Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla, vad för grejer?  (läst 4312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla, vad för grejer?
« skrivet: 31 mars 2019, 20:30:02 »
Inför sommaren så tänkte jag mig att dra in ett frikyla system. Jag har alltid trott det är något tillägg till värmepumpen men det är ju rätt enkelt och bara "stjäla" brinen har jag ju fattat nu... Ett par frågor först (och jag är rätt dåligt insatt i rätt "terminologi" men förstår processen):

1) Jag har avstängningar för rören rätt nära pumpen och ett "rensfilter" med avstängningar på varsin sida så jag kan stänga av med rätt liten förlust av vätska men behöver man fylla på och/eller lufta på något sätt ändå? (Jag har någon etanolblandning i systemet)
2) Jag har poolvärme, 11kW VP med 220m hål, och jag förstår rätt så borde frikyla "hjälpa" att få mer värme med mindre effekt, stämmer det?
3) kan man orsaka någon "utmattning" av hålet om man kör för mycket frikyla?
4) Jag har 100m2 med massor av fönsteryta som ska kylas, vad ska man räkna för effekt på konvektor (jag tänker mig en eller två takmonterade).

Sen kommer frågan om vad för grejer:
1) något material som fungerar sämre eller som man ska undvika (mässing, aluminium, koppar, etc)?
2) Vad för rör från VP till konvektor? typ dessa: https://rorfokus.se/frankische-tappvatten/ror-i-ror/frankische-alupex-ror-i-ror-26x3-0mm-13mm-isolering
3) Behövs tryckkärl, vilket tryck i så fall för säkerhetsventil?
4) Varför rekommenderas en bypass, är det för om backventilen pajar?
5) Rekommendationer på kollektor?

Tackar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2019, 10:53:58 »
Hej!
Vanlingen kör man köldbäraren direkt mot en eller flera fläktkonvektorer och då ska man använda kopparrör och de ska kondensisoleras med typ armaflex.
Det går nog inte med alupex, inte så bra med plaströr av brandsäkerhetsskäl.
Jag har ett vanligt rött tryckexpansionskärl och 1,5 bar säkerhetsventil
Du kör inte hela flödet via fläktkonvektorerna, på vintern så går inget, så man har en bypass för att köldbäraren ska cirkulera fritt mot värmepumpen oberoende av frikylan.
I bypassen har man en klaffbackventil som ger så lite flödesmotstånd som möjligt, den behövs för att kunna cirkulera köldbäraren via borran även om värmepumpens cirkpump står.
Frikylan behöver då en egen cirkpump.

Dina 220 m borra kommer funka bra, fördelen är att borran återladdas lite med frikylan, finns inget negativt med detta.
Snåla inte med dimensioneringen, jag har en FST 34 som ska ge 3,7 kW till mitt hus, den är lite klen.
Dubbla denna effekt till ditt hus så kanske det funkar bra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2019, 19:40:12 »
Tack för svar!

Jag hade hit firman som installerade maskinen åt mig och de föreslog typ motsvarande plaströr: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/lk-pal-universalror-a-rir-extra
Jag kommer att dra rören på utsidan av huset (dock mellan tegelvägg och träpanel upp in i kallvind), gör det någon skillnad?
Tänker främst på att RiR är rätt tryggt vid ev. kondens som då rinner ner till pannrummet...

Jag hittade lite tabeller och annat igår som jag försökte räkna efter och kom fram till att jag borde kunna ta ut mellan 6-7kW effekt och räknar jag med 70W/m2 så tänkte jag nu lägga en vägghängd (vilken är tystas?) i ena rummet på 20m2 på runt 1,5kW och så en ca. 5kW i stora rummet (80 m2). Du menar alltså att man kan köra större konvektor än vad man egentligen har effekt för i hålet?

