Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba eller Mitsubishi  (läst 6039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Haffan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Toshiba eller Mitsubishi
« skrivet: 26 januari 2009, 15:44:07 »
Hej
jag har fastnat för dessa två pumpar. Toshiba RAS 10 och mitsubishi SRK25ZGX-s. jag monterar själv men överlåter vaccumsugandet...Jag har i princip bestämt mig för toshiban...MEN

Anledningen till velandet är att jag pratade med en "kompis, kompis" som säljer och monterar IVT-pumpar..(annan prisklass).
Han menade på att han relativt sällan byter ut Mitsubishi aggregat. Han höll dessa som en nivå över de andra "B-Pumparna". Jag tror ni förstår vad han menade med b-pumpar..allt utom IVT....:)

Vad anser detta eminenta forum om dessa pumpar...Mitt hur är fördelat på två plan. sutteräng från 1973, direktverkande el, 135 kvm i boyta med garage i huset.

Jag tänkte placera pumpen på bottenplan över entredörren mot trappan upp till andra våning.

jag tänker börja med en pump och se om det räcker och ta problem med temperatur skillnader när de uppstår...om de uppstår.

MVH

janne

Utloggad lathund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS-B10 Daisekai & Coolix 3520W
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2009, 23:12:27 »
Kan inte säga nått om mitsun men jag är nöjd med min toshiba iaf...mycket nöjd. ensam försörjare förutom 2kvm golv-värme på ett hus med yta på ca 160kvm. (1 ½ plans)
endast vid kallare än ca -17 som jag behövt sätta på nått el-element här och var.

smal innerdel också så den får lätt plats över en dörr.


lycka till med ditt val  *vinkar*

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2009, 09:17:29 »

det var någon som länkade ett dokument om fel som ett försäkringsbolag sammanställt. Tyvärr var Toshiban 1:a med mest fel. Men jag vet inte trovärdigheten i denna sammanställning. Det kan vara en bluff.

Jag tror nog för garantin skull att du skall undvika att montera pumpen själv. En garanti oavsett märke är AO!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Haffan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2009, 09:57:47 »
Hej
Som sagt, jag tror det lutar åt en Toshiba. Har lusläst detta forum och det verkar som om det är många med som är nöjda med Toshiban.
Monteringen gör jag nog själv..är relativt händig och har bra verktyg...Jag skruvar bara uppgrejorna och överlåter resten åt en certifierad montör. Har en sådan i bekantskapskretsen.

Men vilken djungel det är...det känns som om det kan finnas en del skojare i detta. Det finns nog utrymme för att tjäna snabba pengar på folks okunnskap.

Janne

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2009, 12:05:38 »
Hej
Som sagt, jag tror det lutar åt en Toshiba. Har lusläst detta forum och det verkar som om det är många med som är nöjda med Toshiban.
Monteringen gör jag nog själv..är relativt händig och har bra verktyg...Jag skruvar bara uppgrejorna och överlåter resten åt en certifierad montör. Har en sådan i bekantskapskretsen.

Men vilken djungel det är...det känns som om det kan finnas en del skojare i detta. Det finns nog utrymme för att tjäna snabba pengar på folks okunnskap.

Janne

Okunskap? Att montera själv gör att garantieran nästan blir obefintliga. Som det också verkar är en värmepump inte med på ARN. Visst blir det snabba pengar om pumpen fungerar payoftiden ut + några år. Går den sönder så är hela vinsten borta.
Installationen brukar kosta 5000kr inkl garantiförsäkringen. Alltså sparar du 5000kr på payofftiden + några år.
Troligen inget fel att utföra monteringen själv. Det är inte så svårt. Frågan är om det är värt att chansa på denna prisnivå?


1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Haffan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2009, 12:12:02 »
Hej
Jag ska fundera. Som jag sa tidigare så har jag en montör i kretsen av kompisar. Han kan nog montera och på så sätt få garantierna. Det är som sagt en chansning när man gör saker själv.
för att förvirra ytterliggare så har jag fått ett pris på en Mitsubishi 630 Qheat. 12000:- (utan montering) med montering ca 20000.
Det verkar vara en bra pump. Visar skapliga siffror i alla fall.

Ska försöka bestämma mig idag.....:)

janne

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2009, 13:12:02 »
Hej
Jag ska fundera. Som jag sa tidigare så har jag en montör i kretsen av kompisar. Han kan nog montera och på så sätt få garantierna. Det är som sagt en chansning när man gör saker själv.
för att förvirra ytterliggare så har jag fått ett pris på en Mitsubishi 630 Qheat. 12000:- (utan montering) med montering ca 20000.
Det verkar vara en bra pump. Visar skapliga siffror i alla fall.

