Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oljud och sömnlösa nätter  (läst 11548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EDWARDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud och sömnlösa nätter
« skrivet: 12 februari 2021, 23:15:14 »
Installerade en ecodan/zubadan 2018. Hade skyhöga elräkningar och ett fabriksfel upptäcktes. Fick ny utedel 2019 som har låtit högljutt typ året om. Ett flertal insatser har gjorts för att fixa det dock tyvärr utan framgång. Känns som vi har blivit utsatt till sleep torture, det går inte att ha maskinen

Tekniker har även sagt det ska inte låter så där

Vill häva köpet men fick erbjuden en till utedel. Vi har tackat nej och ska nu anmäla till ARN

Jag har läst ett par trådar här att andra har upplevde snarlika problem. Hur har det gått för er?

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2021, 23:34:56 »
När det är frost på kylflänsarna låter utedelen outhärdligt. (Detta mellan 0 och +5 grader). Förövrigt "bara" fördjävligt.

Kontaktat både min installatör och Mitsubishi.
Sistnämnda flera gånger.
"Aldrig hört talas om liknande historia" hör man bara.

Oavsett vad man säger och hänvisar till andra med liknande fel så är förnekelsen total från Mitsubishi.

Jag läste att andra också kontaktade ARN, vet ej status där.
Mitt fall så tror det enklaste, billigaste och för att behålla håret i dethär laget är att bygga in utedelen med vägbullerplank eller liknande.

PUHZ-SW100YAA utedel installerad 2018
« Senast ändrad: 14 februari 2021, 14:23:20 av Stefan85 »

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2021, 00:11:40 »
Vad konstigt att Mitsubishi låter mer kallt ute än tystast varmt väder och hög driftsäker scrollkompressor är ju Mitsubishi att lita på som köpte CTC, Nibe och några märken.
Jag har en annan swingkompressor på min Daikin och jag är glad den är låg ljudnivå och hög driftsäker.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Jonas i morjhult

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2021, 09:39:34 »
Kam tyvärr instämma med dålig återkoppling min tappade räkningen på hur mycket el som förbrukas och ges har cop värde på typ 1.5  vid noll gradigt man får samma svar har aldrig varit med om detta har också haft hemma servicetekniker den sista skulle återkomma med svar har inte hört ett ljud sedan på över två veckor känns som när det strular så vet dom inte mycket . dontknow

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2021, 10:20:14 »
Vi köpte en Zubadan SHW80YAA sommaren 2019 och den hade samma problem med oljud vid frostbildning.
Detta påtalades  direkt och Mitsubishi personal var här flera gånger och konstaterade detta. Efter mycket krånglande fick vi en ny utedel i feb. 2020. Den hade exakt samma fel med oljudet.

Båda dessa utedelar hade dessutom ett annat allvarligt fel. Kompressorn varvade inte upp över 50 Hz.
Mitsubishi Sthlm förnekade detta kategoriskt trots att det är mycket enkelt att avläsa i displayen på info.kod 016.
Har även skickat in driftdata frän SD kortet flera gånger men förnekelsen är total från M.

Kanske har någon av er andra råkat ut för detta att maskinen inte varvar upp. Vi har  haft två utedelar med exakt samma fel. tillv 201906 och 202001
Det blir såklart  dåligt COP om kompressorn inte varvar upp och elen kickar in istället.

Svårt att råda någon att köpa Mitsubishi VP efter detta.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3584
  • Karma +2/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2021, 10:27:59 »
Går det ställa hur lång tid det går från avslutad avfrostning till att fläkten börjar igen? Antar det är cirka 30 sekunder fördröjning. Öka lite om möjligt. Det gör att vattenångan inte slås av fläkten utan hinner försvinna innan fläkten startar.
Annan idé som jag inte heller vet om det är möjligt är att öka slutvärde för förångare vid avfrostning. Då kommer vattenångan vattenångan ta sig ur värmepumpen lättare av sig själv och kanske inte finns kvar när fläkten ska starta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2021, 10:51:23 »
Problemet med dessa är innan avfrost startar dvs då den går helt igenfrostad.
Det blir ett stört luftflöde då den körs helt igenfrostad och då brummar fläkten hemskt mycket. Som en gammal lastbil på tomgång utanför huset.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3584
  • Karma +2/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2021, 10:57:37 »
Usch. Går det tidigarelägga avfrostning? Tid? Förångardiff något? Så fort kondensorn isar på så dyker COP. Låter inte som en spargris precis.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2021, 11:44:22 »
Inga inställningar som vi kunder kan ändra. Upp till  tillverkaren att fixa till men inget händer trots att de känner till problemen.

COP ligger på 2,8 vid plusgrader men dyker snabbt vid minusgrader, ända ner till 1,5 vid temp. mellan 15--20 minus.

Snittet för februari ligger på COP= 1,8 för de första 10 dagarna.
Inget eltillskott har gått in.

Inte så imponerande värden. Enl. tillverkarens beräkningsprogram skulle vi ha ett SCOP på 3,2 men det är ju omöjligt då inga månader ligger över 3

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2021, 23:36:24 »
Min installatör sa att min (våra) utedelar (SW100YAA) är programerade så de använder avfrostning vid behov och inte tidsinställt.

Enda sättet är att eventuellt byta någon givare som lurar programmet att avfrosta tidigare.
Han skulle återkomma efter konsultation med Mitsubishi.
Väntar än.

Utloggad Oladah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2021, 06:56:14 »
Det blir intressant att höra vad ME säger om saken. Jag skall ta detta ett varv med min installatör också.

En annan sak jag noterat är hur kompressorn låter vid olika varvtal, min kompressor surrar på bra vid över 70 Hz inte ljudlöst förstås men acceptabelt. Men under detta och speciellt vid 50-60 Hz vibrerar och låter den nåt vansinnigt. Vibrationerna går hela vägen genom gasrören till innedelen.

Utloggad EDWARDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2021, 23:09:36 »
Vi har varit missnöjda med produkten och mistubishi sen det började krångla. Den låter för mycket, mer än som marknadsföras, vi lider av sömnlösa nätter, grannarna över gatan höra den också  (+20 meter) Som sagt, vi ska ta kontakt med ARN eftersom vi hämma i ett låstlage.

Får ser vad som händer i fortsättning.

Jag kan skiva här med uppdatering om det är av intresse....?

Utloggad EDWARDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2021, 23:18:10 »
I wish l could upload a video with the sound. See if it's familiar in your ears.  Dock hitta igen möjlighet i detta forum  tyvärr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2021, 08:50:58 »
You can upload to youtube and paste the link directly in the forum message, the video shows in the forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2021, 09:00:00 »
Ljud/oljud som verkar förekomma vid lång drifttid och för igensatt utedel känns som en ”enkel” grej att uppdatera via mjukvaran !
Har dom fått in anmärkningar från flera kunder på detta så misstänker jag att det är skickat till fabriken för åtgärd.
Annars brukar man höra på forum att värmepumpar avfrostar för ofta men här är det tvärtom :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2021, 09:04:54 »
I wish l could upload a video with the sound. See if it's familiar in your ears.  Dock hitta igen möjlighet i detta forum  tyvärr

Did they remove the transportation locks in the outdoor unit ?

