Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Takmodell ????  (läst 4948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Takmodell ????
« skrivet: 09 april 2006, 13:40:56 »
Hej !!

Var kan man köpa en takmodell till vettigt pris ? Jag är ute efter en 6.5/4KW maskin motsvarande E12DKE fast takmonterad.
(inte kasett för inbyggnad i undertak).

Har ringt några firmor men de pratar mest om hur mycket påslag de kan göra på dessa maskinen (är det kartellen som är igång nu igen).

De verkar vara ovanliga dessa modeller, det är ju samma bröte i dom som i vägg, men de kostar tydligen 6000:- mer än motsvarande vägg ? Är det verkligen så ?

FÃ¥r väl sätta väggmodellen i taket dÃ¥ om det är pÃ¥ det viset  fiR:

En undring till  Sc:,h  Alla pratar om Daikins maskiner som de finaste som finns, vad är bättre i dom än övriga ?
Eller är det bara för att kunda ta ut 6 papp till när det gäller Daikin ?

Lämna gärna offert i min privata brevlÃ¥da eller pÃ¥   christeruxu@yahoo.se



Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Takmodell ????
« Svar #1 skrivet: 09 april 2006, 13:59:17 »
Väggmodeller är vanligast i sverige när det gäller lv-pumpar. Daikin har några modeller som är i takutförande, men även panasonic har dom i sitt utbud. Jag har en bekant som har en daikin. Det är en golv modell. Det som skiljer min panasonic mot daikin är ljudnivån på innerdelen. Daikinmaskinen låter som en viskning om man gämför med min panasonic. Jag tycker iof att min panasonic inte stör men det är grym skillnad mot daikin.

Jag tror att vpgr har takmodeller på sitt program.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Takmodell ????
« Svar #2 skrivet: 09 april 2006, 14:01:41 »
Ajabaja!

Mvh/Bosse
« Senast ändrad: 09 april 2006, 14:45:37 av Bosse-värmepumpsdo »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Takmodell ????
« Svar #3 skrivet: 09 april 2006, 14:51:52 »
Fujitsu har takmodeller,jag har tyvärr inga priser i huvudet men ring närmsta åf

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Takmodell ????
« Svar #4 skrivet: 10 april 2006, 08:32:30 »
Panasonic har ett flertal takmodeller, de mindre formaten i inverterutförande heter E15DTE, E18DTE och E21DTE. Tänk dock igenom för- och nackdelar med takmodellerna. De har lägre COP-värden, EER-värden och högre ljudnivå inomhus vid kyldrift.

En jämförelse:
                                                 Takmodell E15DTE                    Väggmodell E12DKE
Värmeeffekt:                      0,90-6,30 kW                          0,80-6,50 kW
Kyleffekt:                           0,90-4,55 kW                          0,80-4,00 kW
COP:                                 3,35 (klass C)                          3,81 (klass A)
EER:                                  3,01 (klass B)                          3,63 (klass A)
LjudnivÃ¥ inomhus värmedrift:  33 dB(A)                                33 dB(A)
LjudnivÃ¥ inomhus kyldrift:       37 dB(A)                                29 dB(A)

Ja, "tabellen" blev lite sned, men det är ju förlåtligt eftersom det är måndag...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 576
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!