Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme underifrÃ¥n?  (läst 2925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Golvvärme underifrån?
« skrivet: 07 augusti 2008, 22:34:49 »
Hej!
Jag skall lägga klinkers i hallen innanför ytterdörren pÃ¥ ca 6 kvadratmeter. Huset har relativt sett välisolerat bjälklag med torpargrund med ca 1,7 m höjd. Undergolvet bestÃ¥r av 22 mm golvspÃ¥n pÃ¥ bjälkar med cc 600mm och mÃ¥ste därför förstärkas med golvgips. Om jag väljer att lägga golvvärme finns ju en möjlighet att istället gjuta in ett 12 mm system istället för gipsen. Bygghöjden blir dÃ¥ drygt 30 mm  inkl klinkers vilket verkar lite väl mycket. Jag funderar därför pÃ¥ om det är möjligt att lägga golvvärme underifrÃ¥n istället? DÃ¥ mÃ¥ste naturligtvis asfaltboarden och isoleringen tas bort och monteringen av värmefördelningsplÃ¥tar pÃ¥ glespanel blir ju lite omvänd. Nackdelen med systemet blir ju högre framledningstemperatur, men dÃ¥ resten av huset har radiatorer (halvt konverterat än sÃ¥ länge) kommer ändÃ¥ temperaturen vara 45 grader vid DUT och det borde dÃ¥ passa bra med golvvärme i träbjäklag. Om jag gjuter in borde 45 grader bli för varmt om fötterna och shuntning mÃ¥ste ske?

Hur bökigt tror ni det är att montera värmen underifrån? Finns det några nackdelar med metoden eller systemet med glespanel och värmefördelningsplåtar? Rent av någon som gjort något liknande? Tacksam för alla svar!

MVH
Björn



Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme underifrån?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2008, 10:45:19 »
Måste du ha vattenburen golvvärme?

Du kan ju annars lägga en elfolie eller mycket tunn elslingor som läggs direkt i fixet. Total bygghöjd blir då 12,5 mm golvgips+ca 10 mm fix/plattor.

Om du har annan vattenburenvärme i hallen så behövs ju ej värmetillskott utan endast komfort om tårna.

 
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme underifrån?
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2008, 11:32:03 »
Hej igen!
Saken är den att jag har en långtidskonvertering på gång från direktel till vattenburet. I hallen vill jag gärna bli av med den gamla elradiatorn när jag renoverar nu och en ny vattenburen blir lite klumpig då den blir en av dubbelpaneltyp. Elslingor känns därför inte som något alternativ.

Mvh
Björn

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme underifrån?
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2008, 18:48:12 »
Rent praktiskt är det ju oproblematiskt att göra själva bygg/vvs jobbet. Det kan ju antingen göras uppifrån eller nedifrån.

Min farhåga/undran är dock om 45-55 grader heta slangar/rör är bra att lägga i golvet även om de hamnar ca 3 cm under golvspånskivan.

Betänk att du ovanför monterar gipsskiva och stenplattor.

Vilken temperatur skapas egentligen i luftrummet under spånskivan?

Jag vet ej, men det är troligt/möjligt att nå´n annan på forat känner till vad som händer.

Ingjutna rör i ett rent betonggolv funkar även om det är hög temperatur på rören, men vad händer när brännbara material ligger nära.......?

R
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme underifrån?
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2008, 20:49:37 »
55 ºC är inga problem mot en spånskiva, jag har för mig om att jag läst om andra som har lagt golvvärme underifrån och det har blivit bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Björn_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme underifrån?
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2008, 10:36:59 »
Hej igen!
I det här fallet så är det dessutom 45 grader vid DUT det handlar om då radiatorerna är dimensionerade för detta. Enligt värmepumpstillverkare så verkar 35 grader vara normalt i ingjuten golvvärme och 45 grader i träbjälklag. Visst kommer det att bli större förluster för mig, men det är ju trots allt 250 mm under värmen och gips+klinkers är ju bra värmeledare och fördelare så det borde bli jämförbart med t ex ett 22 mm trägolv?

Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av golvvärmekassetter (bjälklagskassetter) istället för plÃ¥tar i glespanel? Vad jag förstÃ¥r har vissa  problem med kontakten mot golvet med kassetterna och glespanelslösningen rekommenderas därför ofta. I det här fallet borde det inte vara nÃ¥got problem dÃ¥ det gÃ¥r att skruva kassetterna direkt i spÃ¥nskivan för en säker kontakt eller? Borde vara enklare med kassetter när arbetet skall utföras frÃ¥n "fel" hÃ¥ll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!