Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorbyte - Hur tömmer jag systemet pÃ¥ bästa sätt?  (läst 31326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Hur gör jag för att tömma ut allt vatten ur radiatorkretsen?

I höstas bytte vi ut 4st radiatorer i huset (2st per vÃ¥ning) och jag fick en instruktion i korta drag av "vÃ¥r" vvs-firma (som nu har semesterstängt) om hur jag skulle göra för att tömma systemet.  Skrev om det i den här trÃ¥den.

Att byta radiatorerna på övervåningen gick klockrent !

Däremot på bottenvåningen, visade det sig så småningom att det fortfarande fanns vatten kvar någonstans i rören.
När jag tog bort de gamla radiatorerna på nedervåningen så pluggade jag bara ledningen eftersom vi inte skulle montera de nya radiatorerna samma vecka, just då hade jag inget problem med att det kom vatten.

När jag sedan skulle installera de nya radiatorerna och återigen tömde systemet och tog bort pluggningen för att mäta för de nya rören, så började det efter ett tag att klucka i ledningarna och sedan kom det vatten forsandes. (det blev en hel del våta handukar och springandes innan jag fick dit de nya radiatorerna)


Vår värmepump & ack. tank står i källaren, därifrån går radiatorledningarna upp till bottenvåningen och eftersom det är ett gammalt hus är rören sedan dragna över dörröppningar och vidare ner efter golvet igen.


Min egen gissning är att när vi tömmer systemet så rinner inte allt vatten tillbaks hela vägen utan stannar nånstans i systemet "nedanför dörrposterna"


Jag hoppas att någon mer kunnig har ett bra knep för att "trycka" eller "suga" ut allt vatten, eller att jag rentav kanske gör fel när jag tömmer.


Bifogar en enkel skiss på hur det ser ut, vi har självklart fler radiatorer per våning men i enkelhet ser det ut som på skissen.




Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Ja, ser det ut sådär, med en högpunkt ovanför dörren, så lär det bli svårt, det är nog bara att tappa av vid radiatorn som fungerar då, tyvärr.

Kan väl tillägga att jag förutsätter att det finns nån slags avluftningsmöjlighet på toppen av en dylik högpunkt? Annars lär det vara sanslöst svårt att få ur all luft...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Det finns inte så mycket hopp alltså.
:(

Undrar hur vvs-gubben gjorde när han tömde för att plocka bort en radiator förra året.



Känns som om jag får förbereda med massviss av handdukar med andra ord.
Hittar heller ingen avluftning ovan dörrposterna...


Tack så mycket för svaret iaf !
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Rörkrökare kan ju eventuellt använda utrustning för att frysa rören precis innan radiatorn så man på så sätt slipper tömma systemet.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Ja det är ju förstås en tanke, har inte varit hemma när dom varit här och kopplat så jag kan inte svara på det..

Men vi hela vårt system är i princip av gammal modell med järnrör i stammarna, enbart de nya avsticken från stammen som skett med kopparrör.
Nu gissar jag ju helt och hållet, men jag har fått för mig att det bara är kopparrören man fryser ner?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Alla typer av rör går att frysa, det tar bara lite längre tid.
Ofta räcker det med att göra systemet trycklöst och stänga alla ventiler som går att stänga, vara beredd med en våtdammsugare, och bara demontera radiatorn.
OFTAST blir vattnet "hängande" i rörledningen och bara en liten skvätt kommer ut som man fångar upp med dammsugaren.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Ofta räcker det med att göra systemet trycklöst och stänga alla ventiler som går att stänga, vara beredd med en våtdammsugare, och bara demontera radiatorn.
OFTAST blir vattnet "hängande" i rörledningen och bara en liten skvätt kommer ut som man fångar upp med dammsugaren.