Jag såg någon skiss där man hade backventil (vilket ju "makes sense") men sen ytterligare en bypass ventil parallellt med bypass'en, och det var det jag inte riktigt förstod vad den skulle vara till... Här t.ex. https://curant.se/start/flaktkonvektorer/naturkyla/

De konvektorer jag sett har effekten för värme angiven men ingen data för kyla, hur räknar man om det?
Eller om nÃ¥gon orkar länka till bra exempel pÃ¥ effektiva, tysta fläktkonvektorer, en för tak och en för vägg som skulle passa...  help

En annan fråga är stryning, behöver man kontrollera cirkulationspumpen eller finns det "självreglerande" på något sätt?
Fläktkonvektorer verkar det ju finnas med inbyggd termostat och fjärrkontroll...



Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2019, 19:43:18 »
Jag har kopplat så min takkassett styr både magnetventilen och cp.

Tack för svar!

Jag hade hit firman som installerade maskinen åt mig och de föreslog typ motsvarande plaströr: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/lk-pal-universalror-a-rir-extra
Jag kommer att dra rören på utsidan av huset (dock mellan tegelvägg och träpanel upp in i kallvind), gör det någon skillnad?
Tänker främst på att RiR är rätt tryggt vid ev. kondens som då rinner ner till pannrummet...

Jag hittade lite tabeller och annat igår som jag försökte räkna efter och kom fram till att jag borde kunna ta ut mellan 6-7kW effekt och räknar jag med 70W/m2 så tänkte jag nu lägga en vägghängd (vilken är tystas?) i ena rummet på 20m2 på runt 1,5kW och så en ca. 5kW i stora rummet (80 m2). Du menar alltså att man kan köra större konvektor än vad man egentligen har effekt för i hålet?

Jag såg någon skiss där man hade backventil (vilket ju "makes sense") men sen ytterligare en bypass ventil parallellt med bypass'en, och det var det jag inte riktigt förstod vad den skulle vara till... Här t.ex. https://curant.se/start/flaktkonvektorer/naturkyla/

De konvektorer jag sett har effekten för värme angiven men ingen data för kyla, hur räknar man om det?
Eller om nÃ¥gon orkar länka till bra exempel pÃ¥ effektiva, tysta fläktkonvektorer, en för tak och en för vägg som skulle passa...  help

En annan fråga är stryning, behöver man kontrollera cirkulationspumpen eller finns det "självreglerande" på något sätt?
Fläktkonvektorer verkar det ju finnas med inbyggd termostat och fjärrkontroll...
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #4 skrivet: 01 april 2019, 19:58:50 »
magnetventilen, var sitter den?

Hittade denna: http://www.eveco.se/produkt/skystar-2/
Om jag skulle dra till med en SK-ECM42 variant av den så har den max. 6,3 kW kyleffekt med max. 48dB (33dB på lägsta fart). Sen en CRCMV23 på 0,91-1,74kW med ljud på 21-42dB... Verkar det vettiga val?

Om jag väljer denna för reglering (2 st): http://www.eveco.se/produkt/t-mb/
Vad för annan reglering behövs då för cirkulationspumpen?
« Senast ändrad: 01 april 2019, 20:38:37 av awasen »

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2019, 20:57:38 »
Inför sommaren så tänkte jag mig att dra in ett frikyla system. Jag har alltid trott det är något tillägg till värmepumpen men det är ju rätt enkelt och bara "stjäla" brinen har jag ju fattat nu... Ett par frågor först (och jag är rätt dåligt insatt i rätt "terminologi" men förstår processen):

1) Jag har avstängningar för rören rätt nära pumpen och ett "rensfilter" med avstängningar på varsin sida så jag kan stänga av med rätt liten förlust av vätska men behöver man fylla på och/eller lufta på något sätt ändå? (Jag har någon etanolblandning i systemet)
2) Jag har poolvärme, 11kW VP med 220m hål, och jag förstår rätt så borde frikyla "hjälpa" att få mer värme med mindre effekt, stämmer det?
3) kan man orsaka någon "utmattning" av hålet om man kör för mycket frikyla?
4) Jag har 100m2 med massor av fönsteryta som ska kylas, vad ska man räkna för effekt på konvektor (jag tänker mig en eller två takmonterade).

