Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Classic 105 gÃ¥r plötsligt pÃ¥ tillsatsvärme  (läst 13456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Hej .
Jag är ny på detta forum och hoppas få klarhet i ett problem som alla experter inklusive Thermias egna tekniska support gått bet på.
Anläggningen är nu 10,5 år och har gått klockrent alla hårda vintrar till trots.
Gammalt hus, standardvärden rumbör 20, kurva 40 och inga ändringar i huset har gjorts. Plötsligt klarar den inte av mer än -3 kanske - 4 grader förrän tillsatsvärme hoppar in med galna elräkningar som följd.
Några experter har varit här och många sköna tusenlappar senare har ny kompressor, ny expantionsventil och nytt köldmedium installerats.
Felet kvarstår dock.
Vad har alla experter förbisett ?
Tacksam för hjälp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Så vitt jag kan se så finns det inget i en värmepump som kan orsaka så stora förändringar i "eltillskottsbehov" som du beskriver.
Då menar jag alltså små försämringar som över tid kan ske i sämre effekt från värmeväxlare, cirkpumpar o.s.v.
(Nu har du i och för sig inte gett någon indikation över vid vilken utetemp eltillskottet tidigare har behövt gå in och stötta)

Det som kan orsaka stort effekt-tapp bör alltså ligga i någon av de delar som nu bytts ut, och min slutsats blir därför att din anläggning, trots alla åtgärder inte är adekvat injusterad, eller att den som gjort jobbet helt enkelt inte bytt ut någon av de delar som de påstår har bytts, vilket skulle kunna göra att felet kvarstår.

Om du har ny kompressor, ny expansionsventil och nytt köldmedium så skall värmepumpen ha samma prestanda som när den var ny, i princip.

Det enda felet som kan göra att man tappar effekt, typ 20-30% av effekten, i övrigt är om växelventilen som växlar mellan tappvarmvattenvärmning och radiatorvärmning läcker, det som då kan hända är att det "läcker" värme ur beredardelen till radiatorkretsen, värmepumpen arbetar i fall som dessa i princip bara med att tillverka tappvarmvatten, vilket ger lägre uteffekt och högre energiförbrukning.
Jag känner till väldigt lite om just den pump du har, så jag vet inte om det finns någon typ av indikator som visar vad värmepumpen arbetar med, men om det finns någon form av indikering på om den för tillfället arbetar med radiatorvärme eller tappvarmvatten så borde du ha uppmärksammat om den alltid/ofta indikerar att den arbetar med tappvarmvattenvärmning.
På en scrollkompressor (som jag tror sitter i din värmepump) förlorar man dock inte så mycket i uteffekt ens när värmepumpen arbetar med höga temperaturer, så det borde inte innebära att det skulle gå mer eltillskott även om din växelventil läcker värme till radiatorkretsen.

Om allt som har med kompressor, expensionsventil och köldmedia är kontrollerat och OK så misstänker jag att du av någon anledning råkat ut för "Elpannesyndromet", när det blir kallare ute än -3 till -4 grader får värmepumpen av någon anledning ett börvärde som är så högt att driftspressostaten (eller högtryckspressostaten) löser ut, detta gör att kompressorn stannar, värdet för gradminuter accelererar och reglerdatorn ropar efter eltillskott.

Om du inte gjort ändringar i radiatorkretsen så är det troligen fel på någon av pressostaterna.
För högt ställd kurva i kombination med strypande radiatortermostater kan även göra att framledningstempen blir så hög att kompressorn löser ut, gradminuterna ökar, och eltillskott påkallas.

