Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme  (läst 28171 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Hej!

Har nyss fått en Daikin bergvärmepump installerad.
Då jag fått en del sus i radiatorerna på köpet undrar jag hur den beräknar flödet? Har ställt upp dt till 10gr för att minimera flödet men det verkar inte hjälpa.
Lägsta hastighet på cirkulationspumpen verkar vara ca 8l/min. Vid 10l/min är ljudet ok men över det så börjar det bli lite störande.
Just nu är framledningstempen 34gr och returen 32gr. Ändå är flödet ca 12l/min. Varför går inte hastigheten på CP ner för att få upp dt? Bugg i mjukvaran?

Tidigare hade vi en Nibe 360p FLVP. Där ställde jag CP på lägsta hastighet och det räckte ändå för att få bra värme. Går det att ställa CP i Daikinpumpen på ett fast flöde på något sätt?

Mvh
Nicklas
« Senast ändrad: 11 januari 2020, 08:29:57 av Rickard »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2018, 21:12:09 »
Hur "strypta" är elementen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2018, 21:22:32 »
Delta på 10 grader är troligtvis vid kraftig kyla dvs hög effekt vid låg framledning kommer den hålla lägre delta vilket du märkt av. Går det inte köra cp i fast hastighet så man får 8 l/min vet att daikin har flödesmätare och stoppar vp vid för lågt flöde men vet inte vid vilket flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2018, 09:33:16 »
Hej!

Har nyss fått en Daikin bergvärmepump installerad.
Då jag fått en del sus i radiatorerna på köpet undrar jag hur den beräknar flödet? Har ställt upp dt till 10gr för att minimera flödet men det verkar inte hjälpa.
Lägsta hastighet på cirkulationspumpen verkar vara ca 8l/min. Vid 10l/min är ljudet ok men över det så börjar det bli lite störande.
Just nu är framledningstempen 34gr och returen 32gr. Ändå är flödet ca 12l/min. Varför går inte hastigheten på CP ner för att få upp dt? Bugg i mjukvaran?

Tidigare hade vi en Nibe 360p FLVP. Där ställde jag CP på lägsta hastighet och det räckte ändå för att få bra värme. Går det att ställa CP i Daikinpumpen på ett fast flöde på något sätt?

Mvh
Nicklas

Ett delta på 2 C låter mycket konstigt.
Vänligen kontrollera vid ett par olika tillfällen.
Normalt sett så skall maskinen reducea flödet för att nå delta om det ligger inom maskinens arbetsområde.
Endast om flödet är för lågt (8l/min vid kompressordrift/12l/min vid elpatron) så varvar den inte ner.

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2018, 09:59:36 »
Hur "strypta" är elementen?

Tror dom är lite för mycket strypta i dagsläget vilket såklart kan ge upphov till mer ljud. Med den gamla värmepumpen fick jag med dagens strypning ungefär samma temperatur i alla rum (utan termostater). Dock är det nog generellt för mycket strypt. Ska se över det...

Det förklarar dock inte VPns konstiga beteende med flödet. Hade uppskattat en kommentar från Daikin om detta.
Flödet varierar rätt mycket över tid. Till synes helt slumpmässigt. hade förväntat mig att CP hade varvat ner till ett minimum så länge dt ligger under det inställda värdet.

Mvh/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2018, 10:03:27 »
Ett delta på 2 C låter mycket konstigt.
Vänligen kontrollera vid ett par olika tillfällen.
Normalt sett så skall maskinen reducea flödet för att nå delta om det ligger inom maskinens arbetsområde.
Endast om flödet är för lågt (8l/min vid kompressordrift/12l/min vid elpatron) så varvar den inte ner.

/D

Såg ditt svar efter jag skrev mitt senaste inlägg.
Jag ska kolla lite mer... Just nu är det ju inte så kallt så det är nog svårt att få ett högre dt. Dock borde ändå CP varva ner.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2018, 00:16:55 »
Utetemp: 12gr
Alltså inte speciellt högt värmebehov

Trevägsventil - Rumsvärme
Kompressor: AV
Börvärde: 26gr
Framledning: 25.8gr (ok)
Retur: 25.5gr (ok)

Flöde 25.5l/min !?

När kompressorn går sänks flödet till mer rimliga 8-15l/min. Framledning höjs och även dt.
Sedan stoppar kompressorn och flödet (och ljudet) rusar till ca 25l/min.
När jag sitter och skriver detta händer detta ett flertal gånger. Tyst och fint så länge kompressorn går (!) men när den stannar susar det väldigt mycket i radiatorerna.

Något måste vara fel? Daikin?  :'(

Nu är radiatorerna mindre strypta (efter energibehov) i varje rum. Ljudet är nu helt acceptabelt även vid 15l/min.

Mvh/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2018, 01:05:08 »
Har bifogat två bilder. Ena när kompressorn går och den andra när den inte gör det.

Testar nu att köra CP i intermittent läge. Verkar inte speciellt mycket bättre eftersom den varvar upp var 5min...

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2018, 07:58:54 »
Fick i förrgår hjälp av Daikin med att justera en parameter som skulle begränsa hastigheten på CP. Har dock inte sett någon skillnad på hastigheten mellan kompressorkörningarna (där problemet är).
Som sagt, när kompressorn kör så varierar flödet mellan 8-15l/min. Helt ok och det styrs ju antagligen av dt.
Men när kompressorn stannar (och inte tillverkar VV) så ökar flödet till ca 25l/min och det är då vi får sus i radiatorerna. Om jag har förstått saken rätt så styrs den inte av dt vid dessa tillfällen utan det verkar vara en fast inställning. Då borde den ju gå att ändra på?
När kompressorn står still så pytsar den väl inte ut värme i radiatorkretsen? Då borde väl flödet kunna sänkas till åtminstone 15-20l/min?

Nu kör jag CP intermittent. Då behöver vi inte stå ut med ljudet hela tiden utan endast var 5:e minut och det verkar som att den inte varvar upp så mycket varje gång. Det är ok men hade varit bättre om vi hade kunnat köra den kontinuerligt med en begränsning av hastigheten mellan kompressorkörningarna.

Nästan så att jag längtar till kylan så att kompressorn får gå hela tiden...  :)

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2018, 10:41:40 »
Förstår det du beskriver. Upplever samma besvär. Cp rusar ca.3 sekunder varje gång kompressorn stannar efter att framledningsvatten uppnått börvärde. Och vid börvärde ca. 31 grader och lägre blir det otroligt många starter. Något mindre starter när jag höjer framledningstolerans. Men det var inte det Daikin skröt med från början. Tolerans 1 grad i papperen som kom med pumpen. Samplingprocessen startar redan efter 3-4 minuter och medan cp går innan kompressorn startar igen kyls elementen. Och medan den kollar värmebehovet går också cp snabbare. I papperen står det att värmebehov ska kollas efter 5 minuter.
Efter byte till nya koppel i somras blev flödesljudet lite bättre. Men fortfarande störande med mera än ca. 12 l/m. kontinuerlig 8 l/m fungerar bra. Tycker att pumpen fungerar dåligt när den går on/off helt enkelt.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2018, 14:14:20 »
Såhär ser det ut i en kompis Nibe 1255.

Menyvalet "hast. i vänteläge" skulle jag vilja ha på min Daikin.  ;)

Skulle dock bli förvånad om inte det finns gömt någonstans i "Field settings" men det kan nog bara Daikin svara på.

Utloggad StaffanM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige/Löddeköping
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2018, 08:59:59 »
Såhär ser det ut i en kompis Nibe 1255.

Menyvalet "hast. i vänteläge" skulle jag vilja ha på min Daikin.  ;)

Skulle dock bli förvånad om inte det finns gömt någonstans i "Field settings" men det kan nog bara Daikin svara på.

Hej, jag installerade min pump i lördags och är i stort supernöjd! Vilket superlyft mot min gamla IVT och det enda som stör mig är samma problem som ni...
När kompressorn går är det OK flöde men när den stannar så har jag 16L i flöde trots lågt dT (1-2 grader). Är otroligt irriterande! Hoppas det kommer en lösning snabbt...
Daikin bergvärme

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2018, 08:13:00 »
Hej, jag installerade min pump i lördags och är i stort supernöjd! Vilket superlyft mot min gamla IVT och det enda som stör mig är samma problem som ni...
När kompressorn går är det OK flöde men när den stannar så har jag 16L i flöde trots lågt dT (1-2 grader). Är otroligt irriterande! Hoppas det kommer en lösning snabbt...

Jag är också nöjd med pumpen och installationen. Det är bara detta som förstör :'(
Tidigare hade vi en Nibe 360p som väsnades. Nu är det nya ljud som jag upplever som mer störande än innan. Tråkigt när man lagt mycket pengar på detta.

Hoppas också att Daikin antingen kan tillhandahålla ett ställe i "Översiktsinställningar" där man kan ändra detta beteende. Alternativt driva på för att få fram en fw-uppdatering där ett maxvärde på CP hastighet kan sättas mellan kompressorkörningarna.

/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2018, 09:49:08 »
Daikin_ :

Enligt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

"5-8 begränsning av flödet ENDAST vi sampling (värmebehovskontroll) när kompressorn star still"

Är det endast när man kör CP i intermittent läge (0F-0D) eller ska parametern påverka även vid kontinuerlig drift (när kompressorn står still)

Mvh/Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2018, 10:08:34 »
Daikin_ :

Enligt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

"5-8 begränsning av flödet ENDAST vi sampling (värmebehovskontroll) när kompressorn star still"

Är det endast när man kör CP i intermittent läge (0F-0D) eller ska parametern påverka även vid kontinuerlig drift (när kompressorn står still)

Mvh/Nicklas

Begränsningen av flödet vid sampling fungerar såhär:
Maskinen kan lämnas ostrypt: = 100 % av cirk pump hastighet = inställning "0"
Eller begränsas vid all drift inställning "1-4" och då är begränsningen 20/30/40/50 % av maximal hastighet (ej av flödet)
Alternativt inställning "5-8" som endast gäller vid sampling (kompressor av/cirk pump på) med samma begränsning som ovan.

Vid uppstart så kräver kompressorn minst 8 liter / minut. Om begränsningen är för hårt satt så att flödet blir under 8 liter p.g.a. begränsning så kommer maskinens skyddslogik varva upp cirkulationspumpens hastighet till max för att övervinna tryckfallet i radiatorkretsen.
Prova med olika begränsningar (5 - 8) och se vad för flöde du får med de olika inställningarna. Stäng av VV produktion under tiden så går det fortare att se vad som händer i värmekretsen.
Det spelar ingen roll om cirk pump är satt till kontinuerlig eller intermittent i detta fall.

Mvh
Daikin

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2018, 11:41:59 »
Begränsningen av flödet vid sampling fungerar såhär:
Maskinen kan lämnas ostrypt: = 100 % av cirk pump hastighet = inställning "0"
Eller begränsas vid all drift inställning "1-4" och då är begränsningen 20/30/40/50 % av maximal hastighet (ej av flödet)
Alternativt inställning "5-8" som endast gäller vid sampling (kompressor av/cirk pump på) med samma begränsning som ovan.

Vid uppstart så kräver kompressorn minst 8 liter / minut. Om begränsningen är för hårt satt så att flödet blir under 8 liter p.g.a. begränsning så kommer maskinens skyddslogik varva upp cirkulationspumpens hastighet till max för att övervinna tryckfallet i radiatorkretsen.
Prova med olika begränsningar (5 - 8) och se vad för flöde du får med de olika inställningarna. Stäng av VV produktion under tiden så går det fortare att se vad som händer i värmekretsen.
Det spelar ingen roll om cirk pump är satt till kontinuerlig eller intermittent i detta fall.

Mvh
Daikin

Tack Daikin_ !

Nu börjar jag förstå lite vad som händer.
Eftersom jag inte justerat in värmekurvan ännu (är troligtvis lite hög) så har jag termostater på ett fåtal radiatorer där vi har solinstrålning och i sovrum. När jag sätter begränsningen till 8 så kan nog flödet gå under 8l/min vid vissa tillfällen. Om CP då varvar upp till max är det inte konstigt att vi får sus i radiatorerna.
Har nu testat att sätta den till 7 och öppna några termostater fullt och nu håller sig CP lugn än så länge.

Varför måste den varva upp till max? Går det inte att få den att varva upp så mycket som behövs för att nå exempelvis 15l/min?

Vi vill troligtvis ha termostater på en del radiatorer framöver. Antar att det behövs en arbetstank med extern CP då?
Hur ska en sådan kopplas till Daikin-pumpen? Finns det några rekommenderade inställningar att göra och behöver jag flytta framledningsgivaren?
Räcker 100l eller behövs 200l ?

Mvh/Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2018, 13:34:50 »
Tack Daikin_ !

Nu börjar jag förstå lite vad som händer.
Eftersom jag inte justerat in värmekurvan ännu (är troligtvis lite hög) så har jag termostater på ett fåtal radiatorer där vi har solinstrålning och i sovrum. När jag sätter begränsningen till 8 så kan nog flödet gå under 8l/min vid vissa tillfällen. Om CP då varvar upp till max är det inte konstigt att vi får sus i radiatorerna.
Har nu testat att sätta den till 7 och öppna några termostater fullt och nu håller sig CP lugn än så länge.

Varför måste den varva upp till max? Går det inte att få den att varva upp så mycket som behövs för att nå exempelvis 15l/min?

Vi vill troligtvis ha termostater på en del radiatorer framöver. Antar att det behövs en arbetstank med extern CP då?
Hur ska en sådan kopplas till Daikin-pumpen? Finns det några rekommenderade inställningar att göra och behöver jag flytta framledningsgivaren?
Räcker 100l eller behövs 200l ?

Mvh/Nicklas
Kan inte svara på varför fabriken valde att varva fullt innan start. Om din värmekurva är för hög så fär du en strypning på alla termostater i huset om de inte är fullt öppna.
Ställ upp alla dem och sänk kurvan. Sedan kan du låta dem strypa i sovrum och v-rum om du har fönster där.
Börja i denna ände så kanske du kommer fram till att tank inte behövs (du kan ha kvar dina termostater då de förmodligen kommer strypa mindre när du sänker kurvan)

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #17 skrivet: 26 oktober 2018, 10:11:50 »
Nu börjar det bli lite kallare och då noterar jag att delta-t ligger ganska exakt på 5gr under tiden kompressorn går. Trots att den är satt på 8gr. Är det normalt? Viss skulle det kunna bero på att CP går på min-hastighet men då tycker jag att den borde variera lite mer. I mina grafer är kurvan näst intill spikrak.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #18 skrivet: 26 oktober 2018, 13:21:49 »
Viss skulle det kunna bero på att CP går på min-hastighet men då tycker jag att den borde variera lite mer.

Om flödet som maskinen jobbar med är lägsta tillåtna så kommer maskinen inte sänka flödet om delta T inte uppnås.
Delta T är en önskan och inte ett absolut värde.
Om maskinen inom sitt arbetsområde inte kan nå delta T så kommer den inte att följa detta börvärde.
Troligtvis så jobbar maskinen redan med låg kompressorfrekvens och kan inte sänka effekten mer, därav så går den ner till lägsta flöde.