Ska försöka bestämma mig idag.....:)

janne
srk= mitsubishi heavy....enligt de flesta en "dussinpump" med normal felprocent
Qheat/FD = mitsubishi electric...enligt de flesta bättre än "dussinpump"

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2009, 14:35:12 »
Hej
Jag ska fundera. Som jag sa tidigare så har jag en montör i kretsen av kompisar. Han kan nog montera och på så sätt få garantierna. Det är som sagt en chansning när man gör saker själv.
för att förvirra ytterliggare så har jag fått ett pris på en Mitsubishi 630 Qheat. 12000:- (utan montering) med montering ca 20000.
Det verkar vara en bra pump. Visar skapliga siffror i alla fall.

Ska försöka bestämma mig idag.....:)

janne

Ger din kompis dig en försäkring om han hjälper dig på sidan om ? So mjag fattat det så är "garantin" en försäkring som man betalar i monteringspriset. Oftas .... Eller?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2009, 18:48:24 »
12000 och med montering 20000  :o DAME ! ! Det var en jäkla dyr installation om den gÃ¥r pÃ¥ 8000
Glöm inte att göra ROT-avdrag 50% tbx... :)  sÃ¥ iom det kostar en normal hederlig installation ca 2500kr b00k
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Haffan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2009, 20:14:54 »
Hej
Runt 20 papp på hemmabutiken. Hittade den för runt 12´papp några internetbutiker. Sedan har jag sett att den måste driftsättas av ackrediterad installatör. Vilket är intressant....om min kompis installerar...han är ackrediterad, har monterat kyl/frys/vent hela sitt yrkesverksamma liv...MEN gör det åt mig....utan en krona i betalning utom en massa bärs och skitsnack i bastun efteråt...Ska undersöka detta...

Sen hörde jag att efter den 3 februari får man som privatperson inte göra något själv överhuvudtaget...

Sen så har jag kommit på att mitsubishi electric är det bättre av de två mitsubishi märkena...

Jag letar vidare i djungeln....man känner sig som fantomen utan Guran...helt vilse..


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2009, 21:12:12 »
Hej

Skilj på Mitsubishi Heavy (SRK hyper inverter) och Mitsubishi Electric (FD-serien,Q-heat). Helt olika företag, precis som Ace skriver. Mitsubishi Electric ligger i toppklass vad gäller kvalitet, det gör inte riktigt Mitsubishi Heavy.

Tänk också på att Toshiba Ras10 är en större maskin än SRK 25:an. I de allra flesta fall ger en större maskin en större besparing....

För att få en vettig jämförelse mot Toshiban ska man nog jämföra mot en Mitsubishi Electric MSZ FD25VABH, där har du 2 jämbördiga maskiner. Jag håller faktiskt FD25:an som bättre än Toshiban...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Haffan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2009, 16:37:11 »
hej
Det blev en Qheat 630, FD25VABH. Den håller nog klassen bättre än Toshiba. Mycket hjälp av detta forum. Återkommer sedan med info om garantier och montering. Har fått lite förhandstips ang montering, men inte riktigt säker. Det räcker med att montören är certifierad så gäller garantierna. Vad man sedan betalar är inte intressant. Jag återkommer om detta...

Janne

P.S. Tack för alla tips.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2009, 17:31:28 »
"Vad man sedan betalar är inte intressant" Ja har man mycket pengar sÃ¥ kan man ju betala överpris pÃ¥ installation mm(iofs dÃ¥ skiter man ju i uppvärmningskostnden oxÃ¥ om mna har sÃ¥ mycket klöver)  ;) :D
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Haffan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2009, 18:05:53 »
Hej
Det jag menar med "inte intressant" är att de som står för garantierna inte är intresserade av vad jag betalar montören utan bara att montören är ackreditrerad. Anledningen till att jag skriver och frågar på detta eminenta forum är att min budget är begränsad. Vill ha bästa vara för minsta pris...ösa ut pengar får andra göra....

Allt handlar om att minska kostnaderna på i princip alla plan...vill ju ha lite över till rödvinet och oxfilen....och gasol till grillen...

mvh

janne

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Toshiba eller Mitsubishi
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2009, 18:09:45 »
Okej dÃ¥ är jag med  :)
Gasol nä fy  fiR: kött ska grillas pÃ¥ kol  ;D och med kall öl till  *roflmao*  Thumbsup
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!