Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVVP-värma/kyla  (läst 3384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
LVVP-värma/kyla
« skrivet: 22 juli 2021, 12:04:36 »
Hej,
Jag hÃ¥ller pÃ¥ att förbereda en omgÃ¥ng ROT av ett gammalt hus och har insett att jag behöver kyla/varmvatten  sommartid och värme/varmvatten vintertid, finns det nÃ¥gon vettig LVVP som klarar detta?

Tanken är att kombinera detta med dels solfångare och dels en FTX som jag vill ha slingor i för vattenburen stödvärme vintertid och slinga för kyla vid behov sommartid, jag har en FTX i nuvarande huset med elektrisk förvärmning av luft in under den kalla årstiden.

Alternativet är att komplettera LVVP med en LLVP per våning vilket jag gärna undviker.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2021, 12:31:36 »
Hej! T.ex. NIBE F2120 med passande innermodul klarar ge värme/kyla samt varmvatten. Har man värmepump kan det dock vara svårt att räkna hem solfångare så det bör man titta noga på.

Elektrisk förvärmning i FTX är väl för att motverka/hindra frysning? Ska man ha kyla/värme blir det kanalbatteri efter FTX-aggregatet men ventilationsflödet är begränsat och därmed värme/kylan som går att få ut. Ett par fläktkonvektorer ger betydligt mer kyla, eller värme om man vill det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2021, 21:14:00 »
Hej! T.ex. NIBE F2120 med passande innermodul klarar ge värme/kyla samt varmvatten. Har man värmepump kan det dock vara svårt att räkna hem solfångare så det bör man titta noga på.

Elektrisk förvärmning i FTX är väl för att motverka/hindra frysning? Ska man ha kyla/värme blir det kanalbatteri efter FTX-aggregatet men ventilationsflödet är begränsat och därmed värme/kylan som går att få ut. Ett par fläktkonvektorer ger betydligt mer kyla, eller värme om man vill det.

Solfångarna var nästan gratis och ligger redan i garaget och skräpar....

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2021, 00:24:08 »
Komplettera ovan nämnda värmepump med SMO40 (eller SMO S40) och en lagom stor ackumulatortank/tekniktank så bör du få ditt system så du tänkt dig. Glöm inte att expansionskärl i rätt storlek, solsystem ger större variationer. Likvärdigt med vedpanna.
Solfångare brukar vilja ha en ackumulatortank på 50-200 liter per kvadratmeter panel. 100 L känns rätt lagom på platta solfångare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2021, 09:51:07 »
Komplettera ovan nämnda värmepump med SMO40 (eller SMO S40) och en lagom stor ackumulatortank/tekniktank så bör du få ditt system så du tänkt dig. Glöm inte att expansionskärl i rätt storlek, solsystem ger större variationer. Likvärdigt med vedpanna.
Solfångare brukar vilja ha en ackumulatortank på 50-200 liter per kvadratmeter panel. 100 L känns rätt lagom på platta solfångare.

Tanken är att ha solfångarna på garagets tak och några acktankar i garaget och en kulvert mellan garaget och huset och en teknik/acktank med vv-beredare och shunt med automatik så får även LVVPn kopplas dit.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2021, 10:12:32 »
Tror de flesta luft/vatten-pumpar klarar kyla idag, åtminstone Nibe, Bosch/IVT och Daikin. Det som dock krävs är att installationen görs med kondensisolerade rör mellan ute- och innedel. Beroende på fabrikat kan det också krävas en extra (också den kondenssäker) ackumulatortank för kylbärare.

Jag räknade lite "pÃ¥ en servett" när vi satte in vÃ¥r värmepump, men med lÃ¥ng rördragning och annat sprang det iväg till mer pengar än vad det kostade att sätta in en separat luft/luft bara för kyla sÃ¥ i mitt fall blev det sÃ¥  dontknow

Men det är ju snyggt att enbart ha en utedel och naturligtvis är det en mer skalbar lösning om man efterhand kommer på att man vill sätta in fläktkonvektorer i fler rum eller ett vattenbatteri i FTX:en för att kyla och avfukta tilluften.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2021, 14:13:32 »
Tror de flesta luft/vatten-pumpar klarar kyla idag, åtminstone Nibe, Bosch/IVT och Daikin. Det som dock krävs är att installationen görs med kondensisolerade rör mellan ute- och innedel. Beroende på fabrikat kan det också krävas en extra (också den kondenssäker) ackumulatortank för kylbärare.