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2018, 14:19:12 »
Om flödet som maskinen jobbar med är lägsta tillåtna så kommer maskinen inte sänka flödet om delta T inte uppnås.
Delta T är en önskan och inte ett absolut värde.
Om maskinen inom sitt arbetsområde inte kan nå delta T så kommer den inte att följa detta börvärde.
Troligtvis så jobbar maskinen redan med låg kompressorfrekvens och kan inte sänka effekten mer, därav så går den ner till lägsta flöde.

/D

Ok, tack. Jag får vänta tills det blir lite kallare.  :)

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #20 skrivet: 13 november 2018, 13:19:14 »
Hej

Nu har jag loggat flöde och framledningstemp med STAD och ett TA-SCOPE.

09-0d är satt till 4 vid loggningstillfället. Alltså max begränsning av CP både vid sampling och när kompressorn kör.

Tycker det framgår ganska tydligt att det är något fel med styrningen av CP mellan kompressorkörningarna.

12:12 - Kompressorn stannar, flödet går upp till över 22l/min (!)
12:20 - Kompressorn startar, flödet går ner till strax under 15l/min
12:25 - dt-styrningen av CP gör att flödet minskar och går ner till strax under 8l/min och ligger kvar där tills kompressorn stannar.
12:31 - Kompressorn stannar, flödet går upp till över 22l/min (!)

Över 20l/min orsakar en hel del sus i radiatorerna. Till synes helt utan anledning eftersom inget värmebehov finns då (se framledningstemp).

Alla termostater i hela huset är fullt öppna.

Daikin_, har du någon förklaring till beteendet eller är det något du kan dra vidare till utvecklarna för att få fram en fw-fix?

Jag kan göra fler mätningar om det är någon inställning du vill testa.

Mvh/Nicklas

eoptimering

  • Gäst
eoptimering
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #21 skrivet: 13 november 2018, 14:05:03 »
Hej!

Jag håller inte med om att det är fel, med det menar jag inte att suset inte existerar.

Q = Joule

Q/t = Joule per tidsenhet eller Watt

m = massa

m/t = massa per tidsenhet (massflöde)

dT= deltatemperatur

c = specifik värmekapacitet

Q = m x c x dT

Q/t = m/t x c x dT

m = Q/t / (c x dT)


13kW = 0,388 (l/s) x 4,18 (kj/kg*k) x 8 (t1-t2)


c är i detta fall konstant och likaså delta. Vill du kunna få ut 13kW så är flödet 23,32 l/min och då spelar det inte längre någon roll att du har ett temporärt flöde runt 20l.

Du sa att termostaterna är fullt öppna, vilka ventiler var det som sitter?

Jag har mina misstankar om varför flödet går upp efter levererat värmebehov, skulle tro att det är en säkerhetsfunktion för att säkerställa ett visst flöde över växlarna så det inte ligger köldmedium som kokar i men det är en gissning och det kanske Daikin-Tompa svarar bättre på.

Hur som helst så tror jag ditt system är för stypt, kontrollera så att alla ventiler verkligen är öppna och då menar jag inte termostat huvudet utan inställt KV-värde på ventilen.



Jonas Malmström
jonas@eoptimering.se


Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #22 skrivet: 13 november 2018, 19:41:28 »
All stress och mycket jobb gör att man ibland skriver fel.
Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.
Sorry
/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #23 skrivet: 14 november 2018, 08:25:12 »
Hej!

Jag håller inte med om att det är fel, med det menar jag inte att suset inte existerar.

Q = Joule

Q/t = Joule per tidsenhet eller Watt

m = massa

m/t = massa per tidsenhet (massflöde)

dT= deltatemperatur

c = specifik värmekapacitet

Q = m x c x dT

Q/t = m/t x c x dT

m = Q/t / (c x dT)


13kW = 0,388 (l/s) x 4,18 (kj/kg*k) x 8 (t1-t2)


c är i detta fall konstant och likaså delta. Vill du kunna få ut 13kW så är flödet 23,32 l/min och då spelar det inte längre någon roll att du har ett temporärt flöde runt 20l.

Det är bara när det inte finns något värmebehov som flödet är för högt.


Du sa att termostaterna är fullt öppna, vilka ventiler var det som sitter?

Termostaterna är fullt öppna. Förinställningen på varje radiator har uträknat kv-värde baserat på effektbehovet i varje rum (60w/m2).


Hur som helst så tror jag ditt system är för stypt, kontrollera så att alla ventiler verkligen är öppna och då menar jag inte termostat huvudet utan inställt KV-värde på ventilen.

Tror inte det är "för" strypt. Jag kan öppna fullt och kanske suset minskar lite men förinställningsventilen sitter ju där av en anledning?

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #24 skrivet: 14 november 2018, 08:32:41 »
All stress och mycket jobb gör att man ibland skriver fel.
Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.
Sorry
/D

Var försiktig med stressen! Jag har själv varit nära att "gå in i väggen" men tog tag i problemet i tid.

Ändrade nu 09-0d till 1 och gjorde en ny mätning. Ser bättre ut efter omstart men sedan är det exakt samma beteende vad jag kan se.

Mvh/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #25 skrivet: 14 november 2018, 09:16:05 »
Såhär är kv-värde för varje radiator uträknad. Ger ca 22gr i alla rum med nuvarande värmekurva.
De senaste dagarna har utetempen varit 8-9gr dygnet runt och framledningstempen har legat på 29-30gr.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #26 skrivet: 14 november 2018, 09:28:57 »
upplever samma problem med höjning av cirkulationen vid on/off.
intressant att se dom kurvorna. jag kör cp intermittent. skulle vara intressant att se hur kurvor blir om du kan tänka dig att göra en ändring för cp en kortare tid.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #27 skrivet: 14 november 2018, 10:25:00 »
upplever samma problem med höjning av cirkulationen vid on/off.
intressant att se dom kurvorna. jag kör cp intermittent. skulle vara intressant att se hur kurvor blir om du kan tänka dig att göra en ändring för cp en kortare tid.

Det kan jag fixa. Kör en loggning just nu men kan fixa en ny loggning under eftermiddagen med CP i intermittent drift.

Mvh/Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #28 skrivet: 14 november 2018, 14:46:42 »
Var försiktig med stressen! Jag har själv varit nära att "gå in i väggen" men tog tag i problemet i tid.

Ändrade nu 09-0d till 1 och gjorde en ny mätning. Ser bättre ut efter omstart men sedan är det exakt samma beteende vad jag kan se.

Mvh/Nicklas

Ser ut som låga tryckfall.
Vad har du för värde på 09-04 ?

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #29 skrivet: 14 november 2018, 14:52:05 »
Logg på intermittent drift av CP med 09-0d satt till 1

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #30 skrivet: 14 november 2018, 14:56:49 »
Ser ut som låga tryckfall.
Vad har du för värde på 09-04 ?

/D

09-04 är satt till 3 (default i denna fw-version?)

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #31 skrivet: 14 november 2018, 15:51:28 »
Logg på intermittent drift av CP med 09-0d satt till 1

Vad för volym har du på radiatorkretsen ?
Vilket delta D på värmebäraren ?
Blir förvånad över den snabba ökningen av framledningen.
Prova att öka 09-04 till 4
/D

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #32 skrivet: 14 november 2018, 16:45:50 »
wow! att se en graf precis som jag upplever det. Tackar nylund.
blandar mig i . när den går on/off är cp-ljudet irriterande. ca. börvärde 30-31 och lägre.
jag kör delta T 8, översjkutningsvärde 3 och strypning av cp hastighet 8.
120l vatten. 9 av 12 koppel nya och definitivt helt öppna.
försöker bifoga en fil.
kan inget egentligen om värmepumpar så det kanske är så det ska fungera när dom går on/off vid ej för kallt ute. men jag tycker inte om det.

Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #33 skrivet: 14 november 2018, 17:58:18 »
Vad för volym har du på radiatorkretsen ?
Vilket delta D på värmebäraren ?
Blir förvånad över den snabba ökningen av framledningen.
Prova att öka 09-04 till 4
/D

Gjorde en snabb beräkning av volymen:
13st radiatorer av varierande storlek = 91,4l
24m 22mm rör = 7,5l
66m 12mm rör = 5,15l
----------------------------
Totalt: ca 104l (nog i underkant)
Har även ca 25m2 golvärme men den har ju en egen shunt och CP

Delta-t på värmebäraren är satt till 8 i VP.

Är det så konstigt att den ökar snabbt? Mäter ca 1m från VP.

Ska prova att öka 09-04 till 4. Log kommer snart...

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #34 skrivet: 14 november 2018, 22:34:57 »
Ok, här är en graf med 09-04 satt till 4 istället för 3.

Som förväntat kör kompressorn längre men påverkar ju inte CP (21l/min) när kompressorn inte jobbar.



Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #35 skrivet: 15 november 2018, 06:56:15 »
Ditt system ser ut att ha låga tryckfall. Även en reducering av cirkulationspumpens hastighet resulterar i fortfarande höga flöden.
/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #36 skrivet: 15 november 2018, 08:03:04 »
Ditt system ser ut att ha låga tryckfall. Även en reducering av cirkulationspumpens hastighet resulterar i fortfarande höga flöden.
/D

Ok, vad betyder det? Trodde det var bra att ha litet tryckfall i kretsen?

Värmepumpen klarar ju av att reducera flödet vid värmeproduktion. Då ska den klara av att göra det även när inte kompressorn jobbar?
« Senast ändrad: 15 november 2018, 08:06:52 av nylund »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #37 skrivet: 15 november 2018, 08:57:58 »
Ok, vad betyder det? Trodde det var bra att ha litet tryckfall i kretsen?

Värmepumpen klarar ju av att reducera flödet vid värmeproduktion. Då ska den klara av att göra det även när inte kompressorn jobbar?
Absolut kan den det tekniskt men logiken är inte utformad på det sättet.
I ditt fall så behöver du sätta en strypning på returen vid värmepumpen för att få ner flödet om du störs av ljudet. Och naturligtvis öppna så mycket som möjligt vid radiatorerna så du sänker hastigheten över ventilerna.
/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #38 skrivet: 15 november 2018, 09:22:58 »
Absolut kan den det tekniskt men logiken är inte utformad på det sättet.
I ditt fall så behöver du sätta en strypning på returen vid värmepumpen för att få ner flödet om du störs av ljudet. Och naturligtvis öppna så mycket som möjligt vid radiatorerna så du sänker hastigheten över ventilerna.
/D

Intressant! Det kan jag testa. STAD'n sitter på returen så det är ju bara att strypa med den.
Tack! Återkommer med resultatet.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #39 skrivet: 15 november 2018, 12:01:57 »
Ok, nu får jag ner flödet om jag introducerar ett tryckfall på returen på ca 41kPa (!) vid 17,5l/min. Se graf som nu även inkluderar differenstrycket över STAD'n.
Skulle behöva få ner flödet en bit under 15l/min för att bli av med suset men stryper jag ännu mer får jag ett väldigt högt ljud från STAD'n. Inte rimligt att behöva strypa så mycket.

Du skriver "logiken är inte utformad på det sättet". I mina ögon verkar det vara fel på logiken och det behöver åtgärdas.
Om inte, får du gärna förklara för en okunnig varför jag behöver introducera ett tryckfall på över 41kPa i radiatorkretsen för att inte få ett för högt flöde när det inte ens finns ett värmebehov.  dontknow

Mvh/Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #40 skrivet: 15 november 2018, 13:18:22 »
Ok, nu får jag ner flödet om jag introducerar ett tryckfall på returen på ca 41kPa (!) vid 17,5l/min. Se graf som nu även inkluderar differenstrycket över STAD'n.
Skulle behöva få ner flödet en bit under 15l/min för att bli av med suset men stryper jag ännu mer får jag ett väldigt högt ljud från STAD'n. Inte rimligt att behöva strypa så mycket.

Du skriver "logiken är inte utformad på det sättet". I mina ögon verkar det vara fel på logiken och det behöver åtgärdas.
Om inte, får du gärna förklara för en okunnig varför jag behöver introducera ett tryckfall på över 41kPa i radiatorkretsen för att inte få ett för högt flöde när det inte ens finns ett värmebehov.  dontknow

Mvh/Nicklas

Min motfråga är snarare vad för effektbehov du har i din fastighet ?
Vart har du ljudet någonstans ?

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #41 skrivet: 15 november 2018, 13:29:24 »
Min motfråga är snarare vad för effektbehov du har i din fastighet ?
Vart har du ljudet någonstans ?

/D

Skulle tro att effektbehovet är ca 10-11kw vid DUT. Fast förstår inte vad det har med problemet att göra? CP rusar ju endast då det inte finns något värmebehov.

Ljudet hörs ungefär lika mycket i alla radiatorer.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #42 skrivet: 15 november 2018, 16:14:31 »
Skulle tro att effektbehovet är ca 10-11kw vid DUT. Fast förstår inte vad det har med problemet att göra? CP rusar ju endast då det inte finns något värmebehov.

Ljudet hörs ungefär lika mycket i alla radiatorer.

Det som det har att göra med är för att kunna mata ut 11 kW på din radiatorkrets så behöver du 20 l/min.
/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #43 skrivet: 15 november 2018, 16:35:26 »
Ja, hade flödet varit 20l/min vid en utetemperatur på -17gr (DUT) samtidigt som kompressorn gick hade det varit ok. Suset hade vi fått leva med de få gånger det är så kallt.

Nu är flödet ca 21l/min (utan extra strypning på returen) när kompressorn inte går. Så är det väldigt ofta när det är 9gr ute som det är nu.

Uttrycker jag mig så otydligt? "CP rusar ju endast då det inte finns något värmebehov"

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #44 skrivet: 15 november 2018, 18:54:42 »
Du uttrycker dig tydligt.

Jag undrade hur det skulle bli när du behöver värma huset.
Just nu är effektbehovet mindre än maskinens minsta effekt och då blir det så här.
När det blir kallare, ca 4-5 grader så kommer maskinen gå kontinuerligt och behovsmätningen försvinner.

Maskinens konstruktion är sådan, om du upplever ljudproblem har du 2 val.
Ett är att sätta in en fyrrörs tank och det andra är att strypa din returledning.

Med vänlig hälsning
Daikin

Ja, hade flödet varit 20l/min vid en utetemperatur på -17gr (DUT) samtidigt som kompressorn gick hade det varit ok. Suset hade vi fått leva med de få gånger det är så kallt.

Nu är flödet ca 21l/min (utan extra strypning på returen) när kompressorn inte går. Så är det väldigt ofta när det är 9gr ute som det är nu.

Uttrycker jag mig så otydligt? "CP rusar ju endast då det inte finns något värmebehov"

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #45 skrivet: 16 november 2018, 09:40:34 »
Du uttrycker dig tydligt.

Jag undrade hur det skulle bli när du behöver värma huset.
Just nu är effektbehovet mindre än maskinens minsta effekt och då blir det så här.
När det blir kallare, ca 4-5 grader så kommer maskinen gå kontinuerligt och behovsmätningen försvinner.

