Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC GSi - Gradminuter  (läst 1047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Sundberg

  • Gäst
Kent Sundberg
CTC GSi - Gradminuter
« skrivet: 14 november 2023, 10:16:05 »
Hej,

Kommer här med en fråga angående funktion av gradminuter när BVP GSi 616 går on/off. Jag har beställt en sådan som blir installerad inom kort. Samma fråga har jag ställt till de som sålt och ska installera pumpen, men inget svar från det hållet.

Jag räknar att det blir start/stopp på kompressorn ner till ca. +4 till noll grader. Vid kallare väder kommer den att gå kontinuerligt. Beroende
på hur ofta kompressorn kommer att starta/stoppa tänkte jag att göra justeringar på -gradminuter parametern. Om jag t.ex. sätter den på
-120 minuter, hur kommer värmepumpen att reglera jämfört med fabriksvärdet -60 minuter ? Tanken är ju att öka gång- resp. stopptiderna
och dÃ¥ vill man inte att värmepumpen som kompensering ska öka kompressorns RPS för att minska gradminuterna sÃ¥ fort som möjligt. När pumpen är stopp blir ju framledningstemperaturen samma som returtemperaturen. Man kan räkna med att framledningen är nÃ¥gra grader varmare än returledningen när pumpen stoppar och dÃ¥ blir det ju omgÃ¥ende en stor fall eller dÃ¥ ökning av  (-)gradminuterna. I programmet mÃ¥ste det finnas reglerparametrar som styr det här och dom bör automatiskt ändras när pumpen gÃ¥r on/off, och även dÃ¥ man man justerar (-)gradminuterna. Man vill ju inte att den större regleravvikelsen ska göra sÃ¥ att värmepumpen ökar kompressorns RPS mer än vid -60 gradminuter. SÃ¥ vet nÃ¥gon hur det  kommer att fungera? / Kent

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 19:04:41 »
Bra fråga, tror du får testa runt lite och återkomma med svaret själv?
Men det är väl lite illa om den är så stor att den ska gå on/off ner till +4 C?
Den ger väl typ 4 kW på lägsta så 16 kW kommer räcka ner mot -44 C ute.
Då borde du väl köpt en 612, eller bor du i Kiruna?
En 612 ska klara ca -28 C med motsvarande uppskattning.
« Senast ändrad: 14 november 2023, 19:07:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kent Sundberg

  • Gäst
Kent Sundberg
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #2 skrivet: 14 november 2023, 19:44:20 »
Jag har en 70tals sutterängvilla 224 m2 + ca 40 m2 fristÃ¥ende garage som kommer att kopplas pÃ¥ senare. Byter ut min 7 kW on/ff pump som inte klarar mer än ca -5 innan den behöver tillskott. Borrat ett till hÃ¥l och har nu 2 x 145 m. Har tittat pÃ¥ 612 ocksÃ¥ men den ger inte mer än ca 10 kW vid B0/W55 och den klarar inte DVUT -22,9 utan eltillskott efter leverantörens beräkningen.  DÃ¥ gÃ¥r den dessutom med 100 Hz (6000 rpm), alltsÃ¥ det dubbla nominella varvtalet. 616 är lämpligare i mitt fall men den startar alltid med 50 Hz (10-11 kW) och kör sÃ¥ nÃ¥gra minuter för att sedan varva ner. Orolig för att just det gör att gÃ¥ngtiderna den tid som den gÃ¥r on/off blir för korta sant hur pumpen sedan reglerar när man ökar -gradminuterna. Därav min frÃ¥ga om hur gradminuterna fungerar. Den gamla IVTn reglerade pÃ¥ returtemp. med en justerbar start/stopp diff., sÃ¥ det var inga problem. 

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #3 skrivet: 14 november 2023, 19:59:34 »
Kent, du känner ju till mitt problem med min GSi 616. Men så länge jag inte har problem har jag märkt att den alltid varvar ner till 20rps även om jag ställt GM till -160 t.ex. Så den försöker inte jobba ikapp onaturligt genom att höja rps så länge framledningen är över börvärde.

Kent Sundberg

  • Gäst
Kent Sundberg
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #4 skrivet: 14 november 2023, 20:07:27 »
Ok, så ganska direkt efter kompressorn startar bör ju framledningen vara lika eller mer än börvärdet. Tack, det låter bra Jocke. Man kanske oroar sig i onödan ibland, men man vill ju vara säker på att slippa beskymmer.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #5 skrivet: 14 november 2023, 20:15:05 »
Ok, så ganska direkt efter kompressorn startar bör ju framledningen vara lika eller mer än börvärdet. Tack, det låter bra Jocke. Man kanske oroar sig i onödan ibland, men man vill ju vara säker på att slippa beskymmer.