Sen kommer frågan om vad för grejer:
1) något material som fungerar sämre eller som man ska undvika (mässing, aluminium, koppar, etc)?
2) Vad för rör från VP till konvektor? typ dessa: https://rorfokus.se/frankische-tappvatten/ror-i-ror/frankische-alupex-ror-i-ror-26x3-0mm-13mm-isolering
3) Behövs tryckkärl, vilket tryck i så fall för säkerhetsventil?
4) Varför rekommenderas en bypass, är det för om backventilen pajar?
5) Rekommendationer på kollektor?

Tackar!

Hej!
1. Ja du behöver en avluftning på systemets högsta punkt. Ofta vid takkassetten då.
2 och 3. Nej inte med 220 meter borrhål. Kommer nog inte vara någon som helst skillnad då.
4. Beror ju lite på hur många rum du ska kyla ner. Kylan måste ju ta sig runt också. Det rör sig nog om en 5-10 kW men du måste göra en energiberäkning för att få en bra idé om ditt hus. Markiser kan ju ge mycket avskärmning men är typ dyrare än fläktkonvektorer ändå.

1 och 2. Undvik plaströr men jag tror att forumet gemensamt kommit fram till att alupex funkar bra!
3. Nej
4. Bypassen är ju om din cirkulationspump går samtidigt som ställdonet är avstängt. Då har du istället en trevägsventil på ställdonet som kör brinen genom en bypass tills ställdonen öppnat. De har ju alltid någon minuts gångtid så har du en bypass kan du ju ha en enklare cirkulationspump med konstant varvtal istället. Då har du ingen magnetventil.
5. Denna hänger jag inte med på?

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #6 skrivet: 01 april 2019, 21:05:16 »
Jag har en magnetventil för att förhindra oavsiktlig cirkulation genom takkassetten med följd att det kondenserar och börjar droppa ur takkassetten iom att dränpumpen inte går om inte takkassetten är på.

Sen om det behövs eller ej är en annan femma men då är jag garderad.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2019, 21:07:00 »
Hej!
1. Ja du behöver en avluftning på systemets högsta punkt. Ofta vid takkassetten då.
2 och 3. Nej inte med 220 meter borrhål. Kommer nog inte vara någon som helst skillnad då.
4. Beror ju lite på hur många rum du ska kyla ner. Kylan måste ju ta sig runt också. Det rör sig nog om en 5-10 kW men du måste göra en energiberäkning för att få en bra idé om ditt hus. Markiser kan ju ge mycket avskärmning men är typ dyrare än fläktkonvektorer ändå.

1 och 2. Undvik plaströr men jag tror att forumet gemensamt kommit fram till att alupex funkar bra!
3. Nej
4. Bypassen är ju om din cirkulationspump går samtidigt som ställdonet är avstängt. Då har du istället en trevägsventil på ställdonet som kör brinen genom en bypass tills ställdonen öppnat. De har ju alltid någon minuts gångtid så har du en bypass kan du ju ha en enklare cirkulationspump med konstant varvtal istället. Då har du ingen magnetventil.
5. Denna hänger jag inte med på?

Tack, nu blev jag lite klokare igen!

5'an ska vara konvektor, fläktar... Stupid auto-correct...

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #8 skrivet: 01 april 2019, 23:40:32 »
Jag skulle tro att du fÃ¥r ut 1/3 till 1/2  av angiven max värmeeffekt grovt räknat som kyla. Givetvis beroende pÃ¥ brinetemp som är 2-4 C i maj och 8-10-12 C i slutet pÃ¥ en varm sommar vilket kräver en större dimension

En annan aspekt pÃ¥ storleken är att om du  överdimensionerar sÃ¥ kan du fÃ¥ vettig kyla vid lÃ¥gvarv pÃ¥ fläkten= tyst, tex nattetid i sovrum. Den Frico jag har installerat har steglös fläkt och är därmed mkt tyst om jag  ställer temp pÃ¥ tex 18 C dagtid ( kyler ner ordentligt)och  ökar temp inställningen till natten- den har ochsÃ¥ nattläge som hÃ¥ller den tyst.

