Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta expansionskärl i EHST18B-YB9.  (läst 664 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta expansionskärl i EHST18B-YB9.
« skrivet: 08 januari 2023, 09:10:24 »
Expansionskärlet är sönder i min Ecodan (Borö tank) och ska till och byta det men har ett par funderingar.

Dels dimensioneringen av det (sitter en LK 12L idag) om det fungerar med liknande storlek.

Har följande volymer i systemet 165L i golvvärmen (enplanshus), 45L i manteln i pannan sen är där lite rör till fördelaren så jag tippar på att där är runt 220L totalt i systemet.

Är det möjligt att flytta ut övertrycksventil och kärl så de sitter utanför pannan var är "rätt" placering isåfall? Allt finns på samma plan i huset så inga höjder inblandade.



1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta expansionskärl i EHST18B-YB9.
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2023, 10:03:23 »
Det är inga problem att sätta de nya grejerna på utsidan, sätt en T-koppling på stigare eller retur närmast anslutningen.
Du kan välja ett 25 l kärl om det får plats, och använda befintlig säkerhetsventil, gamla kärlet kan också sitta kvar eller plugga bara anslutningen till själva kärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta expansionskärl i EHST18B-YB9.
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2023, 12:26:29 »
Det är inga problem att sätta de nya grejerna på utsidan, sätt en T-koppling på stigare eller retur närmast anslutningen.
Du kan välja ett 25 l kärl om det får plats, och använda befintlig säkerhetsventil, gamla kärlet kan också sitta kvar eller plugga bara anslutningen till själva kärlet.

Jag antar att returen är mest "rätt" iom. att temperaturen är lägst där för att skona gummimembranet lite?

Finns det någon nackdel att få ett lite för stort kärl? Har inte räknat exakt på vad som krävs men misstänker att 25L är större än vad som behövs i mitt system?

Är själv inte rörläggare men vill gärna ha lite koll så att de blir rätt prylar när de väl ska bytas, jag antar att ett förtryckt kärl med 0,5 Bar och sen fylla på med vatten upp till 1 Bar (enligt manualen till Ecodan), säkerhetsventilen är på 1,5 Bar.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta expansionskärl i EHST18B-YB9.
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2023, 13:18:53 »
Jag kan inte se nån nackdel med för stort kärl förutom inköpskostnaden, men jag tror man tar hem detta på livslängden?
Rimligen borde gummit ett för stort kärl inte slitas lika fort om det inte töjs lika mycket?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gregor534

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta expansionskärl i EHST18B-YB9.
« Svar #4 skrivet: 10 november 2023, 14:16:52 »
Hej alla.  Jag har en Ehst18b-yb9 värmepump och golvvärme i hela huset.  TvÃ¥ fördelare och extra cirkulationspumpar.  Jag vet var jag ska koppla T8-temperaturgivaren och 3-vägsventilen frÃ¥n fördelarna, men jag vet inte var jag ska koppla cirkulationspumparna.  ansluta till samma plats som den interna pumpen EHST18B-yb9?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 788
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!