D

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2021, 10:25:03 »
Ljud/oljud som verkar förekomma vid lång drifttid och för igensatt utedel känns som en ”enkel” grej att uppdatera via mjukvaran !
Har dom fått in anmärkningar från flera kunder på detta så misstänker jag att det är skickat till fabriken för åtgärd.
Annars brukar man höra på forum att värmepumpar avfrostar för ofta men här är det tvärtom :)

Visst kan man tycka att M skulle kunna åtgärda detta typfel men det har dom inte lyckats med på flera år trots kännedom om felet.
Driftdata har skickats in flera gånger under 2019 och 2020, även till fabriken i whiskylandet.
Varje gång har jag blivit lovad återkoppling men den har alltid uteblivit.

Maskinen avfrostar oftast en gång per timme, även nu i torr kyla.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2021, 11:11:38 »
Mitt svar var gällande dom som verkar ha för långa gångtider så det blir för tätt och det blir något mullrande ljud när den inte får tillräckligt med luft från rätt ställe.

Din maskin som avfrostar ca en gång per timme är i så fall något annat, har inte en susning om vad som sagt mellan er och installatör samt Mitsubishi vad som kan göras.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #18 skrivet: 15 februari 2021, 15:08:35 »
Mitt svar var gällande dom som verkar ha för långa gångtider så det blir för tätt och det blir något mullrande ljud när den inte får tillräckligt med luft från rätt ställe.

Din maskin som avfrostar ca en gång per timme är i så fall något annat, har inte en susning om vad som sagt mellan er och installatör samt Mitsubishi vad som kan göras.

Problemen handlar om högt störande ljud vid frostbildning inte om "långa" gångtider vad det nu är.
Dessa problem är detsamma på vår maskin som övriga beskriver här och på flera andra ställen.
Detta är välkänt och icke åtgärdat av Mitsubishi.
Klart  att det skulle bli tystare om frostbildning kunde undvikas men det är ju naturligt att det frostar på. Det blir helt tätt på mindre än en timme. Det hemska brummandet uppstår alltså under en tid varje timme dygnet runt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2021, 15:30:41 »
Ok, var inte med på att din frostade på så fort och du hade samma/liknande ljud som dom som skrev om betydligt längre gångtider innan avfrostning.
Troligen läst dåligt men förstod det som ni hade något oljud från kompressor.

Min kör avfrostning nu när det nästan är ”sommarvarmt” ute med ca 3 timmars mellanrum, vid ca 12 och 15 tiden som senast.
Men nu behöver den knappt gå för värmedrift då det är mycket varmare ute och det är lagrat mycket värme i min platta sen tidigare högre framledning när det var kallt ute.
Se bifogad bild.

Vissa perioder har det varit både snabbt kallt som tusan och onaturligt hög luftfuktighet tror jag för den isade på rätt snabbt och fick ibland avfrostning var 40-50 minut då den fick jobba hårt ända upp på 110Hz konstant.

I år verkar det vara ovanligt mycket vatten i luften för jag har aldrig haft så mycket is som nu och ser flera luft/luft som nu har sjukt mycket is omkring sig , åtmindstånde är det så här i mina trakter
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #20 skrivet: 15 februari 2021, 15:41:18 »
Missade att bifoga bilden  ^-^
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2021, 20:32:13 »
Kan man inte gå ihop och göra en gruppanmälan till ARN?

Jag menar, alla beskriver samma (o)ljudfenomen på samma utedel och samma ovilja från Mitsubishi.
Borde ha större tyngd?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #22 skrivet: 15 februari 2021, 21:36:27 »
Noll koll på era olika turer mellan återförsäljare och Mitsubishi och då vad som sagts, eventuella åtgärder och all turer däremellan.

Tar verkligen ARN emot grupptalan i såna här ärenden , är det inte enskilda ärenden dom tar upp?
Har för mig att det är någon annan instans man gör anmälan till när det gäller värmepumpar !

Borde vara lite olika förutsättningar mellan fastigheterna och kan det vara så att återförsäljaren har gett fel förslag på modell eller att återförsäljaren har fått fel förutsättningar från beställaren som påverkar det uppstådda problemet och vems är ”felet” i så fall om det anmäls till ARN?

Borde vara återförsäljaren som man som privatperson tar ärendet emot för att komma överens om åtgärd som reparation/utbyte/återköp , tillverkaren/distributören kan knappast vara den som skickar pengar tillbaka till slutkund vid tex återköp om det är bästa lösningen för alla parter.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #23 skrivet: 16 februari 2021, 08:41:04 »
Känner att jag vill förtydliga lite eftersom jag inte känner samma besvikelse som en del tycks göra. Min pump låter lite IBLAND. I övrigt spinner den som en katt. Jag blir inte störd alls men tänker kolla med grannen som har sovrummet mitt emot efter denna första vinter.
Med all respekt för att våra upplevelser är olika så vill jag bara säga att jag inte är inne på reklamation eller annat. På det hela taget är jag mycket nöjd hittills. Däremot är det alltid intressant att diskutera, optimera och jämföra erfarenheter. Jag har fått uppfattningen att alla märken låter. Är verkligen mitsubishi värst?
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2021, 08:49:16 »
Alla utedelar låter även om man ser inlägg med att utedelen är knäpptyst från tex Mitsubishi ägare och andra tillverkare  ;)

Ljudet varierar beroende på effektuttag då fläkten och kompressor kan varva upp och hur mycket frost det är på utedelen, precis som min egen då jag ibland måste kolla om fläkten snurrar för att se om den är igång och nästa gång är det orkan framför fläkten med då självklart högre ljud.
Jobbar den för högtryck och det är frostigt på batteriet och det är precis innan avfrostning så får jag ett lite dovare ljud, kan ibland tycka att den borde avfrostat lite tidigare men upplever inte samma sak som flera andra inlägg.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #25 skrivet: 17 februari 2021, 20:44:11 »
Alla utedelar låter även om man ser inlägg med att utedelen är knäpptyst från tex Mitsubishi ägare och andra tillverkare  ;)

Ljudet varierar beroende på effektuttag då fläkten och kompressor kan varva upp och hur mycket frost det är på utedelen, precis som min egen då jag ibland måste kolla om fläkten snurrar för att se om den är igång och nästa gång är det orkan framför fläkten med då självklart högre ljud.
Jobbar den för högtryck och det är frostigt på batteriet och det är precis innan avfrostning så får jag ett lite dovare ljud, kan ibland tycka att den borde avfrostat lite tidigare men upplever inte samma sak som flera andra inlägg.

TS Comfort AB. Du har all min respekt för att du hjälper på ett forum, ideellt när du har ett företag bredvid.
Men dethär över är bara försäljarsnack!
Visst låter alla utedelar och dess kompressorer.

Men nu snackar vi om Mitsubishis fläktljud. Kompressorljud, oavsett hastighet på min SW100 är en lite fluga i jämförelse med fläktljudet!
Jag blev påminnd senast idag hur öronbedövande dån fläkten orsakar (plusgrader och fuktig luft i Skåne igen).

Vi är ute och går mycket med våra småbarn (i ur och skur, då frugan är mammaledig och vill röra på dig) och alla utedelar låter vettigt, förutom de tre Mitsubishi utedelar på vår gata. De dånar lika illa alla tre!

Andra på forumet beskriver också samma oljud. Så nä, det är stor miss från Mitsubishi med fläkten!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #26 skrivet: 17 februari 2021, 20:56:00 »
Säljer egentligen inte luft/vatten om inte någon man känner behöver en så inget säljsnack här inte  :)
Är det något som strular med någon modell så är det sista man vill göra att sälja till någon man känner då man har livstids garanti så eventuella fel är högaktuellt för mig att veta om!

Andra på forumet beskriver oljud och andra inte så det verkar inte vara något generellt strul och jag har en SW75YAA och har inte dom skrikande kompressorer som beskrivs .

