Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av system?  (läst 16931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Val av system?
« skrivet: 09 juni 2012, 09:46:58 »
Hej på er!

Det här med värme verkar vara en mycket invecklad sak.

Lite historia.

Har renoverat ett hus i tullinge en bit utanför stockholm.
Huset är i 2 plan med 67 m2 per plan. På undervåningen är ca 30 m2 boyta
Huset är från 54 reviterad fasad övervåning med solida furu ytterväggar på ca 55 mm lite iso 30 mm samt luft 20 mm. Har laggt på 100 mm extra isolering.
Undervåningen ligger till 85 % ovan mark men är gjord i betong hålsten ca 150 mm på det har jag ventilerat och laggt till 100 mm iso.
Plattan ligger på mark men isolerad med ca 50-100 mm iso.

Alltså inte superbra isolerat men en del mer än orginal.

I huset ligger det 13 mm vatten golv värme  med frigo samt alu. uppskattad värme förmÃ¥ga 50-60w/m2.

Idag sitter en elpanna som jag satt dit istället för orginal pannan. (olja).
Samt en insattskamin på övervåningen.

Nu till frågan.

Vad ska man ha för värmesystem.
Vattenmantlad kamin
Luft/ vatten pump
Luft/ luft pump
Bergvärme.
Sol

Vattenburen golvvärme så luft /luft måste bort

I förhållande till investeringskostnaden vad är då ekonomisk

Bergvärme har jag läst e populärt men hur kan den kostnaden för installationen vara försvarbart om man slår ut det per vinst och år.
Ligger avskrivningen på 20 år eller?

Hade först tänk vattenmantlad kamin med acktank men elda för att få värme samt varmvatten på sommaren!
Inte bra.

Luft/vatten vad gör man när det är 20 kalla då man behöver värmen mest måste man köra på el!

Alla system verkar ha sina nackdelar såklart men vilket är det bästa iförhållande till ekonomi?

FörlÃ¥t för avhandlingen ovan  :).
Hoppas på lite synpunkter på detta .

Med vänlig hälsning,
Niclas

Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av system?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2012, 12:23:09 »
Jag brukar rekommendera att man räknar så här för att se om bergvärme kan räknas hem inom rimlig tid:

Säg att du lånar till hela beloppet, för bergvärme ca 120 000 kr efter ROT.
(löptid 15 år, rak amortering, ränta 6%)
Det blir:
Amortering per mÃ¥nad:   667 kr
Genomsnittlig räntekostnad per mÃ¥nad:   302 kr
Genomsnittlig betalning per mÃ¥nad:   968 kr

Om du idag har en energiförbrukning på 20 000 kWh för värme och tappvarmvatten så kommer du med bergvärme att få ned den kostnaden till i runda slängar 5700 kWh, alltså en besparing på ca 14 300 kWh/år.
Om elen kostar 1 kr/kWh blir det ca 14300 kr/år eller 1191 kr/månad.

Du spar alltså 223 kr/månad med en sådan investering.
(på 15 år blir vinsten ca 40 000 kr)
Initialt blir kostnaden högre än den månatliga besparingen, men efter ca 5 år så betalar du mindre på lånet än vad du sparar i elförbrukning.

Lägg dessutom till:
- Du kan göra ränteavdrag, så den reella räntan blir lägre än den ovan beräknade.
- Borrhålet har en livslängd på minst 50 år, så en avskrivning på denna del av investeringen SKULLE kunna göras på 50 år, om man vill räkna mer positivt.
- Husets värde stiger rimligtvis med nära på den summa som du investerar i bergvärmen, i vart fall om du köpt huset i ett attraktivt område nära en storstad.

Visst kan kalkylen bli lite bättre med luft/vatten-värmepump, men jag tycker den kalkyl jag visat på är tillräckligt bra för att du skall kunna försvara en investering i bergvärme.
« Senast ändrad: 09 juni 2012, 12:28:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Val av system?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2012, 12:55:18 »
Finns det inga värden på el- eller oljeförbrukning från tidigare år?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Val av system?
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2012, 13:35:21 »
Hej tack för era svar.
Ang tidigare förbrukningar så vet jag inte.
Mäklaren har skyldighet att säga hur mkt det var men lyckades slingara sig ur detta så jag vet faktis inte var den ligger på.

Ang kalkylen på bergvärme måste jag verkligen tacka och buga. Mkt intressant och tillochmed frugan förstog.

Känner att om man ska ha bergvärme bör man ha den större delen av ekonomin till hands för att kunna "tjäna"några pengar.
Detta gäller istort sätt allt system Tycker jag det verkar.

