Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE S1155 optimering / SPA funderingar  (läst 1102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lassiter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE S1155 optimering / SPA funderingar
« skrivet: 20 februari 2023, 20:49:41 »
Jag har S1155 - 16 kw + 500l slingtank vvb + idagsläget 200 buffertank och golvvärme med rumstermostater.

2x 400 kollektor

Jag funderar att byta ut 200l buffertanken till antingen 300 eller 500 l slingtank där jag förvärmer varmvattnet.
Har någon gjort så och hur det fungerar?
Då vinner jag att 500L vvb som gör dyrt varmvatten med lägre COP görs inte lika ofta.
på sommartid kan jag köra fastkondensering dit vi säger 25 grader och ha golvvärme komfortvärme på och förvärma VV.

Jag kör SPA med max faktor både värme och varmvatten, och elpatron är blockerat.
Är elpatronen blockerat pÃ¥ riktigt eller kommer SPA sabba det, för jag känner att  om jag trycker mer varmvatten sÃ¥ gÃ¥r elpatronen in med det sista graderana vilket jag inte vill, mÃ¥ste jag rent fysiskt koppla loss kablarna?

Tillåter SPA att elpatronen går in när elen är billigt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1155 optimering / SPA funderingar
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2023, 22:04:04 »
Bara att ggöra som du tänker. Det med förvärmning av VV hur har du tänk dig det. Det billigaste är att förvärma i tanken och sen in i VP på
KV-sidan för fÃ¥ det riktigt varmt. Men dÃ¥ mÃ¥ste du flytta ut blandningsventilen sÃ¥ den blir extern.   

Utloggad Lassiter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1155 optimering / SPA funderingar
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2023, 07:50:27 »
Bara att ggöra som du tänker. Det med förvärmning av VV hur har du tänk dig det. Det billigaste är att förvärma i tanken och sen in i VP på
KV-sidan för få det riktigt varmt. Men då måste du flytta ut blandningsventilen så den blir extern.

Ingen separat växelventil om de det du menar, blandningsventil behövs inte heller då det inte blir över 60 grader.

Alltså jag har buffertank för värme med varmvattenslinga som förvärmer KV och efter den tanken går KV till 500 L VVB.
Vinsten är att värmepumpen behöver inte göra VV så ofta, men frågan är om den sabbar värmesystemet eftersom KV kyler ner buffertanken :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1155 optimering / SPA funderingar
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2023, 08:45:36 »
DÃ¥ kör du VP som en ON/OFF dÃ¥, som är det enda rätta med den kopplingen. FrÃ¥n VP till tank med en slinga i och till en VVB och värmen ut frÃ¥n tanken. Klart det pÃ¥verkar tempen i tanken vid uttag av VVB vid uttag av VV men inte i större utsträckning. Hur reglerar du värmen ut, med en shunt. Hur reglerar du start/stopp av VP. Jag har exakt lika som dig men eldar med ved, har även en VP som drar i gÃ¥ng vid lÃ¥g temp i tanken näe vi Ã¥ker bort. Min start/stopp VP 9  Kw och är en dum sÃ¥dan, utan en massa elektronik i,  är kanske lite udda men fungerar bra.
« Senast ändrad: 21 februari 2023, 08:49:26 av 25fOCUS »

Utloggad Lassiter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1155 optimering / SPA funderingar
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2023, 09:00:45 »
DÃ¥ kör du VP som en ON/OFF dÃ¥, som är det enda rätta med den kopplingen. FrÃ¥n VP till tank med en slinga i och till en VVB och värmen ut frÃ¥n tanken. Klart det pÃ¥verkar tempen i tanken vid uttag av VVB vid uttag av VV men inte i större utsträckning. Hur reglerar du värmen ut, med en shunt. Hur reglerar du start/stopp av VP. Jag har exakt lika som dig men eldar med ved, har även en VP som drar i gÃ¥ng vid lÃ¥g temp i tanken näe vi Ã¥ker bort. Min start/stopp VP 9  Kw och är en dum sÃ¥dan, utan en massa elektronik i,  är kanske lite udda men fungerar bra.

Ingen shunt utan VP reglerar värmen ut.
Antar att 16kw orkar hålla tempen upp, blir kanske några dippar när man duschar men det får man leva med.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!