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #27 skrivet: 17 februari 2021, 21:03:05 »
Det var någon som kallar sig Jonte på Byggahus forum som reklamerat en kompressor med oljud ( tror det var en 100 model) som idag haft besök av sin installatör som riktat till något rör som låg emot något och ändrat på pumphastighet (oklart vilken) och tydligen var den ”tyst” efter det men var inte så kallt ute när han skrev.

Kanske är någon som även skriver här men under annat namn !

Annars kanske det är en ide att kontakta honom om hjälpen uteblir från era återförsäljare/installatörer
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2021, 13:23:47 »
Hittade tråden efter lite om och men!

Tyvärr kommer det inte hjälpa oss.
"Jonte" beskriver ett skärande/skrikande ljud från kompressorn som uppkommer under -5 grader.

Vi beskriver ett dåvt/mullrande ljud från fläkten när flänsarna är igensatta innan avfrostning.

Men tack ändå!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2021, 13:37:52 »
Går den ”för länge” innan avfrostning så borde det vara relativt ”enkelt” att uppdatera mjukvaran för teknikerna i Japan eller på fabriken i Skottland.

Har Mitsubishi fått in flertalet maskiner med detta fenomen så är det troligen åtgärd på gång men med stora företag så vill dom nog testa en ny mjukvara själva först så det lär inte göras på en handvändning.

Mitsubishi Electric Sverige säljer över 2000 enheter av luft/vatten per år och varje modell finns några år och med tanke på antalet så är det inte många inlägg man ser på forum om oljud.

Denna vinter tror jag dock är lite extrem med högre luftfuktighet även när det är sjukt kallt då jag själv aldrig haft så jäkla mycket is under utedelen och har flera kunder som ringt om den extrema nivån under sina luft/luft värmepumpar så det är möjligt att det först i år visar sig att gångtiden kan bli för lång.


 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #30 skrivet: 20 februari 2021, 21:00:22 »
Köper inte resonemanget någon stans!

Flera i denhär tråden har sagt att Mitsubishi är avvisande med hjälp i form av "Vet inte" eller "Har aaaaaldrig hört talas om liknande". Sistnämnda var Mitsubishi teknikerna som var här hos oss.

Att det är denhär vintern som är extrem? Flertalet i tråden skriver (inkl. mig) att enheten är från 2018. Har de haft extrem vinter alla dessa år?

Att de åtgärdar på fabriken? Det vet vi inte, men inte åtgärdas det på redan sålda enheter är en sak som är säker.

Hade jag vetat dethär hade Mitsubishiinstallatören inte ens fått sätta foten på min tomt för att räkna på offert!


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #31 skrivet: 20 februari 2021, 21:39:17 »
Nu kan det vara så att den återförsäljaren eller den teknikern inte hört om felet tidigare då det inte är en enda person på företaget och med tanke på hur många enheter som sålts så verkar det inte vara ett generellt fel om man kollar hur många som verkar ha något fel men likväl trist för den som har problemet.
Om återförsäljaren/teknikern vet mer än han/hos säger har jag inte en aning om,

Skrev att vintern jag upplevt är extrem med hög luftfuktighet i mina trakter vilket har märkts på all is under utedelarna och flertalet utedelar måste ha brottats med snabb påfrysning av utedelen.
Har man haft problem sedan 2018 och det är fel på maskinen så är det surt värre om man inte fått ordning på detta, jag vet inte vad som är gjort och inte gjorts från dom som är inblandade.

Fabriken åtgärdar inte maskiner ute på fältet men dom kan ta fram en ny mjukvara som återförsäljarna får lägga in i värmepumpen .

Många nyinköpta saker i hemmet inkl bil som man inte vet hur det ska fungera , först nu vet jag tex vilka vitvaror som jag inte skulle köpt men svårt att klandra återförsäljaren av dessa då dom var rätt nya när jag köpte dom och därmed inte så mycket info att inhämta innan köp.

Får hoppas ni får era problem lösta, med eller utan hjälp av att ta ärendet vidare.






Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #32 skrivet: 20 februari 2021, 21:52:58 »
Hur har det varit irriterar utomhus luft/luft eller luft/vatten värmepump låter mer än som har varit oljebrännare låter samma ägare bodde hus när det ligger i sovrum ljudet?
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #33 skrivet: 20 februari 2021, 22:21:02 »
Ägare bodde 40 - 60 år med samma hus med äldre oljebrännare och byte mot ny oljebrännare som är nöjda och har inte hört om irriterar ljud när det sover. Därför höga oljepris då byte till pelletsbrännare för bara några år som inte nöjda pga driftstopp, sotning, bära säckar, spån med besvärlig tömma ut stora pelletsförråd med massa spån tills sist massor blocket annons att många byter ut pellets till värmepump. Vet att många pellets fortfarande osålda och kan bli skrotat när den är nästan ny.
Utomhus luftvärmepump låter för stark i sin fastighethus och såg jag på gatan den ståt ny inte mer 10 år var borta då därför den har borrat till bergvärme istället att vara tyst.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #34 skrivet: 20 februari 2021, 23:46:02 »
År 2021 är Daikin är fortfarande tillverkar nya oljepannor och gaspannor som säljer annan land och Europa utom i Sverige.
https://www.daikin.eu/en_us/product-group/oil-boilers.html
https://www.daikin.eu/en_us/product-group/gas-condensing-boilers.html
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #35 skrivet: 22 februari 2021, 07:10:25 »
Tittar man på tester och bullernivåer så verkar Mitshubishi ligga bra till med sin 75-modell, men i övre området med sin 85-modell.
Ingen av maskinerna utmärker sig rejält från sina konkurrenter.
Att vissa maskiner kan ha något fel som gör att de låter mer än de ska kan säkert inträffa, men det ju knappast någon tillverkare som levererar maskiner som sticker ut nämnvärt om man skall generalisera.
Däremot är det ju inte så konstigt om en luft/vattenvärmepump med över 11 kW uteffekt hörs om den går på hög belastning, det gäller nog de flesta tillverkares maskiner - svårt att trolla med de luftmängder som måste passera utedelen för att kunna hämta så stora effekter från uteluften när det är kallt ute.
https://www.greenmatch.se/luftvaermepump/luft-vattenvaermepump/baest-i-test-13-luft-vattenvaermepumpar
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3584
  • Karma +2/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #36 skrivet: 22 februari 2021, 08:17:22 »
Tittar man på tester och bullernivåer så verkar Mitshubishi ligga bra till med sin 75-modell, men i övre området med sin 85-modell.
Ingen av maskinerna utmärker sig rejält från sina konkurrenter.
Att vissa maskiner kan ha något fel som gör att de låter mer än de ska kan säkert inträffa, men det ju knappast någon tillverkare som levererar maskiner som sticker ut nämnvärt om man skall generalisera.
Däremot är det ju inte så konstigt om en luft/vattenvärmepump med över 11 kW uteffekt hörs om den går på hög belastning, det gäller nog de flesta tillverkares maskiner - svårt att trolla med de luftmängder som måste passera utedelen för att kunna hämta så stora effekter från uteluften när det är kallt ute.
https://www.greenmatch.se/luftvaermepump/luft-vattenvaermepump/baest-i-test-13-luft-vattenvaermepumpar

Ljudsiffrorna är är sannolikt med rena förångare och fläktar. Jag vill separera ljudnivåerna vid full belastning med och utan felaktig påisning. Felaktiga påisningen som skapar alla oönskade ljud. Is på fläktens leading edge osv.
Verklighetens resultat och hur pumpen hanterar dessa svåra avfrostningar är vad som är viktigt när det gäller ljudnivå. Svårt att validera en testmetod för svårt frostklimat bara.
Där tycker jag kundernas upplevelse ersätter. Jag menar, min pump låter aldrig som en lastbil, kan inte ens relatera till det, även om jag kan föreställa mig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #37 skrivet: 22 februari 2021, 08:29:58 »
nu vet jag inte om det är samma ljud på dom olika maskinerna men är det på grund av för lång gångtid så det är för igentäppt så borde det gå via mjukvaran att ställa in en kortare maxtid innan avfrostning vid en viss utetemperatur och kallare.

