Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatteburen värme i sommarstuga  (läst 963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lostigen35

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vatteburen värme i sommarstuga
« skrivet: 25 mars 2019, 11:23:44 »
Hej
Har säkert  en jättedum frÃ¥ga  ???
Jag har en bostad som jag använder som sommar hus / huset har vattenburet värmsystem
När vi åkte därifrån sist så duschade 2 st.
Efter ca 30 -40 min ( när  sista duschat ) stänge vi av inkommande vatten pga att vi inte skall vara där pÃ¥ nÃ¥gra veckor
Måste inte panna fyllas på ordentligt innan för att den skall fungera ok
Kanske en oerhört konstig fråga ??
Har en frÃ¥ga vÃ¥rt system är modell äldre  av märket autoterm ( har försökt hitta deras huvudkontor ) har dom bytt namn
( eller så är jag oerhört dålig på att leta )
Ha en trevlig dag :)


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vatteburen värme i sommarstuga
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2019, 12:32:55 »
Jag förstår ej frågan
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vatteburen värme i sommarstuga
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2019, 13:09:25 »
Autoterm köptes upp av IVT för många år sedan. Tillverkningen i Katrineholm är helt nerlagd vad jag känner till. IVT ägs i sin tur numera av Bosch-koncernen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatteburen värme i sommarstuga
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2019, 13:14:48 »
Hej
Har säkert  en jättedum frÃ¥ga  ???
Jag har en bostad som jag använder som sommar hus / huset har vattenburet värmsystem
När vi åkte därifrån sist så duschade 2 st.
Efter ca 30 -40 min ( när  sista duschat ) stänge vi av inkommande vatten pga att vi inte skall vara där pÃ¥ nÃ¥gra veckor
Måste inte panna fyllas på ordentligt innan för att den skall fungera ok
Kanske en oerhört konstig fråga ??

Hej!
Gissar att ni stängde huvudkranen på inkommade kallvatten och det är en bra åtgärd när man åker ifrån sommarstugan.
Sen så "tömmer" man aldrig pannans VVB, den fylls på i samma takt som vattnet förbrukas så man behöver inte vänta eller så.
Man bör ha koll på att det är tryck i radiatorsystemet, men detta fyller man på via en separat kran som alltid annars är stängd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vatteburen värme i sommarstuga
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2019, 13:17:24 »
Pannan är hela tiden full med vatten OM man inte stänger av inkommande OCH sedan tappar ur vattnet som finns i pannan. Stänger man bara av inkommande och öppnar en kran blir vattnet kvar i pannan. För att tömma pannan måste man släppa in luft medans man tömmer systemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lostigen35

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatteburen värme i sommarstuga
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2019, 18:20:01 »
Tack för svar
Jag känner mig mycket lugnare nu
Ha en trevlig kväll

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!