på ytterligare Delta T=23 d.v.s +3 + 23 = 26 grader inne.....lite marginal....

Jag har dock svårt att översätta mina värden till dina watt/m2 (jag antar du menar bostadsyta?) o inte ytterväggar+golv+takyta.

Noggranheten vid behovet(=-20 grader ute) kan även vara 220w vilket ger ett behov c:a 9 kW(=220*40)
Så huset behöver nog runt 7-9kW på kallaste dagen(=-20grader).Säkert närmare 9kW än 7kW......
Summasumarum får jag ett uppskattat effektbehov runt 7-10kW på min kallaste dag.

jag har sökt göra ett liknande diagram som Gano och ser dÃ¥ att vid c:a  knappt -10 grader redan behövs tillskott = elpatron eller vedeldning (=som jag huvudsakligen värmer huset med (dock saknar jag ackumulatortank....)
Ett kg väl torkad ved (25% vatten) ger runt 0.75*5Kwh/kg=3.75kW men jag har aldrig vägt veden jag lägger in....

Så du menar alltså att man skall utgår från kallaste dagen och se vilket effektbehov som krävs.
Läste någonstans, för länge sedan, att man skall utgår från kallastedagen och dimensionera pumpen efter halva den effekten då lär c:a 90% av dagarna täckas in av en värmepump (bergväme/ytvärme -men kanske då även en luft/luftpump)

PS: huset är på c:a 180m2 - 2 våningar utan källare med kall oinredd vind byggt runt 1900

Kan du utifrån mina siffror beräkna ditt watt/m2
Man kan ju räkna baklänges 7-10kW / 180m2 = 39W/m2 - 56W/m2 - jag tror mer på det högre värdet.
Huset är ju gammal, långt före 1950 - gissar runt år 1900. Så kanske t.o.m 56W/m2 är lite lågt?

Men o det var därför jag efterlyste ett stapeldigram där andelen dagar med Xgraders temp framgick så kunde jag ju se hur många dagar/år ett extra tillskott behövs.

Det talas ju ofta i reklamen om "hur mkt du kan spara" -i mitt fall med vedeldning(vattenburen) så blir det faktiskt en ny KOSTNAD till priset av en jämnare inne temperatur och bättre luft och en ökad säkerhet om man åker bort en längre tid på vintern ty elpatronen KAN ju faktiskt gå sönder eller cirkulationspumpen.
Jag undrar också ev. effekt av överföring av pumpvärme till vattenelementen. De borde ju ta upp en del värme, kanske lite men ändå, som sedan vattensystemet kan sprida vidare i huset. Men den effekten är kanske minimal?








Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #74 skrivet: 14 november 2016, 06:37:53 »
Som sagt, det är svårt att räkna fram vad man sparar eller behöver när det gäller luftvärmepump, det finns för många olika om och men.
I ditt fall är det ju t.ex. oklart om du kan värma övervåningen i någon större omfattning.
Hur är det nere, har ni delar av huset där dörrarna står stängda, kanske är det bara 75 m2 som ni med säkerhet vet att värmepumpen kan värma?
Om du väljer mellan t.ex. Mitshubishi Electric FD 25 och 35 skall du välja 35, samma gäller oavsett fabrikat.
Då det inte finns mycket kraftfullare värmepumpar än så finns egentligen inte så mycket att fundera över enligt mitt sätt att se det.
Visst, det finns en modell större pumpar, typ FD50, men de ger inte sååå mycket mer effekt trots att de blir rätt mycket dyrare, de belastar även säkringarna (en fas) mer vilket gör att du kan få problem med huvudsäkringar som går sönder när det är som kallast ute.
I hus med två plan kan det annars vara ide att sätta in två värmepumpar (på var sin fas), en större nere och en mindre uppe, den där uppe klarar oftast lätt behovet på vintern (värmen stiger ju uppåt) men den kan vara mycket värdefull för kyla på sommarn om man har sovrummen uppe.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

StoraSMÃ¥land

  • Gäst
StoraSMÃ¥land
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #75 skrivet: 16 november 2016, 10:17:14 »
"Jag har sökt uppskatta värmebehovet i huset genom att de sista dagarna endast uppvärma med elpatron.
genom att ha utgÃ¥tt frÃ¥n definitionen av k-värde - Wh/(h*m2(ytterväggar=ytan)*Delta T) där delta Delta T är differensen mellan yttertemp och innertemp. K-värde  är ett mÃ¥tt pÃ¥ värmeförlusterna genom en yta(läs hus)..."

