Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Irriterande sprÃ¥kliga fel  (läst 21906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Irriterande språkliga fel
« skrivet: 13 januari 2006, 11:33:55 »
Det är tur att det finns saker att hänga upp sig på, så att blodtrycket håller en jämn, hög nivå. Exempel:

1. Särskrivningar. Det är obegripligt hur det kan vara så svårt för vissa att skriva ihop ord som uttalas sammansatt. Det mest fascinerande är att särskrivaren inte ens är konsekvent.

2. Versalsyndromet. Eftersom engelska tydligen upplevs som mycket häftigare är svenska, skriver väldigt många veckodagar och månader med versal förstabokstav. För att inte tala om rubrikmarodörerna, som Skriver Alla Ord Med Versal Förstaboktav, gärna i kombination med särskrivning. För helvete, i svenska språket skrivs endast egennamn med versal förstabokstav! Alltså, Sverige, svenska.

3. De och dem. Kommentarer överflödiga. Skriv dom om det är så jävla svårt.

4. Genus. "Den 25-årige mannen". "Den 25-åriga kvinnan". Svårt? Knappast, men i nästan varenda nyhetssändning lyckas man misslyckas med detta.

5. Ordspråk, talesätt. Om de skall användas, skall de användas korrekt.
Det skall böjas i tid, det som krokigt skall bli.
Han/hon vet att njuta sitt otium.
Sila mygg och svälja kameler.

6. Ord, uttryck.
Ramaskri, inte ramaskrik.
Citationstecken, inte situationstecken.
Handfängsel, inte handbojor.
Skyddsmask, inte gasmask.
Flygförare, inte stridspilot. 
Bättre än jag, inte bättre än mig.
Långsammare än vi, inte långsammare än oss.


Listan kan göras hur lång som helst.

//Hälsningar dagens tjurskalle.
 _/- fiR: _/-
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2006, 11:54:06 »
HÃ¥ller med du  ;)

Tyvärr blir uttryck eller andra felaktigheter som används tillräckligt ofta korrekt svenska.

ex. Han har växt. När det borde heta: Han har vuxit.

Men det som jag ser som ett av dom stora problemen är att man alltför ofta stoppar in förkortningar i texter utan att ge en förklaring till vad dessa betyder.

I min branch (IT) är det så j-a vanligt med förkortningar att det kan bli omöjligt att läsa en text. Extra jobbigt blir det när en förkortning betyder olika saker i olika sammanhang. Det blir inte lätt om man försöker sätta sig in i ett nytt ämne med en känd förkortning men med en helt annan betydelse än den man kände till sedan tidigare.

Eller när man envisas med att använda engelska uttyck när det finns vedertagna svenska översättningar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2006, 12:30:46 »
Det finns många andra irriterande språkliga fel, tex målsättning i stället för mål. Målsättning betyder ju att sätta mål, på samma sätt som stensättning är att sätta sten, betygsättning att sätta betyg osv. Inte frågar man någon om vad han hade för betygsättning i fysik. Däremot hör man ofta frågan vilken målsättning någon har.

Vanligt är också att man säger tex tredubbla i stället för trefaldiga. Har man två äpplen och detta tredubblas, dvs dubbleras tre gånger, så blir ju resutatet 16 äpplen, först fyra, sedan åtta och till vid den tredja dubbleringen 16 st.

Nu är det dags att gå ner och kolla pumpen igen. Har lite problem med avfrostningen...
« Senast ändrad: 13 januari 2006, 13:30:32 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2006, 12:43:42 »
Hallå Sture !

Du gör mig ju alldeles orolig  :(
Vad är det för problem du har med avfrostningen ???
Hoppas att det inte är något alvarligt !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2006, 12:49:47 »
Mycket tänkvärt. Förmodligen bryter jag mot flera av dessa regler själv.

När det gäller särskrivning finns en internetsida. Läs och skratta!
http://www.tidningeniskolan.com/article.jsp?article=4739

En sak jag noterat är att ungefär halva svenska folket inte kan stava till original. a:gl

Nu behöver ju inte språket hållas helt perfekt på ett forum. Huvudsaken är väl att budskapet går fram. Risken är annars att personer som inte skriver perfekt kanske avstår att yttra sig trots att dom sitter inne med värdefull information.

En sak som stör mig lite är när begrepp blir förvirrade. T ex en ganska ny trÃ¥d som handlade om hur mÃ¥nga kWh per timme en anläggning drar. Det finns inte nÃ¥got som heter kWh / h.  huvuddunk  Det blir ju kW (gör en enhetsdivision för tusan  >:D )
Effekt betecknas lämpligvis i kW och energimängd i kWh.

Nej, nu ska jag inte heller vara språkpolis mer. I helgen kör jag förhoppningsvis igång värmepumpen som omnämns i min signatur :D

Förrästen så kan de va rätt kul å leka lite mä språket också ;)

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2006, 13:04:49 »
Hallå Sture !