För att testa tryckvakterna skulle du kunna dra upp kurvan på max, (stäng av elpatron) så värmepumpen går kontinuerligt, kolla sedan hela tiden vilken temp då får på framledningen.
Om värmepumpen inte enbart med kompressorn kan få upp tempen så högt att den stannar på tryckvakten (skall ske vid ca 55-58 grader) så får du stänga av några radiatorer för att få upp tempen ytterligare.
Om kompressorn stannar innan framledningstempen når ca 55-58 grader är det troligen fel på någon av tryckvakterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Hej,
Verkligen stort tack för ditt svar och engagemang.
Anläggningen har alltid varit inställd på läge auto och kurva 40 med rumbör 20 och under de 7 år vi bott i huset har detta som sagt fungerat felfritt.
Gångtiden på anläggningen, kompressortid förmodar jag, är 48000 medan tillsatsvärme gått 4700 vilket tydligt visar på att anläggningen gått ofattbart bra även de vintrar när vi haft -20 /- 25 vecka ut och vecka in.
Nu på morgonen är det -12 här i stockholm och jag kör faktiskt bara i läge VP.
De värden jag i övrigt läser av är: kb fr -6  kb till 12   
Framledning  40(50) vilket väl visar att anläggningen i läge VP bara orkar leverera 40 grader i radiatorerna
Retur  33(48)
Kör jag i läge Auto hoppar TS in och redan efter 5 minuter är framledningstemp höjd från 40 till 45.

Jag läste i annan tråd om reglerbar integral och det var något som både Thermia och den firma som var här reagerade över att den faktiskt är justerbar.
Nu har jag testat att trycka på + för att få ner integralen från maxvärde -880 till - 500, men detta fåverkade inte TS som väl ska gå in vid ca - 660 ?
Efter ett tag går integralen tillbaka till -880 och förefaller visa korrekt värde.
Varför man kan manipulera med värdet vet jag inte, men det förefaller vara ointressant.

Jag har ännu inte testat kurva 60 och tryckvakterna med TS från.
Förutom tryckvakter undrar jag om det kan vara något relä eller motstånd som spökar ?
Bytte tempmotståndet på fasaden i senhöstas/förvintern då den visade 15 grader fel. Vid +2 visade displayvärdet +17 och pumpen gick aldrig igång.
Så fort den var bytt började också problemen. Slump eller ej det vet jag inte.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skriver inte om ni har tillräckligt varmt inne nu trots att börvärdet (50°C) är mycket högre än den faktiska framledningstempen.

Om kompressorn gick när du läste av värdena så har du något som inte står rätt till på köldbärarkretsen, +12/-6 grader skall det inte kunna vara så länge cirkpumpen på kalla sidan är i drift (går bara när kompressorn går).
Har du tillgång till en IR-termometer, prova gärna mäta på rören om dessa temperaturer stämmer, givarna visar ofta fel.
En felvisning här är inget allvarligt, men visar dom rätt och du har så stor diff så har du för dåligt flöde vilket i normalfallet beror på igensatt smutsfilter eller kärvande cirkpump.
I extremfall kan det även bero på en av isen komprimerad kollektor som begränsar flödet, det brukar man dock märka på så sätt att nivån i köldbärarsidans expansionskärl stiger, och att det t.o.m ibland trycker ut vätska genom säkerhetsventilen.

Att TS hoppar in om du kör i läge auto är helt OK, det skall den göra om du har så stor diff mellan börvärde och ärvärde på framledningen.

Låter ni termostater strypa på radiatorerna?
Om inte så borde det ju bli väldigt varmt inne när du tillåter eltillskott?

Om problemen började när fasadgivaren byttes så har du troligen orsaken där.
Den kan ha visat lite fel under lång tid, vilket lett till att kurvan justerats upp.

För att trimma in rätt kurva skall du:

Öppna alla termostater.
Ställ ned kurvan så mycket att börvärdet ligger under det nuvarande ärvärdet (alltså under 40 grader)
Låt pumpen gå ett dygn.
Blir det för varmt inne, sänk kurvan ytterligare.
Blir det för kallt inne, öka kurvan så att börvärdet blir lite högre.

1.5 grader högre börvärde ger ca 1 grad varmare inne.

När jag läser sÃ¥nt här fÃ¥r jag kalla kÃ¥rar, kan du ha fÃ¥tt byta ut allt du räknar upp, trots att felet bara är att kurvan är feljusterad... beroende pÃ¥ en tempgivare som bytts ut...  help
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 09:05:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
All info du kan komma med som rör förändringar i anläggningen eller utnyttjandet är som du ser av stor vikt om jag/vi skall kunna hjälpa dig att ringa in problemet.

