Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nordic air  (läst 11193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Nordic air
« skrivet: 15 november 2004, 22:26:54 »
Hittade lite information om Nordic airs test i Norska tidningen Dine Penger nr 8-2004:
Ord og vendinger.
El-kjøp forteller stolt at deres "Nordic Air" varmepumpe er testet av SP (Sveriges Provnings- og Forskningsinstitut). Legg merke til at det ikke står noe om hva resultatet av testen var!!!
Ganske snedig. Dette er direkte misvisende reklame.
I Dine Penger, nr 8 2004, kan vi lese at Nordic Air er mindre effektiv i +7 enn det de beste produktene er i -15!

Har mailat redaktionen för att se om det går att få tidningen skeppad till Sverige...

Och jag är medveten om att NA visst har publicerat resultatet av SP:s test och det var inte direkt dåligt på pappret.

Skulle ändå vara kul att se vad de skriver, är det ngn som hittar hela testet på nätet så lägg en länk här vetja så slipper jag köpa tidningen.
Det är flera på jobbet som visat intresse för denna pump men nu blir man ju lite frågande.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nordic air
« Svar #1 skrivet: 16 november 2004, 11:13:58 »
Om du går till http://www.strategtrade.se/ så kan du under broschyrer hitta viss SP-information.

Man har med lite ytterligare data i bladet. Div testresultat som stod i Råd&Rön förra året.
Man kan observera klart högre prisnivåer än idag, och att Panasonic verkade lämna bättre garantier än övriga (som hade självriskeliminering).

Ang tester så verkar de svåra att göra på ett bra sätt. Jag har sett testresultat där mätpunkterna spred på ett hemskt sätt, så att det blev svårt att dra några slutsatser. Antagligen måste man köra ganska länge vid varje temperatur, så man täcker in flera defrostcykler. Jag kan se på min burk att effekten varierar en del med tiden trots att utetempen ligger stabil. I vissa tester tycker man väl det är för dyrt att mäta någon längre stund och då blir resultatet därefter.

Kör man in torr luft för att slippa kondens och isbildning, och göra det enkelt för sig, så missar man effekterna av just det, och därmed blir inte det en bra test.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Nordic air
« Svar #2 skrivet: 16 november 2004, 12:41:18 »
Nja SP:s test har jag läst redan men det var Dine Pengers test jag var ute efter.

Men de har lovat att skicka ett exemplar gratis så jag kommer delge er innehållet...

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nordic air
« Svar #3 skrivet: 17 november 2004, 14:28:52 »
Om någon vill se SP-testet så har jag den som Pdf-fil.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Igge_R

  • Gäst
Igge_R
Re:Nordic air
« Svar #4 skrivet: 17 november 2004, 16:30:00 »
Då menar du det SP-test som finns på StrategTrades hemsida, va? Inte det som just har utförts av SP på uppdrag av Råd&Rön, eller det som den norska tidningen refererade till?

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nordic air
« Svar #5 skrivet: 17 november 2004, 19:00:42 »
Nja inte riktigt, jag har hela testen med alla temperaturer ända ner till - 15 grader med alla temperaturer på köldbärare och värmebärare osv. Det finns väl inte på deras hänvisning till en Pdf-fil eller har jag missat det. Vet du vilka pumpar som ska testas?
« Senast ändrad: 17 november 2004, 19:14:58 av GLX »
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nordic air
« Svar #6 skrivet: 18 november 2004, 14:36:25 »
Hur bär man sig åt för att veta när det är för kallt för pumpen? I natt har det varit - 15,5 grader och pumpen gav då runt 40 grader i utblåset. Synd att jag inte har börjat logga tempen på köldbäraren än för då skulle man direkt kunna se när pumpen inte ger mer energi än den tar.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Nordic air
« Svar #7 skrivet: 18 november 2004, 18:36:19 »
Artikeln i Dine Penger nr 8 2004:
Ganska kortfattad artikel med utgångspunkt av SP:s test.
Sp:s test gällde Nordic Air 9000i.
COP vid +7 var så dålig som 2.1 medan -7 var 1.7.
Man har tagit hänsyn till avfrostning för att beräkna COP vilket också Promotelec gör.