Ok, bra. Blev lite fundersam när både du och "eoptimering" (som installerat pumpen) pratar om effektbehov när jag upprepade gånger påpekat att det är när kompressorn inte jobbar som CP rusar.
Men ok, då har vi släppt det nu.

Maskinens konstruktion är sådan, om du upplever ljudproblem har du 2 val.
Ett är att sätta in en fyrrörs tank och det andra är att strypa din returledning.

I tråden är det två till som upplever samma problem och det är säkert fler. I er marknadsföring trummar ni ganska hårt för att "allt är inbyggt". Att det behövs en 100-200l tank för att inte få brus i radiatorerna när den går som on/off står ingenstans. Det är heller inget som era återförsäljare nämnt något om.

Jag har bifogat två grafer. En där begränsningen av CP (09-0d) är satt till 8 och en där den är satt till 5.
Enligt ditt senaste inlägg där du beskriver 09-0d ska:
8 - begränsa CP till 80% av maximal hastighet vid sampling
5 - begränsa CP till 50% av maximal hastighet vid sampling

När den är satt till 5 verkar begränsningen ge effekt i början av loggningen (efter omstart) men sedan återgår den till samma flöde vid sampling.
Detta beteende får mig att tro att det är en eller flera buggar i logiken som styr hastigheten på CP. Varför finns parametern 09-0d om den inte ger någon effekt på CP-hastigheten?

Hoppas du förstår att jag inte är ute efter att "kasta skit" på er produkt. Jag är bara ute efter att få en lösning på problemet utan att behöva lägga ännu mer pengar på systemet.

Mvh/Nicklas







Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #46 skrivet: 19 november 2018, 15:21:12 »
Hade hoppats på svar från expertisen på detta. Men det verkar dröja.
Och jag undrar dessutom:
Finns många bud nu om 09-0D.
Ett förslag var

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

och nu
”Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.”

Hur många % ska det vara egentligen ?
Från tekniska data  på Daikins hemsida läser jag :
Värmeväxlarens vattensida:   Vattenflöde   Värme   Max.   l/min   43.0 (0.000)
            Nom.   l/min   29.2 (1), 26.6 (2)
                Min.   l/min   8

80% reduktion skulle ge 8.6 l/m. Men ger fortfarande nära 20 l/m enligt grafer när max är 43 l/m.
Hastighet och l/m kanske dock inte hänger ihop ?
Svar till nylund  kanske kommer ? vi är fler som upplever problematiken han så fint beskriver med grafer.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #47 skrivet: 19 november 2018, 15:26:09 »
Hade hoppats på svar från expertisen på detta. Men det verkar dröja.
Och jag undrar dessutom:
Finns många bud nu om 09-0D.
Ett förslag var

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59795.msg624875#msg624875

och nu
”Jag svarade fel på flödesbegränsningen.
Den är spegelvänd, d.v.s. : 1-4 = 50/60/70/80 % av maximal hastighet i alla driftslägen.
5-8 , samma som ovan fast i sampling.”

Hur många % ska det vara egentligen ?
Från tekniska data  på Daikins hemsida läser jag :
Värmeväxlarens vattensida:   Vattenflöde   Värme   Max.   l/min   43.0 (0.000)
            Nom.   l/min   29.2 (1), 26.6 (2)
                Min.   l/min   8

80% reduktion skulle ge 8.6 l/m. Men ger fortfarande nära 20 l/m enligt grafer när max är 43 l/m.
Hastighet och l/m kanske dock inte hänger ihop ?
Svar till nylund  kanske kommer ? vi är fler som upplever problematiken han så fint beskriver med grafer.

Goddag,

hinner dessvärre inte att vara så aktiv här som jag skulle önska p.g.a. mycket jobb och många tjänsteresor.
Begränsningen är satt till att tillåta max 80 % av max = 20 % begränsning.
Sedan är det som du skriver, hastighet och flöde går inte 1 till 1.

/Daikin

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #48 skrivet: 19 november 2018, 15:43:13 »
Ditt system ser ut att ha låga tryckfall. Även en reducering av cirkulationspumpens hastighet resulterar i fortfarande höga flöden.
/D

Parametern 09-0d ska om den är satt till 5 begränsa CP till 50% av maximal hastighet. Den gör till synes ingen skillnad i min radiatorkrets.
Jag har 13 radiatorer, 24m 22mm rör, 66m 12mm rör och numera ordentligt strypt retur.
Om det nu beror på "för" lågt tryckfall, vilket tryckfall behövs för att parametern ska göra någon skillnad?

VP har förmågan att dra ner på flödet och hastigheten på CP vid värmeproduktion. Att den inte skulle kunna göra samma sak vid behovsmätningarna för att tryckfallet är för lågt låter inte rimligt.

Mvh/Nicklas


Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #49 skrivet: 20 november 2018, 16:15:15 »
Ok
Då förstår jag att 5 ska ha möjlighet att reducera hastigheten mera än 8 vid sampling. Men fortfarande 50% vilket resulterar i ett flöde runt 20l/m. kanske därför graferna inte visar någon större skillnad ?
Som nylund frågar. Varför är det nödvändig med så hög hastighet vid sampling ?
Tråkigt att det verkar som pumpen är utformat på detta sätt.
Är det verkligen så att det inte går att reducera hastigheten ytterligare mellan kompressorkörningarna?
Konstigt att inte flera klagar på detta.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #50 skrivet: 20 november 2018, 20:43:01 »
Hallå ! Bkg här.
Har precis samma problem, jag har ett inlägg på Daikin luftvatten vp men inte kommit framåt med frågan. Tack för draghjälpen här, ska prova med olika lägen 1-4, tar det nu helgen.
Har både panelradiatorer och 90kvm golvvärme i betong, har någon ide om att det kan vara en bra ide att hålla löga flöden men det kanske är något annat som ska konfigureras.
Har en shunt mot stammen för golvvärmen så jag riskerar inte att strypa flödet för mycket. Återkommer med resultat / Bkg

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #51 skrivet: 23 november 2018, 08:18:41 »
Är detta alltså ett beteende som vi som investerat i en Daikin bergvärmepump får finna oss i eller finns det något mer att göra?

Mvh/Nicklas

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #52 skrivet: 28 november 2018, 15:58:21 »
Jag skulle också gärna höra mer om detta!!!!
Och tycker inte vi fått någon uttömmande förklaring på graferna.
Inte alls nöjd med pumpen när den går on/off!
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #53 skrivet: 28 november 2018, 20:59:02 »
God kväll.
Denna diskussion går i cirklar. Jag har gett er information om hur flödesbegränsningen ställs in. Det är upp till era installatörer att ställa in maskinerna korrekt. Maskinen har den konstruktionen den har och det påverkas inte av att älta detta i oändlighet. Vänligen kontakta era installatörer om ni är missnöjda med inställningarna. Mvh Daikin

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #54 skrivet: 28 november 2018, 23:59:58 »
God kväll.
Denna diskussion går i cirklar. Jag har gett er information om hur flödesbegränsningen ställs in. Det är upp till era installatörer att ställa in maskinerna korrekt. Maskinen har den konstruktionen den har och det påverkas inte av att älta detta i oändlighet. Vänligen kontakta era installatörer om ni är missnöjda med inställningarna. Mvh Daikin

God kväll
Diskussionen "går i cirklar" eftersom vi inte får några svar på våra frågor.
Tex. "Varför finns parametern 09-0d om den inte ger någon effekt på CP-hastigheten?"

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #55 skrivet: 20 september 2019, 15:04:21 »
Hej,

Nu börjar uppvärmningssäsongen så smått...

I våras installerades en tryckstyrd bypass för att bli av med flödesljuden. Hjälpte väl lite men inte fullt ut. Dessutom tycker jag att det är en "workaround" och inte en lösning på grundproblemet.
Har det kommit någon firmware-uppdatering sedan förra vintern? Tycker fortfarande att det borde vara lätt att fixa styrningen av CP-hastigheten i mjukvaran.

För övrigt har vi sänkt årsförbrukningen inkl hushållsel från ca 21000kwh till ca 11500kwh efter bytet. Helnöjd med detta! Dessutom har vi höjt temperaturen 1gr. :)
Hade inte CP rusat som den gör när värmebehovet är lågt så hade pumpen fått 10/10 i betyg av mig.

Mvh/Nicklas

Utloggad Magnetit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #56 skrivet: 18 november 2019, 21:25:23 »
Jag tycker det är ganska fräckt att lägga över ansvaret på installatörerna att lösa problemet när det är värmepumpen som orsakar problemet, det är väl inte installatören som har tillverkat pumpen eller som har programmerat denna, det enda installatören kan göra är ju att följa installationsanvisningarna. Installatören har ju mest troligt inte byggt själva värmesystemet heller och har ju inte fysiskt möjligheten att krypa ner i detta för att se hur det fungerar och ser ut invändigt.
Att jag skriver detta är ju för att även installatören i detta fall kan hamna i kläm, han har sålt och installerat en värmepump baserat på de uppgifter som han har fått via broschyrer och den info som Daikin vill släppa ifrån sig, när det sedan blir fel så vill inte Daikin ta tag i detta utan bollar över till installatören som på nått vis då skall veta mer än tillverkaren om hur värmepumpen fungerar med alla konstiga programmeringar. Här måste Daikin bli bättre på att ha en support som fungerar och är värd namnet .  Men här ska också sägas att Daikin inte är ensam om att ha denna inställning  " det är så här pumpen är konstruerad"  det finns andra fabrikat som är lika , men då skall man väl informera åtminstone installatörerna om dessa "konstruktioner"  och inte lämna dom där med en missnöjd kund som dom inte kan hjälpa.  Så nylund har du har du fått nån ordning på din anläggning än eller får du leva med ljudet ?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #57 skrivet: 18 november 2019, 21:37:01 »
Daikin säljs även direkt till privat personer som installerar själv då är det viktigt med en manual som är enkel att förstå för även en bra produkt med dålig manual/support kan få dåligt rykte om den är felaktigt in justerad och därmed fungerar dåligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan?
« Svar #58 skrivet: 03 januari 2020, 10:23:23 »
Så nylund har du har du fått nån ordning på din anläggning än eller får du leva med ljudet ?

Ledsen, såg först nu att det hade skrivits i tråden.

Nej, problemet kvarstår och jag håller med om att det inte är ok att skjuta över ansvaret på installatörerna.
Tycker jag har, med all önskvärd tydlighet, påvisat att styrningen av cirkulationspumpen beter sig konstigt när kompressorn inte går. Knappast något installatörerna kan fixa.

Har tappat orken efter att ha testat allt som går att testa. Enda lösningen verkar vara att installera en acktank med extern CP som jag kan styra bättre själv. Synd eftersom jag är nöjd med pumpen i övrigt. En acktank på ca 200l + CP tar ju extra plats och kostar väl i runda slängar 10000:- extra  :(
Tur att det bara är vår och höst jag upplever problemet.

Mvh
Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Glömde nämna att jag innan vintern har installerat en innegivare och kör modulerad framledning.
Trots detta körs "behovsmätning", eller vad nu cirkulationspumpen håller på med, så att det blir störande ljud...
« Senast ändrad: 11 januari 2020, 08:29:37 av Rickard »

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #60 skrivet: 17 september 2020, 10:55:06 »
Så är det höst igen och det irriterande bruset är tillbaka...

Funderar på att skaffa en acktank för att bli av med bruset i radiatorerna.
Men så såg jag detta:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg718603#msg718603
Picabo har alltså en Daikin BVP med acktank
"Ett problem är att cp går på för kraftigt så skiktningen i tanken blir förstörd så temp skillnaden blir mellan 2 o 3 gr."

Så skaffar man en acktank så löser man en del av problemet men får ett annat. Detta för att Daikin inte kan/vill fixa styrningen av cirkulationspumpen...
Suck!
Som det ser ut nu skulle jag avråda alla från att skaffa en Daikin BVP. Jag förstår att en produkt inte är perfekt när den kommer ut på marknaden men det är under all kritik att inte kunna fixa problem med mjukvaruuppdateringar allt eftersom problem upptäcks.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
En arbetstank med grova anslutningar så flödeshastigheten in och ut i tanken blir låga tror jag kommer att fungera ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #62 skrivet: 17 september 2020, 12:48:56 »
Är det någon som anser att värmepumpen felaktigt producerar högre temperaturer vid körning mot tank, istället för att flödet går direkt mot radiatorerna?

Blir komfort, ekonomi och/eller livslängden bättre eller sämre med tanken inkopplad?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #63 skrivet: 17 september 2020, 12:54:21 »
Så är det höst igen och det irriterande bruset är tillbaka...

Funderar på att skaffa en acktank för att bli av med bruset i radiatorerna.
Men så såg jag detta:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg718603#msg718603
Picabo har alltså en Daikin BVP med acktank
"Ett problem är att cp går på för kraftigt så skiktningen i tanken blir förstörd så temp skillnaden blir mellan 2 o 3 gr."

Så skaffar man en acktank så löser man en del av problemet men får ett annat. Detta för att Daikin inte kan/vill fixa styrningen av cirkulationspumpen...
Suck!
Som det ser ut nu skulle jag avråda alla från att skaffa en Daikin BVP. Jag förstår att en produkt inte är perfekt när den kommer ut på marknaden men det är under all kritik att inte kunna fixa problem med mjukvaruuppdateringar allt eftersom problem upptäcks.
Som jag ser det så lider du antingen av:
1:Låga tryckfall som resurterar i ett högt flöde även vid begränsning av cirkpump.
2: höga tryckfall och då är det som följer nedan som gäller
Problemet  i ett värmesystem med höga tryckfall som resulterar i en hög strömmningshastighet på vattnet.
Lösningen du kan applicera är en 4-rörstank (typ STH100 el.liknande)med en sekundär cirkpump gentemot huset.
Skiktningen i tanken reduceras till ett minimum genom att ställa delta T på maskinen till 8-10 gr. t.ex.

Alla värmesystem är olika men flödet som skall ut det måste ut och om ditt fall har förträngningar någonstans så skapas en hög hastighet och det ger upphov till ljud.

D
« Senast ändrad: 17 september 2020, 13:12:37 av Daikin_ »

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #64 skrivet: 17 september 2020, 13:21:38 »
Hej, jag löste problemet genom att låta flödet från pumpen ansluta (28 mm) till mitten på tanken. Jag har en 500l tank med vv slinga sedan tidigare. Systemet blir lite trögare men förutom det fungerar det bra.
MVH
Picabo
« Senast ändrad: 17 september 2020, 17:32:11 av Picabo »
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #65 skrivet: 17 september 2020, 13:48:55 »
Som jag ser det så lider du antingen av:
1:Låga tryckfall som resurterar i ett högt flöde även vid begränsning av cirkpump.
2: höga tryckfall och då är det som följer nedan som gäller
Problemet  i ett värmesystem med höga tryckfall som resulterar i en hög strömmningshastighet på vattnet.
Lösningen du kan applicera är en 4-rörstank (typ STH100 el.liknande)med en sekundär cirkpump gentemot huset.
Skiktningen i tanken reduceras till ett minimum genom att ställa delta T på maskinen till 8-10 gr. t.ex.

