Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n Värmebaronen/ved till luft/vatten  (läst 563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Capel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« skrivet: 15 februari 2024, 12:09:02 »
Helt ny på detta forum och behöver input vad jag ska tänka på för att byta värmekälla.

Förutsättningar:

Själv är jag HELT novis pÃ¥ omrÃ¥det  dontknow

Jag har tagit över ett hus på Västkusten (Bohus) som nu ska användas som fritidshus/sommarhus.
Huset byggt på 1930 talet.. ish
Källare, våning och övervåning, ingen öppen planlösning, ca 80 kvadrat att värma upp
Idag finns en vedpanna (Värmebaronen) som körs via Elpatron (?) denna tuggar och gÃ¥r utan problem  tummenupp (än sÃ¥ länge)
Element med vattenburen värme (torde vara självklart med ovan info?)
Förbrukning ca 15 000 kWh/år
Nya fönster i hela huset from sommaren 2023, hyggligt isolerat men det är klart att det finns mer potential...
Finns väl nÃ¥gon slags accumulatortank vad jag förstÃ¥r kopplat till pannan?  :-\ samt varmvattenberedare eller hur det nu är kopplat via pannan  dontknow

Behöver underhållsvärme på vintern och gärna fjärrstyrning så man kan öka värme när man är ska till huset.

Förslag på lösning/märke/modell för luft/vattenpump? Att tänka på?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2024, 12:42:27 »
T.ex. NIBE innerdel/elpanna VVM 225 med LVVP utedel F2050-6 borde passa. NIBE har möjlighet till fjärrstyrning via Uplink om det finns internet i huset.

Edit: Om huset står där det kan vara långa strömavbrott kanske man istället föredrar en split-modell med gas mellan inne- och utedelar(?) Då finns även NIBE Split BA-SVM med AMS10 som kan passa.

En annan sak med luftvattenvärmepumpar är att de inte ska monteras så att de blir utsatta för havsvindarna om man bor precis vid kusten.
« Senast ändrad: 15 februari 2024, 13:35:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2024, 13:14:13 »
Några tips att tänka på:

Med el/vedpanna finns det en risk att elementen är dimensionerade så att man då det blir kallt ute behöver en framledningstemperatur som blir obekväm för en värmepump. Berätta lite mer om vilken typ de är av, hur många och stora och så, så kan nog någon här som är bättre än jag på sådant göra en första bedömning. Eller ännu bättre, passa på att försöka prova ut vilken temperatur ut från pannan som behövs för att hålla värmen vid olika utetemperaturer medan vi fortfarande har lite vinter kvar.

Om man ändå funderar på isoleringen så kan det vara bättre att börja i den änden. Enkla förbättringar där betalar sig fort. Kan det dessutom leda till att man klarar sig med en mindre värmepump när det blir dags för det, så sparar man ännu mera.

Behöver man inte platsen till annat kan man överväga att behålla en ackumulatortank och koppla in den som arbetstank när man går över till värmepump.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Capel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2024, 18:15:19 »
Bra info och start!

Jag har nedan element i huset idag, rejäla pjäser.. tungt gods och i fint skick (vad jag kan avgöra med mina ytterst begränsade kunskaper).

6 st element med måtten: 80x60x7 cm
1 st element med måtten: 96x75x2 cm
1 st element med måtten: 72x60x2 cm
1 st element med måtten: 60x73x2 cm

Finns även två "rena el radiatorer".

Var ser jag värmen ut från pannan?

Det är mÃ¥nga olika mätare osv i pannrummet om man säger sÃ¥..  :o  samt flera olika apparater som jag inte vet vad de gör..  :-X Verkar som om varmvattenberedaren stÃ¥r vägg i vägg med värmepannan i ett annat rum i källaren..

Släktningen som jag tog över huset efter var både elektriker och rörläggare så det finns mycket installerat och "fix och trix" (dock vettiga installationer/inga hemmabyggen). Han var noga med det skulle vara "vettiga grejer" och inga "kina prylar".

