0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar! Jag hade hit firman som installerade maskinen åt mig och de föreslog typ motsvarande plaströr: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/lk-pal-universalror-a-rir-extraJag kommer att dra rören på utsidan av huset (dock mellan tegelvägg och träpanel upp in i kallvind), gör det någon skillnad?Tänker främst på att RiR är rätt tryggt vid ev. kondens som då rinner ner till pannrummet...Jag hittade lite tabeller och annat igår som jag försökte räkna efter och kom fram till att jag borde kunna ta ut mellan 6-7kW effekt och räknar jag med 70W/m2 så tänkte jag nu lägga en vägghängd (vilken är tystas?) i ena rummet på 20m2 på runt 1,5kW och så en ca. 5kW i stora rummet (80 m2). Du menar alltså att man kan köra större konvektor än vad man egentligen har effekt för i hålet?Jag såg någon skiss där man hade backventil (vilket ju "makes sense") men sen ytterligare en bypass ventil parallellt med bypass'en, och det var det jag inte riktigt förstod vad den skulle vara till... Här t.ex. https://curant.se/start/flaktkonvektorer/naturkyla/De konvektorer jag sett har effekten för värme angiven men ingen data för kyla, hur räknar man om det?Eller om någon orkar länka till bra exempel på effektiva, tysta fläktkonvektorer, en för tak och en för vägg som skulle passa... En annan fråga är stryning, behöver man kontrollera cirkulationspumpen eller finns det "självreglerande" på något sätt?Fläktkonvektorer verkar det ju finnas med inbyggd termostat och fjärrkontroll...
Inför sommaren så tänkte jag mig att dra in ett frikyla system. Jag har alltid trott det är något tillägg till värmepumpen men det är ju rätt enkelt och bara "stjäla" brinen har jag ju fattat nu... Ett par frågor först (och jag är rätt dåligt insatt i rätt "terminologi" men förstår processen):1) Jag har avstängningar för rören rätt nära pumpen och ett "rensfilter" med avstängningar på varsin sida så jag kan stänga av med rätt liten förlust av vätska men behöver man fylla på och/eller lufta på något sätt ändå? (Jag har någon etanolblandning i systemet)2) Jag har poolvärme, 11kW VP med 220m hål, och jag förstår rätt så borde frikyla "hjälpa" att få mer värme med mindre effekt, stämmer det?3) kan man orsaka någon "utmattning" av hålet om man kör för mycket frikyla?4) Jag har 100m2 med massor av fönsteryta som ska kylas, vad ska man räkna för effekt på konvektor (jag tänker mig en eller två takmonterade).Sen kommer frågan om vad för grejer:1) något material som fungerar sämre eller som man ska undvika (mässing, aluminium, koppar, etc)?2) Vad för rör från VP till konvektor? typ dessa: https://rorfokus.se/frankische-tappvatten/ror-i-ror/frankische-alupex-ror-i-ror-26x3-0mm-13mm-isolering3) Behövs tryckkärl, vilket tryck i så fall för säkerhetsventil?4) Varför rekommenderas en bypass, är det för om backventilen pajar?5) Rekommendationer på kollektor?Tackar!
Hej!1. Ja du behöver en avluftning på systemets högsta punkt. Ofta vid takkassetten då.2 och 3. Nej inte med 220 meter borrhål. Kommer nog inte vara någon som helst skillnad då.4. Beror ju lite på hur många rum du ska kyla ner. Kylan måste ju ta sig runt också. Det rör sig nog om en 5-10 kW men du måste göra en energiberäkning för att få en bra idé om ditt hus. Markiser kan ju ge mycket avskärmning men är typ dyrare än fläktkonvektorer ändå.1 och 2. Undvik plaströr men jag tror att forumet gemensamt kommit fram till att alupex funkar bra!3. Nej4. Bypassen är ju om din cirkulationspump går samtidigt som ställdonet är avstängt. Då har du istället en trevägsventil på ställdonet som kör brinen genom en bypass tills ställdonen öppnat. De har ju alltid någon minuts gångtid så har du en bypass kan du ju ha en enklare cirkulationspump med konstant varvtal istället. Då har du ingen magnetventil.5. Denna hänger jag inte med på?
Om alupex är OK så måste den kondensisoleras i vilket fall.Även om man har rörirör så kondenserar fukten i rumsluften mot det yttre röret, inte mot det inre.Vilka grejer som man bör ha lite mer specifikt beror på vad du har för en värmepump.De flesta nya modeller kan enkelt kompletteras med styrning för frikyla så jag skulle rekommendera att koppla ihop detta med värmepumpen i så fall.Kolla upp vad tillverkaren har för styrning av frikyla?I mitt fall har jag en äldre modell på värmepump så styrningen av frikylan är inte ihopkopplad.I detta fallet är det bäst med en enklare styrning typ att fläktkonvektorn öppnar en magnetventil + startar en cirkpump när den kallar på kyla.Stoppa inte in nån shuntventil och grejer, det är overkill.Räcker gott med 2 avstick på inkommande KB med en klaffbackventil emellan.Avsticken går till och från konvektorn med en cirkpump + magnetventil.