Detta skulle aldrig ha kunnat inträffa om du haft alla termostater öppna, värmepump i kombination med termostater kan i vissa fall, som detta, stå anläggningsägaren dyrt.
Helst av allt skall man köra med fullt öppna termostater och låta värmepumpens reglerdator styra temperaturen på egen hand.
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 09:08:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Först ställer jag mig frågan om de som var hem till dig och bytte delar verkligen förtjänar att kallas "experter", man byter ju inte bara ut massa dyra komponenter utan grund - speciellt inte när det inte ens löser problemet!
I princip så har du ju fått en "ny" värmepump då allt som brukar gå sönder i kylkretsen är utbytt, men jag hade aldrig accepterat att betala fullt pris för det jobbet.

När jag tittar på dina temperaturer så reagerar jag på köldbäraren/brine.
+12 grader in och -6 grader ut tyder antingen på något givarfel, för lågt flöde (dålig brinepump?) eller att värmepumpen hämtar massvis med värme ur slingan, vilket troligtvis inte är fallet eftersom den skickar in eltillskott.

Jag är ingen värmepumpstekniker, men kom jag ut till den anläggningen så borde orsaken till den visade temperaturskillnaden vara första punkten att kolla upp.

EDIT: Rickard var snabbare. :)
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 09:10:11 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Pumpen är 10,5 år gammal och har gått 48000 timmar. Det blir 4500 timmar per år. Den siffran och Stockholmstrakten betyder att det är rimligt att pumpen inte skall klara mer än några minusgrader utan tillsatsel om det nu inte är så att den värmer en pool sommartid. Min pump går färre timmar och klarar runt -3 utan tillsatsel. Ju färre timmar per år pumpen går, desto lägre utetemperatur klarar den utan tillsatsel. Vad klarade pumpen av tidigare?

+12 grader är, som andra redan har påpekat, en omöjlighet. Ett borrhål som man inte tar värme från är ca +7 grader i mellersta Sverige. Frågan är om -6 ut är ett riktigt värde. Hur djupt är borrhålet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Hej,

Tack för svar Rickard och nytillkomna.
Jag försöker parallellt med detta få Thermia och den installationsfirma dom rekommenderade att ta det här på lite mer allvar.
Är själv novis på området, men börjar få lite systemkännedom.
Att man bytte kompressor känns givetvis som fullständigt onödigt då felet kvarstår.
Firman i fråga påstår att den kalibrerats in och jag vet inte om det är rimligt om detta kan göras under bara några timmar.
Ingenting vad jag vet har ändrats i menyerna innan felet inträffade.
Vi har under gångna natten haft det kallare i huset än vanligt, vilket kankse inte är så konstigt.
Som jag kommer ihåg det när vi hade riktig vinter 2009 ? med -25 så var jag nere och kollade lite och då hade vi framledningstemp på över 50 grader vilket jag förmodar är normalt. Innetemp runt 20 - 22 så inget att klaga på.
Alla elementen står fullt öppna utom i ett av sovrummen som är halvöppet men vi har det aldrig helt kallt.
Från de värmeledningsrören detta elementet är kopplat till fortsätter sedan rören upp till vindsvåningen högst upp och det står helt öppet. Det är också vårt luftningselement. ( vinden är helt inredd och korrekt isolerad ska tilläggas)

Den elektriskt styrda ventil som reglerar värme mellan beredare och radiator byttes också ut i samband med kompressorbytet.
Cirkulationspumpen byttes för tre år sedan och står på läge 3.
Det finns ju en till cirkpump som jag tror går till köldmediet och som också är på läge 3.
Så har inställningarna varit så länge vi bott här.
Kompressorn har aldrig stannat, men väl vilat när utetemp varit +3 och varmare.
Vi har aldrig haft varningslampor eller larm som utlösts.