Finns även en liten anläggning som producerar varmvatten pÃ¥ taket (ej solceller), detta installerades i början av 90 talet och jag kan se pÃ¥ en mätare hur mycket varmvatten den skickar in i "pannan" vid solsken. Verkar vara ngn demomodell för ingen har hört talas om detta tidigare. Funkar än sÃ¥ länge bra men jag har ingen aning om hur det är kopplat.  dontknow

Finns wifi i huset, tror inte det är mÃ¥nga/lÃ¥nga strömavbrott vad jag kan pÃ¥minna mig  :)
« Senast ändrad: 15 februari 2024, 18:16:59 av Capel »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2024, 18:26:33 »
Om man har en gammal panna utan display kan man sätta pÃ¥ en s.k. anliggningstermometer pÃ¥ framledningsröret frÃ¥n pannan till värmesystemet. Den mäter dÃ¥ framledningstemperaturen som är viktig att ha koll pÃ¥ under vinterhalvÃ¥ret. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/  Om radiatorerna och värmesystemet är frÃ¥n 30-talet sÃ¥ borde det vara ganska grova modeller som fungerar med värmepump men helt säker kan man aldrig vara för än man kollat upp det.

Låter som ett komplext värmesystem nu - hoppas det finns någon VVS-firma på orten som känner igen det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Capel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2024, 18:29:12 »

En annan sak med luftvattenvärmepumpar är att de inte ska monteras så att de blir utsatta för havsvindarna om man bor precis vid kusten.
[/quote]

Huset stÃ¥r inte vid kusten (tyvärr..  :) ).  Kommer inte blir utsatt för havsvindar.

Utloggad Capel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2024, 18:36:06 »
Om man har en gammal panna utan display kan man sätta pÃ¥ en s.k. anliggningstermometer pÃ¥ framledningsröret frÃ¥n pannan till värmesystemet. Den mäter dÃ¥ framledningstemperaturen som är viktig att ha koll pÃ¥ under vinterhalvÃ¥ret. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/  Om radiatorerna och värmesystemet är frÃ¥n 30-talet sÃ¥ borde det vara ganska grova modeller som fungerar med värmepump men helt säker kan man aldrig vara för än man kollat upp det.

Låter som ett komplext värmesystem nu - hoppas det finns någon VVS-firma på orten som känner igen det.
Jag tror/vet nästan säkert att det finns en mätare som visar display men jag undrar just vilken av alla mätare jag ska kika pÃ¥  ???

Jag har ringt runt till flera olika firmor pÃ¥ orten samt beställt offerter men det verkar som om alla dessa företag har sÃ¥ mycket att göra, jag kan ofta fÃ¥ en offert pÃ¥ mail. Ett företag har varit ute och kikat (Ung säljande kille). Han skulle skicka offert pÃ¥ jobbet/vilken typ av pump osv han skulle rekommendera men offerten har uteblivit  :( 

Därav att jag nu känner att jag måste sätta mig in i hela "paketet" och försöka lära mig hur jag ska gå tillväga..

Utloggad Capel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2024, 18:47:06 »
Behöver inte sÃ¥ stor varmvattenberedare, vi är oftast inte fler än tvÃ¥ samtidigt i huset.. om det nu gör nÃ¥gon skillnad?  dontknow

Ska man byta varmvattenberedare samtidigt som värmepump? Usch.. känner mig oerhört okunnig pÃ¥ detta. Skulle sÃ¥klart frÃ¥gat släktingen hur allt fungerar för mÃ¥nga, mÃ¥nga Ã¥r sedan.  :-\

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2024, 18:55:37 »
NIBE VVM225 är inte särskilt stor alls såsom mindre elpanna med beredare. Passar bra om det mest bara är två i huset som ska duscha. Har man vedpanna sätter man oftast en elektrisk varmvattenberedare efteråt för att slippa elda på sommaren. Tar man bort vedpannan tar man bort beredaren också. När man slutar elda i huset blir också ventilationen sämre så kanske vill man då sätta in en skorstensfläkt eller Aspi-rotor som håller igång luftflödet genom huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Capel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från Värmebaronen/ved till luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2024, 19:07:31 »
NIBE VVM225 är inte särskilt stor alls såsom mindre elpanna med beredare. Passar bra om det mest bara är två i huset som ska duscha. Har man vedpanna sätter man oftast en elektrisk varmvattenberedare efteråt för att slippa elda på sommaren. Tar man bort vedpannan tar man bort beredaren också. När man slutar elda i huset blir också ventilationen sämre så kanske vill man då sätta in en skorstensfläkt eller Aspi-rotor som håller igång luftflödet genom huset?

 :(  nu visar sig än mer okunskap frÃ¥n min sida... har inte ens tänkt pÃ¥ att skorstenen blir ju "värdelös" när/om jag tar bort vedpannan  :-\..   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!