Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in el  (läst 13329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Koppla in el
« Svar #15 skrivet: 26 november 2006, 02:26:49 »
Dom filter & ferriter som sitter i utedelen är endast till för att skydda utedelens elektronik från yttre störningar samt att utedelen inte skall störa tillbaka till elnätet.

Om inkommande spänning kommer till direkt till utedelen eller via innerdelen är har ingen som helst betydelse...
...
Det tokiga är att Pana's elschemor är fullständigt opålitliga!!
Dom förenklar ibland... och ibland inte.
Ur samma servicemanual troligtvis, se mitt klipp! (Sid 15 tror jag det var)
(har förresten bekräftat att det faktiskt sitter ett filter där. Lite lurigt, kablarna går en slinga på baksidan om inst.plinten, där sitter ferriten/choken)

Så dessvärre har det (viss) betydelse hur man kopplar in fas/nolla/jord via ytterdelen eller inte.
« Senast ändrad: 26 november 2006, 02:33:45 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Koppla in el
« Svar #16 skrivet: 26 november 2006, 08:07:30 »
Kul diskussion det här...

Två frågor har inte varit uppe:

1) Om man säljer huset med mer, vilka rikser ger man till köparen och vilket ansvar har man själv.

2) Hur krångligt är det inte att pilla in två kablar iinnedelen jämfört med att dra ut matingen genom väggen? Vad blir snyggast?

På de äldre modellerna, som skulle matas inne, har jag alltid matat utifrån, för att slippa synliga kablar. Men det var ganska bökigt att få med båda. Mycket bättre nu med utematning.

Köp litet mer kabel bara och ta inga risker!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Koppla in el
« Svar #17 skrivet: 26 november 2006, 12:51:30 »
Bara ett konstaterande vissa märken har matning inne och vissa ute vissa har matning inne på en del modeller och matning ute på andra modeller men filtrena sitter inte på inkomande matning på modeller med matning inne tan på kompressor kablarna för att inte få störningar till kretskorten.
Så jag tror inte det finns nåot rätt eller fel ang matning behövs ju oftast fyra kablar mellan innedel och utedel fas nolla jord och kommunikation.
tar man fem ledare mellan delarna så kan man om det som i det här fallet är utedelen som ska matas ta dra matning till innedelen ansluta noll och jord mot respekrive plint i innedel och sen med 5 ledare till utedelen fas från matning får man skarva på egen plint (toppklämma) till utedelen och sen tillbaks till innedelens plint med ledig ledare då återstår en ledare till kommunikation.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Koppla in el
« Svar #18 skrivet: 26 november 2006, 21:14:40 »
det där fattade jag inte riktigt... kan du förklara igen?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Koppla in el
« Svar #19 skrivet: 27 november 2006, 00:01:45 »
Hitachi/AQS kräver skärmad kabel mellan uedel och inomhusdel i invertermodellerna.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Koppla in el
« Svar #20 skrivet: 27 november 2006, 16:23:57 »
Det finnsbara ett svar på frågan i den här tråden: Koppla elen som det är tänkt att göras och gör det på ett prydligt och professionellt sätt. Den som inte klarar det skall inte koppa någon el.

Angående skärmad kabel så är det antagligen för att inte stråla ut störningar. Fläktar och liknande bör/skall också installeras med skärmkabel mellan VFD och fläktmotor. Filter skall inte kopplas förbi. Annars klarar man i regel inte EMC-kraven, som tyvärr är riktigt snällt satta. Vanligtvis är där väl ingen som gnäller, men ibland är där faktiskt folk, t.ex. radioamatörer, som vill kunna lyssna på kortvågsbanden och höra annat än störningar.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Koppla in el
« Svar #21 skrivet: 27 november 2006, 19:32:10 »
HÃ¥ller helt med.

Skall man leka hemmaelektriker, skall det vara enligt reglerna och se ut som det är gjort av installatör!

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Koppla in el
« Svar #22 skrivet: 27 november 2006, 19:38:23 »
Dom filter & ferriter som sitter i utedelen är endast till för att skydda utedelens elektronik från yttre störningar samt att utedelen inte skall störa tillbaka till elnätet.