Rickard du säger jag ska sänka kurvan, men gör jag det blir det kallt. Justering av kurvan pÃ¥verkar temp i huset,  vilket kanske är positivt ?
När vi hade runt -3 stadigt för några veckor sedan så kunde jag sänka kurvan till 36 nattetid och då klarade pumpen sig utan TS, men det blev som sagt också lite kallare i huset med samma rumbör 20.
Jag förde statistik på elförbrukningen med tydlig skillnad på TS aktiv eller ej.
Jag kan fixa fram en IR mätare, men det sitter termostater på rören i taket som jag antar är fram resp retur och de temperaturerna stämmer väl överrens med vad står i displayen för fram / returtemp ( om jag nu tolkat infon rätt)

Volvo 245GLT.
Jag tackar för info och får framföra detta till berörda experter.
Syftet med bytet var att byta de komponenter som kan bidra till problemet.
Nu är ju anläggningen att betrakta som helt ny och då surrar dom att den nog är underdimensionerad och man borde mäta under längre tid o s v = mer kostnader för mig. Och på den vägen är det.
Hoppas ju tack vare er hjälp kunna sammanställa några vettiga frågor till både Thermia och installationsfirman att begrunda med förhoppning om en aha upplevelse...

Roland. 
TS värmen har ju knappt varit i använding och visar på mindre än 10 % aktivitet under dessa 10,5 år vilket ju är helt sensationellt.
Värden jag läste av i morse må vara omöjliga men så såg det ut då.
Nu kl 13.00 är det -3 ute och kb frÃ¥n -6 o till +7  framledning 40(42) retur 35(48)
Att pumpen behöver TS redan vid - 3 känns ju spontant inte helt rätt men jag har ju varit bortskämd under alla dessa år, men vill gärna fortsätta vara det....

Hoppas jag nu bevarade alla frågor och tacksam för ert engagemang.
Nu när det är kallt är också rätt tillfälle att göra justeringar, men jag vet inte om jag vågar detta på egen hand.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
TS värmen har ju knappt varit i använding och visar på mindre än 10 % aktivitet under dessa 10,5 år vilket ju är helt sensationellt.

Tillskottet har alltså gått cirka 470 timmar i snitt per år i 10 år? Det har ju varit några bistra vintrar de senaste åren, men det har väl också varit milda vintrar i Stockholm de senaste 10 åren? Hur långa perioder har det egentligen varit under -4? Det kanske inte är "helt sensationellt"? Även när det är kallare än -4 ute så går ju inte tillskottet kontinuerligt...

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Min tillsatsel har gÃ¥tt 3030 timmar pÃ¥ snart 11 Ã¥r, dvs under 300 timmar/Ã¥r. Nu är relationen mellan elpatronens effektsteg  och pumpens effekt en annan sÃ¥ det gÃ¥r inte att jämföra rätt av men antalet tillsatstimmar motsäger enligt min mening inte att pumpen ska behöva tillsatsel vid nÃ¥gra minusgrader. Jag kan möjligen sträcka mig ner till -5.

Hur djupt är borrhÃ¥let?  Vid vilken temperatur behövdes tillsatsel tidigare?

Framledningstemperaturen är helt normal, lite lägre än vad mitt hus behöver.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Hej Olle61

Enligt Thermia själva och installationsfirman så anses anläggningen vara underdimensionerad och att den använt så lite TS genom åren anses vara omöjligt.
Vill man roa sig med beräkningsprogram så är boytan runt 280 kvm.

Roland
Borrhålets djup är 174 m


Däremot svaret på varför kb värdena är så konstiga beror sannolikt på indikeringsfel i någon givare.
Detta ska enligt uppgift inte påverka anläggningen som sådan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
boytan runt 280 kvm.

Det är ett stort hus du har... Vad är det för ålder på huset?

Vad är elräkningarna på? Jämför januari-februari i år med förra året? Vår förbrukning för februari i år är cirka 100kWh mindre än 2012. 1600kWh mot 1700 i fjol, inkl hushållsel.
Det var kallare i fjol.

