Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt värmebärardelta  (läst 13365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andy A-sson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: AlingsÃ¥s
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Högt värmebärardelta
« skrivet: 29 december 2006, 15:26:06 »
Hej, jag har en Greenline HT Plus E installerad 2004, 9kW. Jag har ett gammalt hus som är relativt dåligt isolerat med gamla vattenelement på bottenvåningen och övervåningen. Dessa är 85kvm vardera. Efter att ha haft problem med att få rätt (högre) temperatur på övervåningen där jag har en hyresgäst så beslöt jag att sätta in nya termostater på samtliga element samtidigt som jag köpte två nya element till källaren (85kvm) som kompletterade de två som redan fanns där. Termostaterna är av den typ som skall strypa vattentillflödet vid önskad temperatur. Detta för att det på alla tre plan är olika värmeförutsättningar samt att det finns en öppen spis och en braskamin som det eldas i en del. Innan jag bytte till dessa termostater så visste jag att det sägs att bäst verkningsgrad uppnås med fullt öppna termostater överallt men efter att ha ringt till IVT samt talat med min rördragare så fick jag förklarat att detta trots allt skulle vara det bästa för mig mig.

Trodde att jag skulle slippa problem med olika temperaturer överallt nu men det krÃ¥nglar en del. Dels sÃ¥ har jag kurvlutning pÃ¥ cirka 7,5 väldigt högt tycker jag dÃ¥ det i källaren är 18 grader, BV 20 grader och ÖV 19 grader. Sedan sÃ¥ fÃ¥r jag larm pÃ¥ "Högt värmebärardelta" Pumpen har inte fastnat, alla ventiler stÃ¥r sÃ¥ klart INTE helt öppna, det är ju det som är poängen att jag inte vill ha dem helt öppna, partikelfiltret är rensat av mig efter att rörmokaren var här och jag för första gÃ¥ngen fick detta felmeddelande. Felet har uppkommit efter installationen av de nya elementen i källaren och bytet av alla  (14st totalt) termostater. DÃ¥ felet uppkom första gÃ¥ngen var vid kallare väderlek och dÃ¥ öppnade jag källartermostaterna mer och felet försvann. Nu är det kallare igen och felet kommer pÃ¥ nytt och jag öppnar dem än mer (vilket jag inte vill för det behöver inte vara 18 grader i källaren nu). Felet borta sedan igÃ¥r kväll. Finns det nÃ¥gon som har nÃ¥gra funderingar kring detta sÃ¥ fÃ¥r ni gärna höra av er. Mvh Andréas i AlingsÃ¥s.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #1 skrivet: 29 december 2006, 15:37:59 »
problemet är att dina termostater som du inte har fullt öppna stänger på sommaren och sen fastnar piggen där men själva termostaten öppnar. Dvs dåligt flöde över radiatorerna, larmet försvinner ju om du öppna elementen i källaren mer och kommer tillbaka när du stryper dem.
Filtret är rensat så det verkar ok.
Kurvlutningen bör ej ligga över 5 tycker jag, kolla också cirk.pumpen så att den står i läge 2, men jag tycker att du skulle ta och kolla först att alla element är 100% öppna sedan reglera in kurvlutning, finjustering, delta på stigare/retur 7-10 grader så att det ej är för kallt sen kan man strypa elementen där man vill ha lite kallare som i källare och sovrum.
Att du inte vill ha alla element fullt öppna framför allt i sovrum källare förstår jag men de andra bådar bara för problem annars
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #2 skrivet: 29 december 2006, 17:17:15 »
Det är bättre att strypa flödena med fast instrypning än med termostater. Har du danfosskoppel är det relativt enkelt att strypa på ringen under termostatdelen. Det går också att strypa på returventilen på radiatorn. Vill du ha det kallare i källaren så är det bara att strypa in radiatorerna lite hårdare men ha så få aktiva termostater som möjligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2007, 21:51:17 »
Alla källarelement måste ha fullt flöde!
Har du Danfors termostater kolla att de inte stryper, dvs du måste ta av känselkroppen och kolla att strecket i mässingsringen och 0 i den rörliga rf delen står mitt för varandra.

Kolla att inte ngt av källarelementen är seriekopplade (inte ovanligt i gammla hus), det kommer att förstöra helt om du stryper/reglerar termostat ventil.

Lycka till!

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Newport

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2007, 16:31:55 »
Jag utökar ämnet då jag har precis samma pump som jag kört i 1,5 år utan några som helst problem. I veckan kom till slut rörisen och kopplade på garagets 3 golvvärmeslingor (68kvm via 10m kulvertslang) tillsammans med kylan nu så fick jag också felmeddelandet om att värmebärardeltat var för högt, tänkte att det skulle rikta till sig när garaget var uppvärmt, men jag får fortfarande felmeddelandet.
Provade att ändra värmebärarpumpen ett snäpp i morse, kanske måste vänta längre, men felmeddelandena får jag fortfarande, bör jag fler justeringar när man kopplar in en ny krets?
2 plans villa byggd 2005,208 kvm betongbjälklag, golvvärme överallt även i garaget 70kvm platta i 1,5 plan. Pump IVT Greenline HT9E, 180meter borrhål.

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2007, 12:24:37 »
Jag tycker att du ska montera en arbetstank så kommer du att slippa sådana problem i fortsättningen.

Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2007, 21:17:41 »
Jag tycker att du ska montera en arbetstank så kommer du att slippa sådana problem i fortsättningen.



??? ???