Tack för dina svar!
Jag vill göra några tillägg.
I den formel jag använt får jag betydligt stabilare värden om jag använder yttertempen de senaste 3 dagarna (i stället för aktuell mätdag) o det är kanske självklart...det tar ett tag för kylan(i mitt fall mellan 0 och c:a -5/-9 grader) att påverka ett stort hus. Nu ligger mina 4 mätvärden mellan 195-200
Jag har inte tagit hänsyn till antal personer i huset ev. tvätt o matlagning.. så mina värden är en sorts minimivärden.

PÃ¥ SMHI's hemsida finns klimatdata att ladda ner: http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/
Jag valde dygnmedeltemperatur. Fick data för de senaste 21 åren för Växjö=Småland.
Slår jag ihop dec-jan-feb ser jag att 50% av dagarna ligger mellan +3 / -2 grader
och att 95% är mellan +6 / -10 grader.
Under alla dessa 21 år (=7671 dagar) har jag bara 91 dagar(på året) kallare än <=-10 grader eller bara 1.2% = i snitt
4 dagar/år. Tror att timdata visat som kallast -21.Kallaste dygndata är -16
Köldknäppar har dock en tendens att komma i rad en 2-3-4 dagar - här nere. Då påverkas ju huset mer.

Fast jag har ju helt glömt bort huvudsyftet, för mig, att köpa en vpump.
Att ha en backup till elpatron o cirk.pump då vi åker bort under vintersäsongen SAMT ge en mer jämn tempkurva i huset under dygnet då jag vedeldar. Mornarna blir kalla eftersom jag stänger shunten på kvällen för att ha varmvatten på morgonen...
Det känns nu dumt att kosta på en hygglig vp för 20-25k för kanske inom en nära framtid måste pannan (1984)bytas o då ligger ytjordvärme nära till hands, kanske. Luftvärmepumpen blir då överflödig o sannolikt dyrare att använda än jordvärmen?
Så kravet eg. är att pumpen kan ge en 6-8 grader i huset vintertid(så länge cirk.pumpen fungerar) samt 17-20 under vår o höst och inte som de flesta husägare:ha en pump som ger c:a 20 under vintern o som är huvudkälla för uppvärmning.
Så nu får jag göra helt om och börja titta i andra änden av pumpmarknaden! Mindre pumpar, bottenytan är ju 90m2, och där blir priset mer avgörande.
Det känns lite knepigare att välja "lagom" i denna situation?





Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #76 skrivet: 16 november 2016, 17:17:17 »
Jag rekommenderar ingen att köpa en billig värmepump, man får en bra märkespump för mellan 15 och 20 000 kr, och den kommer att spara in mellanskillnaden till en sämre och billigare pump på några få år.
Dessutom har jag en känsla av att du kommer att elda mycket mindre om du inte behöver, de där dagarna när det är varmare än -10 grader kanske du inte behöver elda alls, en sådan lyx är svår att värdera i pengar.
Jag har jordvärme, och frikyla, men funderar ändå ibland på att sätta in en luftvärmepump för att kunna kyla huset på sommarn, sånt skall man också se som en fördel.
Kanske kan det också avgöra, i viss mån, var man placerar värmepumpen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #77 skrivet: 28 juni 2018, 15:47:51 »
Träffade en säljare av Daikin luft luft pumpar. Han påstår att de ger full effekt ner till minus 25 grader. Stämmer det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #78 skrivet: 28 juni 2018, 16:35:51 »
Nja, det beror på hur man ser det, de ger väl alltid full effekt, men effekten avtar i takt med att utetempen sjunker.
Vissa tillverkare har så "stora kompressorer" att de är begränsade vid t.ex. temperaturer över +7 grader så de aldrig kan "gasa för fullt" om det är varmare än så.
Som exempel kan man säga att om max varvtal frekvens på kompressorns inverter är 140 Hz, så kan den varva upp till 140 Hz vid temperaturer under +7 grader, men om det blir varmare än så ute så begränsas frekvens till kanske 100 Hz (fallande med ökande utetemp)

Sen finns det nåt som kallas för nominell effekt, den kan tillverkarna uppge lite som de vill beroende på vad de vill bevisa.
Det skulle kunna vara så att Daikin har uppgett t.ex. 4 kW nominell uteffekt (då brukar max effekt vara ca 7-9 kW) och att deras värmepump kan ge 4 kW ändå ned till -25 grader, men det är ytterst få, om någon värmepump, som ger så pass hög uteffekt vid -25 grader.

