Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenläcka...  (läst 5154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vattenläcka...
« skrivet: 27 oktober 2010, 13:12:14 »
Vi har fått en läcka vid servisventilen, där slangen till vår fastighet ansluts. Felet var under gatan cirka en halvmeter ut från vår tomt. Kommunen har varit här en och en halv dag, två jobbare plus en grävmaskin med förare. Jag fick inga klara besked av killarna om vi blir fakturerade eller inte. "Det beror på om de är hyggliga"

Frågor dyker upp...

Var går gränsen för vårt ansvar, skall vi betala denna reparation?

1,5 dag med tre man och en gräskopa. Ny servisventil en slangstump och en skarv. Vad kan det kosta?

Om vi får en faktura, täcker villaförsäkringen något?

Om det är kommunens ansvar, vilka krav kan vi ställa på att de återställer trädgården? En stödmur och en häck har rykt...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vattenläcka...
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2010, 13:20:59 »

Normalt så ansvarar husägaren från ventilen och in till huset. Dock så får man inte själv åtgärda detta fel då endast kommunen får röra serviceventilen.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vattenläcka...
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2010, 13:25:09 »
Om jag kommer ihåg rätt från när vårt kommunala vatten kopplades in så äger kommunen allt fram till och med mätaren. Vi fick gräva ner slangen men inte återfylla utan att kommunen besiktigat rörgraven. Vi fick även en schablonersättning för materialkostnaden vilket ytterligare stärker min minnesbild.

Var tvungen att ringa och kolla med vår kommun. Enligt dom så är det ingen tveksamhet över ansvaret. Kommunen ansvarar fram till tomtgräns och fastighetsägaren på egna tomten. Var avstängningen eller vattenmätare sitter har ingen betydelse. Den person jag pratade med sa att det var praxis bland kommuner i hela landet men kunde skilja om VA levereras från en sammfällighet
« Senast ändrad: 27 oktober 2010, 17:04:36 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vattenläcka...
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2010, 14:04:23 »
Är den inte på din tomt kan du ju omöjligt vara ansvarig. Hade liknande fel, fast servisventilen gick inte och stänga av.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vattenläcka...
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2010, 14:40:00 »
Jag hade en liknande vattenläcka i våras och konstaterade innan jag tog dit någon grävare att ansvarsfrågan var minst sagt luddig. Otydligt och motsägelsefullt svammel om att ansvarsgränsen ligger antingen vid servisventil eller tomtgräns stod på flera ställen både på vattenverkets hemsida och i abonnemangsvillkoren, och VA-lagen hade inte heller något bestämt att säga om saken.

Nåväl, jag började handgräva men gav upp rätt snart och tog dit en grävmaskinsfirma istället. När väl ledningen var framgrävd så visade sig felet vara att servisventilen hade spruckit vid slangkopplingen mot min servisledning. Ventilen hade koppling för polyetenslang, men istället för att ansluta slangen direkt dit hade man gängat i en extra koppling i servisventilen, och förmodligen dragit åt så hårt att godset sprack vid gängan. När det stod klart att det var ventilen som läckte var det inga problem att få vattenverket att ta på sig ansvaret. Grävaren fick skicka räkningen dit och sedan tog de dit en annan entreprenadfirma för att lägga igen hålet och återställa vägen. Som ersättning för besväret fick jag ett rejält lass matjord.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vattenläcka...
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2010, 19:25:14 »
Om jag kommer ihåg rätt från när vårt kommunala vatten kopplades in så äger kommunen allt fram till och med mätaren. Vi fick gräva ner slangen men inte återfylla utan att kommunen besiktigat rörgraven. Vi fick även en schablonersättning för materialkostnaden vilket ytterligare stärker min minnesbild.

Var tvungen att ringa och kolla med vår kommun. Enligt dom så är det ingen tveksamhet över ansvaret. Kommunen ansvarar fram till tomtgräns och fastighetsägaren på egna tomten. Var avstängningen eller vattenmätare sitter har ingen betydelse. Den person jag pratade med sa att det var praxis bland kommuner i hela landet men kunde skilja om VA levereras från en sammfällighet

Stämmer inte riktigt. Hade dåligt tryck på vattnet för några år sedan. Ringde kommunen och de sa att tomtgränsen gäller. Då upplyste jag honom om att serviceventilen sitter 50 meter in på min tomt och ligger under en asfalterad väg. Har en Scaftomt där vattenledningen går under hela vägen. Han svor lite och sa sedan att detta tar kommunen helt då serviceventilen är kommunens ansvar. Priset slutade på runt 100k. Gissa vem som var glad. Vårt avlopp har samma princip, sista brunn 50 meter in på min tomt. Gissa vem som får betala om det ska läggas nytt avlopp..
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vattenläcka...
« Svar #6 skrivet: 01 november 2010, 17:08:26 »
Kan inte alls svara på detta, framgår ej när vi anslöt vattenservicen förra veckan, men elservisen är energiverket ansvarig fram till mätpunkt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!