Vid 3 grader och lägre går kompressorn konstant nu här hemma. Otroligt skönt med konstant värme, dessutom riktigt bra att cirkpumpen i 616 är så kraftig då alla element nu har jämn temperatur. Så var det inte med gamla Nibe VVM 300 trots att den var satt på högsta läget.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #6 skrivet: 29 november 2023, 23:37:43 »
Hej, jag tänkte dela med mig av svaren jag fått från CTC.

Ang. kompressorns start på 50 RPS är det för att säkerställa smörjningen: Quote CTC
Här följer vi kompressortillverkaren krav och de frångår vi inte,den ligger kvar 3 minuter.Detta gäller alla storlekarna.
 Unquote
 
Ang. Värmebärartemperaturen och DT:
Quote CTC
De blir inget larm och kan gå högre än 15 grader DT.Kompressorns rps begränsas om tempen ut ur vp överstiger önskat börvärde = inställd kurva.
 Unquote

Ang. Gradminuter:
Quote CTC
Värmepumpen startar pÃ¥ inställda gradminuter och försöker sedan hÃ¥lla sig pÃ¥ halva startvärdet alltsÃ¥ vid -60 gradminuter som start sÃ¥ vill vp komma till -30 gradminuter där den ska hitta rätt framledningstemp och sätter du dÃ¥ starten till – 120 sÃ¥ söker den -60.För att ta igen gradminuter  fÃ¥r värmepumpen börvärde +0,1 grad per 10 gradminuter den ligger fel.
Unquote
/Kent
 

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #7 skrivet: 30 november 2023, 07:31:03 »
Hej, jag tänkte dela med mig av svaren jag fått från CTC.

Ang. kompressorns start på 50 RPS är det för att säkerställa smörjningen: Quote CTC
Här följer vi kompressortillverkaren krav och de frångår vi inte,den ligger kvar 3 minuter.Detta gäller alla storlekarna.
 Unquote
 
Ang. Värmebärartemperaturen och DT:
Quote CTC
De blir inget larm och kan gå högre än 15 grader DT.Kompressorns rps begränsas om tempen ut ur vp överstiger önskat börvärde = inställd kurva.
 Unquote

Ang. Gradminuter:
Quote CTC
Värmepumpen startar pÃ¥ inställda gradminuter och försöker sedan hÃ¥lla sig pÃ¥ halva startvärdet alltsÃ¥ vid -60 gradminuter som start sÃ¥ vill vp komma till -30 gradminuter där den ska hitta rätt framledningstemp och sätter du dÃ¥ starten till – 120 sÃ¥ söker den -60.För att ta igen gradminuter  fÃ¥r värmepumpen börvärde +0,1 grad per 10 gradminuter den ligger fel.
Unquote
/Kent

Intressanta svar Kent!

Jag är nyfiken på det andra svaret du fick, dvs inget larm trots över 15 grader delta. Vad var frågan egentligen?

När min GSi 616 kör på lägsta varv kontinuerligt, vilket uppstår kanske vid 2-3 grader utetemp så har jag ett delta på 4 - 4,5 grader på vb.

Men sen stiger deltat relativt snabbt med ökad effekt. Vid -7 grader ute så såg jag ett delta så högt som 8 grader. Frågan är vad deltat är vid -20 grader om det nu uppstår i vinter. Enligt manualen så finns det ett minimiflöde som 616 vill ha och det är 0,25l vid max rps (80) och deltat är då 15 grader enligt manualen och B0/W35.

Men just nu går den iaf som en klocka, den varvar lugnt upp och ner för att hålla framledning och GM och går hur stabilt som helst.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #8 skrivet: 30 november 2023, 08:19:19 »
Hej Jocke,

Frågan rörande VB temp och DT var om flödesvärdena i manualen var gångbara och riktiga. Ville också veta om pumpen får något larm eller stoppar om DT blir högre än 15 grader. Byte till GSi 616 planerad för nästa vecka, och jag känner mig lugn med dom svaren jag fått från CTC.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #9 skrivet: 30 november 2023, 08:25:01 »
Hej Jocke,

Frågan rörande VB temp och DT var om flödesvärdena i manualen var gångbara och riktiga. Ville också veta om pumpen får något larm eller stoppar om DT blir högre än 15 grader. Byte till GSi 616 planerad för nästa vecka, och jag känner mig lugn med dom svaren jag fått från CTC.