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #9 skrivet: 02 april 2019, 07:20:30 »
Lite beroende på vilken typ av konvektor man köper så är det en god ide att dimensionera så att den som regel bara behöver gå på lågfart, jag har i alla fall inte hört någon som inte bullrar "för mycket" på maxfart.
Därav rådet att överdimensionera.
Å andra sidan, är det riktigt varmt ute och inne så har man en rätt hög acceptansnivå just för buller - om det resulterar i ett svalt och skönt hus.
Titta också noga på flödena, det krävs rätt höga flöden för att få ut bra med kyleffekt, så några 12-15 mm rör duger som regel inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #10 skrivet: 02 april 2019, 07:32:08 »
Om alupex är OK så måste den kondensisoleras i vilket fall.
Även om man har rörirör så kondenserar fukten i rumsluften mot det yttre röret, inte mot det inre.

Vilka grejer som man bör ha lite mer specifikt beror på vad du har för en värmepump.
De flesta nya modeller kan enkelt kompletteras med styrning för frikyla så jag skulle rekommendera att koppla ihop detta med värmepumpen i så fall.
Kolla upp vad tillverkaren har för styrning av frikyla?

I mitt fall har jag en äldre modell på värmepump så styrningen av frikylan är inte ihopkopplad.
I detta fallet är det bäst med en enklare styrning typ att fläktkonvektorn öppnar en magnetventil + startar en cirkpump när den kallar på kyla.
Stoppa inte in nån shuntventil och grejer, det är overkill.
Räcker gott med 2 avstick på inkommande KB med en klaffbackventil emellan.
Avsticken går till och från konvektorn med en cirkpump + magnetventil.
« Senast ändrad: 02 april 2019, 07:35:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2019, 17:37:58 »
Om alupex är OK så måste den kondensisoleras i vilket fall.
Även om man har rörirör så kondenserar fukten i rumsluften mot det yttre röret, inte mot det inre.

Vilka grejer som man bör ha lite mer specifikt beror på vad du har för en värmepump.
De flesta nya modeller kan enkelt kompletteras med styrning för frikyla så jag skulle rekommendera att koppla ihop detta med värmepumpen i så fall.
Kolla upp vad tillverkaren har för styrning av frikyla?

I mitt fall har jag en äldre modell på värmepump så styrningen av frikylan är inte ihopkopplad.
I detta fallet är det bäst med en enklare styrning typ att fläktkonvektorn öppnar en magnetventil + startar en cirkpump när den kallar på kyla.
Stoppa inte in nån shuntventil och grejer, det är overkill.
Räcker gott med 2 avstick på inkommande KB med en klaffbackventil emellan.
Avsticken går till och från konvektorn med en cirkpump + magnetventil.

Jag har en IVT HEE11 från 2012... Ingen aning om den har frikyla och firman som installerade den vill inte hjälpa mig med det eftersom de säger att jag bara kommer att bli missnöjd och klaga och vill istället installera en luftvärmepump åt mig...

Den alupex jag kikade på har 13mm isoleringen utan på yttre röret...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2019, 19:55:31 »
Jag tror den är tillräckligt ny för att kunna kompletteras med frikyla.
Men med IVT så krävs nästan att en återförsäljare är med då man inte kan köpa IVT-grejer som privatperson.
Det kommer dock funka med samma typ av installation som jag har som inte har integrerad styrning.
Vet inte om 13 mm isolering är tillräckligt, kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #13 skrivet: 03 april 2019, 07:20:19 »
På min nya värmepump var det bara ca 5 mm "armaflex" som isolering på KB-ledningarna, så det behöver nog inte vara tjock isolering alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla, vad för grejer?
« Svar #14 skrivet: 03 april 2019, 08:42:05 »
Mätte på mina KB-ledningar, ser ut som ungefär 15 mm armaflex hos mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!