Jag räknade lite "pÃ¥ en servett" när vi satte in vÃ¥r värmepump, men med lÃ¥ng rördragning och annat sprang det iväg till mer pengar än vad det kostade att sätta in en separat luft/luft bara för kyla sÃ¥ i mitt fall blev det sÃ¥  dontknow

Men det är ju snyggt att enbart ha en utedel och naturligtvis är det en mer skalbar lösning om man efterhand kommer på att man vill sätta in fläktkonvektorer i fler rum eller ett vattenbatteri i FTX:en för att kyla och avfukta tilluften.

Jag har funderat på en LLVP/våning dels för kyla och dels som backup på vintern som vi planerar att tillbringa i Asien men jag vill inte ha tre fula utedelar, det räcker med en, backuppen får ske med elpatron

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #7 skrivet: 26 juli 2021, 10:23:24 »
Jag har funderat på en LLVP/våning dels för kyla och dels som backup på vintern som vi planerar att tillbringa i Asien men jag vill inte ha tre fula utedelar, det räcker med en, backuppen får ske med elpatron
LÃ¥ter rimligt och detta ska inte vara nÃ¥got problem även om jag tror att vissa installatörer kanske skruvar lite pÃ¥ sig av ren reflex  för att de är ovana att göra dessa installationer.

Bifogar här en principbild på hur en Nibe F2120 luft/vatten kan dockas för kyla sommartid. Det som krävs är alltså tillbehöret ACS310, en ackumulatortank för kylt vatten samt en eller flera fläktkonvektorer. Alla rör som bär kylt vatten sommartid måste kondensisoleras.

Det kalla vattnet kan också ledas till ditt vattenbatteri i FTX:en. Läs dock på lite om detta med att kyla via FTX på forumet. Kyleffekten blir mycket liten på grund av det låga luftflödet, men det ger naturligtvis en viss effekt och framförallt avfuktning av tilluften.

Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2021, 22:18:52 »
Tanken med kyla till FTX:en är att den inte ska tillföra värme vid luftbytet, den FTX vi har i nuvarande bostad har eluppvärmning av luft in när den kommer under 15°, lägre går det inte att ställa den vilket jag inte är nöjd med, det måste vara vettigare att låta både värme och kyla komma ifrån en befintlig LVVP.
« Senast ändrad: 26 juli 2021, 22:22:15 av maxmsm »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #9 skrivet: 26 juli 2021, 23:40:34 »
Oj, den kanalvärmaren bör du byta ut eller komplettera med styrning så du kan hålla den på 0 grader eller något lägre. Den jag har tror jag man kan ställa på 0 grader med inbyggd bimetalltermostat. Det går att komplettera med styrning:

https://soliduct.se/rumstermostat.htm
https://soliduct.se/kanalgivare-tg-k330.htm

Om du ska ha vattenburet:

Kanalvärmare ska sitta före aggregatet.
Kanalkylare ska sitta efter aggregatet.

Har du bypass i ventilationsaggregatet som inte stänger av inkommande temperatur så kan du ha kyla och värmare före aggregatet, samma batteri. Det är ingen officiell lösning, men det går.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2021, 11:18:17 »
Oj, den kanalvärmaren bör du byta ut eller komplettera med styrning så du kan hålla den på 0 grader eller något lägre. Den jag har tror jag man kan ställa på 0 grader med inbyggd bimetalltermostat. Det går att komplettera med styrning:

https://soliduct.se/rumstermostat.htm
https://soliduct.se/kanalgivare-tg-k330.htm

Om du ska ha vattenburet:

Kanalvärmare ska sitta före aggregatet.
Kanalkylare ska sitta efter aggregatet.

Har du bypass i ventilationsaggregatet som inte stänger av inkommande temperatur så kan du ha kyla och värmare före aggregatet, samma batteri. Det är ingen officiell lösning, men det går.


Min nuvarande FTX är en Salda rirs 400 he eko 3.0 en produkt jag absolut inte skulle rekommendera någon att köpa, jag skulle aldrig heller rekommendera någon att köpa något som det står Salda på pga den helt värdelösa supporten i Sverige( supporten hos tillverkaren är mycket professionell) när något strular eller man behöver något, filter går ej som privatperson att köpa i Sverige, endast hos Ahlsell om man har företag.
I nästa hus kommer det att bli något annat.

