Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av L/L värmepump till Attefallshus - min effekt en viktig parameter?  (läst 12218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå,
Jag försöker få liv i denna tråd istället för att starta en ny.

Vi har snart ett attefall färdigt och det ska med största sannolikhet in en LL-pump.

Vilken pump gör jobbet så billigt som möjligt? Wifi-styrning är ett trevligt plus och så billigt som vår HZ25RKE kylde så vill jag nog ha R32 för att kyla billigt.

26kvm med loft.

Funderade på golvvärme endast men insåg att kyla på sommaren kommer vara ett måste för att orka sova där.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
du får nog väldigt väldigt svårt att hitta en pump i europa utan R32.
R32 är inte billigare att köra utan det bara är billigt att kyla oavsett gas.
har du panasonic tidigare så köp en på bauhaus de är billiga och till för mindre volymer

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bauhaus billigaste kostar 5995 på erbjudande och vi har nytt hus så inget rot. Installerat och klart landar på 12 000 tror jag.

Fick erbjudande av en leverantör på en Gree Lomo 35 - 14995 installerat och klart utan rot. Kändes vettigt? Lägger gärna 2000kr mer på ett känt märke.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Storlek "35" låter stort för ett Attefallshus. Tror "25" passar bättre och är aningen billigare. Bl.a. Toshiba har låg modeller med låg min effekt vad jag minns.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bauhaus billigaste kostar 5995 på erbjudande och vi har nytt hus så inget rot. Installerat och klart landar på 12 000 tror jag.

Fick erbjudande av en leverantör på en Gree Lomo 35 - 14995 installerat och klart utan rot. Kändes vettigt? Lägger gärna 2000kr mer på ett känt märke.
GREE välkänt? eller ökänt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citat """""""Installerat och klart landar pÃ¥ 12 000 tror jag  """"". Det blir ca 7000 för att koppla in den, är i bra överkant och betyder en hel dags arbete. Saltat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
7000 kr är nog ett rätt normalt påslag för de flesta inställatörer, säkert många som tar ännu mer, upp till 10 000 är nog inte ovanligt.
I de flesta fall innefattar det då påslaget både på maskin och jobb, men behovet av ersättning/timme minskar ju inte för att kunden kommer med maskinen själv?

Kan väl än en gång dra skälen till varför det behövs sådana påslag.

Bil, telefon, kontors och lagerlokaler, administrativ personal, kostnader för maskiner, certifikat, årliga kröningar av våg, mätinstrument, mm, mm, sjukdom, barnledigt, dagar (veckor?) utan inbokade jobb, moms, arbetsigareavgift, löner, tjänstepension, ersättningar till FORA och andra försäkringar, el, tele, vatten, avlopp, revision, arbetskläder, inställt på grund av för sträng kyla - ja listan kan göras lång och det är nog svårt att förstå för både allmänhet och anställda vilka kostnader som följer med att driva företag i Sverige.
Av de 7000 kronorna blir det nog inte många kronor över i vinst i bolaget när allt är betalt.

2 installationer/dag ger dock klirr i kassan, men jag skulle inte vilja mötas av en installatör som installerade 2 maskiner/dagar 5 dar i veckan - om det skall hinnas på 8 timmar så kommer det från tid till annan att innebära att genvägar tas.
Enligt min erfarenhet tar det 3-6 timmar att installera en maskin beroende på hur krångligt det är - till detta kommer raster och restid - bara räkna själv hur många timmar det tar.
När sonen gör 2 installationer pÃ¥ en dag blir det som regel övertid - i vÃ¥rt fall är resultatet prioriterat, men för en vanlig anställd pÃ¥ en större kylfirma sÃ¥ gissar jag att 8 timmars arbetsdag är prioriterad.  dontknow
« Senast ändrad: 18 augusti 2021, 07:23:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
installation i ett attefallshus bör gå att göra på under 2h utan att fuska, el kan tillkomma!
max 2.000.- i material och 2.000.- 3.000.- i arbete/resa

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det går göra för 3000 kr, det är nåt helt annat än att det faktiskt går hitta någon som säljer tjänsten för de pengarna.
Samma sak gäller service på en bil, det borde gå göra på under en timme och kosta ca 2500 kr inklusive material - men kan man köpa tjänsten någonstans för de pengarna?
Jag vet att det finns firmor som säljer sina tjänster för under 5000 kr, men det är ju som regel ingen seriös aktör som gör det.
Det är vad jag tycker, andra får tycka vad de vill.
Det kan möjligen gå om man är fullbokad året om, vilket jag tror att väldigt få är.

