Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu blev det brÃ¥ttom. Byte av bergvärmepump  (läst 11672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« skrivet: 20 mars 2016, 12:56:53 »
Hej. Det blev lite brådis nu att byta ut min 14 år gamla Nibe 1210-07 i och med ombyggnad av källare samt tillbyggnad på 40+40m2.

Framtiden ser ut såhär (i år.)

115+115 källare m2
Räknar med att hålla 21C i 195 m2 av dessa. Varav 115 m2 är ovan mark 80m2 källare. Vi kan anse att isoleringen är medelgod.
Blandat golvvärme / radiatorer. 50/50.

Energibrunn 130 meter
Komplettering med markslinga 300 meter i serie.

Det jag har tänkt utan alldeles för mycket tanke och kunskap bakom är >

Nibe 1145-12kW
Nibe VVB VPB300 (Badkar, 2vuxna - 2 barn)
Nibe arbetstank UKV200

Vad tror ni?
Jag är öppen för alla förslag och märken!
« Senast ändrad: 20 mars 2016, 12:59:34 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2016, 18:10:31 »
Om du inte har stort badkar kanske det räcker med en 1245 och jag skulle nog välja en större arbetstank om det finns plats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2016, 18:33:24 »
Om du inte har stort badkar kanske det räcker med en 1245 och jag skulle nog välja en större arbetstank om det finns plats.

Okej. Tack. Bra input. en 300 liter arbetstank då? Tror ni det skulle räcka? Förstår att det blir på magkänsla då vi inte har en aning om tillgänglig volym.
VVB. Enligt Nibe så räcker den till 240 liter 40 grad vatten. Alltså en upptappning av normalt badkar. Känns lite gränsfall? Ang VVB också. Jag svor till mig själv när min inbygga vvb till 1210-7 gick sönder när pannan var inne på 10e året att nästa blir med extern VVB då de skulle kosta ca 25k att byta ut den.. :)
Tror du 12kW blir bra enligt de uppgifter jag posta ovan?

Någon som vet om Nibe har bytt ut modellen på växelventil på senare tid? Jag har nog plöjt en 4 stycken under mina 10 år. Tills jag hittade en retrofit noname som är motordriven åt båda hållen. Inga problem efter det.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2016, 18:38:42 »
Om du är osäker på storleken finns ju inverter. Vi fyller ett vanligt badkar utan problem med en 1245 men har man stort hörnkar eller liknande så behövs nog större beredare. Nyare Nibe från 1245 har en annan typ av växelventil som hittills verkar funka ok. Om den inbyggda beredaren pajar så ställer man en extern bredvid inga problem att koppla ihop dom och hade du gjort det för 4 år sen så hade den gått att använda nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2016, 19:35:28 »
Jag blir lite fundersam på just inverterpumpen. Fast jag inte riktigt fattar hälften av som sägs i den här tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61428.0
så tycker jag mig fatta att den "bästa" lösningen trots allt är en on/off med arbetstank?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2016, 19:47:30 »
Nog tror jag inverter är bra men skillnaden i besparing är minimal och det är lite mera grejer som kan gå sönder. En av fördelarna med inverter är om man är osäker på effekt behovet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2016, 12:23:50 »
Okej. Någon som har kommentarer på storleken på VP? Nu när man läser på lite mer så verkar 12kW vara i största laget?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2016, 15:56:35 »
OM huset är skapligt isolerat så krävs nog inte just mer än 6 kW för att värma de 115 m2 som du tänkt hålla varmt.
Skall resten vara helt kallt?
Du borde kunna klarar dig med en 10 kW Nibe (ger drygt 8 kW vid DUT).
Slingorna kanske jag hade kopplat parallellt, 260 meter + 300 meter blir lite i längsta laget att ha i en slinga.
Hur långt är det mellan borrhål och värmepump idag, de metrarna skall ju också adderas...

Enda kruxet med att köra slingorna parallellt är att du behöver kunna balansera flödet och över tid följa upp temperaturen i de två slingorna så att du inte tappar flöde genom en av dem (t.ex. om luft samlas i en av slingorna).
Det kostar också troligen lite mer att köpa installationen av rör, rördelar och ventiler om man kör parallellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2016, 16:48:47 »

115+115 källare m2
Räknar med att hålla 21C i 195 m2 av dessa. Varav 115 m2 är ovan mark 80m2 källare. Vi kan anse att isoleringen är medelgod.
Blandat golvvärme / radiatorer. 50/50.