Varför ska kanalvärmaren sitta före aggregatet? Kommer inte växlaren då att föra över värme till luften som går ut?

Hur kan jag sätta in en styrning till värmaren i nuvarande FTX?

Kan det få någon effekt om man släpper den vintertid något varma luften ut från FTX-en vid luftintaget till LLVP?

« Senast ändrad: 27 juli 2021, 11:28:34 av maxmsm »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #11 skrivet: 27 juli 2021, 11:50:19 »


Min nuvarandeFTX är en Salda rirs 400 he eko 3.0 en produkt jag absolut inte skulle rekommendera någon att köpa, jag skulle aldrig heller rekommendera någon att köpa något som det står Salda på pga den helt värdelösa supporten i Sverige( supporten hos tillverkaren är mycket professionell) när något strular eller man behöver något, filter går ej som privatperson att köpa i Sverige, endast hos Ahlsell om man har företag.
I nästa hus kommer det att bli något annat.

Sök modellnummret på google av FTX-aggregatet +filter. Du borde kunna hitta ett mer ekonomiskt och enklare sätt att får hem filter genom Polen, Tyskland eller om det var Österrike, minns inte riktigt. Men det var en rejäl lättnad vad jag hittade där.

Edit: Fanns ju i Sverige? https://www.filterhuset.se/salda/rirs-400-he-eko/detaljer/salda-rirs-400-he-eko-standardfilter?gclid=Cj0KCQjw3f6HBhDHARIsAD_i3D-3U0yZ3Q5VCDKy-c9KoDB5H6rmH6u8__xNWYMMAQJuynpMPRfICOcaAv40EALw_wcB

Det fanns gott om självbetjäningsinformation i alla fall:
http://salda.lt/se/products/item/5637220329

Varför ska kanalvärmaren sitta före aggregatet? Kommer inte växlaren då att föra över värme till luften som går ut?
Exakt så fungerar det. Men du hade en roterande växlare såg jag. Hade du haft en platt växlare så behöver man en förvärmare för att inte hela återvinningen och flödet ska upphöra. Så ja, inget du behöver.
Så din kanalvärmare eftervärmer tilluften när den går under 15 grader? Det är omdömesfullt egentligen. Men så länge man inte har ont av den kalla luften så behöver man inte ha någon eftervärmare kopplad. Många hushåll har en tilluftstemperatur på -20 med friskluftsventiler om det är -20 ute.


Hur kan jag sätta in en styrning till värmaren i nuvarande FTX?
Det ser ut som du har en eftervärmare i aggregatet redan, stämmer det? Den borde vara programmerbar, eller ryck ur den om det inte går stänga av den. Är den inte programmerbar så kan du styra den med det jag länkade, bara montera, universell reglerteknik som alla elektriker förstår.

Alternativt ryck ur och kör vattenburen eftervärmare/kylare. Men du har lite reglerutrustning som ska fungera bra också.

Du har en 0-10V-signal för universal reglering också. Om det finns användbara inställningar bakom det så är det användbart.

Problemet med en kanalkylare är att du får vara försiktig med hur mycket du kyler pga kondensrisk. Men, det går att efterisolera kanalerna, men det är ett stort jobb. Kyltank, extra växlare, ventiler, givare, rör, isolering med mera för att få kylan att fungera. Förmodligen kostsamt innan man är klar. Men det går och man slipper fula luft/luft för att få pyttelite kyla via tilluften. Det är risk att du blir missnöjd med kyleffekten om du har högre krav på kyla.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #12 skrivet: 27 juli 2021, 13:36:29 »
Sök modellnummret på google av FTX-aggregatet +filter. Du borde kunna hitta ett mer ekonomiskt och enklare sätt att får hem filter genom Polen, Tyskland eller om det var Österrike, minns inte riktigt. Men det var en rejäl lättnad vad jag hittade där.