Vi tar 5000 efter ROT för installation där kunden själv tillhandahåller maskinen, strax över 7000 kr alltså.
Jag tycker inte att vi saltar räkningarna, men visst, om vi verkade på en ort med obegränsad efterfrågan så vi gjorde två installationer varje dag skulle vi kanske kunna klara oss på mindre.

En annan sak är ju att man alltid riskerar att en lågprismaskin inte fungerar som kunden tänkt sig, och då kan man bli "anklagad" för att ha gjort ett dåligt jobb - tänker till exempel på killen i Spanien som satt in några maskiner av okänt fabrikat som där avrinningen av kondensvatten inte fungerade, anslutna till samma avlopp som tidigare maskiner varit anslutna till.
En installation innebär ju inte bara att ta höjd för material och timkostnad, utan också (oftast) ett hembesök, offert, och garanti på jobbet, samt som sagt, att man kan bli påringd oavsett vilka fel det är på maskinen i flera år.
Och så vill man ju att det skall bli lite vinst också, annars kan man lika gärna vara anställd och slippa bry sig om alla krav hit och dit.
Kan väl tillägga att vi sålt installationer av befintliga maskiner billigare också, men då oftast till kompisar, eller om vi fått sälja en egen maskin OCKSÅ till samma kund, så det blir två installationer på samma dag.
« Senast ändrad: 19 augusti 2021, 08:41:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
finns ingen anledning till att hugga upp sig bara för att man kan!
Jag tar alltid faktisk tid och materiel
lätt gör man 3 sommarstugor samma dag i samma område utan shortcuts.
medans ett permanenthus kan ta mer än 6h.

Självklart tillhör man inte kollektivet utan jobbar när det finns jobb, aldrig 8h arbetsdag men ofta 4h-timmars eller 16h dito. brukar klämma in lediga måndagar oxå, samt tidiga fredagar.
övertid och ob kan man fet glömma.
inga fackliga förhandlingar, ingen sjukfrånvaro, inga vabbar, inga föräldradagar, ingen telefonist inga gnälliga anställda, livet leker!
alla omkostnader täcks av timlönen.
här runt om kring får man inga installationer om man ligger på +7.000.-

Iofs kanske man har för billig timpenning om man jämför med volvoverkstaden som ligger på minst 1600.- och då behöver de inte ens köra ut!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, vi är ocksÃ¥ lite billigare om vi kan montera 2 pumpar pÃ¥ en dag, men det är sällan här uppe i utmarkerna. (IgÃ¥r gav jag pris 3000 kr för flytt av en värmepump frÃ¥n hus till garage, om vi fick sälja en ny till huset, sÃ¥ jag är inte omöjligt alls.  ;) )
Ã… andra sidan, tog vi bara 3000 för installationerna skulle vi nog ha mer jobb än vi hann med, men jag har svÃ¥rt att se vitsen att arbeta dubbelt sÃ¥ mycket för samma pengar.  dontknow
De större firmorna, med anställda, administrativ personal och stora lokaler, nya leasingbilar, mm, mm behöver ha minst 7000 pÃ¥ en försäljning/installation - det sätter ju liksom marknadspriset, sÃ¥ att sänka priserna bara för att man är "liten" slÃ¥r ju undan fötterna pÃ¥ en själv som jag ser det.  dontknow
Vi förlorar säkert ett antal kunder, men har ju även andra arbestuppgifter och intäktsströmmar som gör att vi kan arbeta med annat om vi har en lugn period när det gäller installationer.

Vi kan ju också säga att vi bara tar för tid och material om vi kan göra vinst på maskinen, men det är ju mer en lek med siffror än "sanningen".
« Senast ändrad: 21 augusti 2021, 12:13:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag betalade nyss 6000- till Inselo för komplett installation....av en Samsung, som jag hade köpt hos Elgiganten.

Ej ROT avdrag.
« Senast ändrad: 21 augusti 2021, 16:45:23 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Stora gÃ¥tan är varför en Samsung och varför Elgiganten  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
mina hyresgäster svettades och jag ville ha ett snabbt köp

.....troligen får jag ångra köpet...... :'(
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!