Kan i och för sig vara så att givaren är felplacerad så den inte känner att det borde ske en avfrostning och det räcker med att flytta på den !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #38 skrivet: 22 februari 2021, 09:00:57 »
Det här är ju första riktiga vintern på flera år, tror att många har haft problem med sina maskiner när det kommer till is och snö som sätter igen helt eller delvis på grund av vädret.
Svårt att designa en maskin som klarar alla väder och temperaturer utan problem.
Har svårt att se att just en tillverkare skulle få isbeläggning på fläktbladen, men inte andra om de körs med liknande förutsättningar.

Idag t.ex. har vi minus 11 grader och det kommer pudersnö i form av stora lapphandskar, har snöat 35 cm sedan igår morse.
Jag gissar att det finns både luft/luft-värmepumpar och luft/vattenvärmepumpar som kan få problem med avfrostningen idag.
Känns som att det lite ingår i ägandet att vara observant och vara beredd att fixa lite själv med värmepumpen när det är speciella förutsättningar.  dontknow

Alternativet är att avfrosta med "äggklocka" för att säkerställa avfrostning oavsett  temperatur och i vilken form nederbörden kommer...

Vy från kontoret.  :)
« Senast ändrad: 22 februari 2021, 09:11:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #39 skrivet: 22 februari 2021, 10:48:57 »
Jag håller med Stefan att detta är helt åt helsike.
I databladen anges ljudtrycksnivå vid nominell effekt 1 m framför utedelen. Om man mäter detta så överstiger ljudnivån med minst 10 dB vid effekter långt under nominell effekt.
Detta gäller även vid plusgrader och har inget att göra med vad vissa kallar "extremt väder".
Mitsubishis personal som var här tidig höst 2019 kallade även det vädret för "extremt väder".
Nu är det vissa här som kallar torrt och kallt vinterväder för "extremt".

Ni som inte har upplevt detta elände med Mitsubishis VP vet ju inte vad det handlar om.
Det finns däremot många här som skrivit om detta elände tidigare. Det uppstår ALLTID vid frostbildning och stört luftflöde. Helt normal drift i vårt klimat.

Mitsubishi känner till detta sedan länge men struntar helt enkelt i att åtgärda felen vilket gör den 5 åriga garantin värdelös. Att inte åtgärda detta är bedrövligt.
Kunder och grannar blir lidande men även deras eget rykte.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3584
  • Karma +2/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #40 skrivet: 22 februari 2021, 12:20:07 »
Har svårt att se att just en tillverkare skulle få isbeläggning på fläktbladen, men inte andra om de körs med liknande förutsättningar.
Den pumpen jag hade, eventuellt föregångarna som delar styrkort, före uppdatering så isade fläkten på av vattenångan från avfrostningen bara för att fläkten startade direkt efter avfrostning. Uppdateringen var 30 sekunder fördröjning på fläkten. Vips! Problemet borta.

Kontoret är fint! Vill bo snöigare senare i livet.

Det är viktigt att tillverkaren har stora öron och fångar upp kundernas bekymmer, ofta är det bara en mjukvaruuppdatering bort.
Är en givare felplacerad så går det alltid kompensera på något vis, eftersom den i så fall sitter fel i alla pumpar av samma modell.
Sen är det även viktigt att fundera på andra parallella villkor som räddar olika scenarion. Typ som "äggklockan" som nämndes.

Håller med om att ägaren får ha lite koll, det får gärna finnas en lättanvänd avfrostningsfunktion om man råkat få snöras rätt i kondensorn eller liknande efter grovjobbet där ute är klart.

Dedär Mitsubishi L/V verkar ju vara felprogrammerade och tillverkaren använder öronproppar, inte alls bra. Det borde ingått ett par till kunden också i så fall.
« Senast ändrad: 22 februari 2021, 12:22:33 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad bolian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #41 skrivet: 09 mars 2021, 11:59:21 »
Hej. Har någon av er fått det åtgärdat eller någon uppföljning av m?

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #42 skrivet: 09 mars 2021, 13:37:55 »
Hej. Har någon av er fått det åtgärdat eller någon uppföljning av m?

Nej, ingen åtgärd. Den höga ljudnivån är dokumenterad på plats av inst. tillsammans med M säljare men åtgärd  har uteblivit.
Garantin är alltså helt värdelös.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #43 skrivet: 09 mars 2021, 14:11:28 »
Man blir onekligen lite nyfiken på att höra åsikter från återförsäljaren och Mitsubishi om vad som sagts och erbjudits för alternativ.
Ska väl i och för sig inte vara så svårt att luska fram om det är ärenden som pågått ett tag.
Vet att det förekommit erbjudanden när åf och kund inte kommit överens om tillräcklig åtgärd och kunden erbjudits återköp men av någon anledning avböjt vilket för mig är lite märkligt om man inte är nöjd med någon del av funktion.

Då det sålts tusentals av modellserien som dessa som förekommer i tråden så borde det rimligen vara betydligt flera som hade hittat till forum för att ge sin åsikt om liknande saker om det vore något seriefel.

Kan själv tycka att min gått lite för länge innan avfrostning när det var som jävligast ute men inte att jag skulle få något problem med något ljudmässigt.
Sitter utedelen monterad utanför ett sovrum så kan jag mycket väl tänka mig att man hör utedelen och har man fönster på samma vägg som oftast släpper igenom mera ljud så blir risken att störas högre.
Vi vill inte ens montera en liten luft/luft på en yttervägg med sovrum bakom på grund av risken för att man hör utedelen och det oavsett märke.

Knepig situation då uppenbarligen flera upplever strul men ”bara” åsikter från en part i dessa ärenden.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #44 skrivet: 10 mars 2021, 11:41:21 »
Här finns en länk där M sprider helt felaktig info om deras produkt.
Notera även kommentar och svar som inte är så gamla.
Felet har funnits i flera år och är ännu inte åtgärdade på de utedelar som levererats 2018 till 2020. De kommer aldrig att åtgärda dessa fel. De svarar bara med tystnad.



Du TS som inte upplevt dessa problem och inte heller kan komma med en lösning på felen så undrar jag varför du kommenterar hela tiden? Det tillför inget för oss andra som har dessa dundrande maskiner.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #45 skrivet: 10 mars 2021, 12:27:05 »
Ursäkta om jag kommenterar
Låter er skriva ifred.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #46 skrivet: 10 mars 2021, 15:36:50 »
Som sagt, vore detta ett utbrett problem skulle det nog skrivas mer om det, och ÅF skulle vägra montera maskinerna.
Sen påstår jag inte att det inte finns de som har problem.
Som återförsäljare är ibland enda chansen att ta sitt ansvar att erbjuda en missnöjd kund pengarna tillbaka, vissa blir helt enkelt inte nöjda alldeles oavsett vad man i övrigt gör.
Inte sällan blir den typen av kunder inte heller nöjda med någon annan liknande maskin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #47 skrivet: 11 mars 2021, 22:03:21 »
Sluta var så himla naiva och läs och prata om vad folk skriver i tråden/trådarna för helsike!