Jag utökar ämnet då jag har precis samma pump som jag kört i 1,5 år utan några som helst problem. I veckan kom till slut rörisen och kopplade på garagets 3 golvvärmeslingor (68kvm via 10m kulvertslang) tillsammans med kylan nu så fick jag också felmeddelandet om att värmebärardeltat var för högt, tänkte att det skulle rikta till sig när garaget var uppvärmt, men jag får fortfarande felmeddelandet.
Provade att ändra värmebärarpumpen ett snäpp i morse, kanske måste vänta längre, men felmeddelandena får jag fortfarande, bör jag fler justeringar när man kopplar in en ny krets?

Troligen så har smutsfiltret på varma sidan satt igen, dags att rensa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2007, 21:36:33 »
Citera
Har du Danfors termostater kolla att de inte stryper, dvs du måste ta av känselkroppen och kolla att strecket i mässingsringen och 0 i den rörliga rf delen står mitt för varandra.

Läge N är fullt öppet! och läge 7 är nästan ostrypt.

tror på smuts i silen på varma sidan... eller luft pga det nystartade!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Newport

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2007, 16:25:54 »
Troligen så har smutsfiltret på varma sidan satt igen, dags att rensa. [/quote]


Sagt och gjort, filtret är rensat, tog bort termostatregleringen i garaget för fullt flöde (glömde säga att jag har en akumulatortank redan, huset är på 208kvm byggt -05.+ garaget golvvärme överallt (betongbjälklag i huset)
Blev av med felmedelandet om värmedeltat, men pumpen har gått hela tiden i en vecka, har haft ca -8-10grader men är nu nere p å+ 1,1 men pumpen verkar aldrig komma ikapp.
Kompressorn verkar köra på runt 66 grader långa stunder
inkommande radiator temp 33,4 grader bör värde; 35,1
Ingående värmebärardeltat hoppade ned efter rengöringen av filtret från 29,9 in till 28,5
IfrÃ¥n över 40 till 33,5 för utgÃ¥ende men det kanske hade mera att göra med att utetemperaturen gick upp till +1,1?  b00k
Då jag har ackumulatortank och extern pump så provade jag att ställa upp den något (det var inte så mycket förändring, men något fanns det kvar,för att få högre returtemp, men icke.. Sc:,h
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 16:41:08 av Newport »
2 plans villa byggd 2005,208 kvm betongbjälklag, golvvärme överallt även i garaget 70kvm platta i 1,5 plan. Pump IVT Greenline HT9E, 180meter borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2007, 18:50:29 »
Ska du verkligen ha fullt flöde till garaget?

Antagligen "tjuvar" garaget en hel del värme, jag skulle sänka flödet dit med fast instrypning och ha lite kallare där så att övriga huset får tillräckligt med värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Mikael Bergfelt

  • Gäst
Mikael Bergfelt
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #10 skrivet: 07 december 2017, 22:12:02 »
Hej,
Då jag har fått mycket hjälp av olika trådar tänkte jag komma med ett problem och en lösning på en gång. Hoppas det hjälper er som har problem!

Jag har en IVT Greenline HT Plus C som installerades med jordvärme år 2006. 2015 gick kompressorn sönder vilket tydligen är ovanligt på denna modell. Men 2017 började pumpen larma för högt värmebärardelta. Det är beskrivet på flera ställen så det repeterar jag inte.
Gjorde som alla andra; rensade filter, luftade, kollade cirkulationspumpar, kollade så alla radiatorer var fullt öppna och slingor rejält öppna. Fortfarande larm.

Problemet var att alla de flexibla slangarna (3 st med metall mesh utanpå) inne i pumpen var igensatta. När slangarna togs bort kunde vi tömma ut massor av hård avlagring. Åtgärden blev att tömma systemet, syratvätta värmeväxlaren med oxalsyra i ett dygn, byta alla flexislangar och cirkulationspumpen. Nu går den som en klocka igen. Värmebärardeltat ligger på ca 5 grader nu.

Det är tydligen vanligt att flexislangarna tätar igen på värmepumpar när de blivit några år. Dagens slangar är av bättre kvalitet.




Utloggad Christer Plus C7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2018, 13:44:28 »
Byt slang pÃ¥ värmebäraren , mellan plattvärmeväxlaren o cirkpumpen. Har luftat elementen flera gÃ¥nger bytt cirkpump utan resultat.Testat högsta effekt pÃ¥ värmebärarpumpen.Efter byte sÃ¥  skar upp slangen och den var fylld av hÃ¥rda 2mm tjocka  flagor frÃ¥n beläggning pÃ¥ insidan.
Larmen försvann efter slangbyte. YESSS tummenupp

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Högt värmebärardelta
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2018, 19:03:24 »
Byt slang pÃ¥ värmebäraren , mellan plattvärmeväxlaren o cirkpumpen. Har luftat elementen flera gÃ¥nger bytt cirkpump utan resultat.Testat högsta effekt pÃ¥ värmebärarpumpen.Efter byte sÃ¥  skar upp slangen och den var fylld av hÃ¥rda 2mm tjocka  flagor frÃ¥n beläggning pÃ¥ insidan.
Larmen försvann efter slangbyte. YESSS tummenupp

Hej! Stämmer bra, är ofta skräp i slangarna som orsakar dÃ¥ligt flöde pÃ¥ värmebärarsidan. Kan även orsakas av trasig växelventil om man har gamla modellen och inte nya, vridande. Precis lagat en sÃ¥n pump och det tog en stund att klura ut att växelventilen gick bra för varmvattenproduktion men inte gick tillräckligt lÃ¥ngt för att göra varmvatten  :o
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!