Ni kan ju jämföra:
http://www.promotelec.com/public/pdf/liste%20materiel/l iste_pro_1080_20.zip


Igge

  • Gäst
Igge
Re:Nordic air
« Svar #8 skrivet: 19 november 2004, 09:52:10 »
GLX: Jag tar gärna en titt på testresultatet som du hade som pdf-fil. Om den inte är för stor kan du maila den till mig på iggerosen@hotmail.com, annars lägga upp en länk här så kan jag tanka ner den. Tack på förhand!

Jag vet inte vilka pumpar som skulle testas nu av SP.  ???

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Nordic air
« Svar #9 skrivet: 04 december 2004, 12:26:07 »
Från annat forum, NA har lite problem... ;D
http://hem.bredband.net/a_d_m_i_n/index.html

panasonic e9

  • Gäst
panasonic e9
Re:Nordic air
« Svar #10 skrivet: 04 december 2004, 21:51:06 »
Det är därför utedelen är i rostfri plÃ¥t  ;D Men annars verkar det vara just NA-4000 som har problem, har inte läst om nÃ¥gra problem pÃ¥ NA-9000 eller NA-11000.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nordic air
« Svar #11 skrivet: 04 december 2004, 22:42:18 »
Kolla avfrostningssensorn som sitter i förångaren! Annars kolla så att anslutningen till kablarna till innedelen inte är felkopplade det går faktiskt att göra!!!,alltså att koppla fel det gjorde jag, kontakterna ser nämligen helt lika ut. År det felkopplat så ger man värmekabeln 20 volt och avfrostningssensorn 220 med följd att den pajar. Jag kopplade om kablarna och bytte sensor och nu funkar det helt perfekt :D. Min utedel såg också ut sådär, det var faktiskt säljaren som kom med tipset.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

admin

  • Gäst
admin
Re:Nordic air
« Svar #12 skrivet: 04 december 2004, 22:48:00 »
Skulle tro att GLX har svaret...

Inte ens Kineserna gör grejer som inte funkar - säger mer om våra installatörer än om värmepumpen!!!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Nordic air
« Svar #13 skrivet: 04 december 2004, 22:51:46 »
Jo de verkar vilja vara på säkra sidan eftersom chofu, citcops billiga pump, började frosta av vid +7 grader!
(i råd och röns test alltså)
« Senast ändrad: 04 december 2004, 22:52:29 av Mike »

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nordic air
« Svar #14 skrivet: 06 december 2004, 15:02:36 »
Nu har jag loggat min vp med Rickards eminenta logger och kommit fram till följande.
Medelvärde pÃ¥ COP under tvÃ¥ dygn den 2-4/12 2004                        

Utetemp   Medel   48 tim   -3,7      Energiförbrukning under 48 tim 58 kwh

Innan vp   Medel   48 tim   26,4               

Efter vp   Medel   48 tim   44,4             Tempskillnad  18   

Effekt   Medel   48 tim   1,2  kw upptagen effekt            

Avgiven effekt medel 48 tim   2,72kw   COP=   2,27      450 m3/tim

Avgiven effekt medel 48tim2,426kwCOP=   2,02      400 m3/tim


Inklusive avfrostningar ca 45 st dÃ¥ tempen pÃ¥ innedelen sjunker till lägst 12 grader vilket ocksÃ¥ finns med i medelvärdesberäkningen pÃ¥ tempen efter vp                        

Använd formel      0,337*m3/t*tempskillnad=         Avgiven effekt         

COP =   Avgiven effekt/upptagen effekt   
Med hänsyn tagen till att fläkten stÃ¥r stilla dÃ¥ aggregatet avfrostar ska m3/timmevolymen minskas med antalet m3/timme dividerat med 60, gÃ¥nger det antalet minuter som fläkten stÃ¥r      
AlltsÃ¥ 450-37,5=412,5m3/t COP=0,337*412,5*18 =      2,08      
 AlltsÃ¥  400-37,5=363,5m3/t COP=0,337*363,5*18 =1,84   
Tempgivarna pÃ¥ innedelen sitter precis i insuget och precis i utblÃ¥set. Det som var nÃ¥got förvÃ¥nande var att insugningstempen var sÃ¥ pass hög som 26,4 grader, det gör ju att COP blir lite lägre ocksÃ¥. Det sitter ocksÃ¥ en effektmätare i uttaget till vp:n. Det vore intressant om nÃ¥gon annan hade loggat sin vp pÃ¥ liknande sätt, eller pÃ¥ ett sätt som de flesta skulle kunna klara av att mäta pÃ¥ sin egen vp för att kunna jämföra COP vid olika temperaturer    
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!