Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög förbrukning?  (läst 3321 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snurpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hög förbrukning?
« skrivet: 11 mars 2009, 17:14:43 »
Efter att ha byggt ut huset installerade vi nyligen en NIBE EVP270 + NIBE FIGHTER 2020. Huset är en gammal torparstuga, nu utbyggd och tilläggsisolerad. Till golvytan ligger huset på 180 kvm (dock låg takhöjd om det har betydelse). Ca 130 kvm av dessa värms med tidigare nämnd luft-/vattenpump.

Första räkningen låg på nästan 10 000 kr (beräknat på två månader) och var något som chockerade oss. Än värre var det denna period när räkningen låg på 12 000 kr (på två månader). Under januari har den dragit 4568 kWh och under februari 3657 kWh (elräkning inklusive hushållsel). Detta ger en dygnsförbrukning på drygt 147 kWh i januari och 130 kWh i februari.

Vi har även bekymmer med att trycket bara försvinner i pumpen samt att den läcker lite vatten.

Upplys en novis - är ovanstående rimliga siffror? Är det meningen att det ska kosta så här mycket? Vi hade aldrig räknat på en elräkning på 12 000 kr och känner oss minst sagt nedslagna för tillfället... Därför vill vi höra med mer erfarna för att se om ni tror att något är tok eller om detta räknas som en normal förbrukning?

Hälsningar
Maria

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2009, 17:45:03 »
Det verkar minst sagt märkligt, det måste vara något fel på anläggningen eller inställningarna.
Att det läcker vatten, det är väl inte bara avfrostningsvatten som rinner ut.

Något är det i varje fall som inte är som det ska vara, men det är nog bäst att någon Nibe-ägare kommer med tips.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hög förbrukning?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2009, 17:59:37 »
Hej
Med sådana siffror verkar det som om vp inte fungerar,alltså bara elpannan igång.
Kalla på Service och återkom med rapport om hur det gick.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad snurpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2009, 18:25:50 »
Tack för era svar! Vi har nu kontaktat en av de installatörer NIBE rekommenderar och han tyckte att något verkade helt galet. Han skulle kolla med en annan också och återkomma i morgon.

/snurpe

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2009, 18:27:40 »
Har du monterat anläggningen själv?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad snurpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2009, 18:29:19 »
Har du monterat anläggningen själv?

Nej, gud bevare mig väl. Det var det en rörmokare som gjorde. Han hade även med sig en "expert" som var med och kikade på den efter installation. I det läget såg tydligen alla värden okej ut.

/Maria

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2009, 18:35:53 »
Ring rörmokar´n.......om du har betalat mot kvitto.

Konsumenttjänstlagen ger dej garanti att arbetet är fackmässigt utfört.

Reflektion:
Varje husägare bör försöka lära känna sin värmeanläggning lika bra som sin fru. Det tar sin tid, men är värt besväret. Lycka till.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Sedde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning?
« Svar #7 skrivet: 14 april 2009, 14:41:59 »
 fiR: fiR: fiR:
...och det är vad jag har att säga om EVP270 och Fighter 2020!
Har tidigare skrivit om detta och det som har hänt sedan dess är att man kunde konstatera att installatörerna som har varit och installerat kopplade cirkulationspumpen så att denna inte var styrt av VP. Efter 3-4 besök kom en kunnig kille och kopplade cirkpumpen in i VP:n och först då kunde vi gå ner till mer normala nivåer – när VP:n började styra. Tills dessa har det bara larmat hela tiden för hög tempretur.

Nu är det så att vi ändå skall fajta om saken eftersom förbrukningen kom ner till normala nivåerna dock max 30% under den gamla pannans förbrukning trots att vi själva har genomfört en massa åtgärder för att minska förbrukningen (kopplat ur golvvärme, infört restriktionerna på duschande – barnen är bara så glada i oss nu, sett över vitvaror, lampor, tvätt osv...). Det måste ha stått för minst 10 – 15% av besparingen och vi kommer nu att strida mot VKG via Sveps VPN för vi hävdar att vi blev lurade eftersom en effektiv besparing på ca 20 % försvarar inte den dyra investeringen. Speciellt eftersom det inte var något fel på vår gamla panna!

Dessutom, så fort vi kopplar in ”vinterläge” kopplas el-patronen in direkt eftersom EVP270 klarar inte att laga varmtvatten samtidigt som det skall värma upp huset. Och då pratar vi utetemp på ca (+)3 – (-)4... Kul att ha ”sommarläge” året runt...! Det var också en sak vi fick höra från teknikern - med fighter 2020 är det VVM300 som gäller! Också en sak vi tvistar om - hur kunde VKG föreslå så fel system för vårt hus (vi har samma läge som du ungefär).

