Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 20 starter per dygn för varmvatten som knappt används + analys av totalsiffror  (läst 17523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Men om man tittar på kurvan för varmvattentempen så ser man att den sjunker snabbt i början för att sedan plana ut.


Har tittat på Prickens och andras kurvor och grunnat. Jag tror att åtminstone i en 1210 så mäter inte givaren för VVtemp temperaturen i beredaren utan den mäter temperaturen i nnederdelen av manteln. VVTemp är alltså mätt i en betydligt mindre volym vatten än i beredaren. Sänkningen som syns i början efter laddning i alla varmvattenkurvor är i själva verket när "mantelvattnet" (betydligt mindre volym än beredaren) kyls av (nåja svalnar av...) pga av det svalare vattnet inuti beredaren. Det är först när VVtemp stabiliserar sig som man egentligen kan avläsa (någorlunda) vilken temp varmvattnet i nedre delen av beredaren nått som följd av laddningen. I Prickens exempel tror jag att verkliga vv-temp i beredaren aldrig blir högre än cirka 47-48 grader. Det ser dock ut på givarna som att tempen stiger till 55 grader. Jag påstår allstå att det bara är mantelvattnet som nått 55 grader . Ris eller ros?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Till alla därute... *vinkar*

Jag är oerhört tacksam och imponerad över all hjälp och kunskap ni förmedlar till mig. För några dagar sedan hade jag egentligen inte en susning över hur en värmepump fungerar, men nu börjar bitarna så sakteliga falla på plats.

Igår stängde jag av flödet i radiatorslingan för att se om det gör nån skillnad (för att därmed kunna se om jag bör misstänka läckage i växelventilen). Och faktiskt, idag hade jag bara en timme VP-tid mot tidigare 2 och 17 starter istället för 20+ starter. . Elförbrukningen gick ner med 5kWh dessutom... En dag är för lite data men jag tänker fortsätta kolla. Det kan ju mycket väl bero på livsmönstret.


Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?

Och såklart den givna frågan: Hur får jag min driftpressostat att stänga av vv-ladddningen vid VBfram 57 grader istället för som det verkar 52? Jag förmodar att den mäter nåt tryck nånstans?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

VV-stopptemp beror på att driftpressostaten stoppar VV-laddning och detta går inte göra något åt. Min stoppar vid 55 ºC så din stoppar kanske VV-laddning något för tidigt. Däremot kan du sänka VV-start några grader.


Rickard skrev:

"Om alla tempgivare och tryckgivare är OK skall du kunna köra på (A), då värmer den upp till ca 57-58 grader på framledningen, det bör göra att den får betydligt färre start/stopp."

Motsäger inte Carl N och Rickard varandra här? Vad är rätt och vad är fel? Eller har jag missat nåt?

Mvh
Magnus

« Senast ändrad: 24 juli 2008, 22:51:58 av Magnuz »
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken

VV-stopptemp beror på att driftpressostaten stoppar VV-laddning och detta går inte göra något åt. Min stoppar vid 55 ºC så din stoppar kanske VV-laddning något för tidigt. Däremot kan du sänka VV-start några grader.


Rickard skrev:

"Om alla tempgivare och tryckgivare är OK skall du kunna köra på (A), då värmer den upp till ca 57-58 grader på framledningen, det bör göra att den får betydligt färre start/stopp."

Motsäger inte Carl N och Rickard varandra här? Vad är rätt och vad är fel? Eller har jag missat nåt?

Mvh
Magnus



Jag är böjd att hålla med Carl N här. Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
CarlN har rätt, den stoppar på driftpressostaten vid vv-tillverkning.
Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Vid värmebehov så avslutar alltid IVT maskinen med att köra upp varmvattnet när värmen uppnåt sin stopptemp.

