Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av liggande acktankar  (läst 6846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Inkoppling av liggande acktankar
« skrivet: 14 februari 2009, 11:26:25 »
Hej!
Tidigare ägaren av vårt hus eldade med ved och har installerat liggande acktankar (korkat - jag vet!) 2x500 l från Nibe. Innan jag kastar ut dessa acktankar så vill jag se över ifall jag ändå kan nyttja dem till att koppla in solfångare. Jag har tänkt att installera 2 st paneler från Sfinx och i första hand värma en pool och i andra hand nyttja till att koppla in till ackumulatorerna Jag eldar med pellets idag och gör av med ca 5,5 ton/år. Jag har även insett att det är svårt att ekonomiskt räkna hem en dyr solfångaranläggning, därför vill jag minimera min solfångarinvestering.
Det finns inga slingor i tankarna, vilket innebär att två st värmeväxlare behövs.
Bifogat finns en skiss på dagens inkoppling.

Förslag på inkoppling mottages tacksamt!!!! *vinkar*

MVH

Leon
« Senast ändrad: 14 februari 2009, 11:28:15 av Leon »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2009, 15:37:04 »
hej

släng ut bägge acctankarna å skaffa en ny ...eller släng ut en tank å försök ställa den andra
som vanligt ...så får du en bra början

du behöver ju bara en 500 liters tank för att lagra solvärme...satsa på 30-60 rör å en 500 literstank...du klarar dig bra på det
du behöver knappast köra 1000 lit acctank på pellets eldningen så det enda du behöver tank för e ju solvärmen.

sen ska du se till att koppla in allt rätt dvs så solfångaren stänger av pelletspannan





Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2009, 15:48:50 »
varför finns det liggande acktankar när dom nu verkar så felkonstruerade? Är det nån slags uppvärmning som tjänar på liggande tank?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2009, 16:01:37 »
hej
varför finns det acctankar med förådsberedare???
förmodligen av samma orsak som det tillverkades liggande tankar eller av samma orsak som folk
med våld tryckte in direkt el i kåkarna förr

folk vet inte bättre eller konstruktörerna/rörkrökare skiter i om grejerna funkar bara det gÃ¥r att sälja,sen om det funkar dÃ¥ligt eller inte alls kvittar...det säljer  och folk ids inte sätta sig in i det dom ska köpa funkar yber bra eller inte alls....tror till stor del ochsÃ¥ det beror pÃ¥ bekvämlighet

« Senast ändrad: 15 februari 2009, 16:19:02 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2009, 17:40:02 »
Tankarna verkar vara parallellkopplade. Skulle det inte fungera att koppla dem i serie så att det blir som en dubbelt så hög tank? Utloppet från tank 1 in i botten på tank 2.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2009, 18:13:02 »
hej
kruxet e ju att liggande tankar inte funkar som acctankar,man får sämmre skicktning i dom
vore det mina tankar så sälj dom ...som volymförstorare till nån med värme pump.det bör dom duga till.

vanliga 500 liters tankar måste ju gå bra att skaka lös beg,det dräller väl av dom nu mer
efter folk installerat fjärrvärme

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2009, 18:58:00 »
Roland. Stängs kranen i mitten så är dom seriekopplade. Är det möjligtvis sådana där bruna skummade tankar som är knottriga på ytan?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2009, 21:38:40 »
Roland. Stängs kranen i mitten så är dom seriekopplade. Är det möjligtvis sådana där bruna skummade tankar som är knottriga på ytan?

Svarta flödet som går till den undre tanken måste stängas om jag har fattat schemat rätt men där finns det ingen ventil inritad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Leon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2009, 22:51:30 »
Hej!
Kul att se att det kommit några kommentarer på min fråga, men än så länge saknar jag konkreta råd (förutom att slänga ut tankarna......som jag helst vill undvika).
Jag väntar med spänning på några expertråd i positiv riktning!
Visa gärna en kalkyl som motiverar en nyinvestering av acktankar.

MVH

Leon

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Inkoppling av liggande acktankar
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2009, 23:31:26 »
Hej!
Kul att se att det kommit några kommentarer på min fråga, men än så länge saknar jag konkreta råd (förutom att slänga ut tankarna......som jag helst vill undvika).
Jag väntar med spänning på några expertråd i positiv riktning!
Visa gärna en kalkyl som motiverar en nyinvestering av acktankar.

MVH

Leon

Hej
ska du få systemet till att funka bra är det nog tyvär det enda att göra ...riv ut det gammla å
sätt in grejer som e byggda för att funka med solvärme...kör man ved olja el eller pellets kvittar det ju om grejerna knappt funkar
motorn i det systemmet lämmnar nästan obegränsat med effekt....om du jämför med solvärme
ska du få solvärmen att funka bra så måste du ha tankar som funkar och bereda ditt varvatten på ett hyffsat ekonomisktvis om du vill få det bra...

Sen motivera det ekonomiskt tjjaaa
Köp en luft vatten pump på 6 kw
den gör billigare vatten  om du ser det över ett Ã¥r...den är effektivare större del av Ã¥ret

men visst kör på som du har grejerna i dag så funkar det säkert bäst...å blir billigast
det kommer säkert att funka helt otroligt bra....200% täcknings grad på varmvatten å säkert 30-40% av uppvärmningen från februari till slutet på nov... huvuddunk

i värsta fall sÃ¥ köp ett familjeÃ¥rskort pÃ¥ eran komunala badinrättning  billigt Ã¥ bra
då har ni tillgång till duch,bastu å i vassa fall även bubbelpool











nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!