Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllnad expansionskärl IVT Greenline HT plus  (läst 745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freper

  • Gäst
Freper
Påfyllnad expansionskärl IVT Greenline HT plus
« skrivet: 29 mars 2022, 17:30:31 »
Hej,

Nybliven husägare till ett hus med bergvärmepump, IVT Greenline HT plus.

Nivån i expansionskärlet börjar bli lite låg och jag tänkte fylla på men behöver lite vägledning...
Jag får bort locket till ventilen på kärlets topp. Men sedan vet jag inte hur jag ska vrida på ventilen, ska jag vrida den uppåt eller nedåt?
Jag har försökt ]vrida på den men rör sig inte och jag vill inte ta i för hårt....behöver man också eventuellt lossna lite på skruven som sitter på ventilen?

Jag har bilder på den men hittar tyvärr inte hur bifoga dem i inlägget.
Mvh
Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Påfyllnad expansionskärl IVT Greenline HT plus
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2022, 23:31:32 »
Man måste vara medlem för att bifoga bilder.
Normalt sitter en övertrycksventil på toppen, den måste gängas loss.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!