Alla värmesystem är olika men flödet som skall ut det måste ut och om ditt fall har förträngningar någonstans så skapas en hög hastighet och det ger upphov till ljud.

D

Tack för svar.

I ett tidigare inlägg skrev du att du trodde jag hade för låga tryckfall. Då ströp jag returen löjligt mycket och fick ned flödena (och ljudet i kretsen) men det resulterade i en massa ljud från strypningen.
Vi har 12mm rör till alla radiatorer förutom stamledningen som är 22mm. Jag frågade installatören om det var tillräckligt och det skulle inte vara något problem enl. honom.

Cirkulationspumpen rusar mellan kompressorkörningarna (då det inte finns något värmebehov). Då kommer den knappast bry sig om vad jag sätter för Delta-T?

Jag får det bara till att jag köpt fel värmepump. Daikin-pumpen verkar otroligt kinkig med vad den har för tryckfall i kretsen. Avviker den från ett (odefinierat) värde upp eller ner så blir det problem med ljud. Ni borde gå ut med direktiv till alla era återförsäljare att aldrig installera en Daikin BVP utan acktank isåfall.
Hur ska jag som konsument veta att er VP beter sig så här innan köp?

/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #66 skrivet: 17 september 2020, 14:56:36 »
Hej, jag löste problemet genom att låta flödet från pumpen ansluta (32 mm) till mitten på tanken. Jag har en 500l tank med vv slinga sedan tidigare. Systemet blir lite trögare men förutom det fungerar det bra.
MVH
Picabo

Tack för info!


Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #67 skrivet: 17 september 2020, 14:59:14 »
"Rätt värmepump
för alla förhållanden
Daikin Bergvärme gör det riktigt enkelt att alltid
skapa bästa besparing för alla hus. Glöm krånglig
dimensionering och besvärlig rördragning. Daikin
Bergvärme är inverterstyrd och anpassar alltid effekten
efter husets behov mellan 2,5 till 13 kW.
Enkel och snygg installation
Allt som behövs för värme, varmvatten och enkel styrning är inbyggt i
en kompakt enhet. För installatören betyder det att installationstiden
halveras och kunden får en snyggare installation som tar mindre plats. "


Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #68 skrivet: 18 september 2020, 12:18:16 »
Tack för svar.

I ett tidigare inlägg skrev du att du trodde jag hade för låga tryckfall. Då ströp jag returen löjligt mycket och fick ned flödena (och ljudet i kretsen) men det resulterade i en massa ljud från strypningen.
Vi har 12mm rör till alla radiatorer förutom stamledningen som är 22mm. Jag frågade installatören om det var tillräckligt och det skulle inte vara något problem enl. honom.

Cirkulationspumpen rusar mellan kompressorkörningarna (då det inte finns något värmebehov). Då kommer den knappast bry sig om vad jag sätter för Delta-T?

Jag får det bara till att jag köpt fel värmepump. Daikin-pumpen verkar otroligt kinkig med vad den har för tryckfall i kretsen. Avviker den från ett (odefinierat) värde upp eller ner så blir det problem med ljud. Ni borde gå ut med direktiv till alla era återförsäljare att aldrig installera en Daikin BVP utan acktank isåfall.
Hur ska jag som konsument veta att er VP beter sig så här innan köp?

/Nicklas
Om jag tittar på forumet så ser jag 2 st, kanske 3 om jag lusläser som har detta bekymmer.
Vi har ett antal 1000 maskiner ute på marknaden så och dessa har inte problemet.
Att i det läget gå ut med en rek. som kräver en 4 rörstank är helt enkelt fel.
En duktig installatör vet att 12 mm rör är knepigt i mina ögon skall denne ha kompetensen att bedöma ett ev. problem oavsett fabrikat.
Visst går det på vissa fabrikat att begränsa flödet men då finns risk för att huset inte blir uppvärmt.
Jag har vid flera tillfällen bråkat med knäppningar i radiatorkretsen vid installation av andra värmepumpar och inte ens en 4 rörs tank löste problemet utan ut med maskinen och in med en CTC som då hade en shunt och ingen växelventil. Dyrt ? visst, men som installatör/leverantör tog jag smällen och såg till att slutkunden vart nöjd.
Även så i detta fall anser jag att installatören bör dra sitt strå till stacken och hjälpa till, speciellt när han ser 12 mm rör...

Mvh
D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #69 skrivet: 19 september 2020, 08:48:56 »
Om jag tittar på forumet så ser jag 2 st, kanske 3 om jag lusläser som har detta bekymmer.
Vi har ett antal 1000 maskiner ute på marknaden så och dessa har inte problemet.
Att i det läget gå ut med en rek. som kräver en 4 rörstank är helt enkelt fel.
En duktig installatör vet att 12 mm rör är knepigt i mina ögon skall denne ha kompetensen att bedöma ett ev. problem oavsett fabrikat.
Visst går det på vissa fabrikat att begränsa flödet men då finns risk för att huset inte blir uppvärmt.
Jag har vid flera tillfällen bråkat med knäppningar i radiatorkretsen vid installation av andra värmepumpar och inte ens en 4 rörs tank löste problemet utan ut med maskinen och in med en CTC som då hade en shunt och ingen växelventil. Dyrt ? visst, men som installatör/leverantör tog jag smällen och såg till att slutkunden vart nöjd.
Även så i detta fall anser jag att installatören bör dra sitt strå till stacken och hjälpa till, speciellt när han ser 12 mm rör...

Mvh
D

Ok, jag får dra detta med installatören ett varv till. Tack för klargörandet.

Får jag fråga vad det är som VP behöver göra sig av med mellan kompressorkörningarna? Värme? Tryck?
Installatören har ju satt dit en tryckstyrd bypass i syfte att bli av med ljuden. Har försökt att öppna denna lagom mycket för att bli av med de värsta strömmningsljuden men tycker inte det gör så stor skillnad. När CP kör som värst öppnar jag den och ljudet går ner men bara till en viss gräns sedan spelar det ingen roll hur mycket jag öppnar.
Kan inte bypassen orsaka problem för pumpen beroende på vad det är den försöker göra sig av med när CP rusar?

Mvh
Nicklas

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om det är så att cirkpumpen går med högre effekt när kompressorn står still måste nån tänkt väldigt konstigt om man får ut värmen i huset när kompressorn går och cp går med lägre effekt varför skulle man då behöva ett högre flöde när kompressorn står still jag hänger inte med där  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #71 skrivet: 20 september 2020, 10:48:45 »
Om det är så att cirkpumpen går med högre effekt när kompressorn står still måste nån tänkt väldigt konstigt om man får ut värmen i huset när kompressorn går och cp går med lägre effekt varför skulle man då behöva ett högre flöde när kompressorn står still jag hänger inte med där  Sc:,h

Inte jag heller och det är vad jag försökt att visa på med grafer och annat men tydligen är det så värmepumpen är konstruerad och det går inte att göra något åt.
För mig låter det inte så svårt att fixa men vad vet jag. Kan inget om hur den är konstruerad.
Antar att Daikin hade fixat det om det hade varit enkelt.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om det är det som är problemet tycker jag det låter som ett mjukvaru fel som ska fixas till vp behöver inte högt flöde när kompressorn står endast flöde så den känner tempen från radiatorvattnet så den vet när den ska starta igen. Hos konkurrerande märken som tex Nibe och säkert de andra också kan man ställa hastigheten på cirkpumpen när kompressorn står still låter riktigt fel att trycka på med hög effekt då  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om jag tittar på forumet så ser jag 2 st, kanske 3 om jag lusläser som har detta bekymmer.
Vi har ett antal 1000 maskiner ute på marknaden så och dessa har inte problemet.
Att i det läget gå ut med en rek. som kräver en 4 rörstank är helt enkelt fel.
En duktig installatör vet att 12 mm rör är knepigt i mina ögon skall denne ha kompetensen att bedöma ett ev. problem oavsett fabrikat.
Visst går det på vissa fabrikat att begränsa flödet men då finns risk för att huset inte blir uppvärmt.
Jag har vid flera tillfällen bråkat med knäppningar i radiatorkretsen vid installation av andra värmepumpar och inte ens en 4 rörs tank löste problemet utan ut med maskinen och in med en CTC som då hade en shunt och ingen växelventil. Dyrt ? visst, men som installatör/leverantör tog jag smällen och såg till att slutkunden vart nöjd.
Även så i detta fall anser jag att installatören bör dra sitt strå till stacken och hjälpa till, speciellt när han ser 12 mm rör...

Mvh
D
Hur vet du att dessa 1000 maskiner inte har samma problem har ni frågat dom ? Vet många som är jättenöjda med sina vp men sen när man börjar prata om flödes ljud så kommer det fram att dom har rätt höga störande flödes ljud på grund av lite för kraftig vp med högt flöde jämfört med vad radiator systemet var dimensionerat för och där installatören sagt att det blir så med vp och där kunden trott det stämmer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #74 skrivet: 22 september 2020, 08:23:04 »
Hur vet du att dessa 1000 maskiner inte har samma problem har ni frågat dom ? Vet många som är jättenöjda med sina vp men sen när man börjar prata om flödes ljud så kommer det fram att dom har rätt höga störande flödes ljud på grund av lite för kraftig vp med högt flöde jämfört med vad radiator systemet var dimensionerat för och där installatören sagt att det blir så med vp och där kunden trott det stämmer.
I människans natur ligger det att klaga.
Om en produkt har ett fel så är oddsen större att någon klagar än att de inte klagar. Statistiskt kommer fler att klaga än att inte klaga.
Av denna anledning går vi inte ut med en allmän rekommendation, precis som leverantörerna av maskinerna hos dina bekanta.
Snarare visar det igen på att om andra tillverkare har samma bekymmer, att bristande kunskap ligger hos installatörerna.
En 4-rörs tank finns ju av en specifik anledning.

Mvh
D

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #75 skrivet: 22 september 2020, 09:00:58 »
Har fortfarande inte sett någon förklaring till att cirkpumpen drar på när kompressorn står still.
Det skulle vara givande att se en logisk förklaring till detta fenomen Daikin.
Det rimliga vore väl att den drog ned till nära 0 bara för att kunna "känna temperaturen" men samtidigt förbruka så lite el som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #76 skrivet: 22 september 2020, 09:06:49 »

Då känner den bara av temperaturen på den närmsta radiatorn/golvslingan. Det bästa är ju om den får ett medel från alla enheter.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
I människans natur ligger det att klaga.
Om en produkt har ett fel så är oddsen större att någon klagar än att de inte klagar. Statistiskt kommer fler att klaga än att inte klaga.
Av denna anledning går vi inte ut med en allmän rekommendation, precis som leverantörerna av maskinerna hos dina bekanta.
Snarare visar det igen på att om andra tillverkare har samma bekymmer, att bristande kunskap ligger hos installatörerna.
En 4-rörs tank finns ju av en specifik anledning.

Mvh
D
Kunderna kan mycket väl ha klagat hos installatören för det är väl dom som sköter kundkundtakten och installatören svarar att så här blir det med vp går inte göra nått åt. I flera fall tror jag dom svarar så för dom helt enkelt inte vet hur dom löser problemen och sen så slipper dom diskussionen med kunden vem som ska stå för kostnaden för det extra som behövs för ok drift som inte installatören räknat med från början och som kunden troligtvis inte heller vill lägga ut extra pengar på för han har ju redan fått ett fast pris.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Då känner den bara av temperaturen på den närmsta radiatorn/golvslingan. Det bästa är ju om den får ett medel från alla enheter.
Men den borde inte behöva gå med mera effekt när kompressorn står än när kompressorn är i drift i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #79 skrivet: 22 september 2020, 12:49:43 »
Har fortfarande inte sett någon förklaring till att cirkpumpen drar på när kompressorn står still.
Det skulle vara givande att se en logisk förklaring till detta fenomen Daikin.
Det rimliga vore väl att den drog ned till nära 0 bara för att kunna "känna temperaturen" men samtidigt förbruka så lite el som möjligt.
Vid uppstart av maskinen så krävs ett flöde på minst 8 lit/ minut för kompressorstart. Om detta flöde ej uppnås (kan vara höga tryckfall) så ökar pumpen flödet för att övervinna tryckfallet i systemet.
Den startar alltså inte på full fart.

Mvh
D

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #80 skrivet: 22 september 2020, 14:24:49 »
Det skulle ju kunna vara ett fall av alldeles för hög kurva, hög framledningstemp och hårt strypande termostater som orsakar problemen.
480 l/h skall ju inte ge några flödesljud att tala om kan jag tycka, inte om stammarna är 22 mm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #81 skrivet: 22 september 2020, 15:34:48 »
Det skulle ju kunna vara ett fall av alldeles för hög kurva, hög framledningstemp och hårt strypande termostater som orsakar problemen.
480 l/h skall ju inte ge några flödesljud att tala om kan jag tycka, inte om stammarna är 22 mm.

Kurvan är ställd så lågt det går och dessutom kör jag modulerad framledning och innegivare.
Alla radiatorventiler är fullt öppna. Står på N (Danfoss)
De flesta termostater är helt öppna.
Ljudet uppstår gradvis över 15l/m. När kompressorn går ligger den mellan 8-15l/m, alltså inga problem då.

När kompressorn stannar drar den upp till 23-25l/m. Då låter det en hel del.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Får du felkod i pumpstyrningen om du rycker ur varvtalskabeln? Har du möjlighet att sätta den på 10-15 l/m manuellt när styrkabeln är ur?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #83 skrivet: 22 september 2020, 15:44:08 »
Vid uppstart av maskinen så krävs ett flöde på minst 8 lit/ minut för kompressorstart. Om detta flöde ej uppnås (kan vara höga tryckfall) så ökar pumpen flödet för att övervinna tryckfallet i systemet.
Den startar alltså inte på full fart.

Mvh
D

Ser inte ut som den har några större problem att få upp flödet enl. grafen. Går blixtsnabbt upp till ca 22l/m efter att kompressorn stannar.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #84 skrivet: 22 september 2020, 15:45:56 »
Får du felkod i pumpstyrningen om du rycker ur varvtalskabeln? Har du möjlighet att sätta den på 10-15 l/m manuellt när styrkabeln är ur?

Det vågar jag inte ge mig på. Är ju ingen VP-installatör.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Det vågar jag inte ge mig på. Är ju ingen VP-installatör.
Synd, det är ett enkelt jobb utan elektrisk fara. Kunna hantera detaljer efter tycke och smak på egen hand tycker jag är trygghet.

Edit:

Jag utvecklar lite, du har ringat in problem och orsak. Bara en åtgärd kvar. En komponent i en hel värmepump gör inte vad den ska. Man får koncentrera sig på det som inte fungerar och åtgärda det. Man kan till och med montera en manuell cirkulationspump.
En elektriker eller installatör kanske kan hjälpa dig med försöka ställa varvtalet på cirkulationspumpen. Du vet ju vad du vill på den teoretiska sidan.
Känns synd att ha en så dålig upplevelse när orsaken är så liten. Många produkter på marknaden i alla brancher har egenheter som inte alla identifierar och felen får inte gehör i organisationen. Kunden är den förtvivlade.
« Senast ändrad: 22 september 2020, 16:21:51 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #86 skrivet: 22 september 2020, 17:27:59 »
Synd, det är ett enkelt jobb utan elektrisk fara. Kunna hantera detaljer efter tycke och smak på egen hand tycker jag är trygghet.

