Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme  (läst 28362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Kör du in värmen mitt på tanken kommer den blandas med tanken och du får lägre temp ur tanken än vad du har ur vp man brukar koppla mot toppen på tanken.

Måste värmepumpen producera mer värmeenergi när den är ansluten till tankens mitt?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det tror jag du vet bättre än mig men jag tror inte det men den behöver producera högre temperatur 2 grader i det här fallet verkar det som.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3585
  • Karma +2/-0
Verkar som hans lösning kräver två skiktningar i samma tank, så för att inte kyla varmvattnet så går värmen in i mitten. Det går att ta ut värme från samma ledning, eller annat uttag som inte stör varmvattnet. Men som system så måste den ladda varmvattnet i toppen om inte hela tanken ska bli fast kondensering.

Aja hur som! Såg i en annan tråd ett tips om att byta från radiator-profil till fläktkonvektor-profil och sedan ställa lagom deltaT.
Testa alla olika lägen blev inspirationen jag snappade upp, med lite tur så har någon av dessa profiler inte fullgas när värmeavgivningen har pause.
« Senast ändrad: 31 december 2020, 01:08:46 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

jag har en Daikin med värme in mitt i en 500l tank (28mm). Det fungerar sådär och skulle inte rekommendera den med en inkopplad vedpanna. Förlorar ca 2 grader mellan inkommande värme och utgång i toppen pga störd skiktning. Jag kan koppla om så pumpen går direkt ut i systemet om jag vill. Med tank har jag 2-3 stopp/dygn då den måste hämta "andan".
Tyvärr har Daikin en kass kundservice och en köpare skall fundera en extra gång innan dem slår till.

Picabo











om en
Vart köpte du maskinen ?
Vad för maskin ?

D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Det tror jag du vet bättre än mig men jag tror inte det men den behöver producera högre temperatur 2 grader i det här fallet verkar det som.

Jag tänker att värmepumpen producerar en viss effekt/energi vid en viss utetemperatur, och förhoppningsvis samma effekt som matchar villans energiförluster.

Eftersom energi inte kan förstöras, så undrar jag om det har någon betydelse om den är ansluten i tankens mitt så länge den inte värmer returen i högre omfattning.

För Picabo gissar jag att hen har typ ett deltaT över värmekretsen på ca: 4° den sista månaden (medel +3 Eksjö). Värmepumpen däremot har ett deltaT på 7°, så för mig känns det rätt att värmepumpen måste producera högre temperatur än vad som skickas till värmekretsen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
För mig känns det fel att vp mÃ¥ste producera högre temp än vad som behövs för att värma huset men kanske blir sÃ¥ med inverter mot tank. FöresprÃ¥karna för inverter hävdar ju att fördelarna med inverter ska ju vara att dom producerar den temp som behövs för att värma huset men här ligger den alltsÃ¥ 2 grader över hela tiden Sc:,hn  Jämför jag med min egen on/off vp har jag för mig att den som sämst värmer ca 4 grader över bör som sämst och dÃ¥ börjar den ju naturligtvis pÃ¥ en lägre temp och dÃ¥ skickar den ut i princip samma temp pÃ¥ rad som ur vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För mig känns det fel att vp mÃ¥ste producera högre temp än vad som behövs för att värma huset men kanske blir sÃ¥ med inverter mot tank. FöresprÃ¥karna för inverter hävdar ju att fördelarna med inverter ska ju vara att dom producerar den temp som behövs för att värma huset men här ligger den alltsÃ¥ 2 grader över hela tiden Sc:,hn  Jämför jag med min egen on/off vp har jag för mig att den som sämst värmer ca 4 grader över bör som sämst och dÃ¥ börjar den ju naturligtvis pÃ¥ en lägre temp och dÃ¥ skickar den ut i princip samma temp pÃ¥ rad som ur vp.
Tror du eller vet du ?
Beroende på tankens konstruktion samt inkoppling (2/4 rör) samt vart på tanken du har in/utlopp så kommer du få olika temperaturer ur pumpen resp. ut ur tanken.
Mät gärna med en termometer vad du laddar in i tanken samt vad du matar ut ur den.
Skilj på avvikande är/börvärde ur pumpen med framledningen ut ur tanken.

D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
För mig känns det fel att vp måste producera högre temp än vad som behövs för att värma huset

När värmepumpen har ett deltaT på 7° och värmekretsen har ett deltaT på 4° så måste du tala om hur det ska fungera med samma temperatur till värmekretsen som den temperatur som lämnar värmepumpen.