Är elpatronen på 6 eller 9kW?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Om pumpen ger den effekt den ska enligt databladen blir det med ett borrhål på 170 meter aktivt djup ungefär -2 grader in på ingående köldbärare när pumpen har gått en längre tid. Det verkar då som om -6 grader på KBut kan vara ett riktigt värde. Givaren för KBin är säkert fuktskadad. Det minskar resistansen vilket yttrar sig som visning av för hög temperatur. -2 grader på KBin var vanlig dimensionering förr.

Pumpen bör ge 9,3 kW om den fungerar som den ska. Hade man kunnat se en decimal pÃ¥ temperaturerna hade det gÃ¥tt att nÃ¥gorlunda kontrollera avgiven effekt genom att avläsa temperaturerna pÃ¥ in-  och utgÃ¥ende värmebärare med och utan tillsatselen inkopplad. Med visning av enbart hela grader är det ingen större mening med det. Vad är det för värde pÃ¥ hetgas- eller kompressortemperaturen när pumpen värmer huset?

280 m2 boyta säger inte mycket. Byggår och antal våningsplan behövs också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Olle61
Huset är byggt 1929, reverterat trähus och är i orginalutförande.
Jag har inte kollat elräkningarna från i fjol. Dom ligger elektroniskt via internetbanken så jag vet inte hur bökigt det är att ta fram dom.Återkommer och får återkomma även med storlek på elpatronen.

Roland
Huset är totalt i 4 våningar inklusive källare och inredd vind. Däremot så är det bara 1/3 av vinden som värms av en vattenradiator ( sovrum) resten går på elelement.
Vad jag förstår på de beräkningsprogram som finns tillgängliga så räknar dessa på max två plan plus källare.
Lite krasst kan man ju då bortse ifrån vinden för att få en ungefärlig beräkning.
Pumpen installerades 2002 och tydligen hade man andra beräkningsunderlag vid den tidpunkten, så om jag förstår det rätt var pumpen rätt dimensionerad då, men inte med dagens beräkningar.
Faktum kvarstår varför pumpen levererat så otroligt bra och billig el under alla dessa år. Vi har legat på en årsförbrukning av 22000kwh vilket är oförskämt bra.
Nu har Thermia hört av sig och kommer ut i morgon bitti för att mäta och kolla alla värden, så jag får se vad det leder till.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
På den tiden var -2 grader på ingående köldbärare normal dimensionering. Elen kostade då ca 60 öre/kWh, nu över en krona. Kostnaden för att borra har ökat betydligt mindre så det lönar sig att borra djupare numer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Återkommer och får återkomma även med storlek på elpatronen.
Anledningen till min fråga är att du skulle testa att gå över på enbart elpatrondrift. Om du har en värmepump som ger runt 10kW och går över till 9kW elpatron så skall ju temperaturen på värmebäraren minska. Om den i stället ökar så borde det innebära att kompressorn ger mindre än 9kW vilket verkar fel.
Om man skall vara riktigt noga ska man ju, i så fall, mäta temperaturerna på både kalla och varma sidan och jämföra med tekniska data för att få fram exakt vad värmepumpen skall ge.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Roland

Jag får som sagt se vad experterna har att komma med i morgon, men varför TS hoppar in mer än vad som skett tidigare måste vi ju få ett svar på.
Det är mycket möjligt att pumpen är för liten med de beräkningsunderlag man idag har för handen, men då får jag ju hoppas det finns en ekonomiskt försvarbar alternativplan när jag redan betalat 33000.
Naturligtvis hoppas jag det bara är pumpen som inte riktigt gått till sig ännu samt att en noggrann kalibrering måste till.
Ska gå igenom elräkningarna från 2009 och framåt och jämföra.
Har tack vare allt stöd här på forumet fått mycket värdefull information för mina experter att ta ställning till.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Elpatron hoppar troligen in tidigare för att utegivaren visar ett lägre värde efter bytet, om du kompenserar kurvan för denna förändring får du nog tillbaka dina gamla prestanda.
Justera kurvan innan du gör något annat, som kostar ännu mer pengar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Classic 105 går plötsligt på tillsatsvärme
« Svar #18 skrivet: 11 mars 2013, 21:30:05 »
Vad är det för gas i maskinen om de konverterat från r22 kan effekten minska
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Anledningen till min fråga är att du skulle testa att gå över på enbart elpatrondrift. Om du har en värmepump som ger runt 10kW och går över till 9kW elpatron så skall ju temperaturen på värmebäraren minska. Om den i stället ökar så borde det innebära att kompressorn ger mindre än 9kW vilket verkar fel.