Edit:

Jag utvecklar lite, du har ringat in problem och orsak. Bara en åtgärd kvar. En komponent i en hel värmepump gör inte vad den ska. Man får koncentrera sig på det som inte fungerar och åtgärda det. Man kan till och med montera en manuell cirkulationspump.
En elektriker eller installatör kanske kan hjälpa dig med försöka ställa varvtalet på cirkulationspumpen. Du vet ju vad du vill på den teoretiska sidan.
Känns synd att ha en så dålig upplevelse när orsaken är så liten. Många produkter på marknaden i alla brancher har egenheter som inte alla identifierar och felen får inte gehör i organisationen. Kunden är den förtvivlade.

Jag brukar ge mig på det mesta så är inte främmande för att experimentera. Men jag gör det inte med en värmepump med garantier och som vi är beroende av.
Värmepumpen ska styra cirkulationspumpen för att nå inställt delta-t. Kopplar jag bort den så tappar jag den funktionen.

Kanske kan sätta ett relä som kopplar bort den eller modifierar signalen (PWM?) när inte kompressorn går...

Nä... Ska inte behöva göra det på en ny värmepump man lagt 135000:- på (inkl. inst. och borrhål). Tillverkaren borde ta sitt ansvar och fixa felet. Har fortfarande inte fått någon rimlig förklaring på varför den beter sig som den gör.
Richard och Smurfen? Tycker ni att beteendet är rimligt?
Tråden börjar bli lång men tycker jag har gjort mer än vad som förväntas av en slutanvändare. Har mätt flödet med ett TA scope. Grafer ser ni i början av tråden.
« Senast ändrad: 22 september 2020, 17:32:08 av nylund »

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #87 skrivet: 22 september 2020, 18:16:41 »
Förmodar att cirkulationspumpen matas med en PWM-signal. Jag kan ju ta valfri microcontroller som jag matar med PWM-signalen och sedan genererar en ny med lägre dutycycle som jag i sin tur matar CP med. När kompressorn går kan jag ju detektera det via en input på microcontrollern som i detta fall bara skickar PWM-signalen vidare till CP omodifierad.
Borde väl funka?

Fast ska man verkligen behöva göra det på en förhållandevis ny VP?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #88 skrivet: 22 september 2020, 18:20:28 »
Jag får för mig att signalen till cirkpumpen är inverterad så att den varvar upp istället för att varva ned när kompressorn stannar.
Kan inte se det på annat sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #89 skrivet: 22 september 2020, 18:26:17 »
Jag får för mig att signalen till cirkpumpen är inverterad så att den varvar upp istället för att varva ned när kompressorn stannar.
Kan inte se det på annat sätt.

Fast då hade den inte varvat ner för att justera för delta-t när kompressorn går. Något man ser i grafen jag postade.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #90 skrivet: 22 september 2020, 18:38:33 »
För att vara övertydlig:

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Förmodar att cirkulationspumpen matas med en PWM-signal. Jag kan ju ta valfri microcontroller som jag matar med PWM-signalen och sedan genererar en ny med lägre dutycycle som jag i sin tur matar CP med. När kompressorn går kan jag ju detektera det via en input på microcontrollern som i detta fall bara skickar PWM-signalen vidare till CP omodifierad.
Borde väl funka?

Fast ska man verkligen behöva göra det på en förhållandevis ny VP?

Såja, den lösningen gillar jag!
Ska absolut inte behövas. Men vad ska man göra?

Inverterad signal var intressant teori.
I grafen du skickade fanns inte framledning och retur. Men om den följer exakt börvärde så är det ju rätt om invertering.

Om det känns som den gör rätt med deltaT-automatiseringen under kompressordrift så kanske du kan skriva en mjukvara med pass through och lowpass-filter bara, så tokvarven försvinner och resten är som vanligt.

Eller rycka ur sladden så manuellt startar. Beroende på pump. Det där är safe med garantierna.

Min favoritpump, Grundfos UPM3 15-70 AS. Den kan man ställa PWM-signalens omfång, precis som växlarna på en cykel där pedalerna är PWM.

Att i ditt fall byta kurva skulle ge ett lägre maxtak som kanske är tyst. Om det skulle vara en sån pump eller motsvarande inställning på din, då skulle du kunna ha kvar PWM-signalen, bara fingra lite på pumpen. Vad heter din pump?

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fnet.grundfos.com%2FAppl%2Fccmsservices%2Fpublic%2Fliterature%2Ffiledata%2FGrundfosliterature-5439492.pdf&psig=AOvVaw3NbKr3NTISTV5FnvWqFgxQ&ust=1600886388754000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjhxqFwoTCJDumNe0_esCFQAAAAAdAAAAABAD


« Senast ändrad: 22 september 2020, 20:47:26 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vid uppstart av maskinen så krävs ett flöde på minst 8 lit/ minut för kompressorstart. Om detta flöde ej uppnås (kan vara höga tryckfall) så ökar pumpen flödet för att övervinna tryckfallet i systemet.
Den startar alltså inte på full fart.

Mvh
D
Men varför går den upp på så höga flöden den borde väl stanna runt 8 lit min om allt vore riktigt och rätt eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #93 skrivet: 23 september 2020, 08:07:56 »
Fast då hade den inte varvat ner för att justera för delta-t när kompressorn går. Något man ser i grafen jag postade.

Jo, när "regleringen aktiveras" vid kompressorstart så går den från "grundflöde" till att reglera deltaT. Grundflödet i detta fall verkar vara ställt på 100% istället för kanske 20% som borde vara ett adekvat flöde för att känna av systemtemepraturen.
Kan det vara så enkelt att någon varit och pillat på någon inställning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #94 skrivet: 23 september 2020, 10:32:57 »
Jo, när "regleringen aktiveras" vid kompressorstart så går den från "grundflöde" till att reglera deltaT. Grundflödet i detta fall verkar vara ställt på 100% istället för kanske 20% som borde vara ett adekvat flöde för att känna av systemtemepraturen.
Kan det vara så enkelt att någon varit och pillat på någon inställning?

Jag har inte rört nåt som jag inte vet vad det är.

Daikin_ - Finns det någon inställning som skulle kunna påverka så att CP-signalen inverteras?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #95 skrivet: 23 september 2020, 12:43:16 »
Jo, när "regleringen aktiveras" vid kompressorstart så går den från "grundflöde" till att reglera deltaT. Grundflödet i detta fall verkar vara ställt på 100% istället för kanske 20% som borde vara ett adekvat flöde för att känna av systemtemepraturen.
Kan det vara så enkelt att någon varit och pillat på någon inställning?
I menyn så går det att begränsa maximal hastighet på cirkulationspumpen. Jag vågar tro att det har inte gjorts på rätt sätt i detta fall.

nylund: nej, det går inte att invertera signalen.

Mvh
D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #96 skrivet: 23 september 2020, 13:06:32 »
I menyn så går det att begränsa maximal hastighet på cirkulationspumpen. Jag vågar tro att det har inte gjorts på rätt sätt i detta fall.

Mvh
D

Jag förmodar att du menar parametern 09-0d?
I detta inlägg ser du att jag loggat flödet med två olika värden (8 och 5) på denna parameter.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67832.msg719302#msg719302
När den är satt till 5 verkar begränsningen ge effekt i början av loggningen (efter omstart) men sedan återgår den till samma flöde vid sampling.

Här är ett inlägg där jag satt 09-0d till 1.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67832.msg719154#msg719154
Ser bättre ut efter omstart men sedan är det exakt samma beteende

Vad är det som gör att du "vågar tro att det har inte gjorts på rätt sätt i detta fall"?

Mvh
Nicklas

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #97 skrivet: 23 september 2020, 15:00:53 »
Den beter sig inte som om den har tagit inställningarna (när man sparar dem)

D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #98 skrivet: 23 september 2020, 15:24:07 »
Den beter sig inte som om den har tagit inställningarna (när man sparar dem)

D

Ok, vad kan man göra åt det? Fel på nåt logikkort el. nåt?
Parametern ser ut att vara sparad om man går in och tittar efter omstart.

Mvh/Nicklas

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #99 skrivet: 30 september 2020, 07:48:41 »
Ok, vad kan man göra åt det? Fel på nåt logikkort el. nåt?
Parametern ser ut att vara sparad om man går in och tittar efter omstart.

Mvh/Nicklas

Ingen idé om vad jag kan göra åt det? Har inte Daikin möjlighet att logga data från pumpen under en tid för att utröna om det är något fel?

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #100 skrivet: 05 oktober 2020, 15:29:33 »
Det har gått 2 år och du har inte fått hjälp än att lösa problemet?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Det har gått 2 år och du har inte fått hjälp än att lösa problemet?

Har fått tips om inställningar som inte gör någon skillnad och installatören har installerat en bypass som inte heller gjorde någon större skillnad. Bypassen ser jag som en workaround och inte en lösning. Nu senast fick jag stänga den då den orsakade självsvängningar i systemet.

Blir ju påmind om detta varje vår och höst så jag får väl fortsätta tills det händer nåt...

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Borde väl gå att felanmäla till Daikin om inte installatören kan fixa felet har dom väl service ombud eller liknande som kan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller med, ge dig inte.
Om dina grafer stämmer med verkligheten så har de ju uppenbart ett mjukvarufel som måste åtgärdas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Håller med, ge dig inte.
Om dina grafer stämmer med verkligheten så har de ju uppenbart ett mjukvarufel som måste åtgärdas.

Nej, jag tänker inte ge mig. Just nu har jag tappat sugen lite men blir ju påmind om det varje vår och höst och då har jag fått tillbaka stridsviljan.

Bra att det är fler som menar att det är en bugg i mjukvaran. Något jag har hävdat länge.
Men Daikin vill inte lyssna på det örat utan hänvisar bara till installatören.
Installatören kan inte fixa mjukvaran...


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Verkar inte som det är bugg tror snarare det är fel på styrkort eller liknande för den drar ju upp flödet mycket högre än vad Daikin här på forumet anger att dom ska vara programmerade till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Verkar inte som det är bugg tror snarare det är fel på styrkort eller liknande för den drar ju upp flödet mycket högre än vad Daikin här på forumet anger att dom ska vara programmerade till.

Ja, det är ju också ett alternativ.
Men den enda förklaringen Daikin ger är att det antingen är för lågt eller för högt tryckfall i radiatorkretsen. Har aldrig sett att han skrivit att det skulle kunna vara fel på värmepumpen.
« Senast ändrad: 08 oktober 2020, 18:20:00 av nylund »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tolkar det som han tror det är fel på vp han skrev nått om att inställningarna inte sparats och att inte cp vore begränsad i hastighet har ni gjort de inställningarna och cp fortfarande går i för hög fart måste det väl vara nånting som är felaktigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Jag tolkar det som han tror det är fel på vp han skrev nått om att inställningarna inte sparats och att inte cp vore begränsad i hastighet har ni gjort de inställningarna och cp fortfarande går i för hög fart måste det väl vara nånting som är felaktigt.

Tände en gnista av hopp hos mig när han skrev det men sen har det varit tyst.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle ringt Daikin och gjort en felanmälan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #110 skrivet: 15 oktober 2020, 08:28:39 »
Ja det här är under all kritik. Konstigt att Daikin_ inte försöker lösa det.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det här är under all kritik. Konstigt att Daikin_ inte försöker lösa det.

Anledningen är att Daikin_ har ett arbete som går ut på att göra en massa andra saker. Mitt engagemang på detta forum är helt frivilligt och sker av privat karaktär.
Jag har hänvisat T.S. till att kontakta sin installatör och reklamera detta, denne skall då göra en officiell reklamation till Daikin.
Så är kedjan av händelser.
Om det är fel på produkten så åtgärdas det inom ramen för garanti. Är det inte fel på produkten uten en inställningsfråga/installationsrelaterat så gör vi inget.
Men det är inte mitt jobb att göra dessa reklamationer utan slutkundens/återförsäljarens. För detta har vi en officiell reklamationsavdelning som sköter detta. Ett forum är inte rätt kanal för en reklamation då ingen kan garantera att jag läser ett inlägg.
I detta fall har det gått år 8 sidor i denna tråd och det är bara en ping-pong som inte tar slut utan ärendet måste i så fall undersökas på plats. Men inte av mig utan av installatören eller av en servicepartner.
Jag har redan gett min synpunkt om hur detta skall åtgärdas och det är igenom en 4-rörstank.

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Installatören (https://www.eoptimering.se/) har sedan ett tag tillbaka slutat att svara på mail. Antar att dom är lika trötta på detta som jag är.
Snart kommer kylan då det är slut på on-off-beteendet och möjlighet att felsöka.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Nu fick jag kontakt med installatören igen. Hoppas dom kan hitta något fel på pumpen som gör att parametern 09-0d inte tar.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #114 skrivet: 02 november 2020, 15:17:08 »
Hej och heja Nylund som kämpar på.

Jag brottas med precis samma problem och förstår fullt ut hur cp gasar på.
On-off tycker jag det är en trist historia. Börvärde upp till ca. 30-31 grader.
Installatören hade mycket dåliga kunskaper om pumpen. Frågor jag ställde bl.a. på epost skickades vidare till Daikin-Sverige. Men jag fick inga svar från dom.

Men hur går det nu Nylund. Har du kommit fram till något positivt efter att du fick kontakt med installatören igen ??
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #115 skrivet: 03 november 2020, 18:33:20 »
Eoptimering skulle undersöka vad som ev. kunde vara fel och vad som isåfall behövde bytas men har sedan inte hört nåt.
Fick även email från en fälttekniker på Daikin som hört talas om mitt problem. Antingen genom denna tråd eller via Facebook.
Han erbjöd sig att komma och mäta på pumpen men jag skulle få betala för det om det visar sig att det inte är något fel på pumpen.
Svarade:
Citera
"Hej!

Jag antar att du fått länken till (den långa) tråden på värmepumpsforum?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67832.0

Jag har där påvisat genom flödesmätningar att värmepumpen, mellan kompressorkörningarna, drar på cirkulationspumpen oförklarligt mycket.
När kompressorn kör håller sig cirkulationspumpen lugn.

Som du säkert förstår är jag inte intresserad av att betala för att ni konstaterar att inget är fel på pumpen och att det ska vara så.
Det är Daikin på forumet som skrivit att det kan vara något fel på pumpen. Annars har han mest antytt att den är designad på det viset.
Om den är designad på det viset är jag intresserad av en förklaring på varför den behöver varva upp cirkulationspumpen när kompressorn stannar.

Bifogar en bild som förtydligar vad problemet är så slipper du traggla igenom hela tråden."