Fy, säger jag bara.

Man vore jag du, skulle jag kolla hur man har kopplat in cirkulationspumpen...direkt med ständig drift eller in i VP (och då är det fighter som styr cirkpumpen)!


Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #8 skrivet: 14 april 2009, 16:04:28 »
Jag tror inte de har med cirkpumpen att göra måste vara nåt annat som är galet. Jag kör inte med den inbygda styrningen utan cp går konstant och har aldrig larmat om hög temperaturer.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög förbrukning?
« Svar #9 skrivet: 14 april 2009, 17:54:56 »
Kolla varmvattentemp (kanal 9), prova att sänka denna.

Problemet med EVP270 är att den inte har någon skiktningsplåt och ett för högt flöde på cirkpumparna förstör då skiktningen. Om skiktningen inte funkar kommer övre elpatron att värma hela pannan och då stoppar VP:n på för hög returtemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #10 skrivet: 16 april 2009, 01:35:36 »
Jag har en EVP270 + 2020-10 installerad i juni 2008 och har väldigt goda erfarenheter av dem ihop. Har ett äldre hus ihopbyggt med ett nyare med gamla självcirkulerande radiatorer i det gamla och moderna i det nya, så jag ville ha en panna som buffertvolym och fast kondensering så jag kunde leka lite med radiatorerna i systemet och temperaturerna i olika rum, därför valde jag bort VVM300, vilket jag inte ångrar.

Det har fungerat helt efter mina önskningar, har 23 graders innetemp och hade en total förbrukning med gamla elpannan på ca 37.000 KWh, nu ser det ut som jag hamnar på en totalförbrukning på 18.500 - 19.000 KWh (inkl hushållsel) alltså i princip hälften, tar jag bort hushållselen på ca 6.500 KWh så blir besparingen för värme och varmvatten ca 58-60 %, vilket jag är mycket nöjd med.

Jag har varit noga med att hålla flödet på laddpumpen lågt så att jag ligger exakt på Nibes deltaT-kurva och även hållt flödet över radiatorerna lågt därmed har jag inte haft några problem med skiktningen i pannan. VP:n blockerar nedre elpatronen så länge den inte larmar för något allvarligt, den övre har jag manuellt haft avslagen utom vid ett par kalla dygn. Då fungerade det enligt skolboken, den övre elpatronen gick in lite då och då för att hålla temperaturen i övre delen av pannan på samma som framledningstemperaturen ut till radiatorerna samtidigt som VP:n jobbade konstant i nedre delen av pannan.

Något vinter eller sommarläge har jag inte på min EVP270, det enda jag kan betrakta som sommarläge är att man kan stänga av cirkpumpen till radiatorerna.
Med övre elpatronen avstängd håller VP:n ca 51 grader i övre delen av pannan, min balanstemp är ca -5 grader utomhus.

Kolla att nedre elpatronen är kopplad för blockering om VP:n fungerar normalt och att laddpumpen är justerad till ett flöde som överenstämmer med Nibes deltaT-kurva. Jag har bara goda erfarenheter av denna kombination av VP och panna.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad Sedde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning?
« Svar #11 skrivet: 18 april 2009, 11:14:11 »
Det är ungefär det läget som jag hoppades på att uppnå...och alla jag känner och har pratat med är jätte nöjde med installationen. Hade/har liknande förbrukning samt husets storlek verkar stämma någorlunda jmfrt med dig. Dock måste jag säga att jag inte har koll på hälften av det du säger... Nedre och övre, laddpumpen (cirkpumpen?), laddflöde...osv. Har försökt sätta mig in i allt men för en novis är det verkligen svårt - man behöver ju vara lite komfortabel med några saker i livet  ^-^ och slippa tänka på de. Ville bara få det installerat och hoppades på att allt skulle skötas automatiskt. Det jag kan styra är cirkpumparna eftersom jag kommer åt de, samt temperaturen på varmvatten genom  panelen. Dessutom, det som jag kallar sommar/vinterläge dvs. omöjliggöra/tillåta elpatronen att kopplas in vid behov. Jag har också en fläkkonvektor kopplat på en separat linje (direkt till varmtvatten vad jag förstår) eftersom frugan bedriver en verksamhet i källaren och vi behöver ha det varmt där nere året runt (finns ett litet reglage 1-10 som jag kan använda för att sänka/höja tempen på konvektorn). Jag kommer att sluta på dryga 30 000 kWh sedan installationen. Nu på tisdag kommer VKG och skall disekera systemet så jag hoppas på det bästa. Just nu drar jag ca 90 kWh per dygn, oavset om det är 19 grader ute (som förra helgen) eller 4-7 grader (som idag)...

Nå ja, hopp om livet finns det i alla fall... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!