Edit: Fanns ju i Sverige? https://www.filterhuset.se/salda/rirs-400-he-eko/detaljer/salda-rirs-400-he-eko-standardfilter?gclid=Cj0KCQjw3f6HBhDHARIsAD_i3D-3U0yZ3Q5VCDKy-c9KoDB5H6rmH6u8__xNWYMMAQJuynpMPRfICOcaAv40EALw_wcB

Det fanns gott om självbetjäningsinformation i alla fall:
http://salda.lt/se/products/item/5637220329
Exakt så fungerar det. Men du hade en roterande växlare såg jag. Hade du haft en platt växlare så behöver man en förvärmare för att inte hela återvinningen och flödet ska upphöra. Så ja, inget du behöver.
Så din kanalvärmare eftervärmer tilluften när den går under 15 grader? Det är omdömesfullt egentligen. Men så länge man inte har ont av den kalla luften så behöver man inte ha någon eftervärmare kopplad. Många hushåll har en tilluftstemperatur på -20 med friskluftsventiler om det är -20 ute.
Det ser ut som du har en eftervärmare i aggregatet redan, stämmer det? Den borde vara programmerbar, eller ryck ur den om det inte går stänga av den. Är den inte programmerbar så kan du styra den med det jag länkade, bara montera, universell reglerteknik som alla elektriker förstår.

Alternativt ryck ur och kör vattenburen eftervärmare/kylare. Men du har lite reglerutrustning som ska fungera bra också.

Du har en 0-10V-signal för universal reglering också. Om det finns användbara inställningar bakom det så är det användbart.

Problemet med en kanalkylare är att du får vara försiktig med hur mycket du kyler pga kondensrisk. Men, det går att efterisolera kanalerna, men det är ett stort jobb. Kyltank, extra växlare, ventiler, givare, rör, isolering med mera för att få kylan att fungera. Förmodligen kostsamt innan man är klar. Men det går och man slipper fula luft/luft för att få pyttelite kyla via tilluften. Det är risk att du blir missnöjd med kyleffekten om du har högre krav på kyla.

Först sÃ¥ beställde jag filter frÃ¥n ett företag i Fleninge till mycket högt pris, sedan sÃ¥ hittade jag: https://cleanfilter.eu/sv/product/panelfiltersatsen-for-rirs-400-h-eko-3-0/?v=c562607189d7   
Som har filter till mycket trevligt pris där jag beställer vartannat år.
Filterhuset hade inget när jag började beställa sÃ¥ jag har fortsatt med  Cleanfilter som leverantör till ett bättre pris.

Maskinen du har fått fram hos Salda är en RIRS 400 VER EKO 3.0 inte en RIRS 400 HE EKO 3.0 skillnaden är bla att VER= vertikal och HE=horisontell, söker man på deras sida efter RIRS 400 HE EKO 3.0 så får man tyvärr svaret: "No matching products were found."

Om jag förstår dej rätt så kan man vid roterande växlare skippa förvärmningen av luften helt och kylningen kommer knappast att göra nytta?
Då känns det som att dragning av kylrör till fläktkonvektorer blir bästa alternativet.

Du skrev tidigare:
"Bifogar här en principbild på hur en Nibe F2120 luft/vatten kan dockas för kyla sommartid. Det som krävs är alltså tillbehöret ACS310, en ackumulatortank för kylt vatten samt en eller flera fläktkonvektorer. Alla rör som bär kylt vatten sommartid måste kondensisoleras."

Om jag förstår detta rätt så måste jag ha 2 tankar, en för värmen från solfångarna och en till kylan?
Vad behöver jag ACS310 till? Det är en frekvensomriktare.

Sedan så har jag läst runt lite och lyckts att hitta FTX med: "Automatiskt byte till sommardrift (utan värmeåtervinning)" vilket jag inte har nu.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #13 skrivet: 27 juli 2021, 16:17:46 »
Först sÃ¥ beställde jag filter frÃ¥n ett företag i Fleninge till mycket högt pris, sedan sÃ¥ hittade jag: https://cleanfilter.eu/sv/product/panelfiltersatsen-for-rirs-400-h-eko-3-0/?v=c562607189d7   
Som har filter till mycket trevligt pris där jag beställer vartannat år.
Filterhuset hade inget när jag började beställa sÃ¥ jag har fortsatt med  Cleanfilter som leverantör till ett bättre pris.

Maskinen du har fått fram hos Salda är en RIRS 400 VER EKO 3.0 inte en RIRS 400 HE EKO 3.0 skillnaden är bla att VER= vertikal och HE=horisontell, söker man på deras sida efter RIRS 400 HE EKO 3.0 så får man tyvärr svaret: "No matching products were found."