Inget svar efter det (5 dagar sedan)

Som svar till Daikin här på forumet så kan jag säga att jag inte förväntar mig att du ska lösa problemet. Förstår att du har annat att göra. Däremot har du säkert kontakter inom företaget som du kan lyfta problemet till.
Men om det nu ändå är så att det inte går att göra något åt, vilket jag betvivlar, vore det väl på sin plats att förklara varför? Om inte du kan kanske någon annan på Daikin kan?
Din medverkan här på forumet var faktiskt en av anledningarna till att jag valde Daikin. Även om du anser att din medverkan är av privat karaktär måste du förstå att du representerar Daikin här på forumet.
« Senast ändrad: 05 november 2020, 07:37:32 av nylund »

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #116 skrivet: 03 november 2020, 18:41:23 »
Eftersom det inte bara är jag som upplever detta problem ställer jag mig väldigt tveksam till att det är nåt fel på just min pump.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #117 skrivet: 03 november 2020, 18:46:01 »
Hej och heja Nylund som kämpar på.

Jag brottas med precis samma problem och förstår fullt ut hur cp gasar på.
On-off tycker jag det är en trist historia. Börvärde upp till ca. 30-31 grader.
Installatören hade mycket dåliga kunskaper om pumpen. Frågor jag ställde bl.a. på epost skickades vidare till Daikin-Sverige. Men jag fick inga svar från dom.

Men hur går det nu Nylund. Har du kommit fram till något positivt efter att du fick kontakt med installatören igen ??

Hur ser din värmekrets ut? Radiatorer eller golvvärme? Dimensioner på ledningar? Volym?

Dåligt att du inte får några svar men jag är inte förvånad för det får inte jag heller... 🙄

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #118 skrivet: 04 november 2020, 16:45:49 »
Känner väl till dina eminenta flödesmätningar som visar hur pumpen beter sig. Man kanske måste uppleva det som vi gör för att förstå dom fullt ut.
Rör 22mm från pumptill 50 och 40mm i källaren. Men tyvärr endast 12mm sista bitarna till 12 element av olik storlek. Kanske ca 110 till 120 liter vatten.
Men enligt installatören skulle Daikin hantera vad som helst.
Bytte gamla koppel efter ett år och det gjorde att strömningsljudet inte störde lika mycket.
Inget av detta borde spela någon roll för vår fråga.
För som du skriver. Troligen inte fel på våra pumpar. Men då borde våra installatörer kunnat ta reda på eller någon från Daikin kunnat berätta för dom varför pumpen är programmerad eller designat som den är ock cp rusar när kompressorn stannar och när den samplar. Varför detta behov? Borde ha varit en enkel fråga som vi inte fått något bra förklaring på. Behövs ingen undersökning på plats för att berätta det.
Nu har jag nästan (bara nästan) blivit van och skruvar upp börvärdet vid behov så det kommer över 30 grader. Kompressorn går mera kontinuerlig.
Och strypt ett par kulventiler nära pumpen för att försöka reducera flödet. Tycker i alla fall det reducerar flödesljudet. Kanske också effektiviteten av pumpen. Men det får jag leva med iså fall.
Inte intresserad av att lägga pengar på fyrrörstank för att se vad det kan göra.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #119 skrivet: 26 december 2020, 10:51:37 »
Uppdatering...

Har fått mail från installatören att han inte får någon återkoppling från Daikin. Jag får inte heller det.

Kan bara konstatera att Daikin inte har något intresse i att lösa detta.
Otroligt dåligt. Hade förväntat mig mer av Daikin.

Detta beteende ska dock inte löna sig. Jag kommer att uppdatera denna tråd med jämna mellanrum så att ev. nya kunder blir varnade att inte investera i en Daikin VP.
Kommer även varna för Daikin på andra ställen på nätet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Jag tycker de ska bjuda dig på en manuellt ställbar cirkulationspump inkl installation. En Lowara Ecocirc t ex.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #121 skrivet: 26 december 2020, 14:02:43 »
Uppdatering...

Har fått mail från installatören att han inte får någon återkoppling från Daikin. Jag får inte heller det.

Kan bara konstatera att Daikin inte har något intresse i att lösa detta.
Otroligt dåligt. Hade förväntat mig mer av Daikin.

Detta beteende ska dock inte löna sig. Jag kommer att uppdatera denna tråd med jämna mellanrum så att ev. nya kunder blir varnade att inte investera i en Daikin VP.
Kommer även varna för Daikin på andra ställen på nätet.
Det är inte ok att fara med osanning.
Du har fått en återkoppling från Daikin.
Du har blivit informerad att vi kan göra en mätning på din maskin men om det inte är fel på den utan felet ligger i din rörkrets så kommer du bli debiterad för det besöket. Du har avböjt detta.

/D

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #122 skrivet: 27 december 2020, 11:31:50 »
Det är inte ok att fara med osanning.
Du har fått en återkoppling från Daikin.
Du har blivit informerad att vi kan göra en mätning på din maskin men om det inte är fel på den utan felet ligger i din rörkrets så kommer du bli debiterad för det besöket. Du har avböjt detta.

/D

Magstarkt att anklaga mig för att ljuga när jag varit helt transparent i denna tråd.

Jag har skrivit i denna tråd att ni erbjudit er att göra en mätning på maskinen som jag får bekosta om ni anser att det inte är något fel på maskinen. Detta "erbjudande" avböjde jag eftersom jag inte är intresserad av att betala för att ni kommer och konstaterar att den ska bete sig så.

Efter det har jag inte fått någon återkoppling. Inte heller min installatör.
Var "far jag med osanning" ?

Antar att det är lättare att anklaga sin kund för att ljuga än att ta ansvar för sin produkt och antingen informera om varför den beter sig på ett visst sätt eller, ännu bättre, fixa felet...

« Senast ändrad: 27 december 2020, 11:44:38 av nylund »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #123 skrivet: 27 december 2020, 22:44:13 »
Magstarkt att anklaga mig för att ljuga när jag varit helt transparent i denna tråd.

Jag har skrivit i denna tråd att ni erbjudit er att göra en mätning på maskinen som jag får bekosta om ni anser att det inte är något fel på maskinen. Detta "erbjudande" avböjde jag eftersom jag inte är intresserad av att betala för att ni kommer och konstaterar att den ska bete sig så.

Efter det har jag inte fått någon återkoppling. Inte heller min installatör.
Var "far jag med osanning" ?

Antar att det är lättare att anklaga sin kund för att ljuga än att ta ansvar för sin produkt och antingen informera om varför den beter sig på ett visst sätt eller, ännu bättre, fixa felet...
Du påstår att du inte har fått någon reaktion från oss vilket du har.
Dels från mig på forumet dels genom huvudkontoret om jag inte minns det fel.
Proceduren följer gällande komsumentköplag i Sverige. Du har rätt att hävda garanti och bevisbördan ligger på tillverkaren/agenten.
Om vi bevisar att det inte är fel på produkten så får du ta kostnaderna.
Eller tycker du att just du skall behandlas annorlunda än vad lagen säger ?

/D

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
I det här aktuella fallet kan ju faktiskt ni hävda att produkten ska funka enligt det sätt den gör och därmed är korrekt och kunden får betala noten. Kan vp vara korrekt om den drar på cp enligt bilden i föregående inlägg ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #125 skrivet: 28 december 2020, 09:47:49 »
Du påstår att du inte har fått någon reaktion från oss vilket du har.
Dels från mig på forumet dels genom huvudkontoret om jag inte minns det fel.
Proceduren följer gällande komsumentköplag i Sverige. Du har rätt att hävda garanti och bevisbördan ligger på tillverkaren/agenten.
Om vi bevisar att det inte är fel på produkten så får du ta kostnaderna.
Eller tycker du att just du skall behandlas annorlunda än vad lagen säger ?

/D

Jag skrev att varken jag eller installatören (hans ord) inte fått någon återkoppling. Eftersom jag redan redovisat i tråden att jag fått "erbjudande" från Daikin om att betala för uppmätning av pumpen är det väl underförstått att det är återkoppling efter att jag tackat nej som menas?
Inlägget startar med "Uppdatering..." Det betyder att jag skriver det som hänt sedan sist.

I det här aktuella fallet kan ju faktiskt ni hävda att produkten ska funka enligt det sätt den gör och därmed är korrekt och kunden får betala noten.

Exakt! Och du Daikin_ har tidigare i tråden hävdat att det är enligt design. Utan att förklara varför.
Därför misstänker jag att ni kommer att säga samma sak efter uppmätning av pumpen.

Kan vp vara korrekt om den drar på cp enligt bilden i föregående inlägg ?

Ja, det hade varit intressant att få svar på.
« Senast ändrad: 28 december 2020, 09:52:16 av nylund »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #126 skrivet: 28 december 2020, 09:56:49 »
I det här aktuella fallet kan ju faktiskt ni hävda att produkten ska funka enligt det sätt den gör och därmed är korrekt och kunden får betala noten. Kan vp vara korrekt om den drar på cp enligt bilden i föregående inlägg ?
Absolut,
Om inget är fel på produkten så är det den slutsatsen vi gör. Hävdar man garanti så gäller lagstiftningen.
Är det dock fel på något i styrningen på just denna maskin jämfört med konstruktionen så åtgärdas den kostnadsfritt.
Maskinen har en konstruktion som kräver ett minsta flöde för kompressorstart. Om husets tryckfall är stort så behöver maskinen öka flödet för att komma över dessa förluster.
Jag hävdar att lösningen här är att montera in en 4-rörstank så att en hydraulisk separation uppstår. Absolut inget konstigt med detta. Dessa tankar har använts i många år av mig när jag drev mina företag. Skulle slutsatsen vara att varje maskin som jag har använt dessa tankar på är felaktiga så betyder det att hela den tillgängliga maskinparken i landet skulle vara utdömd av en eller annan anledning.
Inse att flödet i sig inte är ett problem, det är hastigheten som är problemet. Hastigheten är resultatet av dimensionen på rören i huset i kombination med flödet.
I detta fall är varken slutkunden eller ÅF intresserade att bära kostnaden på 5-6000 sek och då består problemen.
I mina ögon har ÅF skyldighet att se till att kunden är nöjd då denne har haft möjlighet att se huset vid anbudet. De flesta installatörer hade nog satt in en tank och lagt över kostnaden på slutkunden inom ramen för +10% högre pris för oförutsedda händelser.

D

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Även jag har en tank men den installerades inte på grund av regleringen i vp. Jag förstår att alla vp behöver ett visst flöde men jag förstår inte varför Daikin har satt flödesgränsen som ska uppfyllas före kompressor start så pass mycket högre än det flöde som vp kräver när kompressorn går det känns som en miss i programmeringen eller finns det nån förklaring till det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #128 skrivet: 28 december 2020, 11:25:37 »
Maskinen har en konstruktion som kräver ett minsta flöde för kompressorstart. Om husets tryckfall är stort så behöver maskinen öka flödet för att komma över dessa förluster.

Kräver konstruktionen ett minsta flöde på 21,5l/min för kompressorstart? Varför så högt flöde?
Har för mig att du skrivit tidigare att den kräver 8l/min? Eller minns jag fel?

Ja, det höga flödet är ett symptom och hastigheten på CP är grundproblemet. Hastigheten på CP styrs av logiken i värmepumpen. Logiken klarar utan problem att justera hastigheten på CP då den styr efter delta-t. Då borde den klara det även när inte kompressorn går?


Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Absolut,
Om inget är fel på produkten så är det den slutsatsen vi gör. Hävdar man garanti så gäller lagstiftningen.
Är det dock fel på något i styrningen på just denna maskin jämfört med konstruktionen så åtgärdas den kostnadsfritt.

D

Men om det är fel på alla maskiner dvs ett konstruktionsfel då kan det bli fel att resonera så.

Jag förstår att ÅF kan ha gjort fel bedömningar av husets behov men det är ändå inte ÅF som får ta skiten efteråt, det blir ju multi stora Daikin.  Hade jag varit Daikin så hade jag skickat dit en röris som installerat en tank efteråt, sen hade jag plockat dom stålarna genom försämrade marginalerna till ÅF, som i grunden ställt till det för den enskilde fastighetsägaren. Sen vet ju inte jag om fastighetsägaren är beredd att stå för en viss kostnad ex 10-20% eller kanske to.m tanken. dontknow

För någonstans bär Daikin ett ansvar över vilka ÅF ni använder!

Om Daikin försämrade marginalerna till ett antal eller alla ÅF med 500kr så skulle ni med råge kunna åtgärda dom få kunder som blir missnöjda! Förr kunde man strunta i att ett visst antal blev missnöjda men idag hamnar ju sånt direkt på nätet, kundvård är nog viktigare än aldrig förr. Sen går det tyvärr inte att göra alla nöjda, inte ens om ni lämnar en Ferrari som kompensation på garageuppfarten, det kanske är där vi är i tråden nu.  dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #130 skrivet: 28 december 2020, 13:35:58 »
Sen går det tyvärr inte att göra alla nöjda, inte ens om ni lämnar en Ferrari som kompensation på garageuppfarten, det kanske är där vi är i tråden nu.  dontknow

Kan garantera att jag varit nöjd om vi fick en Ferrari som kompensation  tOOmten

Jag är inte en sån besvärlig kund som aldrig blir nöjd. Jag vill bara slippa att bli störd av brus i tid och otid varje vår och höst. Det är ett ljud som inte går att vänja sig vid eftersom det sker oregelbundet. Otroligt psykiskt påfrestande. Ändå är jag normalt sett inte speciellt känslig för ljud. Dessutom är den tyst större delen av vintern då kompressorn går konstant och på sommaren är ju värmen avstängd.
Med vår gamla Nibe 360p från 2003 hade vi aldrig det problemet. Ändå klarade den av att hålla värmen ner till -20. Dock till högre elkostnad...

I detta fall är varken slutkunden eller ÅF intresserade att bära kostnaden på 5-6000 sek och då består problemen.

Får man en 4-rörstank, extern cirkulationspump, ytterligare installationsmaterial inkl. installation för 5-6000:- ?
Låter väldigt billigt.
Sen ska man ha plats för den nära VP också...



Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #131 skrivet: 28 december 2020, 15:50:15 »
Montera en biffig bypass och en extern cirkpump så är problemet löst.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #132 skrivet: 28 december 2020, 19:16:19 »
Billigast måste ju bli att korrigera mjukvaran i pumpen. Några rader kod sen ere överstökat, på alla pumpar... :)

Men funderade på i mitt fall, om jag skulle ha denna pump, så skulle den väl förstöra skiktningen totalt i min 500 liter ack tank, när jag eldar?

Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #133 skrivet: 29 december 2020, 13:54:18 »
Då jag har samma besvär som Nylund undrar jag något som jag inte förstår mig på.
Daikin skriver att felet kan ligga i rörkretsen. Vad då för typ av fel?
Och vad är tryckfall?  Vid stort tryckfall måste maskinen öka flödet står det. Vad innebär det?
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #134 skrivet: 29 december 2020, 15:09:56 »
Då jag har samma besvär som Nylund undrar jag något som jag inte förstår mig på.
Daikin skriver att felet kan ligga i rörkretsen. Vad då för typ av fel?
Och vad är tryckfall?  Vid stort tryckfall måste maskinen öka flödet står det. Vad innebär det?

