Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oljud och sömnlösa nätter  (läst 11476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EDWARDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud och sömnlösa nätter
« skrivet: 12 februari 2021, 23:15:14 »
Installerade en ecodan/zubadan 2018. Hade skyhöga elräkningar och ett fabriksfel upptäcktes. Fick ny utedel 2019 som har låtit högljutt typ året om. Ett flertal insatser har gjorts för att fixa det dock tyvärr utan framgång. Känns som vi har blivit utsatt till sleep torture, det går inte att ha maskinen

Tekniker har även sagt det ska inte låter så där

Vill häva köpet men fick erbjuden en till utedel. Vi har tackat nej och ska nu anmäla till ARN

Jag har läst ett par trådar här att andra har upplevde snarlika problem. Hur har det gått för er?

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2021, 23:34:56 »
När det är frost på kylflänsarna låter utedelen outhärdligt. (Detta mellan 0 och +5 grader). Förövrigt "bara" fördjävligt.

Kontaktat både min installatör och Mitsubishi.
Sistnämnda flera gånger.
"Aldrig hört talas om liknande historia" hör man bara.

Oavsett vad man säger och hänvisar till andra med liknande fel så är förnekelsen total från Mitsubishi.

Jag läste att andra också kontaktade ARN, vet ej status där.
Mitt fall så tror det enklaste, billigaste och för att behålla håret i dethär laget är att bygga in utedelen med vägbullerplank eller liknande.

PUHZ-SW100YAA utedel installerad 2018
« Senast ändrad: 14 februari 2021, 14:23:20 av Stefan85 »

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2021, 00:11:40 »
Vad konstigt att Mitsubishi låter mer kallt ute än tystast varmt väder och hög driftsäker scrollkompressor är ju Mitsubishi att lita på som köpte CTC, Nibe och några märken.
Jag har en annan swingkompressor på min Daikin och jag är glad den är låg ljudnivå och hög driftsäker.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Jonas i morjhult

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2021, 09:39:34 »
Kam tyvärr instämma med dålig återkoppling min tappade räkningen på hur mycket el som förbrukas och ges har cop värde på typ 1.5  vid noll gradigt man får samma svar har aldrig varit med om detta har också haft hemma servicetekniker den sista skulle återkomma med svar har inte hört ett ljud sedan på över två veckor känns som när det strular så vet dom inte mycket . dontknow

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2021, 10:20:14 »
Vi köpte en Zubadan SHW80YAA sommaren 2019 och den hade samma problem med oljud vid frostbildning.
Detta påtalades  direkt och Mitsubishi personal var här flera gånger och konstaterade detta. Efter mycket krånglande fick vi en ny utedel i feb. 2020. Den hade exakt samma fel med oljudet.

Båda dessa utedelar hade dessutom ett annat allvarligt fel. Kompressorn varvade inte upp över 50 Hz.
Mitsubishi Sthlm förnekade detta kategoriskt trots att det är mycket enkelt att avläsa i displayen på info.kod 016.
Har även skickat in driftdata frän SD kortet flera gånger men förnekelsen är total från M.

Kanske har någon av er andra råkat ut för detta att maskinen inte varvar upp. Vi har  haft två utedelar med exakt samma fel. tillv 201906 och 202001
Det blir såklart  dåligt COP om kompressorn inte varvar upp och elen kickar in istället.

Svårt att råda någon att köpa Mitsubishi VP efter detta.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2021, 10:27:59 »
Går det ställa hur lång tid det går från avslutad avfrostning till att fläkten börjar igen? Antar det är cirka 30 sekunder fördröjning. Öka lite om möjligt. Det gör att vattenångan inte slås av fläkten utan hinner försvinna innan fläkten startar.
Annan idé som jag inte heller vet om det är möjligt är att öka slutvärde för förångare vid avfrostning. Då kommer vattenångan vattenångan ta sig ur värmepumpen lättare av sig själv och kanske inte finns kvar när fläkten ska starta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2021, 10:51:23 »
Problemet med dessa är innan avfrost startar dvs då den går helt igenfrostad.
Det blir ett stört luftflöde då den körs helt igenfrostad och då brummar fläkten hemskt mycket. Som en gammal lastbil på tomgång utanför huset.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2021, 10:57:37 »
Usch. Går det tidigarelägga avfrostning? Tid? Förångardiff något? Så fort kondensorn isar på så dyker COP. Låter inte som en spargris precis.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2021, 11:44:22 »
Inga inställningar som vi kunder kan ändra. Upp till  tillverkaren att fixa till men inget händer trots att de känner till problemen.

COP ligger på 2,8 vid plusgrader men dyker snabbt vid minusgrader, ända ner till 1,5 vid temp. mellan 15--20 minus.

Snittet för februari ligger på COP= 1,8 för de första 10 dagarna.
Inget eltillskott har gått in.

Inte så imponerande värden. Enl. tillverkarens beräkningsprogram skulle vi ha ett SCOP på 3,2 men det är ju omöjligt då inga månader ligger över 3

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2021, 23:36:24 »
Min installatör sa att min (våra) utedelar (SW100YAA) är programerade så de använder avfrostning vid behov och inte tidsinställt.

Enda sättet är att eventuellt byta någon givare som lurar programmet att avfrosta tidigare.
Han skulle återkomma efter konsultation med Mitsubishi.
Väntar än.

Utloggad Oladah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2021, 06:56:14 »
Det blir intressant att höra vad ME säger om saken. Jag skall ta detta ett varv med min installatör också.

En annan sak jag noterat är hur kompressorn låter vid olika varvtal, min kompressor surrar på bra vid över 70 Hz inte ljudlöst förstås men acceptabelt. Men under detta och speciellt vid 50-60 Hz vibrerar och låter den nåt vansinnigt. Vibrationerna går hela vägen genom gasrören till innedelen.

Utloggad EDWARDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2021, 23:09:36 »
Vi har varit missnöjda med produkten och mistubishi sen det började krångla. Den låter för mycket, mer än som marknadsföras, vi lider av sömnlösa nätter, grannarna över gatan höra den också  (+20 meter) Som sagt, vi ska ta kontakt med ARN eftersom vi hämma i ett låstlage.

Får ser vad som händer i fortsättning.

Jag kan skiva här med uppdatering om det är av intresse....?

Utloggad EDWARDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2021, 23:18:10 »
I wish l could upload a video with the sound. See if it's familiar in your ears.  Dock hitta igen möjlighet i detta forum  tyvärr

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2021, 08:50:58 »
You can upload to youtube and paste the link directly in the forum message, the video shows in the forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud och sömnlösa nätter
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2021, 09:00:00 »
Ljud/oljud som verkar förekomma vid lång drifttid och för igensatt utedel känns som en ”enkel” grej att uppdatera via mjukvaran !
Har dom fått in anmärkningar från flera kunder på detta så misstänker jag att det är skickat till fabriken för åtgärd.
Annars brukar man höra på forum att värmepumpar avfrostar för ofta men här är det tvärtom :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!