Kom ihåg att värmepumpen producerar samma effekt som villans effektbehov.

Det blir liknande symtom även på on/off-pumparna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Tror du eller vet du ?
Beroende på tankens konstruktion samt inkoppling (2/4 rör) samt vart på tanken du har in/utlopp så kommer du få olika temperaturer ur pumpen resp. ut ur tanken.
Mät gärna med en termometer vad du laddar in i tanken samt vad du matar ut ur den.
Skilj på avvikande är/börvärde ur pumpen med framledningen ut ur tanken.

D
Tro jag vet i alla fall mäter med NIbes givare vet inte hur exakt den är men troligtvis bättre än tex ir termometer BT25 sitter klamrad runt utgÃ¥ende mot rad. Förvärmer vv i tanken vilket gör att det blir lite konstiga värden när vv tappas dels kyls botten pÃ¥ tanken sÃ¥ returen till vp blir kyld och framledningen ur vp sjunker och dels kyls toppen pÃ¥ tanken sÃ¥ framledningen ut pÃ¥ rad blir kallare men bilden jag visar här är utan vv tapp tror jag. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
När värmepumpen har ett deltaT på 7° och värmekretsen har ett deltaT på 4° så måste du tala om hur det ska fungera med samma temperatur till värmekretsen som den temperatur som lämnar värmepumpen.

Kom ihåg att värmepumpen producerar samma effekt som villans effektbehov.

Det blir liknande symtom även på on/off-pumparna.
Jag har i alla fall aldrig 2 grader lägre temp ut på rad än vad vp skickar ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Då har du lågt flöde över radiatorerna och du har bara 6° delta över värmepumpen d.v.s. lite för högt flöde.

Vilken tank har du och var är värmepumpens framledning ansluten?
Har den gemensam anslutning med radiatorkretsen?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Lite skumt med 6 graders delta vp är inställd pÃ¥ 7 grader och brukar ligga strax under 7 grader men var kanske en logg som jag hade provat nÃ¥tt annat delta eller sÃ¥ hade vp fÃ¥tt fnatt men spelar ingen roll ser lika ut i alla fall. Tanken tror jag är en Borö men är ombyggd med bland annat 2 st förvärmningsslingor till vv. Vp är ansluten separat mot tanken bÃ¥de retur samt botten. Returen frÃ¥n rad gÃ¥r in till ett stÃ¥ende grovt rör med hÃ¥ll pÃ¥ lite olika höjder fick för mig det skulle va bra men vet inte om det gör nÃ¥n nytta. Tömde loggarna ur vp för att kolla upp deltat och lite under 7 grader verkar den hÃ¥lla. Fick inte igÃ¥ng loggningen igen satte mig vid datorn och skulle skriva det här dÃ¥ funkade inte musen skumt hade tydligen satt i mottagaren till musen i vp  :::_) Bytte tillbaka och nu funkar bÃ¥de mus och loggning till mitt försvar ska sägas dom är väldigt lika :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Att du har skruvat ner farten på radiatorkretsen bara för att få högre temperatur till radiatorerna, säger inte att du får ett effektivare system.

Det är faktiskt en fördel att du tappar 2° när utetempen är runt nollan. d.v.s. skickar du ut 41° till radiatorerna och fÃ¥r tillbaka  34°, sÃ¥ har radiatorerna lägre värmeavgivning än vid  39° ut och 36° in. Dessutom har du större chans att alla radiatorer fÃ¥r rätt flöde i det senare fallet.

Det betyder att värmepumpen måste hålla ett högre börvärde, när du har samma temperatur ut från tanken när utetempen är runt nollan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Varför skulle jag ha skruvat ner cirkulationen över rad ? Jag har ganska lÃ¥gt delta över rad men däremot sÃ¥ körs ett delflöde av radreturen genom golvvärmen pÃ¥ ca 25 m2. Kollade nu med 36 grader ut lÃ¥g returen pÃ¥ 29 grader är det lÃ¥gt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Med deltaT 7° över värmekretsen vid ±0°?

Du har 4 kW effektbehov nu när det är ±0°, vilket ger ett flöde från tanken på 0,136 l/s.

Flödet frÃ¥n värmepumpen är med deltaT 7°  0,273 l/s d.v.s. det dubbla flödet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!