Antar att han menar att det är högt tryckfall (motstånd) i rörkretsen pga. för klen dimension på rören.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men det är ingen förklaring varför den drar upp flödet högt över det värde som behövs för bra drift av vp. Men det är ju så att har man köpt en produkt med en dålig funktion så betyder inte det att tillverkaren behöver stå för kostnaden att åtgärda men däremot tycker jag att man är i sin fulla rätt att avråda från köp av sån produkt och det kommer i alla fall jag göra till bekanta så länge funktionen är på det viset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #136 skrivet: 29 december 2020, 19:15:22 »
Är det någon här som har denna pump med ack tank (500 liter och kör från mitten till botten) eller känner någon med liknande setup? Vill veta hur beteendet då blir, tänker på skiktningen som blir vid eldning och pumpen inte behöver producera värme, kommer pumpen då köra järnet på CP med 100% hela tiden... Jag har sneglat länge på denna pump som bra ersättare till min gamla IVT 700 från 2005. Men strular det så här med flödet, så måste jag nog spana in på något annat i så fall dontknow för elda kommer jag inte sluta med :)
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #137 skrivet: 29 december 2020, 19:26:08 »
Ska inte vara ett problem så länge du har tillräcklig dimension på anslutningarna mellan VP och acktank men onödigt högt flöde kommer du nog få.
Dock skulle jag, av förklarliga skäl, inte rekommendera Daikin av andra anledningar. Dyker något annat problem upp riskerar du hamna i limbo mellan Daikin och installatören som vi har gjort.
Bättre välja ett annat fabrikat som bryr sig om att kunden ska vara nöjd och inte bara peka på installatören. Särskilt när det gäller mjukvaruproblem som installatören omöjligen kan göra något åt.

Nu är ju inte jag rätt person att svara då jag inte har någon acktank. Men blir kanske tvungen att skaffa en arbetstank till slut. En merkostnad jag inte är sugen på...
« Senast ändrad: 29 december 2020, 19:29:21 av nylund »

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #138 skrivet: 29 december 2020, 19:36:27 »
Billigast måste ju bli att korrigera mjukvaran i pumpen. Några rader kod sen ere överstökat, på alla pumpar... :)

Ja, billigast för kund men inte för Daikin.
Fast tror Daikin förlorar mer på badwill i detta fall...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #139 skrivet: 29 december 2020, 20:29:55 »
 Pumpens, blir mer som en ON/OFF då med full fart hela tiden och start stopp på max returtemp, har så på en Ecoair 107.a och shunt till systemet  efter tanken.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Är det någon här som har denna pump med ack tank (500 liter och kör från mitten till botten) eller känner någon med liknande setup? Vill veta hur beteendet då blir, tänker på skiktningen som blir vid eldning och pumpen inte behöver producera värme, kommer pumpen då köra järnet på CP med 100% hela tiden... Jag har sneglat länge på denna pump som bra ersättare till min gamla IVT 700 från 2005. Men strular det så här med flödet, så måste jag nog spana in på något annat i så fall dontknow för elda kommer jag inte sluta med :)
Om du eldar mot tanken bör cp stå still och nånting extra som förhindrar självcirk för antar att den kommer larma om det kommer 80 gradigt vatten genom den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #141 skrivet: 29 december 2020, 22:53:19 »
Om du eldar mot tanken bör cp stå still och nånting extra som förhindrar självcirk för antar att den kommer larma om det kommer 80 gradigt vatten genom den.

Jag installerade för ett litet tag sedan en VTD ventil mellan ack och ivt, det fungerar perfekt, tips från Daikin_ faktiskt, den gör att det inte kan flöda över varmare en 53 grader i teorin, men eftersom vattnet är så skiktat i min tank så plötsligt kommer det in 80 grader varmt vatten och det tar en liten stund innan VTDventilen hinner växla, så ibland kommer det upp en varnings text på displayen som säger att det ”lite varmt” men jag slipper helt nu att ivt’n tjuter och larmar och man måste stänga av larmet manuellt, det är guld värt!
Men som Nylund visar i sina grafer så kör ju CP extra mycket och hela tiden, om jag nu minns rätt, när kompressorn inte kör. Kan man stänga av den funktionen och låta CP bara gå när kompressorn kör och ha en extern givare på framledningen efter min bivalent shunt som sitter på ack tanken, kopplad till en Daikin pump.
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #142 skrivet: 29 december 2020, 23:07:53 »

plötsligt kommer det in 80 grader varmt vatten och det tar en liten stund innan VTDventilen hinner växla

Har du monterat VTD-ventilen med flöde i pilarnas riktning?


Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #143 skrivet: 30 december 2020, 15:42:21 »
Har du monterat VTD-ventilen med flöde i pilarnas riktning?

Ska kolla återkommer.
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #144 skrivet: 30 december 2020, 16:35:29 »
Hej,

jag har en Daikin med värme in mitt i en 500l tank (28mm). Det fungerar sådär och skulle inte rekommendera den med en inkopplad vedpanna. Förlorar ca 2 grader mellan inkommande värme och utgång i toppen pga störd skiktning. Jag kan koppla om så pumpen går direkt ut i systemet om jag vill. Med tank har jag 2-3 stopp/dygn då den måste hämta "andan".
Tyvärr har Daikin en kass kundservice och en köpare skall fundera en extra gång innan dem slår till.

Picabo











om en


 
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Varför kör du in värmen mitt i tanken istället för i toppen på tanken  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #146 skrivet: 30 december 2020, 20:46:51 »
För att störa skiktningen så lite som möjligt pga värmepumpens cp.   
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
När man eldar så tanken är varm ska väl inte cp gå alls varför ska den det ? Det bästa för skiktning i tanken bör vara att koppla ut från vp in i toppen på tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #148 skrivet: 30 december 2020, 22:11:50 »
Ok, jag kulle förklarat jag bara använder värmepump och tank. Tanken har vv-slinga och finns kvar efter en gammal installation. När jag gick in med inlägg tänkte jag bara upplysa trådskaparen om min erfarenhet med Daikin och tank.
Picabo
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kör du in värmen mitt på tanken kommer den blandas med tanken och du får lägre temp ur tanken än vad du har ur vp man brukar koppla mot toppen på tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #150 skrivet: 30 december 2020, 23:32:32 »

Kör du in värmen mitt på tanken kommer den blandas med tanken och du får lägre temp ur tanken än vad du har ur vp man brukar koppla mot toppen på tanken.

Måste värmepumpen producera mer värmeenergi när den är ansluten till tankens mitt?


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det tror jag du vet bättre än mig men jag tror inte det men den behöver producera högre temperatur 2 grader i det här fallet verkar det som.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Verkar som hans lösning kräver två skiktningar i samma tank, så för att inte kyla varmvattnet så går värmen in i mitten. Det går att ta ut värme från samma ledning, eller annat uttag som inte stör varmvattnet. Men som system så måste den ladda varmvattnet i toppen om inte hela tanken ska bli fast kondensering.

Aja hur som! Såg i en annan tråd ett tips om att byta från radiator-profil till fläktkonvektor-profil och sedan ställa lagom deltaT.
Testa alla olika lägen blev inspirationen jag snappade upp, med lite tur så har någon av dessa profiler inte fullgas när värmeavgivningen har pause.
« Senast ändrad: 31 december 2020, 01:08:46 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #153 skrivet: 31 december 2020, 01:07:23 »
Hej,

jag har en Daikin med värme in mitt i en 500l tank (28mm). Det fungerar sådär och skulle inte rekommendera den med en inkopplad vedpanna. Förlorar ca 2 grader mellan inkommande värme och utgång i toppen pga störd skiktning. Jag kan koppla om så pumpen går direkt ut i systemet om jag vill. Med tank har jag 2-3 stopp/dygn då den måste hämta "andan".
Tyvärr har Daikin en kass kundservice och en köpare skall fundera en extra gång innan dem slår till.

Picabo











om en
Vart köpte du maskinen ?
Vad för maskin ?

D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #154 skrivet: 31 december 2020, 08:51:38 »
Det tror jag du vet bättre än mig men jag tror inte det men den behöver producera högre temperatur 2 grader i det här fallet verkar det som.

Jag tänker att värmepumpen producerar en viss effekt/energi vid en viss utetemperatur, och förhoppningsvis samma effekt som matchar villans energiförluster.

Eftersom energi inte kan förstöras, så undrar jag om det har någon betydelse om den är ansluten i tankens mitt så länge den inte värmer returen i högre omfattning.

För Picabo gissar jag att hen har typ ett deltaT över värmekretsen på ca: 4° den sista månaden (medel +3 Eksjö). Värmepumpen däremot har ett deltaT på 7°, så för mig känns det rätt att värmepumpen måste producera högre temperatur än vad som skickas till värmekretsen.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
För mig känns det fel att vp måste producera högre temp än vad som behövs för att värma huset men kanske blir så med inverter mot tank. Förespråkarna för inverter hävdar ju att fördelarna med inverter ska ju vara att dom producerar den temp som behövs för att värma huset men här ligger den alltså 2 grader över hela tiden Sc:,hn  Jämför jag med min egen on/off vp har jag för mig att den som sämst värmer ca 4 grader över bör som sämst och då börjar den ju naturligtvis på en lägre temp och då skickar den ut i princip samma temp på rad som ur vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #156 skrivet: 31 december 2020, 10:44:49 »
För mig känns det fel att vp måste producera högre temp än vad som behövs för att värma huset men kanske blir så med inverter mot tank. Förespråkarna för inverter hävdar ju att fördelarna med inverter ska ju vara att dom producerar den temp som behövs för att värma huset men här ligger den alltså 2 grader över hela tiden Sc:,hn  Jämför jag med min egen on/off vp har jag för mig att den som sämst värmer ca 4 grader över bör som sämst och då börjar den ju naturligtvis på en lägre temp och då skickar den ut i princip samma temp på rad som ur vp.
Tror du eller vet du ?
Beroende på tankens konstruktion samt inkoppling (2/4 rör) samt vart på tanken du har in/utlopp så kommer du få olika temperaturer ur pumpen resp. ut ur tanken.
Mät gärna med en termometer vad du laddar in i tanken samt vad du matar ut ur den.
Skilj på avvikande är/börvärde ur pumpen med framledningen ut ur tanken.

D

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #157 skrivet: 31 december 2020, 10:58:49 »
För mig känns det fel att vp måste producera högre temp än vad som behövs för att värma huset

När värmepumpen har ett deltaT på 7° och värmekretsen har ett deltaT på 4° så måste du tala om hur det ska fungera med samma temperatur till värmekretsen som den temperatur som lämnar värmepumpen.

Kom ihåg att värmepumpen producerar samma effekt som villans effektbehov.

Det blir liknande symtom även på on/off-pumparna.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tror du eller vet du ?
Beroende på tankens konstruktion samt inkoppling (2/4 rör) samt vart på tanken du har in/utlopp så kommer du få olika temperaturer ur pumpen resp. ut ur tanken.
Mät gärna med en termometer vad du laddar in i tanken samt vad du matar ut ur den.
Skilj på avvikande är/börvärde ur pumpen med framledningen ut ur tanken.

D
Tro jag vet i alla fall mäter med NIbes givare vet inte hur exakt den är men troligtvis bättre än tex ir termometer BT25 sitter klamrad runt utgående mot rad. Förvärmer vv i tanken vilket gör att det blir lite konstiga värden när vv tappas dels kyls botten på tanken så returen till vp blir kyld och framledningen ur vp sjunker och dels kyls toppen på tanken så framledningen ut på rad blir kallare men bilden jag visar här är utan vv tapp tror jag. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
När värmepumpen har ett deltaT på 7° och värmekretsen har ett deltaT på 4° så måste du tala om hur det ska fungera med samma temperatur till värmekretsen som den temperatur som lämnar värmepumpen.

Kom ihåg att värmepumpen producerar samma effekt som villans effektbehov.

Det blir liknande symtom även på on/off-pumparna.
Jag har i alla fall aldrig 2 grader lägre temp ut på rad än vad vp skickar ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #160 skrivet: 31 december 2020, 11:32:19 »
Då har du lågt flöde över radiatorerna och du har bara 6° delta över värmepumpen d.v.s. lite för högt flöde.

Vilken tank har du och var är värmepumpens framledning ansluten?
Har den gemensam anslutning med radiatorkretsen?


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Lite skumt med 6 graders delta vp är inställd på 7 grader och brukar ligga strax under 7 grader men var kanske en logg som jag hade provat nått annat delta eller så hade vp fått fnatt men spelar ingen roll ser lika ut i alla fall. Tanken tror jag är en Borö men är ombyggd med bland annat 2 st förvärmningsslingor till vv. Vp är ansluten separat mot tanken både retur samt botten. Returen från rad går in till ett stående grovt rör med håll på lite olika höjder fick för mig det skulle va bra men vet inte om det gör nån nytta. Tömde loggarna ur vp för att kolla upp deltat och lite under 7 grader verkar den hålla. Fick inte igång loggningen igen satte mig vid datorn och skulle skriva det här då funkade inte musen skumt hade tydligen satt i mottagaren till musen i vp  :::_) Bytte tillbaka och nu funkar både mus och loggning till mitt försvar ska sägas dom är väldigt lika :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #162 skrivet: 31 december 2020, 13:40:51 »

Att du har skruvat ner farten på radiatorkretsen bara för att få högre temperatur till radiatorerna, säger inte att du får ett effektivare system.

Det är faktiskt en fördel att du tappar 2° när utetempen är runt nollan. d.v.s. skickar du ut 41° till radiatorerna och får tillbaka  34°, så har radiatorerna lägre värmeavgivning än vid  39° ut och 36° in. Dessutom har du större chans att alla radiatorer får rätt flöde i det senare fallet.

Det betyder att värmepumpen måste hålla ett högre börvärde, när du har samma temperatur ut från tanken när utetempen är runt nollan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Varför skulle jag ha skruvat ner cirkulationen över rad ? Jag har ganska lågt delta över rad men däremot så körs ett delflöde av radreturen genom golvvärmen på ca 25 m2. Kollade nu med 36 grader ut låg returen på 29 grader är det lågt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #164 skrivet: 31 december 2020, 14:51:29 »
Med deltaT 7° över värmekretsen vid ±0°?

Du har 4 kW effektbehov nu när det är ±0°, vilket ger ett flöde från tanken på 0,136 l/s.

Flödet från värmepumpen är med deltaT 7°  0,273 l/s d.v.s. det dubbla flödet.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ja det är väl rätt lagom på ett gammalt radiator system ökar säkert till 10 graders delta när det blir lite kyla. Om jag kör samma flöde genom rad som genom vp så blir det oljud från radiatorerna och hur kul är det och till vilken nytta  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hittade en logg med -10 ute då var deltat över rad 8,3 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du monterat VTD-ventilen med flöde i pilarnas riktning?