Varför skulle inte ÅF montera maskinerna? De tjänar bra pengar på att montera och härnvisar till tillverkaren som är i total förnekelse, precis som vi har råkat ut för. Problemet löst.

Kom gärna med en lösning istället för att komma med teorier och kanske hit och kanske dit...

Vill inte låta otrevlig, men man känner sig så uppgiven när ÅF härnvisar till Mitsubishi som lever i total förnekelse. Vill helst slänga utedelen framför Mitsubishis fabrik med hälsningen att de kan ta sitt skit igen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #48 skrivet: 12 mars 2021, 07:27:32 »
Lösningen är ju just den, som jag tidigare skrev, ibland får man som ÅF helt enkelt återbetala pengarna oavsett om man plockar ned maskinen eller ej för att bli av med problemet.
Kräv att de kommer och tar ned maskinen, och betalar tillbaks pengarna.
Om du inte själv lyckas, ta hjälp av kommunens konsumentvägledare, de brukar kunna göra skillnad.

Vi är ju återförsäljare, kanske mer seriösa än vissa andra, men jag skulle inte fortsätta sälja ett fabrikat eller en modell som gav mig missnöjda kunder, sånt agerande måste ses som självskadebeteende.

Och än en gång, jag påstår inte att det inte finns individer som har problem, men om det vore ett generellt problem så borde väl ändå klagokören vara större?

Än en gång, kräv att ÅF tar ned utrustningen och betalar tillbaks pengarna, det har du laglig rätt till om de försökt åtgärda problemen 3 gånger utan att lyckas.

Det här kan i viss mån liknas lite med Astra Zenekas vaccin som stoppas för att ett antal personer som vaccinerats fått blodproppar.
Ingen påstår att det inte hänt, men tittar man statistiskt så är det inte fler än vad som normalt drabbas av blodproppar under samma tidsperiod.
Det kommer alltid att finnas dåliga exemplar av maskiner, eller installationer som är olämpligt utförda (placering, avvibrering eller små saker som kan göra stor skillnad när det gäller buller). Man får inte heller bortse från att vissa individer har högre förväntningar än vad man som leverantör kan uppfylla - och då är det väldigt svårt att få en kund nöjd.
I de fallen erbjuder vi alltid pengarna tillbaka, då har vi i alla fall gjort så gott vi kan, tycker jag.
« Senast ändrad: 12 mars 2021, 07:31:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #49 skrivet: 12 mars 2021, 07:36:03 »
Kan tillägga att även jag hatar när tillverkare/leverantörer stoppar huvudet i sanden och vägrar erkänna sina brister.
Inte sällan "arbetar de i det tysta" med åtgärder, men vill inte tappa försäljning innan de har en fungerande lösning klar.
Den typen av uppträdande måste anses som bedrägligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #50 skrivet: 12 mars 2021, 12:34:49 »
Kan tillägga att även jag hatar när tillverkare/leverantörer stoppar huvudet i sanden och vägrar erkänna sina brister.
Inte sällan "arbetar de i det tysta" med åtgärder, men vill inte tappa försäljning innan de har en fungerande lösning klar.
Den typen av uppträdande måste anses som bedrägligt.
Så sant...

Men visa mig den tillverkare som är helt öppen med de problem man fått rapporterat från slutkunderna efter produktionsstart och som man jobbar med lösningar på i det tysta. Det krävs nog i de flesta fall att kund, installatör och återförsäljare överbevisar tillverkaren om att man har ett visst "känt" problem innan tillverkaren ens erkänner att problemet är känt och något man aktivt jobbar med att åtgärda eller inte jobbar med att åtgärda för att för liten andel av kunderna dittills har klagat på det.
Om detta är bedrägligt, det är det inte något snack om annat än att det gränsar till att vara eller faktiskt är. Men den tillverkare som frivilligt går ut och publikt erkänner att de har ett visst problem med en viss produkt enligt en viss del av kunderna innan de har en lösning klar på problemet, de menar jag inte önska sälja mer av nämnd produkt även om det sannolikt skulle vara vinnande på längre sikt att vara öppen och bejaka slutkundernas problem och åsikter. Krävs en helt annan ekonomisk attityd i företag och hos ägare för att en sådan strategi skulle kunna tillåtas.

Oavsett så krävs det alltid att volymen klagande kunder övergår en viss kritisk massa innan tillverkare ens tar till sig att det kan vara fråga om ett generellt problem med produkten som man helt enkelt har missat i sin egen provning och verifiering under utvecklingstiden. Det är där som forum som detta kommer in i bilden, där problem kan belysas och drabbade kunder kan samlas och sätta press på tillverkaren gemensamt.

Jag önskar att alla tillverkare var helt öppna med vilka problem de får inrapporterade på sina produkter och jobbar eller inte jobbar med att lösa. För det tillverkaren ser som ovanliga fel kan i realiteten vara generella fel, bara att få slutkunder eller deras grannar är så känsliga/krävande eller intresserade att de har märkt av problemet och inser att det är lösbart. Vissa installatörer skulle jag misstänka får klagande kunder tysta genom att bara förklara "att såhär är det och går inte göra något åt". Många återförsäljare och installatörer å sin sida jobbar sannolikt efter principen att en kund är ingen kund, så varje liten firma måste enskilt nå en kritisk massa innan de själva anser att det finns skäl att klaga uppåt till tillverkaren om ett visst problem eller beteende hos produkten.
Många kunder som blir "tystade" av återförsäljare eller installatören med denna typ av svar orkar sannolikt inte heller klaga vidare på "små"-problem enligt min erfarenhet, så problemet måste vara stort nog för den enskilde. Många kunder väljer att vara mer eller mindre missnöjda i tysthet och knyter bara näven i fickan, för man vill inte göra sig jobbigare än nödvändigt i relation till sin återförsäljare och installatör. Det kan likställas med hur få det är som vågar/orkar klaga på en granne i ett hyreshus som spelar hög musik sent på kvällarna ibland. De flesta sväljer det för att den som klagar anses vara jobbig, även om den har rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #51 skrivet: 12 mars 2021, 21:27:38 »
Åter igen, jag tror att stora skillnader i upplevelser av en viss produkt mest beror på olika förväntningar av kunderna, inte nödvändigtvis av prestanda på produkterna.
« Senast ändrad: 13 mars 2021, 07:40:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #52 skrivet: 14 mars 2021, 22:45:29 »
Åter igen, jag tror att stora skillnader i upplevelser av en viss produkt mest beror på olika förväntningar av kunderna, inte nödvändigtvis av prestanda på produkterna.

Förväntningar? Uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om.
Mitt barn som har rummet intill utdedeln klagar på att han har ont i öronen av dånet. Inget fönster på den sidan.

Sedan kommer Mitsubishi med nonsens om EXTREMT tysta utedel och "har aaaaldrig hört talas om liknande" bemötande när de var här.

Förstår du varför vi som har dessa bekymmer är så förbannade?

Vidare.
Varför skulle de köpa tillbaka en utedel som fungerar perfekt?
Vi är tekniker, vi vet hur dessa maskiner funkar, vi har nu varit här hos dig och lyssnat. Allt är i sin ordning.
Fick jag som svar.




Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3584
  • Karma +2/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #53 skrivet: 14 mars 2021, 23:08:14 »
Finns det någon av dessa pumpar i Västra götaland eller längs västkusten ner till nästan skåne? Hade varit intressant att höra/leta potential för eftermarknadslösningar.
Tycker det är så tråkigt med folk som hamnar i rävsaxen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #54 skrivet: 15 mars 2021, 07:12:20 »
Förväntningar? Uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om.
Mitt barn som har rummet intill utdedeln klagar på att han har ont i öronen av dånet. Inget fönster på den sidan.

Sedan kommer Mitsubishi med nonsens om EXTREMT tysta utedel och "har aaaaldrig hört talas om liknande" bemötande när de var här.

Förstår du varför vi som har dessa bekymmer är så förbannade?

Vidare.
Varför skulle de köpa tillbaka en utedel som fungerar perfekt?
Vi är tekniker, vi vet hur dessa maskiner funkar, vi har nu varit här hos dig och lyssnat. Allt är i sin ordning.
Fick jag som svar.
Jag har självklart ingen aning om just din situation, men bara utifrån utsagan om ont i öronen i rummet intill, på en vägg utan fönster så kan man ju få för sig att allt detta blivit något som förgiftat hela situationen för familjen, sånt kan lätt göra att man överreagerar.
Ungefär som jag gör när grannarnas hundar får stå och skälla.

Men åter igen, det här med ljud kan vara väldigt individuellt, jag påstår inte att det inte bullrar, jag bara konstaterar att dessa maskiner troligen sålt i tusental utan allt för många klagomål.

Konsumentvägledaren kan hjälpa er att få lämna tillbaks maskinen om teknikerna säger att de gjort vad de kan men maskinen ändå bullrar för mycket. Eller om de fått tre försök att åtgärda felet.
Jag är nästan säker på att kommunens vägledare har en bullermätare, för just buller är nog ett av de vanligare klagomål de får att hantera.
Vill du inte ta till dig av goda råd så är det upp till dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #55 skrivet: 15 mars 2021, 10:25:47 »
sånt kan lätt göra att man överreagerar.

Sålt i tusental utan allt för många klagomål.

Vill du inte ta till dig av goda råd så är det upp till dig.

För mig låter du som en Mitsubishi säljare och inte värt att ta på allvar!
Ta du dina tips och trix och skriv de någon annan stans.
Du bidrar inte till lösningen, bara strör salt i såret

Installationen är från 2018. Du tror inte jag har dragit dethär så långt jag kan? Seriöst?

Mitsubishi kör trötta ut taktiken här. Vilket har funkat.
Jag har ett jobb att sköta, två småbarn och villa.

Har inte orket längre.
Hade köpt ett annat märke om frugan inte hade varit mammaledig med den lille.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #56 skrivet: 15 mars 2021, 11:51:10 »
Nu har det dykt upp en till försvarare av M i  form av Rikard. Både TS och Rikard tjänar tydligen pengar på detta. Säljer väl M maskiner.
Märkligt att kommentera och försvara något som de inte vet vad det handlar om.

Skriver bl.a om "upplevelse" men ljudnivå går faktiskt att mäta så det är FAKTA och inte någon upplevelse.
När M gör reklam för att utedelen är "extremt tyst" och motsvarar ljudnivån på ett bibliotek så är det långt från verklighetens dundrande maskiner.

Mät ljud(trycks)nivån på 1 m avstånd framför utedelen och jämför med maskinens utlovade data. För min ska det vara 45 dB vid nominell effekt.
Den ligger långt över detta men det struntar M i.

Hade dom varit seriösa och gjort uppföljning på levererade maskiner så hade "klagokören" varit stor. Nu är det ingen som vet hur  stora problemen är och hur många som lider av detta. Flera här på forumet har beskrivit det uppenbara konstr. felet.

Vissa tycks tro att alla M kunder hänger här bara för att dom gör det själva.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #57 skrivet: 15 mars 2021, 13:27:25 »
Som jag ser det ÄR lösningen att via kommunens konsumentvägledare göra ljudmätningar och få pengarna tillbaks och möjligen, om man nu vill det, maskinen demonterad.
Av vilken outgrundlig anledning skulle jag försvara en tillverkare som levererar maskiner som inte håller måttet?
Hela forumets anledning är ju att försöka städa upp i en bransch som delvis är och har varit något av en hästhandlarbransch.
Mitsubishi uppger Ljudnivå – Värme / Kyla (SPL) 47 / 49dB
Ljudnivå – Värme (PWL)   60 dB
Detta vid nominell effekt (ca 50% av maxeffekten?)
Känns som rätt höga värden vid ljudmätning i labbmiljö, troligen utan påfrostning och vid nominell effekt?

Oavsett detta, om maskinen inte håller vad de lovar så är de skyldiga att åtgärda den, eller ta tillbaks den.

Nu har jag inte läst allt du skrivit ecosubba, men har du gjort någon ordentlig ljudmätning så du kan säga hur mycket din värmepump bullrar?

Att använda detta forum som ett sätt att via förtal tvinga olika företag att ta sitt ansvar har aldrig varit ok, det gäller även i detta fall, så den som bara är intresserad av att kasta skit på allt och alla kan befolka andra forum, här försöker vi hitta fram till lösningar som fungerar, antingen som HBerggren försöker via någon form av egna trix för att få maskinerna tystare, eller som jag försöker göra, att hjälpa de som känner att de kört fast att komma vidare.
Har man att göra med en envis och osmidig installatör så kan man alldeles säkert få stånga sitt huvud blodigt om man själv försöker.
Nu låter det ju som att Stefan provat allt, och det skulle i så fall innefatta både konsumentvägledare, ARN och tingsrätt.

I en perfekt värld så skulle självklart Mitsubishi skicka tekniker från Japan som kom ut till skogarna i Sverige och kolla vad som gör att det bullrar i vissa maskiner, och åtgärda det omedelbart på något sätt, men min bild av Asiatiska tillverkare är inte att de är så lyhörda, i deras kultur verkar det vara omöjligt att erkänna ett fel så länge man inte blir överbevisad.
Om jag har rätt så krävs alltså att man överbevisar dem med hjälp av en yttre objektiv part, som konsumentvägledarna skulle kunna vara i fall som dessa.

Nu är jag kanske fördomsfull, men detta skriver jag enbart utifrån mina egna erfarenheter.
Jag har själv i min verksamhet ett antal gånger varit tvungen att med bilder och video överbevisa mina leverantörer om brister som de först nekat till, men efter att man bevisat sin sak är det inte ovanligt att det kryper fram att det är ett känt problem.
Lite märkligt, men sådan är i alla fall min bild av hur de agerar.
Blir det för många mellanled som skall hantera reklamationen är det ännu svårare att få gehör för sina klagomål, ska du t.ex. få ditt ärende via tre svenska mellanled innan det når någon "hos tillverkaren" så är det mycket lång uppförsbacke.
Summa summarum, jag vet inte för vilken gång i ordningen, det kan mycket väl vara så att era maskiner bullrar nåt hemskt, men vore det ett generellt fel som gör att just mitsubushi står ut som bullrigare än alla andra så är det konstigt om inte fler klagat.

Det hade varit väldigt intressant att få titta på och lyssna på maskinerna när de bullrar som mest, ett så fruktansvärt högt buller borde inte vara så svårt att kunna hitta orsaken till kan jag tycka.  dontknow


 
« Senast ändrad: 15 mars 2021, 13:31:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3892
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #58 skrivet: 15 mars 2021, 19:09:32 »
När det är frost på kylflänsarna låter utedelen outhärdligt. (Detta mellan 0 och +5 grader). Förövrigt "bara" fördjävligt.

