Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Arga tyskar ...  (läst 20614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Arga tyskar ...
« skrivet: 12 maj 2011, 21:46:44 »
.... tänker dra Danmark inför rätten om Danskarna kontrollerar gränsen mot Tyskland igen fiR:

http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/politik/eu/2741440/daenemark-sieht-grenzkontrollen-einklang-schengen.story

Har upplevt tyskar som är jättesnälla om man t.ex. vill köpa av dom och tyskar är dessutom roliga att prata och diskutera med pÃ¥ tÃ¥get  Thumbsup ... men de kan ocksÃ¥ bli arga ... om man t.ex. skriver att de inte är bäst  >:D

« Senast ändrad: 12 maj 2011, 21:58:26 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Arga tyskar ...
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2011, 23:11:51 »
Tysk politiker hotar Danmark och danskarna med krav på visum för att resa till Tyskland .... verkar som tyskarna blev riktig arga ....

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,762131,00.html


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arga tyskar ...
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2011, 00:52:18 »
Jag förstår inte riktigt.

När jag kommit med flyg från inom EU till arlanda har det en gång hänt att jag blivit stoppad i tullen. Dom kollade om jag hade något skumt i väskan. och passet vill jag minnas att dom oxå kollar både när jag åker och kommer tilbaks.

Vad är det som är så uppseendeväckande
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Arga tyskar ...
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2011, 01:10:40 »
svenska tullen har ju alltid varit nyfiken mellan danmark o sverige....


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Arga tyskar ...
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2011, 01:54:24 »
Nja, passkontroller finns ju inom EU, men inte vid gränsen !

Tillfälliga kontroller har man ju alltid haft ... även i Tyskland.

Nja, Tyskland känner sig provocerade. Det bryter egentligen mot Schengen att ha permanenta kontroller vid gränsen.

På radio i Österrike sade dom att det bara var en "deal" med ett parti för att få igenom ngn pensionsreform. Men kanske överdriver journalisterna. Dom vill ju vara viktiga hela tiden ....

Nja, när man flyger har man ju säkerhetskontroll på grund av terrorism.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Arga tyskar ...
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2011, 02:04:13 »
Jag själv skulle ju välkomna det om danskarna skulle vara interesserade av att köpa mer från Sverige och han lite mindre handel med Tyskland.

När man t.ex. säljer solfångare är mest Österrikarna interesserade. De vill dock köpa billigt. Det gäller även andra grejer.
Tyskarna är knappast interesserade och vill bara betala orealistiskt lÃ¥ga priser. Sen tycker dom alltid att de kan bäst !   _/-

Kanske blir danskarna mer interesserade av att ha handelspartner i Sverige i framtiden ? ....

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Arga tyskar ...
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2011, 08:31:31 »
Populistiskt trams från båda sidor.
Men i sak har tyskarna rätt, det är inte ok att sätta upp en 100% permanent IDkontroll mellan två schengenländer.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arga tyskar ...
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2011, 08:58:43 »
På en flygplats är ju landsgränsen vid flygplatsen. Varför får man ha ID kontroll där i så fall.

För övrigt var det inte en säkerhetskontroll för att gå på ett plan jag åkte på utan en där tulltjänstemän skulle kontrollera om det fanns olagliga grejer i portföljen eller kavajfickan...

Vad jag hörde i går på radion så ämnar inte danmark göra något som strider mot schengen och sverige tog därmed tillbaks sina klagomål
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Arga tyskar ...
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2011, 09:28:38 »
Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Arga tyskar ...
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2011, 10:03:34 »
På en flygplats är ju landsgränsen vid flygplatsen. Varför får man ha ID kontroll där i så fall.

För övrigt var det inte en säkerhetskontroll för att gå på ett plan jag åkte på utan en där tulltjänstemän skulle kontrollera om det fanns olagliga grejer i portföljen eller kavajfickan...

Vad jag hörde i går på radion så ämnar inte danmark göra något som strider mot schengen och sverige tog därmed tillbaks sina klagomål

För det första måste man skilja mellan schengen och EU. Dessa är oberoende av varandra. Polis och tulltjänstemän har rätt att vid misstanke om att man bär på sig olagliga saker så kan dom kolla var som helst. Schengen är kopplade till rätten att röra sig fritt inom schengenområdet och har inget med varor att göra. Dock så måste man kunna identifiera sig med en godkänd legitimation om man befinner sig utanför sitt hemland, tex duger inte ett svenskt körkort, utan pass eller ett schengen ID kort behövs för oss.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Arga tyskar ...
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2011, 10:06:12 »
Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...

Hur menar du då? Det enda jag märker av är eländet med vätskor men detta är ju inte kopplat till 9/11.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Arga tyskar ...
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2011, 10:13:52 »
Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...

Hur menar du då? Det enda jag märker av är eländet med vätskor men detta är ju inte kopplat till 9/11.

David Rinnan undrade varför det är obligatorisk ID-kontroll på flygplatsen, men inte när man passerar en 'vanlig' schengengräns. Det beror, bl a, på händelserna den 11'e september.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Arga tyskar ...
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2011, 10:26:02 »
Flyget har ju sina egna regler sen 9/11-attackerna...

Hur menar du då? Det enda jag märker av är eländet med vätskor men detta är ju inte kopplat till 9/11.

David Rinnan undrade varför det är obligatorisk ID-kontroll på flygplatsen, men inte när man passerar en 'vanlig' schengengräns. Det beror, bl a, på händelserna den 11'e september.

Finns ingen obligatorisk id kontroll på flyg inom schengen längre.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Arga tyskar ...
« Svar #13 skrivet: 13 maj 2011, 10:37:04 »
Ok. Jag erkänner att du har rätt...  :-[
Men, jag har iallafall liiite rätt "Från och med den 1 februari 2011 måste alla resande från Frankrike visa upp ett giltigt ID-kort eller pass vid avgång."
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Arga tyskar ...
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2011, 11:08:37 »
Ok. Jag erkänner att du har rätt...  :-[
Men, jag har iallafall liiite rätt "Från och med den 1 februari 2011 måste alla resande från Frankrike visa upp ett giltigt ID-kort eller pass vid avgång."

Personligen har jag inte ett dugg emot dessa kontroller då vi alla direkt till gaten med våra hemprintade boardingcards.

Hrm.. Host host.. Känns speciellt bra host host om planet är fullt med kulturberikare...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!