Det där skulle jag som glad amatör behöva lite förklaring till, jag har inte HELT greppat proceduren kring en tömning av systemet. SÃ¥ här gjorde jag sist (i numrerad ordning)  ;)

1. Gick ner och stängde av pumpen
2. Öppnade "tömningsventilen" på ett av rören i källaren.
3. Sprang in och upp på övervåningen och öppnade luftnings-ventilerna på radiatorerna där, lite på måfå tills jag märkte att vattnet började rinna iväg.
4. Öppnade luftningsventilerna lite på måfå på radiatorerna på nedervåningen med.
5. När det slutade komma vatten ur avtappningsröret i källarn så minns jag inte om jag lät den ventilen & luftningsventilerna på radiatorerna stå öppna.

Borde jag göra på något annat sätt för bästa resultat?
Det där med att göra systemet trycklöst och stänga alla ventiler skulle jag nog behöva en förtydligande beskrivning av.

En våtdammsugare hade jag inte ens tänkt på, kanske skulle köpa passande filter till min Cleantex dammsugare och vara beredd med den då...

Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Det cougar menar är väl att man låter bli att tömma systemet och istället ser till så det är stängt överallt, så det blir som ett baksug. Tänk dig ett sugrör som man håller för med fingret i ena änden, inget rinner ut fast det är öppet neråt.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Det cougar menar är väl att man låter bli att tömma systemet och istället ser till så det är stängt överallt, så det blir som ett baksug. Tänk dig ett sugrör som man håller för med fingret i ena änden, inget rinner ut fast det är öppet neråt.
exakt  Thumbsup
Problemet är bara att det inte finns nÃ¥gra garantier för att vattnet hänger, men i 10 fall av 9 sÃ¥ funkar det.   
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
10 fall av 9  *roflmao* dÃ¥ behöver man inte oroa sig

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
 
10 fall av 9  *roflmao* dÃ¥ behöver man inte oroa sig
;D ooops, en öl för mycket under västen kanske  *roflmao*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
 ;D
hehe..

Men det känns som en liten chansning för en annan amatör, blir ju VÄLDIGT jobbigt om jag missar nÃ¥got sÃ¥ att allt kommer forsande...  :o
Får nog köra så som jag gjorde förra året och vara beredd med våtdammsugarn för det som inte letar sig upp för föjdpunkten.

Om jag ger mig på att tömma hela systemet, tyckte ni att min numrerade ordning stämde in bra på hur jag bör gå till väga?
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Hur svårt kan det va´?

Öppna i källaren och låt det forsa......

Öppna luftningsventilerna på övervåningen.....

Det som kommer ur rören......torka upp.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Rocas:
Hela frågeställningen gick ju ut på om det fanns något knep för att få ur allt vatten och nybörjare som jag är så har jag frågat om hjälp, mest för att det kan ju faktiskt vara så att det varit bättre att göra på det ena eller andra sättet.

För eftersom det är lite dumt dragna rör här så är det ju också Rätt Så Mycket vatten som "kommer ur rören"..... :(
Fast nu verkar det ju inte finnas något bättre sätt, utan det återstår som sagt bara att vara beredd på att torka/suga upp det som stannar kvar.

Och som du förtydligat, så verkar det ju bara vara att öppna i källarn och låta det forsa.... Har visst ingen betydelse i vilken ordning man öppnar luftningsventilerna..


Tackar alla så mycket för hjälpen, vi får snart se hur det går !
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
normalt så öppnar man urtappningen i källaren, öppnar luftventilen i den radiatorn man ska byta, när det slutar skvala i den aktuella radiatorn ( man brukar höra när den sista skvätten vatten far ur radiatorn) så stänger man alla kranar och byter radiator med våtdammsugare redo. då har man tappat ur så ite radiatorvatten som möjligt och kan ändå byta radiator utan fara.
det är onödigt att tappa ur mer vatten än man behöver därför att då syresätter man också onödigt stor mängd radiatorvatten med rostangrepp som följd när man återfyller.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!