Om inkommande spänning kommer till direkt till utedelen eller via innerdelen är har ingen som helst betydelse...
...
Det tokiga är att Pana's elschemor är fullständigt opålitliga!!
Dom förenklar ibland... och ibland inte.
Ur samma servicemanual troligtvis, se mitt klipp! (Sid 15 tror jag det var)
(har förresten bekräftat att det faktiskt sitter ett filter där. Lite lurigt, kablarna går en slinga på baksidan om inst.plinten, där sitter ferriten/choken)

Så dessvärre har det (viss) betydelse hur man kopplar in fas/nolla/jord via ytterdelen eller inte.

Jamen är det bara ett ferritfilter kan man ju montera ett nätfilter pÃ¥ ingÃ¥ende mating före plinten pÃ¥ innerdelen istället, om man nu väljer att mata därifrÃ¥n. Det är nog sÃ¥ att Pana har "uppgraderat" de gamla CKP till matning utifrÃ¥n, fast egentligen är det bara ett filter som är flyttat/tillagt?  ::)

Förresten vill man inte mata direkt till innerdelen ligger det till på det viset att en EKK Light har en skärmstrumpa med jordledare och man skulle kunna använda den gulgröna till data, då får man 6 ledare totalt i en 5x1.5 som jag har. Man gör samma med skärm i markkabel vad jag har sett. Det enda är att det blir fel färg på jordledaren men å andra sidan skulle man kunna märka den ordentligt. Nån som vet hur vilka spänningar det rör sig om i dataledaren?

Verkar fÃ¥nigt i alla fall att pana inte föreslÃ¥r valfri inkoppling när man feedar innerdelen paralellt med ingÃ¥ngarna pÃ¥ utedelen. Nu mÃ¥ste man ju nu slösa massa koppar pÃ¥ att dra matingen fram och tillbaka och det är väl knappast bra ur störsynpunkt att lägga ofiltrerad matning längs med data som det ju blir om man matar hela vägen.. Sc:,h  Jag tar nog och käkar korven frÃ¥n vänster istället för frÃ¥n höger som Panasonic förseslÃ¥r, den smakar ju likadant i alla fall!
« Senast ändrad: 27 november 2006, 20:36:30 av irover »

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Koppla in el
« Svar #23 skrivet: 27 november 2006, 20:08:33 »
Först av allt, använd ALDRIG gul/grön ledare till något annat än skyddsjord, det är ABSOLUT FÖRBJUDET. GUL/grön infördes just för att få något helt nytt som ENDAST var avsett för just skyddsjord.

Angående störningar så kan det definitift inte vara en fördel att återledaren för kommunikationen delar ledare med kompressormatningen.

Varför koppla på annat sätt än avsett? Det är så meningslöst.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Koppla in el
« Svar #24 skrivet: 27 november 2006, 20:48:22 »
Först av allt, använd ALDRIG gul/grön ledare till något annat än skyddsjord, det är ABSOLUT FÖRBJUDET. GUL/grön infördes just för att få något helt nytt som ENDAST var avsett för just skyddsjord.

Angående störningar så kan det definitift inte vara en fördel att återledaren för kommunikationen delar ledare med kompressormatningen.

Varför koppla på annat sätt än avsett? Det är så meningslöst.

Du har nog missuppfattat idén med den här tråden. Du kanske skulle starta ett annat ämne istället där du belyser vikten av att följa regler och lagar. Det finns de som är intresserade av de bakomliggande detaljerna och inte nöjer sig med att skumma på ytan för det är helt enkelt tråkigt och meningslöst. Hade jag ställt frågan hur man tillverkar LSD, som jag vet är förbjudet, skulle jag inte nöjt mig med svaret att det är förbjudet därför att det inte är svaret på frågan... sån är jag och det har jag alltid varit. Jag tycker inte att du ska döma ut mina frågor som meningslösa.