Definierar man "Max uteffekt" som att den ger så mycket som den KAN ge vid -25 grader så stämmer dock det säljaren sa, men det är ju att vara bedräglig om han använder den typen av trick kan jag tycka.

Vilken modell av deras värmepumpar var det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #79 skrivet: 30 juni 2018, 00:08:15 »
Vet inte riktigt, men han bad om att säkra av 13A så det är väl en av de större modellerna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #80 skrivet: 30 juni 2018, 08:49:37 »
Ja, då är det nog det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Nominell person

  • Gäst
Nominell person
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #81 skrivet: 30 juni 2018, 10:01:23 »
Sen finns det nåt som kallas för nominell effekt, den kan tillverkarna uppge lite som de vill beroende på vad de vill bevisa.
Det skulle kunna vara så att Daikin har uppgett t.ex. 4 kW nominell uteffekt (då brukar max effekt vara ca 7-9 kW) och att deras värmepump kan ge 4 kW ändå ned till -25 grader, men det är ytterst få, om någon värmepump, som ger så pass hög uteffekt vid -25 grader.
Definierar man "Max uteffekt" som att den ger så mycket som den KAN ge vid -25 grader så stämmer dock det säljaren sa, men det är ju att vara bedräglig om han använder den typen av trick kan jag tycka.

Jag har alltid varit fundersam över begreppet nominell effekt. Vid något tillfälle frågade jag Nibes främste expert om detta. Men han hade ingen aning om vad som menas med nominell effekt. Men det används tydligen i vissa enklare beräkningsprogram exempelvis Enorm (som numera har försvunnit för gott). (Och SP (Ri.se) tar tydligen fram siffror för nominell effekt). Men frågan är om det är fler beräkningsprogram som använder detta mystiska sätt att redovisa besparingar. Enligt BBR ska man ju dessutom redovisa effektbehovet vid DVUT. Jag undrar hur det stämmer egentligen i beräkningarna. Vet någon hur de vanligaste beräkningsprogrammen hanterar detta? Det blir ju en osund konkurrens om man kör med odefinierade prestandavärden.

Inloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #82 skrivet: 27 maj 2021, 10:22:50 »
Från guiden:
Välj en värmepump med R410A som köldmedium, de har högre verkningsgrad och ger en större årlig besparing, speciellt på kallare breddgrader.

Inlägget är gammalt, men är det fortfarande rätt? Med tanke på fgas reglerna så känns ju R410a på väg ut. Men en luft vp har ju inte så lång tid och man reparerar den ju inte heller så mycket som andra värmepumpar, så det kanske inte spelar så stor roll att en 410a maskin knakar blir svår att reparera i framtiden? Men spontant tänker jag r32 istället för luft luft. Eller får man sämre prestanda med r32 jämfört med r410a, vid kalla utomhustemperaturer?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #83 skrivet: 27 maj 2021, 12:40:04 »
Inlägget är gammalt, så det skall vara R32 nuförtiden.
När jag får lite tid över skall jag försöka gå igenom alltihop och uppdatera det som är föråldrat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #84 skrivet: 28 november 2021, 22:51:58 »
Hej.

Jag har försäkt att kika på hur mycket tillförd värme jag får en kall vinterdag.
Ja, eller kallt och kallt, men 20 minusgrader under några dagar.
Har gjort en enkel graf med hjälp av rådgivning här på forumet, och då kanske den bör ha COP mellan ca 2,7 och 2,5 vid 18-20 minusgrader.
Ser man på den tillförda effekten som är ca 1300-1400W så bör man får in ca 3500W värme in i huset.
Dom vanliga elementen har inte behövt gå in ännu, dock så märks det att vämen inte kommer underifrån fönstren, så det kan bli lite kondens längs ner på några av fönstren.
Kondensen försvinner när det blir lite varmare ute, eller med en handduk :)
Energiförbrukningen hos mig ligger på ca 25kWh ett dygn som detta, och jag ska jämföra med de konventionella elradiatorerna när jag har mer loggningsdata, och då får jag även in en realistisk "payback" i min kalkyl.

Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 785kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!