Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverterstyrd kompressor till bilens luftkonditionering?  (läst 2183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag undrar hur styrningen av kompressorn i bilens luftkonditionering styrs om man har klimatanläggning. Är kompressorn varvtalsstyrd eller går den med täta start/stopp vilket sliter i onödan?

Har en Skoda Fabia med halvautomatisk klimatanläggning (temperaturen sköts med automatik, men fläkthastighet och fördelning manuellt)

Om AC-knappen är igång, betyder det att kompressorn alltid snurrar (förutsatt att tempen ute är över 5ºC), eller betyder det bara att den är tillåten att gå in om det blir varmare än den inställda temperaturen i kupén?

Som sagt gäller det en skoda fabia, men är också intresserad av hur det är i allmännhet på andra bilar också.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Inverterstyrd kompressor till bilens luftkonditionering?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2006, 22:07:23 »
om flästa biler pÃ¥ barknanden har en kompresoe som slÃ¥r till frÃ¥n & där med skapar mÃ¥nga start stopp, men det är ovanligt att man i sverige  sliter ut en kompressor.
på tillexempen Volvo 850 så får man efter en så däer 30 000 mil byta magnetkopplingen & lamellan som sköter inkopplingen av kompressorn, men själva kompressorn går fortfarende.

Lite dyrare & mordernare bilar utrustas nuförtiden med kompresorer med variabal slag längd & på så sätt kan kompressorn gå istortsett hela tiden

Men i båda fallen så håller man en lägre förångartempratur än vad som behövs & sen blandar man varm o kall luft till rätt temp.
mig vetligt så käner jag bara till at man andvänder kolv kompresoser.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inverterstyrd kompressor till bilens luftkonditionering?
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2006, 16:34:43 »
JasÃ¥, jag trodde kompressorn alltid är igÃ¥ng sÃ¥ fort man trycker igÃ¥ng AC:n och har man ACC sÃ¥ blandas kall och varm luft till rätt temp.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Inverterstyrd kompressor till bilens luftkonditionering?
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2006, 00:00:37 »
Okej, men om jag då alltid låter ACn vara "igång" på min nya skoda fabia, då snurrar kompressorn och drar alltid mer energi än om den är avslagen?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inverterstyrd kompressor till bilens luftkonditionering?
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2006, 12:30:18 »
Okej, men om jag då alltid låter ACn vara "igång" på min nya skoda fabia, då snurrar kompressorn och drar alltid mer energi än om den är avslagen?

Jag tror det, jag har aldrig på AC:n om den inte behövs.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 594
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!