Kontaktat både min installatör och Mitsubishi.
Sistnämnda flera gånger.
"Aldrig hört talas om liknande historia" hör man bara.

Oavsett vad man säger och hänvisar till andra med liknande fel så är förnekelsen total från Mitsubishi.

Jag läste att andra också kontaktade ARN, vet ej status där.
Mitt fall så tror det enklaste, billigaste och för att behålla håret i dethär laget är att bygga in utedelen med vägbullerplank eller liknande.

PUHZ-SW100YAA utedel installerad 2018

Har ni byggt något "skydd" runt/över utedelen?

Jag har en Nibe 2025...13 år gammal, som jag byggde väggar/tak ikring...eftersom jag inte ville ha snö på den. Det fungerar bra....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #59 skrivet: 15 mars 2021, 21:58:49 »
Har ni byggt något "skydd" runt/över utedelen?

Jag har en Nibe 2025...13 år gammal, som jag byggde väggar/tak ikring...eftersom jag inte ville ha snö på den. Det fungerar bra....

Nej. Men jag tittar på olika bullerplank/bullerskydd. Både framför och bakom själva utedelen.
De är inte gratis, men det verkar vara den enda lösningen.

Förövrigt så har farsan också en Nibe 2025 till sin kåk.
Den spinner som en lite katt i jämförelse med vår Mitsubishi "extremt tysta" utedel.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3892
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #60 skrivet: 15 mars 2021, 22:23:21 »
...min spinner också som en katt.......lugnt och fint...

....hoppas att du kan få nå´n rätsida på den eländiga fläkten som tjuter
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #61 skrivet: 16 mars 2021, 09:49:31 »
Som ett alternativ till konsumentvägledarna (som jag fortfarande tror är bästa chansen för dig):

Om du har möjlighet, spela in en video när den låter som mest, och filma samtidigt en bullermätare som visar på bullernivåerna.
Visa gärna på en tumstock att du mäter på 1 meters avstånd så det inte kan ifrågasättas.
En film som visar på eländet är OK att lägga upp i forumet, och då borde det väl kunna ta skruv på någon ansvarig hos mitsubishi.
(Du måste ladda upp filmen på youtube och länka till den i forumet)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #62 skrivet: 20 mars 2021, 12:34:59 »
Hade samma problem de böt utedelen 3ggr inget vart bättre tjöt som fn.Vi kontaktade ARN och fick maskin utbytt till en package då vart det tyst
Aldrig mer Mitsubishis maskiner med gas/vätska

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3892
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #63 skrivet: 20 mars 2021, 13:17:04 »
Vilken maskin sitter utomhus nu?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #64 skrivet: 20 mars 2021, 13:38:06 »
Hade samma problem de böt utedelen 3ggr inget vart bättre tjöt som fn.Vi kontaktade ARN och fick maskin utbytt till en package då vart det tyst
Aldrig mer Mitsubishis maskiner med gas/vätska

Fick jag en utedel som byttes 3 gånger
Hade jag själv bytt märke 😎

Måste ha varit något generalknas på någon serie om det var samma konstaterade oljud på allihopa!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #65 skrivet: 21 mars 2021, 18:21:39 »
Måste ha varit något generalknas på någon serie om det var samma konstaterade oljud på allihopa!!

Där har vi det!
Där slog du huvudet på spiken!
Du har skrivit 5 eller 6 olika lösningar på problemet, bara i denhär tråden!
Trots att du i samma tråd inte har en aning om ljudproblemet. Då du själv inte har hört det!
Men där har vi lösning! "Generalknas"!
Edwards och hans grannar kan sova igen!
Ecosubbas låga SCOP och ljudproblem är nu borta!
och mitt öronbedövande oljud som mina barn klagar på bara försvann i samma ögonblick du skrev inlägget!

Men detta menar jag att det hjälper inte ett skvatt att du kommer med mållösa undanflykter för att rädda "ditt märke"
Vi är på ett forum där man hjälper varandra. Vill du hjälpa oss? Använd dina kontakter med Mitsubishi och adressera felet, då vi vanliga konsumeter inte lyssnas på längre (Detta har flera sagt i tråden).
Har du ingen lösning på problemet? Var tyst och sluta strö salt i såret med dina pro-Mitsubishi inlägg!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #66 skrivet: 21 mars 2021, 20:43:07 »
Jag har en , har monterat en hos brorsan och nyligen en hos en annan kompis.

Tror du på allvar att om jag upplevde att min hade hade stora ljudproblem hade monterat samma hos släkt och vänner ??
Skulle jag då kanske tänka att om jag ska lida så ska kompisarna också göra det!

Är det 3st från samma tillverkningbatch eller vad jag ska kalla det med tjutande oljud som åf/tillverkare tydligen bytt ut hos samma slutkund så är något galet.
Burkas skrev om tjutande ljud och så har tex inte du beskriv det så det verkar vara 2 olika ”oljud”

Som Richard också skrivit så får ni gå till Arn eller motsvarande för att få era problem utreda men vad jag förstått har det inte gått dit om jag tolkat inläggen rätt.

Har skrivit tidigare att jag tycker den går lite för länge ibland, men upplever inte samma sak som ni och inte hört det från någon annan av ”mina” monterade.

Lösningar vet jag inte om jag haft direkt då en lösning avhjälper problem och flera här verkar ha stora problem.

Vet inte riktigt om jag kör med några undanflykter för att rädda ”mitt märke” , jag säljer dom produkter jag tycker är bra och där jag samtidigt får bra service och support.
Har haft flera märken tidigare som numera är pausade eller helt borttagna, skulle Mitsubishi Electric göra dåliga produkter eller att supporten slutade fungera så pausas dom också.

Vad ska jag ha för kontakter som kan ordna dina/era problem , bara din åf och eller tillverkare som kan göra något självmant eller att tex Arn stöter på.

Du får göra som Burkas gjorde helt enkelt.
Vet inte riktigt varför ni väntar med detta då det verkar ha pågått ett bra tag.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #67 skrivet: 21 mars 2021, 21:57:16 »

Tror du på allvar att om jag upplevde att min hade hade stora ljudproblem hade monterat samma hos släkt och vänner ??
Skulle jag då kanske tänka att om jag ska lida så ska kompisarna också göra det!

Precis, du har inte en aning om vad det är för ljudproblem vi skriver här. Du verkar inte ens läsa vad fan folket i tråden skriver utan kör din mantra, precis som en politiker skriver om något helt annat när det väl gäller. Vi pratar om buller, du pratar om tjut, vi pratar om hundar, du pratar om katter.



Som Richard också skrivit så får ni gå till Arn eller motsvarande för att få era problem utreda men vad jag förstått har det inte gått dit om jag tolkat inläggen rätt.
Då har du inte läst tråden då folk har ärenden på ARN


Har skrivit tidigare att jag tycker den går lite för länge ibland, men upplever inte samma sak som ni och inte hört det från någon annan av ”mina” monterade.


Spelar ingen som helst roll vad du tycker! Det är inte du som lever med oljudet.
Kom inte med "ljud är en upplevelse". Det går att mäta, det är fakta.

Vet inte riktigt om jag kör med några undanflykter för att rädda ”mitt märke” , jag säljer dom produkter jag tycker är bra och där jag samtidigt får bra service och support.
Har haft flera märken tidigare som numera är pausade eller helt borttagna, skulle Mitsubishi Electric göra dåliga produkter eller att supporten slutade fungera så pausas dom också.