Här kommer en bild, röret 28 mm till vänster är returen från ack tanken, och den högra 22 mm nedre är värme från VP, och den högra 22 mm över är returen till VP. Jag tycker att det fungerar fint, och den lilla skvätt som hinner smita förbi innan VTD'n ändrar om, är ingen stor grej. Om jag ändrar till pilarnas riktning på VTD ventilen så får jag väl inte funktionen jag är ute efter?

Kommer att byta ut till 28 mm på allting sedan vid tillfälle och snygga till rördragningen och se om jag kan vända upp och ner på allting på något sätt, så att det varma vattnet inte värmer returen en liten aning som det gör nu (Då värme stiger), kanske marginellt. Så om jag har gjort något konstigt här så, kan jag alltid ändra :)

Edit: Vrid bilden 90 grader så det blir rätt, ack tanken står på golvet :)
« Senast ändrad: 02 januari 2021, 15:14:39 av Pumpens »
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #168 skrivet: 02 januari 2021, 15:44:48 »
Ja, då tror jag det är rätt kopplat, men jag blir förvånad att ventilen inte hinner stänga tillräckligt snabbt.

Har du en liten tank och en hög effekt på pannan?

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, då tror jag det är rätt kopplat, men jag blir förvånad att ventilen inte hinner stänga tillräckligt snabbt.

Har du en liten tank och en hög effekt på pannan?

Jag har en 500 liters ack tank med en laddomat LTC 100 med utbytt termostat på 75 grader, där VP går emot mitten av tanken, kaminen kan nog generera runt 15 KW mot vattnet om man eldar på. Jag har ställt all CP på så låg hastighet som möjligt för att få så hög temperatur på skiktningen som möjligt, så jag kan elda mera :)  Så om VP jobbar med ca 40 grader mot mitten av ack tanken och jag börjar elda och det blir en knivskarp skiktning 40 - 85 grader, när det varma vatten kommer till VTD’n, då blir det som en kran som öppnar sig med 85 grader. Om jag tex höjer CP på laddomaten på max så blir inte skiktningen lika skarp och temperaturen sjunker 5-10 grader och då hinner VTD ventilen stänga innan VP tycker att det blir för varmt. Vet inte hur lång tid det tar för VTD ventilen att stänga respektive öppna.
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #170 skrivet: 02 januari 2021, 17:29:45 »
Ja, men då är det ju bara att skruva upp cirkpumpen lite, så att skiktningen inte blir så knivskarp.  tummenupp

Du lär nog kunna fylla tanken ändå. 

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Går det inte köra med extern givare som stoppar cp om tanken är tillräckligt varm  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #172 skrivet: 02 januari 2021, 20:04:03 »
Då fryser utedelen till is.  :'(

Men Pumpens har ju cirkpumpen till braskaminen igång också. Så det måste vara väldigt låga flöden på bägge pumparna, när det blir så tvära temperaturförändringar.


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Missade att det var en luft vatten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
VP utanför har väl en max returtemp som den stannar på, men CP fortsätter att snurra, då kommer det att bli bra varmt i VP och kanske larma och lösa ut. Det går att reglera det men måste till lite mer på RL-sidan för det. Det behövs mer info hur du vill ha det och hur du har det nu med pumpar.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry för sent svar.

Jag är hyfsat nöjd med anläggningen (tack vare VTD ventilen och bytt till klaffback ventiler) och jag vet att enda sättet att slippa dom oerhört höga värmeförlusterna till utedelen är att skaffa en split(köldmedie) eller bergvärme, men kör vidare på IVT ett tag till, då VTD ventilen har gjort underverk för mig när jag eldar, då jag slipper alla pipande alarm osv.

CP till utedelen läge 1 (Går konstant under +3)
CP till Ackumulator tanken läge 1
CP till Laddomaten läge 2 (När jag har luftat ordentligt kanske jag kan köra läge 1 här också)
CP till elementen tryck styrd 2.5 m

Någon som vet om det går att skruva på gränsen för CP till utedelen. Om man ska starta den konstant om det är tex +1 grader ute istället, utedelen är ovanför innerdelen så det borde då finnas en vis självcirkulation. Då minskar jag ju värmeförlusterna en liten aning :)


Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Mörkö VP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Detta var intressant läsning. Var precis kontakt med en ÅF och jag ville ha in pris på en Daikin. Han mumlade något om att de kan ibland behöva höga flöden och sen försökte han styra in mig CTC istället. Det var min trigger för att läsa hela denna långa tråd. Tycker det låter orimligt att Daikin inte intresserar sig mer i missnöjda kunder. Kan inte se någon rimlig orsak att CP ska behöva köra detta jätteflöde när inget/lågt effektbehov finns. För att fostra våra Japanska vänner i konsumentmakt vill jag bara meddela att jag hoppar ett mycket troligt inköp av en Daikin till förmån för något annat märke. Varför i hela friden åkte inte en tekniker ut tillsammans med ÅF och tittade på anläggningen ? Det kostar lite ibland att ha nöjda kunder !

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Ja, riktigt dåligt att Daikin inte tar tag i detta. Jag gör vad jag kan för att få så många som möjligt att se sig om efter ett annat märke.
Har tröttnat lite över vintern men...
Nu är det vår och vreden över detta har börjat ta fart igen när bruset i ledningarna gör sig påminda.

Igår bytte vi ut en stor del av radiatorkretsen på nedervåningen till 16mm PAL + 22mm anslutning till stamledning. Trodde att ljudet skulle minska avsevärt men blev bara en marginell förbättring.  >:(

Om någon Daikin-representant skulle vilja ta tag i detta problem och göra en missnöjd kund nöjd så går det att nå mig på nicklas(at)teknister.nu

Tråden är ca2,5år gammal nu. Jag kommer inte att sluta kritisera Daikin överallt på nätet för sin oförmåga att hantera detta. Tro mig!
« Senast ändrad: 28 april 2021, 09:11:50 av nylund »

Utloggad odeheim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, riktigt dåligt att Daikin inte tar tag i detta. Jag gör vad jag kan för att få så många som möjligt att se sig om efter ett annat märke.
Har tröttnat lite över vintern men...
Nu är det vår och vreden över detta har börjat ta fart igen när bruset i ledningarna gör sig påminda.

Igår bytte vi ut en stor del av radiatorkretsen på nedervåningen till 16mm PAL + 22mm anslutning till stamledning. Trodde att ljudet skulle minska avsevärt men blev bara en marginell förbättring.  >:(

Om någon Daikin-representant skulle vilja ta tag i detta problem och göra en missnöjd kund nöjd så går det att nå mig på nicklas(at)teknister.nu

Tråden är ca2,5år gammal nu. Jag kommer inte att sluta kritisera Daikin överallt på nätet för sin oförmåga att hantera detta. Tro mig!


Så ingen uppdatering har gjorts allt på detta?
Jag har satt in en begagnad sån här pump och blir galen på detta. Har golvvärme på nedervåningen så där hörs inget men i raddarna uppe, herre gud vad irreterade när man ska sova.
Går det inte att ställa nått alls om detta? tex hus ofta den ska starta cirkpumpen för att kolla temp osv? Tycker den gör det väldigt ofta. Jag jobbar med styr och har så otroligt svårt att se hur man tänkte när denna funktions valdes. Den borde starta på sista lagrade värdet för varvtalet. Eller bara gå konstant tills det blir sommarstopp.










Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0

Så ingen uppdatering har gjorts allt på detta?
Jag har satt in en begagnad sån här pump och blir galen på detta. Har golvvärme på nedervåningen så där hörs inget men i raddarna uppe, herre gud vad irreterade när man ska sova.
Går det inte att ställa nått alls om detta? tex hus ofta den ska starta cirkpumpen för att kolla temp osv? Tycker den gör det väldigt ofta. Jag jobbar med styr och har så otroligt svårt att se hur man tänkte när denna funktions valdes. Den borde starta på sista lagrade värdet för varvtalet. Eller bara gå konstant tills det blir sommarstopp.

Nä, Daikin verkar inte speciellt intresserade av att lösa det för slutkund. Hänvisar bara till installatören som inte kan göra så mycket åt det eftersom felet ligger i mjukvaran som jag ser det.
Håller med, det är fruktansvärt irriterande.
Jag har gett upp tanken på att få någon lösning från Daikin. Fortsätter nu med att få så många som möjligt att välja ett annat märke. Än så länge har jag fått 3st jag känner att välja något annat. Sedan har vi alla som sett denna tråden och andra ställen på nätet jag avrått från Daikin. De har garanterat gått back på mig som kund och mer lär det bli...

Vet inte om det stämmer men hörde av en rörmokare att "min" installatör har slutat sälja Daikin. Förvånar mig inte om det är sant. Upplever min installatör som mycket seriös och att de strävar efter nöjda kunder. Jag är ju inte nöjd men det klandrar jag inte installatören för. De har gjort vad de har kunnat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0

Så ingen uppdatering har gjorts allt på detta?
Jag har satt in en begagnad sån här pump och blir galen på detta. Har golvvärme på nedervåningen så där hörs inget men i raddarna uppe, herre gud vad irreterade när man ska sova.
Går det inte att ställa nått alls om detta? tex hus ofta den ska starta cirkpumpen för att kolla temp osv? Tycker den gör det väldigt ofta. Jag jobbar med styr och har så otroligt svårt att se hur man tänkte när denna funktions valdes. Den borde starta på sista lagrade värdet för varvtalet. Eller bara gå konstant tills det blir sommarstopp.
Installera en annan cirkulationspump, t ex en Wilo-pump med manuellt ställbar hastighet så är problemet ur världen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller med, det skulle vara mycket lindrigare än att i åratal förtala leverantören.
Påminner lite om så kallade rättshaverister, och de mår sällan bra - så för din egen skull - lämna detta bakom dig, fixa problemet geom att köra cikpumpen mauellt och gå vidare.
Tror att alla här håller med om att Daikin inte hanterat detta på ett bra sätt, om det är som du säger, men att fortsätta traggla på om detta är inte hälsosamt.
Jag/vi vet ju inte heller om det fortfarande är samma fel på de maskiner som levereras idag, och då är ju dina varningar dessutom felaktiga om man ser till vad tillverkaren idag levererar.
Hanteringen i sig, där tillverkarna/generalagenterna hänvisar till installatören/återförsäljaren för åtgärd är inte unik - detsamma gäller nog de flesta tillverkarna utom möjligen ett par Svenska tillverkare som har dedikerade specialister som kan åka ut på särskilt komplicerade "problempumpar" för att lösa problemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hasse2121

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alltså det är något lurt här.
Alla som har köpt Daikins bergvärmepump borde ju ha problem med erat resonemang.
Är den inställd på radiator ,golvärme elr fläktkonvektor?.
Termostaterna helt öppna?.
Det är med största sannolikhet att Daikin vill ha bra avkylning genom värmeväxlaren efter komressorstopp.
Annars kokar köldmediumet och den löser ut på HP som följd.
Att montera en fristående cirkpump löser inga problem.Du får bara fler.
Mitt förslag är att du sätter in en utjämningstank.
Det borde din installatör gett som förslag för 2,5 år sedan.
Tror att ni snöat in på att ni kan se flödet i menyn.
Till sist så är det installatörens sak att se till att du har en väl fungerande anläggning inte Daikins.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alltså det är något lurt här.
Alla som har köpt Daikins bergvärmepump borde ju ha problem med erat resonemang.
Är den inställd på radiator ,golvärme elr fläktkonvektor?.
Termostaterna helt öppna?.
Det är med största sannolikhet att Daikin vill ha bra avkylning genom värmeväxlaren efter komressorstopp.
Annars kokar köldmediumet och den löser ut på HP som följd.
Att montera en fristående cirkpump löser inga problem.Du får bara fler.
Mitt förslag är att du sätter in en utjämningstank.
Det borde din installatör gett som förslag för 2,5 år sedan.
Tror att ni snöat in på att ni kan se flödet i menyn.
Till sist så är det installatörens sak att se till att du har en väl fungerande anläggning inte Daikins.

Just är min Daikin Altherma 3 GEO bergvärme och har gått 5 och halv månader gammal i drift och har aldrig driftstopp. Nu är det sommar och en plan är alla radiatortermostat helt stängt för att varmt inne 22 grader och källare är alla radiatortermostat full öppen för att lagom varmt inne 21 grader, har ingenting händelse flöde och ingenting driftstopp och lyser blå lampa är fullständigt gott drift. Jag är lyckligt och glad för Daikin  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har funderat länge på ett långt inlägg men,
Jag ger mitt fulla stöd till nylund för att jag upplever det samma. heja nylund.
Men man kanske måste uppleva Niagarafallen i rören när pumpen arbetar för att förstå!
Och ja Rickard. Jag mår inte bra. Mår faktiskt dåligt varje gång jag hör ordet Daikin sedan 4 år tillbaka.
Om det är dålig programmering eller? Ingen verkar veta. Och support via min installatör är tyvärr inget att hurra förr. Daikin borde ställa högre krav på sina försäljare.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element på 2 våningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut från pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren åt 2 håll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och på slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Martin Hammargren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Är det någon som har dessa problem med höga flöden på Daikin Altherma 3 GEO?

Utloggad Mattias Holmrud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet att det är en gammal tråd men för att svara på Martins fråga så har jag precis fått en Daikin Altherma 3 GEO installerad, varit i drift nu ca 2 veckor. Och jag har upplevt detta fenomen ett par gånger. Först trodde jag att den höll på med någon luftningsfunktion eller liknande, aldrig haft något med en värmepump att göra så jag är helt grön på detta. Men efter det hände ytterligare en gång så blev jag misstänksam på att nått måste vara galet. Nu har det hänt ett par gånger, mest drygt är det när det händer mitt i natten och det börjar susa som fan i elementen, håller på ett tag sen slutar det. Nu när det hände senast va jag ut och kollade på värmepumpen vad som står i "info-menyn" och vid just detta tillfälle var det ca -7 grader ute, så framledningens börvärde låg på ca 45 grader. Men i informations menyn så hade framledningen strypts till runt 33 grader och flödet på värmebärarkretsen låg på nästan 26l/min. Det va därför jag började leta runt och hittade denna tråd. Ska kolla med min installatör om han har hört detta förut. Är lite orolig för att detta ska bli ett bestående problem som för dom andra utsatta här i tråden.

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #187 skrivet: 15 februari 2024, 12:59:13 »
Köpt ett hus precis med en 4.5 år gammal Altherma 3.
Vi har konstant 30-33L/min och 1.5-3graders delta t.
Den verkar inte ställa flödet alls som den bör.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme
« Svar #188 skrivet: 16 februari 2024, 07:29:21 »
Det är viktigt med korrekt kurva så att termostaterna inte stryper flödet.
Blir flödet för lågt kommer värmepumpen att styra upp cirkpumpen till 100%.
Ha så få termostater som möjligt aktiva, ju fler termostater aktiva, desto fler problem med flöde och deltaT-regleringen.
Läs också detta inlägg och prova dig fram till en begränsning som gör flödet mer acceptabelt.
Rent generellt, tar man sig tid att läsa hela tråden så finns det en del lärdomar att dra.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67832.msg717121#msg717121
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!