Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma 3 GEO  (läst 8111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #15 skrivet: 01 juni 2019, 22:50:49 »
Ingen som kan pausa och tänka att jag t.ex är bortrest och har semester eller tjänsteresor ?
Att jag vill vara ledig på helgerna ?

Luka3 , du kommer ALDRIG få ett svar av mig då jag anser att du är otrevlig och arrogant.
Du var det som Oraklet och du är det fortfarande.
Oavsett typ av frågeställning.

Mvh
D

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #16 skrivet: 06 juni 2019, 12:32:38 »
0,85 - 9,7 kw.   Vilka flöden kör ni dÃ¥ ?  Hur reglerar ni flödet? Är det konstant eller styr ni pÃ¥ DT  :)

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #17 skrivet: 07 juni 2019, 12:13:44 »
Denna frÃ¥ga borde ni väl kunna svara pÃ¥  :)

Jag funderar pÃ¥ en ny maskin i mitt hus men eftersom jag bara kör 0,14 l/s sÃ¥ undrar jag vid vilket flöde lämnar er maskin max effekten?  Min flödet har jag lösningar för men max flödet vore bra att veta  :)

Jag hittar inget pÃ¥ nätet men ni har ju givetvis uppgifter om min max och nominellt flöde samt tillgängligt internt tryckfall  tummenupp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #18 skrivet: 07 juni 2019, 16:17:19 »
Inga problem Luka, det är bara att montera bypass och extern cirkpump. 😀

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #19 skrivet: 07 juni 2019, 17:27:09 »
Bypass löser ju problemet med det lägre flödet.   Men den kan inte ge mig mer flöde än det jag kör.  Jag vill ju inte ändra min inreglering.
Vore roligt att veta hur Daikin löser det, men jag verkar inte fÃ¥ nÃ¥gra svar pÃ¥ det heller. Jag ringde Daikins support, men dem hade ingen aning, det enda dem sa var min flöde 2,4 minutliter.   Ok, men kan de ge mig max effekt vid det flödet ocksÃ¥?  Funkar den med 55 i DT alltsÃ¥  tummenupp   problemet löst alltsÃ¥ och alla andra fabrikat kan gÃ¥ tillbaka till ritbordet.    Eller  vet inte Daikin svaret pÃ¥.nÃ¥gonting  dontknow  är Daikin Sverige ett rent säljbolag so..inte vet vilka flöden deras maskiner vill ha och inte vet vilka överhettningar som eftersträvas  dontknow

Jag trodde Daikin var bra.  Nu vet jag inte längre.


Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #20 skrivet: 07 juni 2019, 19:24:32 »
Daikan du går nog lite för långt nu med svaret enligt nedan

Luka3 , du kommer ALDRIG få ett svar av mig då jag anser att du är otrevlig och arrogant.

Enligt dom som jag vet sÃ¥ utelämnas min  och max flöde över kondensorn samt vilken effekt som avges i relation till temperaturer som kan variera. Svarar du inte pÃ¥ vilka värden som finns förhoppningsvis nÃ¥gonstans och inte är hemliga sÃ¥ fÃ¥r du ta den kritik som kommer frÃ¥n olika hÃ¥ll och dÃ¥ ska du inte säga att nÃ¥gon är otrevlig för att nÃ¥gon vill fÃ¥ fakta förr nÃ¥got

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #21 skrivet: 08 juni 2019, 13:19:37 »
Daikan du går nog lite för långt nu med svaret enligt nedan

Luka3 , du kommer ALDRIG få ett svar av mig då jag anser att du är otrevlig och arrogant.

Enligt dom som jag vet sÃ¥ utelämnas min  och max flöde över kondensorn samt vilken effekt som avges i relation till temperaturer som kan variera. Svarar du inte pÃ¥ vilka värden som finns förhoppningsvis nÃ¥gonstans och inte är hemliga sÃ¥ fÃ¥r du ta den kritik som kommer frÃ¥n olika hÃ¥ll och dÃ¥ ska du inte säga att nÃ¥gon är otrevlig för att nÃ¥gon vill fÃ¥ fakta förr nÃ¥got
Precis som du så skriver jag i egenskap av privatperson. Det betyder att jag skriver och svarar vem jag vill. Jag har absolut ingen skyldighet att svara på frågor, speciellt till människor som på ett flertal ställen kommer med personliga påhopp.
Vill Luka ha svar får han vända sig till en av säljarna.

För er övriga så är svaret att maskinen styr mot delta T med möjlighet till begränsning av maxflödet.
Att maskinen inte ger maxeffekt vid 2,4 liter och delta T om 55C  är ju en självklarhet och visar ännu en gÃ¥ng hur lÃ¥g nivÃ¥n är pÃ¥ inlägget.
Med vänlig hälsning
D

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 GEO
« Svar #22 skrivet: 08 juni 2019, 16:02:26 »
SÃ¥. Du vet inte vilket flöde som krävs för att fÃ¥ ut max effekt alltsÃ¥  dontknow Hur skall man dÃ¥ kunna dimensionera anläggningar med er maskin.  Jag ringde er support, det kanske var du som svarade för den person visste lika lite som du gör  :)
Jag stod faktiskt och sÃ¥lde Daikin maskiner pÃ¥ en mässa för 2 Ã¥r sedan,  tur jag inte sÃ¥lde nÃ¥gon för hur mkt problem hade jag fÃ¥tt dÃ¥.när man inte vet nÃ¥got om flöden,överhettning, tätaut, mmmm

Du skriver inte som privatperson här när du har en egen tavla och heter Daikin.   DÃ¥ fÃ¥r du väl kalla dig ngt annat  :)

Som det lÃ¥ter för mig sÃ¥ struntar ni alltsÃ¥ i värmesystemet och styr enbart pÃ¥ DT över kondensorn. Detta är förkastligt men alla gör det.   :)  Du skriver med möjlighet att begränsa max flödet.   Med andra ord sÃ¥ , med möjlighet att ta bort max effekten som jag betalde för om det är sÃ¥ att flödet fattas i det system maskinen monterats.

Vilket flöde måste finnas för att ni skall garantera att jag som kund faktiskt får de knappa 10kw jag betalat för?
Detta stÃ¥r klart och tydligt hos Nibe, Thermia  IVT,CTC Eco Forrest, Viessmann, Venco, Galletti, Mitsubishi ,Ecozon som jag monterat.

Men hos CIAkin är det top secret   dontknow
« Senast ändrad: 08 juni 2019, 16:33:28 av Luka 3 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!