Som en politiker, totalt förnekande, klart du är rädd om "ditt märke"

Vad ska jag ha för kontakter som kan ordna dina/era problem , bara din åf och eller tillverkare som kan göra något självmant eller att tex Arn stöter på.
Du är certifierad ÅF av Mitsubishi, då har du din egen support hos tillverkaren.
Åter igen så har du inte läst att flera av oss har installatören gett upp, lämnat över till Mitsubishi som totalförnekar. Sen då?

Vet inte riktigt varför ni väntar med detta då det verkar ha pågått ett bra tag.

Du läser bannemig verkligen inte, utan kör samma mantra, flera här har kontaktat tillverkaren som förnekar och flera har ärenden på gång på ARN.

Jag lämnar tråden, det är bara Mitsubishi säljare här ju.




Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #68 skrivet: 21 mars 2021, 22:15:35 »
Precis, du har inte en aning om vad det är för ljudproblem vi skriver här. Du verkar inte ens läsa vad fan folket i tråden skriver utan kör din mantra, precis som en politiker skriver om något helt annat när det väl gäller. Vi pratar om buller, du pratar om tjut, vi pratar om hundar, du pratar om katter.

Då har du inte läst tråden då folk har ärenden på ARN

Spelar ingen som helst roll vad du tycker! Det är inte du som lever med oljudet.
Kom inte med "ljud är en upplevelse". Det går att mäta, det är fakta.
Som en politiker, totalt förnekande, klart du är rädd om "ditt märke"
Du är certifierad ÅF av Mitsubishi, då har du din egen support hos tillverkaren.
Åter igen så har du inte läst att flera av oss har installatören gett upp, lämnat över till Mitsubishi som totalförnekar. Sen då?

Du läser bannemig verkligen inte, utan kör samma mantra, flera här har kontaktat tillverkaren som förnekar och flera har ärenden på gång på ARN.

Jag lämnar tråden, det är bara Mitsubishi säljare här ju.

Tjutet var det burkas skrev angående oljudet han hade så det är han som beskrev det som tjutande och på grund av det fick sin utbytt flera gånger.
Jag skrev även att jag skulle bytt märke om den byttes för tredje gången men det kopierade du inte in i den texten.

Om flera har liknande ärenden hos Arn är det väl bara till din fördel om du också gör en anmälan, precis som du skriver så går ljud att mäta och dessa fakta tar man upp med Arn eller om det är annan instans när det gäller vp.

Inte ”mitt märke” som jag försökte förklara innan.

Jag har samma telefonnummer som jag ringer som alla andra återförsäljare som behöver support/reservdelar, vet inte hur många dom är på den slingan som tar samtalen.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #69 skrivet: 22 mars 2021, 08:46:49 »
En video som visar på eländet tror jag skulle kunna ta skruv hos ansvariga, ids ingen av er ens komma fram med det kan väl problemen inte upplevas som så hemska?
Nu kan det väl i och för sig ha hunnit bli för varmt ute för att maskinen skall tjuta/bullra?, vad vet jag.  dontknow
Om TS trots allt skulle ta upp det med sin support så skulle han ju då dessutom ha en video att hänvisa dem till.
Samma sak om ME i Sverige vill ta upp det med ME i Japan.
Det hjälper ju inte att sitta och tjura på kammarn om er installatör inte sköter sig som han eller hon bör.
Vill ni använda forumet för påtryckningar så måste en video vara ett överlägset bevis på det ni upplever.
Kanske kan det t.o.m få oss som ni upplever som skeptiker att hålla med?
« Senast ändrad: 22 mars 2021, 08:49:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #70 skrivet: 22 mars 2021, 17:38:13 »
Sällan man hör bra på en video .
Återförsäljaren och/eller Mitsubishi har väl redan varit där och lyssnat om jag förstått det rätt.

Den återförsäljaren har precis samma kanal in till supporten som jag har och inte gör det någon skillnad om jag skickar in en video från en kund som inte är min.

Kommunen och/eller Arn är nog det som gäller för den/dom som inte är nöjd som nästa steg mot återförsäljaren då det är mot dom man har ett köp/avtal.
Tror inte man kan gå direkt på tillverkare men det kanske går och finns nog folk här som har betydligt bättre koll på sånt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #71 skrivet: 22 mars 2021, 23:18:57 »
rocas
WM 112 Package

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3892
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #72 skrivet: 22 mars 2021, 23:48:16 »
jag har två st luftvatten pumpar...i två olika hus:

I Nibe 2025....sitter "rubbet" i utedelen...så det går vattenrör t/fr huset

i Daikin pumpen går det gasrör mellan utedel och innedel.

Daikin bullrar mycket mer.

Är en sk package pump tystare generellt?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #73 skrivet: 23 mars 2021, 07:12:47 »
Jag tror att det till viss del har med storleken att göra.
"De Svenska" tillverkarna har som regel större och tyngre utedelar, kanske med lite mer ljudisolering.
De asiatiska luft/vattenvärmepumparna är ju många gånger trimmade luft/luft-värmepumpar som kopplas till en panna med gasledningar.
En dålig rörinstallation kan i sig orsaka ljud som överförs till huset, men i detta fall uppfattar jag ju det som att oljudet kommer från själva utedelen, inte att det är vibrationer eller stomljud som fortplantar sig in i huset.

En video som visar på hur man mäter buller på 1 meters avstånd, där bullernivån ligger avsevärt över vad som lovas i produktbladen kan visst ha ett bevisvärde och sätta press på ME att agera.
Lika stort eller större än vad konsumentvägledarens subjektiva uppfattning har i alla fall.
ARN lär kräva nåt liknande för att de skall agera, kan inte tänka mig annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #74 skrivet: 27 mars 2021, 23:16:46 »
Vet inte varför låter Mitsubishi, samma sak bilen Mitsubishi Otlander och annan modell tycker att det är gammal trist interiör, trist design, trist att köra och har sett på google från journalist. Personlig smak tycker om Mitsubishi. För mig nej tack Mitsubishi är så trist och buller osv. Så hände personlig klagar ljudet är inte nöjd med Mitsubishi och klaga till Mitsubishi försäljare och ARN.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #75 skrivet: 28 mars 2021, 06:54:06 »
Vet inte varför låter Mitsubishi, samma sak bilen Mitsubishi Otlander och annan modell tycker att det är gammal trist interiör, trist design, trist att köra och har sett på google från journalist. Personlig smak tycker om Mitsubishi. För mig nej tack Mitsubishi är så trist och buller osv. Så hände personlig klagar ljudet är inte nöjd med Mitsubishi och klaga till Mitsubishi försäljare och ARN.

Vad har en bil med saken att göra som du sett en recension av en journalist på Google att göra med att några har ljudproblem med en värmepump?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #76 skrivet: 02 april 2021, 10:32:32 »
Vad har en bil med saken att göra som du sett en recension av en journalist på Google att göra med att några har ljudproblem med en värmepump?

Det är ju samma märken att göra. Vet att udda Mitsubishi både bra och dålig när det gäller driftsäkerhet och ljudnivå. Exempel ny modern luft/luft värmepump ser snyggare och gammal design vätska/värmepump är inte snyggare för nuvarande produkte.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #77 skrivet: 02 april 2021, 11:58:40 »
Det är 2 helt olika ”företag”
Ytterst märklig jämförelse .

Resten av ditt inlägg om snyggare fattar jag inget av men någon annan kanske begriper vad du skriver
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!