OM huset är skapligt isolerat så krävs nog inte just mer än 6 kW för att värma de 115 m2 som du tänkt hålla varmt.
Skall resten vara helt kallt?
Du borde kunna klarar dig med en 10 kW Nibe (ger drygt 8 kW vid DUT).
Slingorna kanske jag hade kopplat parallellt, 260 meter + 300 meter blir lite i längsta laget att ha i en slinga.
Hur långt är det mellan borrhål och värmepump idag, de metrarna skall ju också adderas...

Enda kruxet med att köra slingorna parallellt är att du behöver kunna balansera flödet och över tid följa upp temperaturen i de två slingorna så att du inte tappar flöde genom en av dem (t.ex. om luft samlas i en av slingorna).
Det kostar också troligen lite mer att köpa installationen av rör, rördelar och ventiler om man kör parallellt.

Tack för ditt svar.  Det kommer att värmas ca 195 m2 till 21C.
Okej. Då får jag kanske värdera om att ha den i serie. I en annan tråd jag skapade fick jag av svaren bla att en ny modern VP kan hantera slinglängder på 500-600 meter. Så det påståendet kan anses vara fel med andra ord?
Är det dumt att korta slinga dÃ¥ sÃ¥ jag inte överskrider t.ex. 400 meter? De jag vill komma ifrÃ¥n är en kall borra som man ska vara orolig för.  Gärna slippa paralellkoppling pÃ¥ det sättet.
DÃ¥ skulle det bli 130 meter berg och 140 mark. PÃ¥ 195m2.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2016, 07:41:53 »
Ber om ursäkt att jag blandade ihop siffrorna.
Med 50 W/m2 så blir effektbehovet ca 10 kW, vilket en 12 kW Nibe ger vid 55 graders framledning, så vill du ha 100% effekttäckning (eller i vart fall i närheten) så bör du välja 1245-12.
Finns ingen anledning att välja en mindre pump om du har arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2016, 08:08:14 »
12 kw vp 300 liters arbetstank och parallell kopplade slingor blir nog kanon tror jag. Se till att det finns stryp möjligheter på slingorna fast 130 meters borra + lite slang in till huset bör ligga ganska nära 300 meter totalt så flödes motståndet bör bli hyffsat lika. Om du ska ha vp där den inte syns går det lika bra (bättre) med en beg 500 liters acktank som arbetstank om du får tag i en med slingor i kan du koppla den så att vv förvärms i slingorna och sen slutvärms i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2016, 08:12:41 »
Om du nödvändigt vill ha en slinga, nöj dig med 500 meter, det bör räcka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2016, 09:38:52 »
Tack för alla svar. Uppskattas! Då blir det en 12kW VP. Var lite inne på en inverterstyrd ett tag men är lite orolig för livslängden

Mer frågor om ni pallar med det :)Av ren nyfikenhet ang slinlängder. Förstår att mottrycket självklart ökar med längre slinga. Men vad påverkar det systemet i sig?
T.ex. om man skulle ha en 600 meters slinga. Mottrycket ökar, flödet minskar, CP för jobba för hårt, KB deltat blir för högt? Och för högt KB delta är inte bra för pumpen eller COP? Är det så?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2016, 10:26:47 »
Ja, men det är inga stora skillnader, högt DeltaT över förångaren kan ge lite sämre COP, men enligt Rolands praktiska tester så verkar det ha väldigt liten betydelse så länge man kör med en viss längd på brinekretsen.
Det är alltså främst kollektorns förmåga att ta upp energi ur marken/berget som avgör COP, inte flödet eller deltaT.
Med stöd av detta så skulle det kunna vara OK med 600 meters slinga, men jag har aldrig sett någon tillverkare rekommendera så långa kollektorer.
När det gäller cirkpumpar så drar de inte nödvändigtvis mer ström om flödet är lågt/mottrycket högt.
Effektförbrukningen på en pump motsvarar i rätt stor utsträckning det ARBETE som pumpen utför, ju högre flöde desto större effektförbrukning, men trycket påverkar självklart också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nu blev det bråttom. Byte av bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2016, 22:23:59 »
Ska man ändå ha tank så blir det inte lika lite känsligt att välja rätt effekt på bvp.
Tanken håller ju också många vp innan den är slut. Samma gäller som sagt vvb. Och med förvärmning av vv i en arbetstank så minskar ju behovet av vv-körningar med vp, och COP stiger.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!