Förresten en EKK femledare har ju flera trådar. Vilken färg anser du skall användas till Data?
« Senast ändrad: 27 november 2006, 21:07:36 av irover »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Koppla in el
« Svar #25 skrivet: 27 november 2006, 20:59:18 »
Jamen är det bara ett ferritfilter kan man ju montera ett nätfilter pÃ¥ ingÃ¥ende mating före plinten pÃ¥ innerdelen istället, om man nu väljer att mata därifrÃ¥n. Det är nog sÃ¥ att Pana har "uppgraderat" de gamla CKP till matning utifrÃ¥n, fast egentligen är det bara ett filter som är flyttat/tillagt?  ::)...
Ferriter är generellt optimerade i sin materialblandning mot vissa frekvenser och viss storlek på störningen. Ett generiskt filter kanske inte alls tar bort den störningen som filtret i E9:an är konstruerad för.
DKE och CKP har säkert helt olika styrningar, således helt olika EMC signaturer.

Det kommer till 99% fungera utmärkt hur du än blandar tur/retur ledare och inkoppling via filter, enda problemet är samvetet(verkar redan vara löst för din del ;)) och lagtexten. Strömmen struntar i färgen på ledaren, du struntar i konsekvenserna av felaktigt inkopplande. Hoppas bara ingen (annan än möjligtvis du) störs av det felaktiga inkopplandet.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Koppla in el
« Svar #26 skrivet: 27 november 2006, 21:19:14 »
Jamen är det bara ett ferritfilter kan man ju montera ett nätfilter pÃ¥ ingÃ¥ende mating före plinten pÃ¥ innerdelen istället, om man nu väljer att mata därifrÃ¥n. Det är nog sÃ¥ att Pana har "uppgraderat" de gamla CKP till matning utifrÃ¥n, fast egentligen är det bara ett filter som är flyttat/tillagt?  ::)...
Ferriter är generellt optimerade i sin materialblandning mot vissa frekvenser och viss storlek på störningen. Ett generiskt filter kanske inte alls tar bort den störningen som filtret i E9:an är konstruerad för.
DKE och CKP har säkert helt olika styrningar, således helt olika EMC signaturer.

Det kommer till 99% fungera utmärkt hur du än blandar tur/retur ledare och inkoppling via filter, enda problemet är samvetet(verkar redan vara löst för din del ;)) och lagtexten. Strömmen struntar i färgen på ledaren, du struntar i konsekvenserna av felaktigt inkopplande. Hoppas bara ingen (annan än möjligtvis du) störs av det felaktiga inkopplandet.

Ferriter skärmar av HF-störningar i ledningsnätet, alla Switchade nätdelar har dem på ingången. Det är inte pumpen man försöker skydda mot inkommande störningar utan tvärt om de nätaggregat som sitter i pumpen får inte störa på nätet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Koppla in el
« Svar #27 skrivet: 28 november 2006, 04:07:29 »
Ferriter skärmar av HF-störningar i ledningsnätet, alla Switchade nätdelar har dem på ingången. Det är inte pumpen man försöker skydda mot inkommande störningar utan tvärt om de nätaggregat som sitter i pumpen får inte störa på nätet.
Nu tycker jag du generaliserar väldigt mycket. Ferriten fungerar lika bra åt både hållen, såvida du inte var med när dom konstruerade aggregatet borde du ha väldigt svårt att uttala dig med 100% säkerhet vad ferriten är till för.
Långt ifrån alla switchade aggregat har ferrit på nätmatningen. Senaste projektet som jag satt med i använde inte ferrit i det switchade aggregatets nätmatning som "skydd".
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Koppla in el
« Svar #28 skrivet: 28 november 2006, 11:39:49 »
Irover, var har du hittat ekk light med skärmstrumpa? ???

Rättat kabelbeteckningen.
« Senast ändrad: 29 november 2006, 12:14:54 av GS »
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Koppla in el
« Svar #29 skrivet: 28 november 2006, 13:39:11 »
Irover, var har du hittat aekkk light med skärmstrumpa? ???

biltema.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!