Iförhållande till den faktiska investeringskostnaden relaterat till vad man tjänar per månad ligger lika!
Rätt eller fel.

Efter 15 år måste man byta en värmepump berg eller luft.
Skillanden är att hålet finns kvar i bergvärme men luft måste man bya allt men dom kostar rätt lika om 15 år.
Rätt eller fel?
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av system?
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2012, 13:38:26 »
Varför skulle du byta en maskin som gått 30000 timmar ???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av system?
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2012, 15:15:37 »
Om det inte finns nån energideklaration (inte för att dom brukar tillföra så mycket egentligen...) så kan man kolla med elbolaget vad förbrukningen har varit tidigare år.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Val av system?
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2012, 15:48:56 »
Hej igen.
Ops kanske mitt fel.
Jag menade det som en fråga att pumpen håller i 15 år ca. Och då ska den bytas. Hörde någonstans livslängden var så.
Hur länge håller den då?

Ang att kolla förbrukningen hos el bolaget rätt svårt när det var en oljepanna jag rev ut.

Föruknings el an annan femma.
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av system?
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2012, 16:26:36 »
Kompressorn ska hålla runt 70-80000 timmar. en bra dimensionerad värmepump går 2000 timmar om året ungefär. 30-40 år borde det hålla alltså tummenupp

Man kan dimensionera på andra sätt så maskinen går betydligt mer och då håller de 15 år som du anger, men man måste inte göra så.
Om du river en oljepanna sÃ¥ fÃ¥r du en besparing direkt tack vare  förlusterna i skorsten.

Eftersom du har ett litet hus sÃ¥ borde inte kompressorn dra mer än 2kw när den gÃ¥r, och den gÃ¥r 2000 timmar om Ã¥ret = 4000 kwh totalt för värme och VV, ungefär typ cirka :)  Sen blir det lite cirkpumpar pÃ¥ det men det är inte sÃ¥ mycket. 

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Val av system?
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2012, 16:55:17 »
Tack svaret vekab.

LÃ¥ter bra typ ingenting  alls dvs.

Ska ta och kalla in lite offerter tror jag för att se vad dom skulle kunna komma med.

Men ang storlek på pump och borrdjup vad skulle man tro man behöver?

Huset står på en bergstomt dvs gott om berg i dagen.

Om man gemför med luft/vatten är förbrukningen mycket mer och verkningsgraden mkt sämre?

Luft/vatten kan man göra mkt själv har jag hört för att minska konstnaderna stämmer de?
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av system?
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2012, 17:04:55 »
Nu är det ju inte bara en kompressor som kan gå sönder i en värmepump, om tanken börjar läcka är det nog väl så dyrt att reparera/byta ut som en kompressor.
15 år är nog en rätt bra ålder att räkna med, har du tur kan den säkert hålla i 25 år, men har du otur kanske mindre än 15 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av system?
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2012, 17:27:52 »
Om man skulle ha en tank i sitt system så är det oerhört långsökt att denna ger dig några problem, det är låmgt mycket vanligare med defekt elektronik eller trasig cirkpump.

Luft / vatten eller bergvärme är ungefär samma jobb, kan vara trassligare med LV om man kör DX maskiner( köldmedium till utedelen) 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av system?
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2012, 17:37:16 »
Tja, varmvattenberedare och pannor brukar väl börja läcka efter xx antal år, jag ser inga skäl att en värmepump med inbyggd eller fristående tank inte skulle göra detsamma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av system?
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2012, 17:42:39 »
Mmm, och rör börjar läcka ocksÃ¥ efter en tid, kanske är bäst att inte ha rör alls  ;)

Allt kan gå sönder, men jämfört med en bil,TV,tvättmaskin eller en dator så håller ALL VVS utrustning enormt bra tummenupp
« Senast ändrad: 09 juni 2012, 17:48:30 av VEKAB »

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Val av system?
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2012, 17:52:01 »
Okay. Om man räknar med 15 år så som rickard skrev i beräkningen så kan man säga att dom 40000 som man kännat måste man lägga på en ny pump eller tank eller rör.

Det säger mig i logiken att allt går sönder ingenting håller för evigt.


Blir inte riktigt klok på detta.


Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av system?
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2012, 18:02:42 »
DÃ¥ installerar du el radiatorer om du inte gillar vattenburet :)  Dessa hÃ¥ller länge.  Det finns tydligen även IR element dontknow

Kanske har du fjärrvärme i gatan?

Hur gammal var din oljepanna ;)

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!