Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation ej Ã¥tgärdad vid installation av luft/vatten-pump  (läst 1981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bob-thebuilder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har precis köpt ett hus vars oljepanna byttes ut 2015 mot en IVT AirX. Vid installationen gjordes inga åtgärder på skorstenen/murstocken eller ventilationen. Huset i fråga är byggt på 60-talet med självdrag.

Vad behöver jag göra för att säkerställa en god ventilation?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ni dÃ¥lig luft  inne , olja drar mycket luft ventilerar och värmer pannrum och källare , annars är väl inte självdrag av ondo


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Just på sommaren brukar självdraget avstanna då det inte finns några tempskillnader som håller igång luftflödet.
Jag har installerat fläktar i badrum och tvättstuga som ventilerar ut luften.
Jag valde varianten med fuktsensor som kan gå på lågvarv hela tiden och som varvar upp när det blir fuktigt i rummet.
För att inte skorsten ska vittra är den numera inklädd i plåt samt att den fått en plåthatt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bob-thebuilder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Just på sommaren va då jag misstänkte att luften "stannar" när temp-skillnaderna är mindre gynsamma för att självdraget ska fungera utan det tryck som oljepannan skapade.

Jag ska undersöka situationen närmre när vi flyttat in men något kommer göras. Jag tar tacksamt emot olika tips om det finns någon "bästa metoden". Annars antar jag att det är nya till-luftsventiler och kanske en från-luftsfläkt som är standard-lösning och räcker långt.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Sitter det ventiler i murstock där frånluft annars gick kan en lösning vara en mekanisk fläkt i ventilationspipan
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!