Ok! Det är ju bra nyheter. Jag har satt upp vb cirkulationspumpen till 75% för de nuvarande delta T jag har, men går jag över det så börjar jag höra suset från radiatorerna i vardagsrummet. Vore skönt om jag inte behöver höja den för att inte oroa mig för att pumpen ska stoppa när det blir riktigt riktigt kallt ute.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #10 skrivet: 13 december 2023, 20:02:15 »
Lite återkoppling. Har nu kört med 616 en vecka sedan installationen. Går mycket lugnare och finare än 612an som jag hade i drift under 2 månader. Tillsvidare kör jag laddpumpen på 55%. Jag har begränsat kompressorn till max 60 RPS och det är inga problem. Jag har också en bypass och extern circpump kvar från en tidigare IVT pump och det säkerställer flödet genom VB värmeväxlaren om någon termostat skulle stänga. Startvärdet satt jag på -120 gradminuter och hittills är det Ok så.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #11 skrivet: 15 december 2023, 10:54:05 »
Lite återkoppling. Har nu kört med 616 en vecka sedan installationen. Går mycket lugnare och finare än 612an som jag hade i drift under 2 månader. Tillsvidare kör jag laddpumpen på 55%. Jag har begränsat kompressorn till max 60 RPS och det är inga problem. Jag har också en bypass och extern circpump kvar från en tidigare IVT pump och det säkerställer flödet genom VB värmeväxlaren om någon termostat skulle stänga. Startvärdet satt jag på -120 gradminuter och hittills är det Ok så.

Bypass och extern cirkpump, är det kopplat till en separat tank då?

Hur kommer det sig att du valde just 60rps som begränsning? Vid -15 grader ute såg jag att rps var som högst 45rps men dalade lite neråt mot 40 efter ett tag. Jag tror också jag kan sätta en begränsning men oklart på vad. :)

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #12 skrivet: 20 december 2023, 08:04:35 »
Jag har en 180 ltr volymtank efter v-pumpen. 60 RPS satt jag   som begränsning nu för jag är osäker pÃ¥ om VB flödet är tillräckligt för full effekt innan jag kopplar pÃ¥ garaget, och jag ser ingen anledning att värma varmvattenberedaren med mer effekt. Jag räknar med att 60 RPS är OK för temperatur ner mot -20 grader ute. GÃ¥r ju att justera upp om det behövs. Vid noll grader ute gÃ¥r pumpen kontinuerligt med 20RPS. Justerat -gradminuterna till -150 och vid +3 ute startar pumpen runt 6 gÃ¥nger per dygn. Jag är hittills nöjd med pumpen, det hela fungerar bättre än jag trodde.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #13 skrivet: 20 december 2023, 10:41:06 »
Jag har en 180 ltr volymtank efter v-pumpen. 60 RPS satt jag   som begränsning nu för jag är osäker pÃ¥ om VB flödet är tillräckligt för full effekt innan jag kopplar pÃ¥ garaget, och jag ser ingen anledning att värma varmvattenberedaren med mer effekt. Jag räknar med att 60 RPS är OK för temperatur ner mot -20 grader ute. GÃ¥r ju att justera upp om det behövs. Vid noll grader ute gÃ¥r pumpen kontinuerligt med 20RPS. Justerat -gradminuterna till -150 och vid +3 ute startar pumpen runt 6 gÃ¥nger per dygn. Jag är hittills nöjd med pumpen, det hela fungerar bättre än jag trodde.

Härligt!

Vad har du för delta på VB när pumpen kör kontinuerligt på 20rps?

Vid 20rps kontinuerligt har jag runt 4.5 - 4,8 grader delta, och vid 45rps 10,5 grader delta. Jag hade väl ca 17 starter iförrgår när det var 5-7 grader ute. Jag skulle också kunna köra -150 gradminuter, men stora delar av huset är radiatorer och jag har ingen volymtank så då kan källaren svänga lite i temperatur.

Vill nog också sätta in en volymtank så jag kan sänka GM, stora frågan är bara om den behöver agera arbetstank med separat cirkulationspump eller om jag klarar mig utan extra cirkpump. Allt hänger på huruvida jag kan återskapa det märkliga beteendet pumpen hade när det var varmt ute, men sen jag satte igång USB-loggningen har pumpen skärpt till sig och fungerar riktigt riktigt bra.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSi - Gradminuter
« Svar #14 skrivet: 25 december 2023, 01:02:03 »
Just nu med 27 RPS strax under 5 graders DT på värmebäraren. By-passen hjälper till att sänka DT eftersom det kommer alltid att finnas ett varierande by-passflöde beroende på hur värmesystemet är designat.. Om du klarar dig utan by-pass behövs inte extern circpump. Med by-pass måste man eller bör ha det för att det ska fungera bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!