Det är nog enklaste sättet. Det bör vara 9 kW elpatroneffekt inställd, i annat fall borde pumpen inte ha klarat av att hålla huset varmt vid -25 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad är det för gas i maskinen om de konverterat från r22 kan effekten minska

Classic är den  :) men inte sÃ¥ Classic att den innehöll r22. Installerades 2002 stÃ¥r det ju.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Rickard

Blev lite ändringar i planen så experterna kommer ut i morgon bitti.
Fortsatt prognos för kalla nätter, så det bådar gott för fortsatta tester.
Jag har själv funderat mycket på det här med det defekta värmemotståndet. Om det nu hypotetiskt varit så att utegivaren visat 10 - 15 grader för varmt så arbetar pumpen efter -10 när det i själva verket är - 20 till - 25 ute.
Kanske skrivit detta tidigare men jag har minne av radiatortemp på över 50 när vi hade riktigt kalla vinterdagar, men TS höll sig lugn.
Jag förmodar att pumpen jobbar rätt hårt om den släpper ut över 50 grader varmt radiatorvatten.
Är det 55 som är max ?
Om då pumpen tror det är -10 ute kan den ändå komma upp i temperaturer över 50 i radiatorerna ?
Vi har ju haft det skönt i huset, men de år med -25 veckovis kan jag inte säga att vi haft 20 - 22 i hela huset utan snarare 17 -18 i vart fall på bottenvåningen.

Roland
Jag vet mer om det där i morgon ( hoppas jag )

FRJO

Som jag förstått det är det en freongas som användes 2002 och det ska enligt uppgift vara uppfyllt med likadan gas då firmorna fått dispens för detta.
Rätt eller fel ?
Hur som haver ska jag även fråga detta i morgon.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Olle61

Sorry, jag får ställa denna fråga till experterna i morgon bitti

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Kanske skrivit detta tidigare men jag har minne av radiatortemp på över 50 när vi hade riktigt kalla vinterdagar, men TS höll sig lugn.

Det är mycket märkligt. En pump som har sådan kapacitet i förhållande till värmebehovet att den klarar av utetemperaturer ner mot dimensionerande utetemperatur utan att det behövs tillsatsel går inte 4500 timmar/år. Är effekttäckningen 100 % och klimatet sådant som det är i Stockholmstrakten går värmepump ca 2800 timmar/år när varmvattenförbrukningen är normal.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske har kurvan hela tiden varit för högt ställd, termostater har reglerat rumstemperaturen, och värmepumpen har på grund av hög kurva, helt i onödan, blivit en elpanna när det blivit kallt ute så länge utegivaren visade rätt.
Så plötsligt när utegivaren började visa fel (för något år sedan?) så började allt fungera bra, kurvan blev "bättre" och elpatron har i princip inte triggats de senaste åren?
Efter åtgärd av utegivaren så hoppar åter eltillskottet in tidigt, och termostaterna stryper bort flöde, vilket leder till hög temp och kompressorstopp.
Efter kompressorstopp så får den inte återstarta, och gradminutunderskottet växer, vilket triggar nästa elsteg, vilket i sin tur gör att tempen går över 55 grader så snart kompressorn tillåts starta igen...

Bara en teori.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag har lite problem att förstå hur teorin kan förklara att pumpen har gått 4500 timmar/år. En massa eltillskott plus en pump med hög effekttäckning ska ge en betydligt lägre siffra. Kurva 40, som har använts som standard, innebär om jag har fattat Thermias manual rätt att framledningstemperaturen vid noll grader ute är 40 grader. Ett helt normalt värde med tanke på huset ålder. Det är vad mitt hus också behöver som har ett 55/45 system.