Endast då VV-temp är lägre än börvärdet.
Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag. ;)

Eftersom laddningen stannar på GT9 och startar på GT3....så är fönstret för en toppning väldigt liten.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Eftersom varmvattentempen (GT3) sitter på manteln och sjunker snabbt i början så är det snarare regel än undantag. ;)

Eftersom laddningen stannar på GT9 och startar på GT3....så är fönstret för en toppning väldigt liten.
Gäller inte de gamla Greenline maskinerna har för mig att den styrning du beskriver dök upp med HT maskinerna eller om det var plus orkar inte kolla, gränsen ligger kring 2003 minns inte exakt.
De gamla går helt på GT3 och diffen men numera är det som du skriver.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.

Jepp, och man kan nog ta hem en service-kille och fixa till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om din driftspressostat stoppar redan vid 52 grader så är den inte OK, eller så visar tempgivaren fel.

Jepp, och man kan nog ta hem en service-kille och fixa till det.

Jaha, vad kostar ett sånt jobb? Vad kostar en driftpressostad? 100:-? 1000:-? 10 000:-?
Kan man justera den?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Nej pressostaten har ett fast värde som int går att justera, den kostar kring 500 spänn men säg att allt ligger nog kring 2k
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4

Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?


Tillsatselen står för 0,5 % av värmebehovet vilket tyder på kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Antalet drifttimmar per år blir ca 4200 (räknade på 6,8 "värmeår") vilket är rätt normalt. Lite förvånande att antalet timmar är så pass högt med tanke på det lilla behovet av tillsatsel och kort genomsnittlig drifttid.

Pumpen går i snitt 0,6 timmar per start vilket är lite. Jag skulle nog ändra gradminuterinställningarna men som IVT-ägare avstår jag från att ge råd.

120 meter till en pump på 7 kW är i minsta laget men är pumpen kraftig i förhållande till värmebehovet är det sällan pumpen går kontinuerligt och då är det inget problem med det.

Ang. försöket med avstängd radiatorslinga: Vet inte hur det är med NIBE men pÃ¥ IVT-pumparna fungerar det sÃ¥ att växelventilen (oftast, vill inte gÃ¥ in pÃ¥ detaljer) slÃ¥r över till läge radiatordrift efter varmvattenberedning. Radiatorvattnet börjar dÃ¥ cirkulera pga "självdrag" och kyler pumpens innanmäte. DÃ¥ ökar värmeförlusterna jämfört med läget när växelventilen inte slÃ¥r om. Kan det vara samma sak här?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Har inte orkat kolla upp hur styren på Niben fungerar, men den verkar stoppa på ett driftpressostat och starta på tempgivaren som sitter på manteln för beredaren. Ett enkelt test för att minska antalet starter kan vara att sänka starten för varmvattnet vilket inte påverkar stoppet. Resultatet skulle då bli större diff och färre starter. Så länge det inte påverkar varmvattenkapaciteten eller tempen på varmvattnet ser jag bara fördelar för dig.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
...
Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC.
/Paj
Jag har en 1225-8 och kör också A, VV-start 44ºC och den stoppar vid 57-58ºC (kör 1-2 minuter på 57 grader framledning innan stopp).
Tempgivaren verkar visa rätt eftersom jag framledningstemperatur med separat mätare.
« Senast ändrad: 27 juli 2008, 14:23:38 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
...
Min pump är ställd på (A) och stoppar vid 55 ºC. Jag har VV-start 45 ºC.
/Paj
Jag har en 1225-8 och kör också A, VV-start 44ºC och den stoppar vid 57-58ºC (kör 1-2 minuter på 57 grader framledning innan stopp).
Tempgivaren verkar visa rätt eftersom jag framledningstemperatur med separat mätare.

Jag stod faktiskt och tittade pÃ¥ en VV-körning idag (vadÃ¥? det är ju 30 ºC ute och solsken, 23 grader och skugga i källaren), när den stannade sÃ¥ var framledningen  56 grader och VV-temp 54 grader (manteln). I dom trakterna brukar det ligga. Ev. skillnader beror säkert pÃ¥ noggrannheten i tempgivarna.

Jag gjorde ett ganska stort VV-uttag så pumpen fick jobba en bra stund med varmvattnet. KB-in hamnade på 8 ºC och KB-ut på 6 ºC. Det verkar aldrig bli större diff än 2 ºC på KB. Är det något man ska oroa sig för?

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!