Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe offert  (läst 2224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe offert
« skrivet: 24 mars 2014, 12:52:58 »
Hej!

Jag testar att slänga ut lite offertinfo här för att se om den verkar vettig.

Jag har fått en offert på en luftvatten lösning från Nibe. Mitt hus är en 1,5 plans villa med inredd vindsvåning som för övrigt har två mindre direktverkande element som primär uppvärmning. Huset är på 102 kvadrat boyta och 41 kvadrat biyta. Huset har en beräknad förbrukning på ca 23-25 000 kwh med nuvarande uppvärmning som är en gammal oljepanna med elpatron.

Pannan är en VVM 310 och utedelen är en F2030-7(7kw). Här är ett uttdrag på offerten.

Leverans och installation av Nibe F2030-7(LuftVattenvärmepump)    1st
       
Leverans och installation av VVM 310(Varmvattenberedare)    1st
   
Radiator i pannrum                      1st   
    
Demontering och bortforsling av befintlig värmeutrustning   
           
3 Ã¥rs garanti      

6Ã¥rs Trygghetsförsäkring   

VVS-arbete samt erforderliga rör och delar för värmepumpsinstallation   

Elektriskt arbete för värmepump samt installation av erforderliga givare   

Driftsättning och genomgÃ¥ng med kund vid installationstillfället   

Ansvar/entreprenadförsäkring 10 000 000 SEK   


Det hela ska gå på 98 000 kr(124 000 före) efter ROT och då fixar jag eget fundament som utedelen kan stå på som annars skulle gått på ytterligare 3500.

Skulle detta ovan anses som en ok offert eller är det orimligt dyrt eller billigt? Tar gärna emot input på detta.

Tack på förhand. :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe offert
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2014, 16:02:12 »
Är 23-25 000 kWh För hela huset, eller bara värme/varmvatten? Vart i landet finns huset? Vad behöver värmesystemet för temperatur när det är som kallast ute?

Har du tagit in fler offerter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe offert
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2014, 10:21:41 »
Är 23-25 000 kWh För hela huset, eller bara värme/varmvatten? Vart i landet finns huset? Vad behöver värmesystemet för temperatur när det är som kallast ute?

Har du tagit in fler offerter?

Hej tack för ditt svar!

kwh är beräknat på totala förbrukningen på huset på ett år. Huset befinner i Stockholm norrort. Jag har ju tyvärr bara bott i huset sedan augusti och den här vintern har varit ganska mild men i januari hade vi ju en köldknäpp på runt en 11-12 minus och då låg framledningstempen på ca 38 grader. I december så bytte vi också alla fönster i huset och huset är byggt -58 men är tilläggsisolerat i början på 80-talet och det såg bra ut tyckte fönsterkillarna när vi ryckte fönsterna och man såg tjockleken på isoleringen.

EDIT: Jag har tagit in fler offerter och dom har legat på allt mellan 80-145. Dom två offerterna jag tittar mest på just nu för att företagen verkar seriösa ligger på denna då på 98 och sen en annan som ligger på 118 vilket kändes lite högt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!