Ett icke tilläggsisolerat hus från 1929 med 280 m2 uppvärmd boyta borde dra minst 15 kW vid dimensionerande utetemperatur. Pumpen ger ca 9 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, håller med, men om den slutsatsen stämmer så innebär det alltså att trådstartaren helt enkelt tidigare inte noterat att det gått eltillskott, för en classic 105 har ju knappast haft en högre uteffekt än angivet tidigare, och nu plötsligt fått en normal uteffekt.

Så antingen har eltillskottet "alltid" av någon orsak gått trots att effekttäckningen på själva värmepumpen är hög, eller så har trådstartaren fel i sina uppfattningar om att eltillskott numera krävs tidigare än förut.
SÃ¥ ser jag det i alla fall.

I fall som dessa har jag en förkärlek för att tro på den som upplever sig ha ett problem, och vill därför gärna söka orsaken i anläggningens nyttjande över tid, och vad som kan ha orsakat det upplevda ändrade behovet av eltillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Rickard och Roland

Nu har man varit här idag och gått igenom anläggningen och även haft med beräkningsunderlag och det jag studsar på är att dessa beräkningar enligt dom hade varit de samma som för idag och då är denna anläggning något underdimensionerad.
Svårt att argumentera om det eftersom driften har fungerat utan några problem.
Elpatronen är f ö på 9 kw.
De senaste två dygnen har anläggningen faktiskt gått riktigt bra utan en massa onödig TS, trots att utetemp legat på runt -5 till - 7 grader på nätterna.
Temp i borrhålet visa nu på noll vilket också förefaller vara mer realistiskt och enligt uppgift påverkas inte eventuell felindikering i hålet driften i övrigt av anläggningen.
Tänker då på när den för några dagars sedan visade +12.
Som det ser ut nu så får jag bara dra den slutsatsen att kompressorn och expansionsventil inte var friska och allt är som det ska vara.
Verkligt stort tack för hjälpen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Får inte det här från första inlägget
Några experter har varit här och många sköna tusenlappar senare har ny kompressor, ny expantionsventil och nytt köldmedium installerats.
Felet kvarstår dock.

att gå ihop med

Som det ser ut nu så får jag bara dra den slutsatsen att kompressorn och expansionsventil inte var friska och allt är som det ska vara.

Felet kvarstå men allt är som det ska vara om man sammanfattar.

Helt klart är att anläggningen är underdimensionerad enligt med dagens elpriser. En pump som ger sÃ¥ där 13 kW med matchande borrhÃ¥l hade nog varit nära det optimala. Att pumpen fungerar bra nu beror pÃ¥ att solen hjälper till att värma huset. Pumpen stÃ¥r troligen still delar av dagen, borrhÃ¥let är dÃ¥ varmare nattetid.  Pumpens effekt är högre än den brukar vara vid samma utetemperatur i december när solen inte värmer. Noll grader pÃ¥ KBin är rimligt men om KBut fortfarande är -6 sÃ¥ är det antingen missvisning pÃ¥ nÃ¥gon givare eller för lÃ¥g hastighet pÃ¥ köldbärarpumpen. Prova att ställ köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och läs av köldbärartemperaturerna när kompressorn har stÃ¥tt still sÃ¥ där 10 minuter eller tills differensen är konstant. Differensen bör helst vara noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Roland

Uttryckte det kanske luddigt.
Gamla kompressorn och expasionsventil var inte helt friska vilket jag tolkar som en förklaring till att TS gick så ofta på slutet.
Först nu med nya komponenter förefaller pumpen dock gå normalt. Visserligen är du lite av en glädjedödare när du säger att detta beror på vårsolen....
Jag kan ju bara vänta och se hur det ser ut nästa vinter.
Blir inte riktigt klar över vad som är så fel med kb värdena. fr -6 och till 0. Det betyder väl ner 0 och retur - 6 ?
Vad är då normala värden ?
Köra kb pumpen kontinuerligt vet jag inte hur man gör. Har inte den precis som cirk pumpen bara 3 lägen ?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
På temperatur.nu kan man se temperaturstatistik för många mätstationer i Sverige. Man kan se medeltemperatur och även jämföra mellan åren.
Leta reda på en januari med ungefär samma medeltemp som i år. Jämför elräkningarna före och efter problemet uppstod.
Om man haft ett större uttag av varmvatten, långdusch eller liknande, kan pumpen behöva köra tillskott vid högre utetemperatur än annars. Det måste man tänka på om pumpen kör tillskott vid en temp som den brukar klara utan.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blir inte riktigt klar över vad som är så fel med kb värdena. fr -6 och till 0. Det betyder väl ner 0 och retur - 6 ?
Vad är då normala värden ?
Köra kb pumpen kontinuerligt vet jag inte hur man gör. Har inte den precis som cirk pumpen bara 3 lägen ?