Du gör mig ju alldeles orolig  :(
Vad är det för problem du har med avfrostningen ???
Hoppas att det inte är något alvarligt !

//--  Ramsmark  --

Jag svarar på Optimatråden.

/Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2006, 13:29:00 »
Tyvärr så finns det ju Dyslexi.. Och det värsta man kan göra är att hacka på en som har dyslexi och stavar fel, det är många som inte ens vågar skriva alls på grund av dyslexin.
Panasonic E24CKE

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2006, 13:43:51 »
Japp! det var därför jag i ett tidigare inlägg skrev:

"Nu behöver ju inte språket hållas helt perfekt på ett forum. Huvudsaken är väl att budskapet går fram. Risken är annars att personer som inte skriver perfekt kanske avstår att yttra sig trots att dom sitter inne med värdefull information."

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2006, 13:53:48 »
Vad är viktigare, att skriva mycket och fort med vettigt innehåll, men med en del fel, eller lite och långsamt men rätt, dock utan vettigt innehåll?

Själv hör jag nog dessvärre till den kategori som har lite problem att se alla mina stavfel även om jag känner pÃ¥ mig att det inte blev helt rätt, att kalla det dyslexi är väl att överdriva, men ändÃ¥. Trots att jag försöker "rätta" mina inlägg innan jag skickar dem sÃ¥ följer ofta nÃ¥gra skitfel med ändÃ¥. (jag brukar skylla pÃ¥ att tangentbordet eller datorn gör nÃ¥t med mina inlägg efter att jag skickat iväg dem)  ;D

Jag vill i alla fall inte att de som har problem med svenska språket eller dyslexi slutar skriva, även om jag kan hålla med om att det finns de som är riktigt dåliga på att skriva och att det ibland kan vara lite jobbigt att bena ut vad de egentligen menar.

Vad tror du Piece, om jag gör en tavla för "Irriterande språkliga fel" dit du kan kopiera textsnuttar som är felaktiga så kanske vi alla kan lära oss nåt nytt?

Kanske Dagens språkliga klavertramp kunde bli något som folk återvände för att titta på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2006, 14:00:24 »
Måste bara tillägga, jag har precis samma grej som du Rickard !
Skriver mycket i mitt jobb.
Gör samma sak som du, tittar igenom innan jag skickar, och jag skickar med fel i alla fall !!
Märkligt, men så är det !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2006, 14:00:40 »
Opps! känner igen mig lite. Men jag är obildad, så det är ok. Men är det bara jag som retas av att man allt oftare säger: En till kaka, istället för en kaka till, eller meggel istället för mögel och någon brucksbil har jag inte men väl en bruksbil. Men hur skall det bli när vi vanliga människor hela tiden matas med sådana ord och meningar från de vi anser, eller i alla fall tror är mer belästa. Obs skrev: i alla fall, inte: allafall. Har ni tänkt på att det i de flesta länder uttalar Euro som det skrivs, men inte här inte, här ska det heta Evro. Men handen på hjärtat, det viktigaste är väl ändå att vi förstår varandra?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2006, 14:11:46 »
HÃ¥ller med, hplp, detta är kanske i första hand inte ett välskrivnings forum  :) :)
Så visst, det viktigaste är att vi fårstår varandra !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2006, 14:23:08 »
Har ni tänkt på att det i de flesta länder uttalar Euro som det skrivs, men inte här inte, här ska det heta Evro.

Jag har också reagerat på detta. Regeln är att Euro skall uttalas som de fyra första bokstäverna i Europa som Europa uttalas på landets språk. I Sverige säger vi eròpa, i alla fall har jag aldrig hört något annat uttal.
Euro på svenska skall alltså uttalas eró med betoningen på o:et. Men jag har aldrig hört någon säga så. Inte går vi omkring och säger Evropa när vi talar om vår världsdel. Men i och med att euron aldrig infördes så kanske regeln inte gäller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2006, 14:24:02 »
Hej
Det var bara i allmän irritation över det svenska språkets förfall
som ledde till detta inlägg. Det känns som om den generationen
som Bill Gates har fostrat med rättstavning i word, misslyckas
så kapitalt att göra sig förstådda ibland. Ett och annat stavfel
gör inget, och som sagt tidigare i tråden skall man inte vara rädd
att skriva i forumet även om man är tveksam på stavningar, eller har dyslexi.

// Er frustrerade sprÃ¥kpolis som försöker förstÃ¥ en IT konsult.   huvuddunk

:Edit Fortsätt gärna debatten, språkfrågan måste lyftas ibland. :)
« Senast ändrad: 13 januari 2006, 14:26:42 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Irriterande språkliga fel
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2006, 14:25:38 »
Följ utvecklingen, på nätet och i mobilen skrivs som man talar! (snackar ju)

Jag eldar pÃ¥ lite extra, mera ved pÃ¥ brasan  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!