Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjövärme v luft vatten  (läst 1373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Arles

  • Gäst
Arles
Sjövärme v luft vatten
« skrivet: 25 juli 2017, 08:49:58 »
Behöver lite goda råd.
Bor på sjötomt och får tillstånd för sjövärme. Håller just nu på med dränering och har grävt upp då nya avlopp ska in. Samt att jag känner en som jobbar som tungdykare. Så enda installationskostnad blir att koppla in vp egentligen (och material). Min fråga då. Trots fördelaktiga förutsättningar, är det bättre än luft vatten. Min granne har luft vatten som låter hemskt mycket under vinter vår och höst. Är detta problem med dagens pumpar? Något jag bör tänka på som inte är så insatt? Vad hade ni gjort? Väldigt tacksam för lite guidning i djungeln!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme v luft vatten
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2017, 09:02:21 »
Sjövärme är kanske det mest effektiva systemet när det gäller VP och helt överlägset l/V VP, i alla fall under den tid av året när temperaturen närmar sig nollan och därunder. Och det är ju då som man behöver energin. Temperaturen på inkommande brine blir normalt inte under ca 3 grader, bottenvattnet där slangen ligger är ca 4 grader när det är som kallas om inte sjön är mycket grund.
Jag skulle tveklöst satsa på sjövärme om jag hade den möjligheten.
Ps
Någon dykare behöver man inte normalt men det kan ju alltid vara bra att kolla hur slangen hamnar och det gör en dykare lätt på under en timme.
« Senast ändrad: 25 juli 2017, 09:05:38 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjövärme v luft vatten
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2017, 12:44:02 »
Enda nackdelen är väl att vikterna kan kosta en slant, så det kan bli lite dyrare än markvärme om man kan fixa grävningen billigt.
Å andra sidan, kanske kan du fixa vikterna billigt också.
Har du möjlighet att gräva ned kollektorn i mark eller strandkant så kan det därför vara nästan lika bra, men lite bättre COP får du nog normalt med sjövärme då vattnet är varmare än marken, speciellt i slutet av vintern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Arles

  • Gäst
Arles
SV: Sjövärme v luft vatten
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2017, 15:51:09 »
Ah. Jag pratade med en på NIBE som skulle hjälpa med dimensionering och föreslog 2 slingor a 275m då pumpen max får ha 400m slang. Det finns dubbelkollektor, är det lämpligt i det fallet? Eller ska man lägga slingorna på olika ställen? Har ca 30m till vattnet och 90kvm +90kvm källare

Buntband och stenplattor bör väl fungera som vikter?
Tack för hjälpen!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjövärme v luft vatten
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2017, 08:12:03 »
Två kollektorer är bättre än en, det minskar driftskostnaderna som över tid kan bli skapligt stora.
Det kostar även lite mer så vinsten blir ändå rätt liten, men har du råd att satsa några tusen extra på två kollektorer så är det bättre på sikt.
Jag skulle inte lägga en dubbelkollektor, utan två separata, men jag har å andra sidan aldrig sett någon ekonomisk kalkyl göras på de två alternativen.

"Stenplattor" funkar säkert men är troligen dyrare än vikterna som görs specifikt för ändamålet, om du inte får tag i dem gratis eller riktigt billigt.
Snåla INTE på buntbanden, du vill inte göra om jobbet om några år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!