Är detta rätt handbok för din värmepump?
http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Install%20SE%20villa%20cl.pdf
På sidan 9 beskrivs hur man skall få kb pumpen att gå kontinuerligt.
Starta den yttre pumpen och fyll kollektorslangen, varpå även köldbärarpumpen (29) startas manuellt
(använd brytare på sida av elskåp).

Kör den utan att kompressorn går då kyls ju inte vattnet i värmepumpen och båda givarna skall visa samma temp.

fr -6 och till 0 kan vara rätt, men i så fall är det lite för stor skillnad mellan in och ut. Cirka 3 grader ska det vara.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan det inte vara svårt att få bara 3 grader deltaT på en 10 kW värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det är noll grader upp ur borrhålet och -6 grader på returen som går ner i borrhålet. 6 graders temperaturskillnad (om den är korrekt, kan vara mindre pga felvisning hos givarna) betyder att pumpen inte arbetar effektivt. Det blir bättre totalekonomi om köldbärarpumpen får arbeta lite hårdare och kompressorn lite mindre. 3 grader går det knappast att komma ner till, det blir för högt tryckfall med det flöde som behövs till en pump på 10 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Olle61

Ja det är rätt handbok, men jag vet inte om jag vågar mig på dina föreslagna övningar.
Just nu i skrivande stund har vi -8 ute och det +1 i hålet och -5 retur. TS håller sig lugn och integralen är -865
Sitter bägge givarna nere i hålet ?
Uppenbarligen kan jag inte helt lita på dessa även om det för stunden verkar ok.
För att avgöra om pumpen arbetar effektivt måste jag kunna lite på att rätt kb värden visas i displayen, stämmer det ?
Vad gör man om dessa är helt opålitliga ?
Din länk till temperaturer.nu var bra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Sitter bägge givarna nere i hålet ?
Nej, de sitter i värmepumpen.

Vad gör man om dessa är helt opålitliga ?
Det går att kalibrera givarna i menyn, annars kan man "räkna bort" felvisningen för att få fram det rätta värdet på "kb delta".
Om givarna visar rätt bör man kolla att cirkulationspumpen står i läge 3 och kanske även kolla smutsfiltret på slingan till borrhålet.

Kan det inte vara svårt att få bara 3 grader deltaT på en 10 kW värmepump?
OK, 3 grader kanske inte går att få med 10kW, jag är ju bara en amatör som försöker hjälpa till...

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Olle61 och andra inblandade

Allt som är värt att byta har bytts ut och filter rengjorts. F ö så har det aldrig varit några ansamlingar av skräp i filtren vilket ju är positivt.
I natt var det - 10 och TS har varit rimligt mycket aktiv om jag kollar elförbrukningen. Har ju fört lite statistik de senaste månaderna.
Kb ligger fortsatt på -5 och +1.
Jag vet inte om vi kommer mycket längre än så här ?
Pumpen verkar ju fungera som den ska.
Får helt enkelt se nästa år vid samma tidpunkt när anläggningen gått ett år och jämföra med tidigare förbrukning av el.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Classic 105 går plötsligt på tillsatsvärme
« Svar #37 skrivet: 14 mars 2013, 11:52:15 »
Bara en fråga, har harvat genom som hastigast tråden men har inte set vilken hastighet
som köldbärarpumpen går förmodar att den går redan på högsta läge?

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Hej Remo,

Både den och cirk pumpen går på 3:an och har så alltid gjort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!