Om jag förstår dej rätt så kan man vid roterande växlare skippa förvärmningen av luften helt och kylningen kommer knappast att göra nytta?
Då känns det som att dragning av kylrör till fläktkonvektorer blir bästa alternativet.

Du skrev tidigare:
"Bifogar här en principbild på hur en Nibe F2120 luft/vatten kan dockas för kyla sommartid. Det som krävs är alltså tillbehöret ACS310, en ackumulatortank för kylt vatten samt en eller flera fläktkonvektorer. Alla rör som bär kylt vatten sommartid måste kondensisoleras."

Om jag förstår detta rätt så måste jag ha 2 tankar, en för värmen från solfångarna och en till kylan?
Vad behöver jag ACS310 till? Det är en frekvensomriktare.

Sedan så har jag läst runt lite och lyckts att hitta FTX med: "Automatiskt byte till sommardrift (utan värmeåtervinning)" vilket jag inte har nu.
Vilken miss, men borde vara rätt lika maskiner egentligen?

Förvärmning är mellan uteluft och FTX. Eftervärmning är mellan FTX och tilluft. (Komfortvärme). Inget som går sönder utan den värmen.
Kylan fungerar, men den är inte värd pengarna. Konvektor av någon variant är bättre. Verkar som vissa med konvektor blir knappt nöjda, därför misstänker jag en lite kanalkylare ger knappt märkbar effekt.

Ja du behöver två tankar, en för varmvattnet och en speciell kyltank. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25677/031788-8.pdf

ABB ACS310 är en frekvensomriktare.
Nibe ACS310 är ett tillbehörskitt för kyla med F2120. Dock när jag dubbelkollar nu så verkar det bara gälla ihop med innedel från VVM dvs dyr varmvattenberedare med styrsystem, lite pumpar och ventiler. Jag ser ingen anledning till att SMO40 inte skulle funka med ACS310. Men du kanske kan kolla med Nibe så det går köra 4-rörskyla med SMO.

Lite länkar som inte är till nytta:
Installatörsmanual F2120:
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27528/331419-5.pdf

SMO 40:
https://www.nibe.eu/assets/documents/28430/639050-2.pdf

ACS 310: https://www.nibe.eu/assets/documents/15704/331426-1.pdf

Om det mot förmodan inte går köra kyla utan VVM, så välj VVM 500. Den har solslinga och arbetstank inbyggd. Men kyltank tillkommer.

Dockning:
Klicka i Kyla
Klicka i Soltillsats


Scrolla ner för mer spec om dockningen.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/29341/M11327SV-7.html
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
SV: LVVP-värma/kyla
« Svar #14 skrivet: 28 juli 2021, 13:00:21 »
Vilken miss, men borde vara rätt lika maskiner egentligen?

Förvärmning är mellan uteluft och FTX. Eftervärmning är mellan FTX och tilluft. (Komfortvärme). Inget som går sönder utan den värmen.
Kylan fungerar, men den är inte värd pengarna. Konvektor av någon variant är bättre. Verkar som vissa med konvektor blir knappt nöjda, därför misstänker jag en lite kanalkylare ger knappt märkbar effekt.

Ja du behöver två tankar, en för varmvattnet och en speciell kyltank. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25677/031788-8.pdf

ABB ACS310 är en frekvensomriktare.
Nibe ACS310 är ett tillbehörskitt för kyla med F2120. Dock när jag dubbelkollar nu så verkar det bara gälla ihop med innedel från VVM dvs dyr varmvattenberedare med styrsystem, lite pumpar och ventiler. Jag ser ingen anledning till att SMO40 inte skulle funka med ACS310. Men du kanske kan kolla med Nibe så det går köra 4-rörskyla med SMO.

Lite länkar som inte är till nytta:
Installatörsmanual F2120:
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27528/331419-5.pdf

SMO 40:
https://www.nibe.eu/assets/documents/28430/639050-2.pdf

ACS 310: https://www.nibe.eu/assets/documents/15704/331426-1.pdf

Om det mot förmodan inte går köra kyla utan VVM, så välj VVM 500. Den har solslinga och arbetstank inbyggd. Men kyltank tillkommer.

Dockning:
Klicka i Kyla
Klicka i Soltillsats


Scrolla ner för mer spec om dockningen.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/29341/M11327SV-7.html

Stort tack!

Nuvarande FTX har eftervärme.
Värmaren syns till höger om växlaren.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!